Miehenä isäksi vanhempana - ajatelmia
Tuli mieleeni tässä aiemmin käsitellyssä avauksessa ihmisten kannanottoja seuratessani miten eri tavalla ihmiset tuntuvat suhtautuvan siihen, jos mies tulee isäksi vanhana ja siihen, jos nainen tulee äidiksi vanhana
Naista pidetään vanhan tulemaan äidiksi jo noin 40-vuotiaana. 40-vuotiaan miehen avautuminen isän roolin kaipuusta tuntuu aiheuttavan täällä kannustavaa ja myötätuntoista tunnetta ja tsemppausta.Tämä tuntuu käsittämättömältä ottaen huomioon naisen ja miehen biologisen elämän; naisen hedelmällisyys hiipuu suhteellisen aikaisin ja miehen ei, mutta miehen siittiöt vanhenevat tuottaen enemmän ongelmia tulevalle jälkeläiselleen sekä mies itse vanhenee ja kuolee tilastojen valossa naista aiemmin. Miehen rooli usein lapsen kasvatuksessa on myös ollut vähäisempää, kuin naisen kautta historian.
On siis täysin käsittämätöntä miten se 40-vuotias mies ja 40-vuotias nainen ovat ihmisten mielissä eri asemissa ja täysin -mielestäni - väärissä.
Ne tyköistuvat farmarihousut ja tennarit eivät vaikuta geeneihisi mies.
Kommentit (41)
Vierailija kirjoitti:
No mietipä, jos tulet isäksi vaikka 45-vuotiaana niin onko sitten kiva olla 60-vuotiaana lapsen vanhempainilloissa yläasteella. Olet 63 kun lapsi pääsee ylioppilaaksi ja todennäköisesti 70-vuotias kun lapsesi saa lapsen. 75-vuotiaana sairastut ja 30-vuotias lapsesi saa hoitaa sinut vanhainkotiin.
Tähän olisi kiva kuulla, minkä ikäisenä vanhemmalla on kivaa yläkoulun (se on nykyään yläkoulu eikä yläaste) vanhempainilloissa.
En ole isä enkä ole saanut lapsia noin vanhana, mutta itselläni ainakin vanhemmuuden tähtihetket ovat olleet ihan muualla kuin siinä, minkä ikäinen olen jossakin tavattoman tylsässä ja näinä aikoina etänä pidettävässä tilaisuudessa.
Vierailija kirjoitti:
40-50v on miehelle vielä ihan ok ikä tulla isäksi. Silloin on jo varallisuutta eikä perheen tarvitse köyhyydessä elää 👍
Tosiaan perhettä toivovalle naiselle olisi turvallisempaa, jos puoliso (ja nimenomaan miespuoleinen) olisi reilusti vanhempi. Miehet pystyvät paremmin etenemään urallaan ja vaurastumaan, naisia ei haluttaisi palkata oikein missään iässä. Oma ystäväni perusti perheen 15 vuotta vanhemman miehen kanssa, joka on isossa firmassa päällikkönä. Päätöstä helpotti sekin, että miehellä itsellään ei ollut ennestään lapsia. Ystäväni iloitsee että saa olla kotiäitinä ihan niin kauan kuin haluaa, eikä aiokaan enää palata töihin kun miehen omaisuus lasketaan miljoonissa. Avioehtoa pariskunnalla ei ole, ystäväni osasi nämä psyykkiset pelit...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
40-50v on miehelle vielä ihan ok ikä tulla isäksi. Silloin on jo varallisuutta eikä perheen tarvitse köyhyydessä elää 👍
Tosiaan perhettä toivovalle naiselle olisi turvallisempaa, jos puoliso (ja nimenomaan miespuoleinen) olisi reilusti vanhempi. Miehet pystyvät paremmin etenemään urallaan ja vaurastumaan, naisia ei haluttaisi palkata oikein missään iässä. Oma ystäväni perusti perheen 15 vuotta vanhemman miehen kanssa, joka on isossa firmassa päällikkönä. Päätöstä helpotti sekin, että miehellä itsellään ei ollut ennestään lapsia. Ystäväni iloitsee että saa olla kotiäitinä ihan niin kauan kuin haluaa, eikä aiokaan enää palata töihin kun miehen omaisuus lasketaan miljoonissa. Avioehtoa pariskunnalla ei ole, ystäväni osasi nämä psyykkiset pelit...
