Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kannattaako minun yhdistää pienlainat yhdeksi suureksi lainaksi?

Vierailija
06.06.2021 |

Hei, jos sulla on tylsää tai muuten vaan haluat auttaa pohtimaan tätä niin tervetulemast. En ole kovin hyvä talousasioissa mutta nyt koitan ottaa talouteni haltuun.

Eli minulla on pienlainoja;

Luottokortti, velka 1500e, korot 27e/kk, lyhennys 50e/kk
Luottokortti, velka 500e, korko 8%, lyhennys 100-200e/kk, lyhennän tätä aina eniten jos pystyn, mutta joudun myös välillä vinguttamaan sitä
Klarna-velka 1600e, korko 19e/kk, lyhennys 50e/kk
Ikeasta osamaksu, velka 700e, lyhennys 55e/kk, en tiedä mikä on koron osuus tuosta

Suurin osa näistä on syntynyt avioeroni jälkeen ja haluaisin nyt vaan maksaa ne pois.

Kilpailutin jonkun sivuston kautta lainoja ja paras tarjous tuli Mylenderiltä:

lainan määrä 4000e
takaisinmaksuaika 36kk
kuukausierä 149e
tilinhoitomaksu 0e
avausmaksu 0e
lainan nimelliskorko 19,90% (Mikäli lainan koroksi on sovittu yli 10 %, perimme lainasta väliaikaisen korkokattolain aikana enintään 10 % korkoa?.)

Eli olenko ihan oikeilla jäljillä kun laskin että tuo yhdistelylaina olisi järkevämpi? Maksaisin 150e/kk kunnes kaikki on maksettu, korkoja joutuisin maksamaan vähemmän, lisäksi minulla jäisi talouteen enemmän pelivaraa laittaa joka kuukausi rahaa säästöön, jotta en enää joutuisi turvautumaan luottokorttiin, niin saisin ehkä kierteen katkaistua?

Kiitos jos joku jaksaa vastata fiksusti.

Kommentit (25)

Vierailija
21/25 |
06.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lainojen yhdistäminen kannattaa, jos kulut ovat vähemmän yhdistämisen jälkeen. Siis korot ja muut maksut. Pienempi kuukausierä ei suoraan tarkoita pienempiä kuluja, jos maksuaika venyy.

Jos luotot yhdistää, luottokorteista kannattaa luopua, koska muuten on kiusaus tehdä lisää velkaa ja kohta ollaan vielä huonommassa tilanteessa.

Vierailija
22/25 |
06.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Järkevin vaihtoehto on hakea takuusäätiöltä takaus järjestelylainaan pankista. Silloin saat sen omasta pankistasi. Saat lainat maksettua huomattavasti nopeammin pois, kun koron osuus pienenee merkittävästi. Jos kynnys tuohon on liian korkea, ensin kalleinta lainaa lyhennetään extraa, jos siihen on mahdollisuus.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/25 |
06.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kalleimpaan tai halvimpaan luottoosi sijoittaa viisisataa, korkoero on 67.5euroa. Eli tuon verran häviät vuodessa rahaa, maksamalla halvimman ensin.  Psykologisen hinnan  sille, että saat yhden luoton pois nopeammin ,joudut itse arvioimaan.

Vierailija
24/25 |
20.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti: https://www.yhdistelylainaa.fi/

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paras on laina omasta pankistasi. Maksat pankkilainalla kaiken muun velan pois ja lakkaat tekemästä uutta velkaa millään verukkeella.

Kaikki nuo Netissä tyrkyllä olevat yhdistelylainat ovat silkkaa rahastusta.

En saa omasta pankista lainaa, koska olen niin pienituloinen. 

Mikä on oma pankkisi jos ei anna lainaa kun tuonkin verran pystyt nyt maksamaan?

Luulisin että ainakaan Osuuspankki

Omaa pankkia suosittelen myös. Itse sain vanhemmat takaamaan, niin oli myös kohtuullinen korko.

Vierailija
25/25 |
17.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanha kunnon lumipallometodi! Maksa tuota 500e luottokorttia nyt urakalla ja siirrät sen maksettuasi siitä kuukausimaksut seuraavaksi pienimmän luoton maksuun lisäksi.

Dave Ramsey sai minut tajuamaan,että kannattaa maksaa pienin luotto ekana pois ja siirtää sen maksut seuraavaan luottoon lisämaksuksi.

Lumipallometodi on hyvä, mutta joissakin tilanteissa mahdollinen ongelma on se, että se ei huomioi sitä, että joskus isompien lainojen korkoprosentti on paljon korkeampi kuin pienten. Tuosta tulee helposti ongelma, jossa isompi laina kerryttää paljon korkoja sillä aikaa, kun maksaa pienempiä lainoja pois. Tiedosta tekoihin -sivustolla on mainittuna hieman muokattu versio lumipallometodista, jossa laittaa eniten voimaa pienimmän sekä kalleimman pois maksamiseen (toki silloin osa lyhennyksestä on "pois" pienimmän lyhennyksestä). https://tiedostatekoihin.fi/velkojen-vyorytys-velkalumipallo/ tuolla aiheesta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan yhdeksän