Olen ollut nyt viikon taas toimistolla etätöiden päätyttyä ja onhan tämä ihan helvetistä!
Edellisviikolla meille sanottiin, että koronatilanne on parantunut, takaisin toimistolle. Maskia täytyy tosin pitää työpisteen ulkopuolella ja turvavälejä noudattaa.
Motivaationi on aivan nollissa sekä olen vain ärsyyntynyt ja väsynyt. Kotona hommat jäävät puolitiehen kun ei yksinkertaisesti ehdi. Liukuva työaika, mutta mulla menee tunti työmatkoihin yhteen suuntaan. Ei tässä ole mitään järkeä, tein 15 kuukaudessa laskennallisesti enemmän töitä kotona kuin vuonna 2019 toimistolla. Työpanokseni tulee olemaan täällä toimistolla aivan minimaalinen ja todennäköisesti alan katselemaan uusia töitä.
Miettikää työnantajat onko järkeä?
Kommentit (24)
Millä ta on perustellut tuon toimistolle palaamisen? Vuokra toimistotiloista on juossut koko ajan? Kyttäämistä? Enemmistö on halunnut pois kotoa?
Juu en ole enää menossa ainakaan 5/7 päivänä viikosta. Ehkä maksimissaan 2 päivää viikossa voin taas joskus tehdä toimistolla, mutta muuten olen etätöissä tai sitten irtisanoudun. Sanoinkin esimiehelle kehityskeskustelussa, että jos etätyömahdollisuus otetaan kokonaan pois niin en tule ollenkaan takaisin. Menen sitten vaikka te-toimiston kursseille tai McDonaldsiin flippailemaan burgereita kunnes löydän työpaikan, joka tarjoaa jatkossakin etätöitä.
Häh? 15 kuukaudessa saa enemmän aikaan toki kuin 12kk.
Mitä tarkoitti kotona hommat jää puolitiehen?
Outouksia puhut. Oletko itsekään työnantajalle mikään kultakimpale?
Mitä siis tässä ehdotat?
Vierailija kirjoitti:
" 15 kuukaudessa laskennallisesti enemmän töitä kotona kuin vuonna 2019 toimistolla."
No vuodessa on 12 kuukautta ja sinä teit enemmän töitä 15 kuukaudessa. Aika hyvin!
Joo, huonosti muotoiltu. Meillä on monta indikaattoria, jolla voi mitata tehokkuutta. Olin kotona paljon tehokkaampi ja nopeampi kuin työpisteellä. En siis tarkoita, että olisin vain tehnyt X määrän asioita.
-ap
Muista, ettet jatkossa tule käymään. Ei kaivata sinua muutenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Millä ta on perustellut tuon toimistolle palaamisen? Vuokra toimistotiloista on juossut koko ajan? Kyttäämistä? Enemmistö on halunnut pois kotoa?
Ehkä niillä on pitkät vuokrasopimukset eli pakko maksaa toimistosta vaikka se olisi tyhjä?
Ehkä siellä(kin) on johdossa näitä palaverinrakastajia jotka täyttää koko työpäivänsä palavereilla ja jälkeenpäin miettii että miten tehokas päivä taas oli. Muut palaverissaistujat sitten kiroaa tätä kun menee työaikaa siihen palaverissaistumiseen ja jaaritteluun.
Vierailija kirjoitti:
Yhteenkuuluvuus, motivaatio, taloudelliset seikat (varmaankin vuokra) ja sellaista ympäri pyöreää selitystä, että kyllähän työpaikka on kokonaisuus eikä monta palasta eri puolilla kaupunkia jne jne
Enemmistö olisi halunnut jatkaa kotona.
-ap
Noin vanhoillisesta työpaikasta kannattaa vaihtaa uusiin tuuliin.
Teit 15 kuukaudessa enemmän töitä kuin 12 kuukaudessa?
Kai sun olis tarkoitus tehdä töitä koko ajan työajalla, eikä itse päättää että tänään en teekään kuin osan päivästä töitä?
12 kuukaudessa pitäisi tulle enemmän tehtyä työtä kuin aiemmin samana ajanjaksona, jotta se olisi mainitsemisen arvoista.
Mä odotan kauhulla myös paluuta toimistolle. Jos pitäisi siellä se 5 päivää viikossa olla, niin turhautuminen iskee. Etätyöt soveltuvat ainakin minulle ja älytöntä jos täydestä etätyömoodista siirrytään täysin toimistolle, vaikka etätyöt sujuvat hyvin.