Miten tuo ikään liittyy? Hyvin harva mies on missään iässä noin rikas, ja toisaalta, ei kaikki nuoretkaan miehet ole köyhiä.
Tai onhan tuossa tietty se, että jos taikinanaamaisena taviksena haluaa rikkaan miehen niin on pakko ottaa se pappa. Nuorista rikkaista on niin kova kysyntä, että pitää itsekin olla sitä top 0,1% osastoa että olisi mitään saumaa.
Vierailija kirjoitti:
Joo, kun kaikki keski-ikäiset miehethän on varakkaita.
Vierailija kirjoitti:
No mietipä, jos tulet isäksi vaikka 45-vuotiaana niin onko sitten kiva olla 60-vuotiaana lapsen vanhempainilloissa yläasteella. Olet 63 kun lapsi pääsee ylioppilaaksi ja todennäköisesti 70-vuotias kun lapsesi saa lapsen. 75-vuotiaana sairastut ja 30-vuotias lapsesi saa hoitaa sinut vanhainkotiin.
Kaikki nuo käyvät vallan mainiosti. Paitsi että en ajatellut sairastua vielä 75-vuotiaanakaan. Terveet elämäntavat jne.
Vierailija kirjoitti:
Paitsi ettei suomalainen tosimies perhettään elätä vaan pitää lapsiaan ja puolisoaan loisina.
En ymmärrä aloituksen pointtia. Biologiselta kannalta naisen hedelmällisyys alkaa laskemaan 25-vuotiaasta eteenpäin, 35-vuotiaasta jo hyvinkin reippaasti. Miehellä sperman laadussa iän suhteen alkaa näkymään selkeää heikentymää vasta noin 45-vuotiaasta alkaen. Ei näillä asioilla ole mitään tekemistä sen kanssa, milloin on tai ei ole hyvä aika tulla vanhemmaksi, nämä vain vaikuttavat todennäköisyyksiin että 1) raskaus onnistuu alkamaan ja 2) syntyy terve lapsi.
Kun synnyin isäni oli jo 51 vuotias ja äitini 41 vuotias. Olen perheeni iltatähti.
Murrosikäisenä häpesin vanhempieni ikää.
En sanonut kenelläkään kuinka vanhoja he tarkalleen ottaen ovat. Ellei jotkut naapurustossa tienneet muuten. Asuimme maaseudulla.
Päätin jo silloin että jos minulla ( naisena ) on mahdollisuus saada lapsia , niin teen ne kaikki ennenkuin täytän 35 vuotta .
Ja niin Luoja soi . Sain kolme tytärtä kun olin 29v, 31 v ja 33 v.
Jokainen ihminen on omanlaisensa. Ei voi sanoa että toiset murrosiässä häpeäisivät vanhempiensa vanhuutta. Mutta minä häpesin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin kotiäitinä kolmen lapsen kanssa seitsemän vuotta ollessani 28-35 vuotias. Mieheni on minua kaksi vuotta vanhempi.
Kun nuorin täytti kolmen, lähdin riemusta kiljuen työelämään takaisin ja nautin. Tykkäsin tietenkin olla kotonakin, mutta ainakaan minä en saanut enää tarpeeksi iloa mistään leipomisesta, ruuanlaitosta ja siivoamisesta tai pari kertaa viikossa kaupassa käymisestä, hiekkalaatikon reunalla istumisesta, oman pihan haravoimisesta tai muista vastaavista asioista. Lähtiessäni töihin vanhin lapsi oli jo koulussa, keskimmäinen meni eskariin ja nuorin päiväkotiin, jossa viihtyi todella hyvin. Oli siis ihana palata töihin ja olla muutakin kuin äiti ja vaimo. Rahasta ei meidän pärjääminen ole kiinni ja velkaa ei ole ollut senttiäkään enää yli kymmeneen vuoteen.
