Kerro, miltä vaikeuksilta olisit välttänyt jos et olisi juonut pisaraakaan alkoholia koskaan?
Kommentit (23)
Useilta irtoseksikerroilta ja muutamalta parisuhteelta.
En ole joutunut alkoholin vuoksi mihinkään vaikeuksiin. Muutama pahoinvointi siitä on seurannut.
Ei tule mieleen mitään. No, yhden nuorena tapahtuneen liukastumisen ja poliklinikkakäynnin olisin varmaan välttänyt.
En ole alkoholisti eli määrät ovat sellaisia, etteivät aiheuta vaikeuksia.
Olisin ihan eri mies. Tai ainakin olisin nopeammin päässyt kiinni ns. hyvään elämään. Nyt tässä laittamassa korkkia kiinni (vähensin käyttöä jo vuosia sitten). Alkoholin avulla "saavutettuja" asioita:
-Ylipaino, rasvaa kertynyt ikäviin paikkoihin
-Libidon katoaminen
-Rahaa mennyt
-Osa kaverisuhteista hiipui
-Monta vuotta työttömyyttä
-Naiset jäi kokematta
-Jatko-opintojen aloitus viivästyi
Nyt on kaikki paremmin, mutta koen, että menetin jotain mitä en voi enää koskaan kokea. Noh, tänne asti ei tultu luovuttamaan.
Vaikeuksista en tiedä, mutta väliin olisi jäänyt suurin osa hauskimmista aikuisiän muistoista mitä keski-ikään mennessä on kertynyt.
Tältä parisuhteelta olisin välttynyt, mutta mitään vaikeuksia en keksi.
Ai niin, krapulalta. Ne oli joskus aivan kauheita.
Unettomuus olisi varmasti ollut pienempi ongelma.
Eräs huono ihmissuhde olisi jäänyt (väkivaltainen poikaystävä). Tämä on ehkä ainoa, minkä vaihtaisin pois. Muuten alkoholi liittyy hauskanpitoon ja monta ihanaa muistoa olisi jäänyt syntymättä, jos en olisi ottanut mitään.
Abduktio 2018.
Se tapahtui kun olin nauttinut alkoholia. Ei toki alkoholin takia (vaikea yhdistää näitä kahta)
Se oli kyllä kummallisin, ja pelottavin kokemus jonka olen koskaan kokenut.
Ei ole jäänyt kummempia traumoja onneksi, ja minut on otettu tosissaan vaikka aihe onkin hieman erikoinen.
Fyysisiä todisteita jäi.
Donner: "Juominen kannattaa aina."
Muutamalta krapulalta. Ei ole tapana joutua vaikeuksiin humalassa. Sen sijaan olisin ollut paljon pidempään neitsyt (En kadu ekaa kertaani humalassa) ja ilman parisuhdetta. Naisvaltaiset harrastukset yms. niin miehiin tuli sinkkuaikoina törmättyä vain baareissa.
Olisin ollut yhdessä elämänvaiheessa täysin ilman sosiaalisia kontakteja. Olisin täysin syrjäytynyt, katselisin juovia ihmisiä nenänvartta pitkin ja valittaisin nettifoorumeilla.
Krapuloilta ja morkkiksilta, rahattomilta viikoilta, monilta muistinmenetyksiltä, pikavippikierteeltä, koulupoissaoloilta... Myös parisuhde ja monet hauskat kokemukset ois jääneet.
No vaikka miltä.
Jos alkoholia ei olisi keksittykkään juotavaksi niin todennäköisesti elämäni olisi ollut aina tasaisempaa ja turvallisempaa.
Molemmat vanhemmat ovat olleet ikäni alkoholisteja ja olen kärsinyt paljon siitä.
Lisäksi oma alkoholinkäyttö on ollut ihan hirveää enkä osannut nuorena suojella itseäni ollenkaan. Miehet hyväksikäyttivät, parisuhteet väkivaltaisia, luottotiedot menivät, työuupumusta, masennuksia jne.
Näin lähemmäs kolmekymppisenä olen vasta alkanut rauhoittumaan, luottotiedot ok, alanvaihto meneillään, kaikki huonot ihmissuhteet heitetty jorpakkoon suunnilleen ja minä aloitan pitkän terapian tämän vuoden aikana.
Vierailija kirjoitti:
Olisin ollut yhdessä elämänvaiheessa täysin ilman sosiaalisia kontakteja. Olisin täysin syrjäytynyt, katselisin juovia ihmisiä nenänvartta pitkin ja valittaisin nettifoorumeilla.
Jos jotain huonoa niin yhden miehen löysin joka joi vähän liikaakin. Mutta olisi sen voinut löytää raittiinakin. Päällisin puolin hän hoiti asiansa. Itsekin alkoholin käyttäjänä ymmärsin paljon paremmin että tietyt asiat ovat seurausta juomisesta eikä muista syistä joita hän keksi.
Ehkä yhdeltä kivuliaalta parisuhteelta. Emme olisi tavanneet emmekä päätyneet yhteen ellemme olisi olleet kännissä kuin käet. Ja ehkä yhteen aikaan tietynlainen kevytkenkäinen maine olisi jäänyt saamatta, mutta eipä sillä tällä hetkellä ole juurikaan merkitystä eikä se silloinkaan tuttavapiiriin verrattuna niin hirveän tavatonta ollut.
En miltään.