Työkulttuurin pitäisi olla vapaa & paikasta riippumaton. Jokaisen pitäisi saada tehdä mistä haluaa, kun se kerran on mahdollista. Ite vaihtaisin työpaikkaa jos on enemmän kuin 1pv viikossa toimistolla. Elämässä on tärkeämpääkin tekemistä kuin istua bussissa työmatkalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhteenkuuluvuus, motivaatio, taloudelliset seikat (varmaankin vuokra) ja sellaista ympäri pyöreää selitystä, että kyllähän työpaikka on kokonaisuus eikä monta palasta eri puolilla kaupunkia jne jne
Enemmistö olisi halunnut jatkaa kotona.
-ap
Eli suomeksi taloudelliset seikat on ainoa syy. Toki tuo muu lässytys saattaa olla sitä, että esimies pelkää oman työnsä puolesta, kun eihän niihin etäpalavereihin mene niin paljon aikaa, kuin normaaleissa palavereissa menisi.
Toisen ketjun ap. kirjoitti:
Häh? 15 kuukaudessa saa enemmän aikaan toki kuin 12kk.
Mitä tarkoitti kotona hommat jää puolitiehen?
Outouksia puhut. Oletko itsekään työnantajalle mikään kultakimpale?
Mitä siis tässä ehdotat?
Kirjoitin jo, että en tarkoita pelkkää määrää X, vaikka sekin oli jo 50 viikossa enemmän kuin vuonna 2019. Tehokkuudelle on monta mittaria.
Kotona kotityöt jäävät viikolla puolitiehen, koska olin kehittänyt itselleni rutiinin, jota seuraamalla olin tehokas niin kotona kuin töissä ja lisäksi levännyt sekä energinen ja iloinen, koska käytin työmatkailusta säästämäni ajan ulkona olemiseen (kävely, lenkkeily, pihatöitä jne).
Olin paljon tasapainoisempi ja iloisempi ihminen etätöissä kuin täällä toimistolla. Luulen, että tämä toimistolla oleminen ei tosin kauaa kestä, koska lähes kaikki ovat sitä mieltä, että tämä on helvetistä.
Tämähän menee hyvin. Ne, jotka eivät kykene enää toimistotyöhön irtisanoutuvat ja muille aukeaa paikkoja haettavaksi 👍. Kukaan ei ole korvaamaton, vaikka moni niin kuvittelee.
Mä olen vaihtanut koronan aikana työpaikkaa ja mulla on uudessa työssä ihan ikioma työhuone, mutta en silti halua mennä sinne. Kaikki sidosryhmäni ovat muissa toimipisteissä töissä, joten olen kuitenkin päivät pitkät Teamsissa palavereissa. Minulla ei ole kavereita omassa työpisteessäni, joten en saa mitään sosiaalista hyötyäkään työssäkäymisestä.
Tulen paikalle silloin, kun on tarvetta, mutta etän täytyy jatkossakin olla yli 50 %.
Vierailija kirjoitti:
Työkulttuurin pitäisi olla vapaa & paikasta riippumaton. Jokaisen pitäisi saada tehdä mistä haluaa, kun se kerran on mahdollista. Ite vaihtaisin työpaikkaa jos on enemmän kuin 1pv viikossa toimistolla. Elämässä on tärkeämpääkin tekemistä kuin istua bussissa työmatkalla.
Tämä. Myös mulla menee melkein tunti työmatkoihin yhteen suuntaan. Samalla hinnalla en enää myy vapaa-aikaani työnantajalle, jos ei saa jäädä etätöihin kaiken päätyttyä. Aika iso summan saa tarjota, että lähtisin taas joka aamu aikaisin työmatkalle ja tulisin myöhään illalla kotiin.
Ajattelin elokuussa sanoa rehtorille, että.teen jatkossakin opettajanhommat etänä. Mikä valtava määrä turhaa työtä tehdään lasten kanssa välituntivalvonnoissa, käytävåkeskuteluissa, vanhempainilloissa jne. Zoomissa kaikki vaan.
Ilmastoitu toimisto vs. kesähelteillä pätsiksi muuttuva kerrostaloasunto...
Eipä ole vaikea valinta kumpi on mieluisampi työympäristö mukavuuden ja tehokkuuden kannalta.
" 15 kuukaudessa laskennallisesti enemmän töitä kotona kuin vuonna 2019 toimistolla."
No vuodessa on 12 kuukautta ja sinä teit enemmän töitä 15 kuukaudessa. Aika hyvin!