Tykkään yhä vieläkin olla töissä ja lapset ovat saaneet hyvän mallin meiltä vanhemmiltaan ihan kaikkeen. Olemme miehen kanssa molemmat lähelle viisikymppisiä ja olisi kamalaa jos mies olisi nyt joku eläkeläinen. Meillä ei olisi varmasti yhtään mitään yhteistä, koska en voisi kuvitellakaan jäädä taas kotiin kökkimään tai katsoa kuinka mies jää kotiin nukkumaan. Olemme hyvin pärjääviä keski-ikäisiä, emme mitään sauvakävelyä harrastavia senioreita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paitsi ettei suomalainen tosimies perhettään elätä vaan pitää lapsiaan ja puolisoaan loisina.
Ehkä sinun isäsi piti, mutta hän ei ollutkaan mikään luomakunnan kruunu muutenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Kun synnyin isäni oli jo 51 vuotias ja äitini 41 vuotias. Olen perheeni iltatähti.
En sanonut kenelläkään kuinka vanhoja he tarkalleen ottaen ovat. Ellei jotkut naapurustossa tienneet muuten. Asuimme maaseudulla.
Päätin jo silloin että jos minulla ( naisena ) on mahdollisuus saada lapsia , niin teen ne kaikki ennenkuin täytän 35 vuotta .
Jokainen ihminen on omanlaisensa. Ei voi sanoa että toiset murrosiässä häpeäisivät vanhempiensa vanhuutta. Mutta minä häpesin.
Useammat häpeävät vanhoja vanhempiaan. Ei ole kiva, jos isä on vanha ja vanhan näköinen kurppa ja äiti samoin. Nuorekkuutta ja nuoruutta ei pysty näyttelemään, vaikka olisi kuinka hyvät elintavat.
Voihan se olla, ettei miehen hedelmöittämisen mahdollisuus laske samaan aikaan kuin naisella hedelmöittymisen mahdollisuus, mutta sperman laatu kyllä heikkenee koko ajan. Sehän tekee on heikentynyt kait laajemminkin miehillä nykypäivänä, ainakin uutisten mukaan. Liekö ympäristömyrkyt syynä tms.?
Ja tiedän suvustani naisia, jotka ovat synnyttäneet reilustikin päälle 40-vuotiaina ja he elivät/ovat yhä elossa, kun lapset ovat/olivat n. 40-vuotiaita, sen sijaan oma äitini, joka sai minut keskimääräisessä synnytysiässä, n. 28-vuotiaana, kuoli jo 60-vuotiaana, ja itse siis menetin äitini aiemmin kuin hlö, jonka äiti sai tämän muistaakseni 43-45-vuotiaana. Elämä ei anna siis mitään takeita kenellekään ja toisaalta normaali lapsi on kait jo aika hyvin omilla jaloillaan 30/40-vuotiaana.
Omassa suvussani on keskimäärin oltu hyvissä ruumiin ja hengen voimissa siihen kuolemaan asti ja tällainenkin asia - se että on henkistä ja fyysistä jaksamista eikä kroonisia sairauksia - vaikuttaa vanhemmuuteen enemmän kuin mikään ikä sinällään.
Vierailija kirjoitti:
Kuinka paljon tarvitsee olla varallisuutta ennen lasten tekemistä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokainen ihminen on omanlaisensa. Ei voi sanoa että toiset murrosiässä häpeäisivät vanhempiensa vanhuutta. Mutta minä häpesin.Useammat häpeävät vanhoja vanhempiaan. Ei ole kiva, jos isä on vanha ja vanhan näköinen kurppa ja äiti samoin. Nuorekkuutta ja nuoruutta ei pysty näyttelemään, vaikka olisi kuinka hyvät elintavat.
Iso osa murrosikäisistä häpeää "vanhoja" vanhempiaan, jotka eivät ymmärrä mistään mitään. Murkkuikäisen silmissä 35-vuotiaskin on jo ikäloppu. Vanhempien häpeäminen kuuluu murrosikään ja itsenäistymiseen, vanhemmista on helpompi irtaantua, jos heissä on teinin mielestä jotain noloa.
Vierailija kirjoitti:
Tunnen tällaisen vanhana isäksi tulleen. Ei meinaa jaksaa vaikka olikin ensin niin innoissaan. On jo lähempänä viittä kymppiä ja lapset alle kouluikäisiä.
Tämä on taas näitä naisten lehtien juttuja. Itse olen 68 ja rouva reilummin nuorempi ja pyöräytti lapsen joka nyt 4 vuotias. Rasittunut? Päinvastoin.
Sehän on vaan hieno juttu että naisen hedelmällisyys tippuu 40 jälkeen!
Miksi sen pitäisi jatkua?
Kuka jaksaa kymmeniä vuosia menkkoja ja mahdollisia raskauksia ja lasten hoidot jopa yli 18-vuotiaaksi!??
Silkkaa hulluutta olisi 50-vuotiaan vauvaa saada ja sama miehillä: ei sen ikäisiä kiinnosta ketään jotkut kitisevät kakarat ja sitten angstiset teinit.
Nuorena on riittävän naiivi ottamaan ilolla vastaan vauvoja ja jaksaa paremmin.
Ei 60-vuotias nainen ole kuin iloinen ettei ole naistenvaivoja ja mitä väliä vaikka 60-vuotias mies vielä voi laukaista? Vanhaa sper maa ja yleensä sen ikäisellä miehellä ei ole tsäänssejä kuin ikäiseensä ja tasoiseensa.
Katseet ylös siellä prismoissa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokainen ihminen on omanlaisensa. Ei voi sanoa että toiset murrosiässä häpeäisivät vanhempiensa vanhuutta. Mutta minä häpesin.Useammat häpeävät vanhoja vanhempiaan. Ei ole kiva, jos isä on vanha ja vanhan näköinen kurppa ja äiti samoin. Nuorekkuutta ja nuoruutta ei pysty näyttelemään, vaikka olisi kuinka hyvät elintavat.
Iso osa murrosikäisistä häpeää "vanhoja" vanhempiaan, jotka eivät ymmärrä mistään mitään. Murkkuikäisen silmissä 35-vuotiaskin on jo ikäloppu. Vanhempien häpeäminen kuuluu murrosikään ja itsenäistymiseen, vanhemmista on helpompi irtaantua, jos heissä on teinin mielestä jotain noloa.
Useimmat jollain lailla häpeävätkin. MUTTA , on täysin ERI ASIA 15 vuotiaan hävetä jotain n. 45-59 vuotiaasta isäänsä, kuin JOS ISÄ onkin jo 65 v ( lapsen syntyessä 50 v 🥴)...kun TUON IKÄISET ISÄT Ovat harvinaisia....
Vierailija kirjoitti:
Se on sitä biologiaa. Ei noudata tasa-arvoa.
Juuri biologisista syistä vanhan (tässä yhteydessä 40+) miehen kanssa ei kannata lisääntyä.
Minä sanoisin että koti on varsin tasapainoinen, jos nuori häpeää vanhempiensa ikää. Minulla oli vanhat vanhemmat, mutta häpesin ainoastaan äitini mielenterveysongelmia. Ystävälläni oli nuoret vanhemmat, ja häntä hävetti isän alkoholismi.
Joten iso peukku kaikille vanhemmille, joiden ikää tai vaatemakua tai kampausta hävetään. Hyvin olette vetäneet!