En anna kymppejä oppilaille
Kokeista tai kirjoitelmista. Joskus kyllä todistukseen.
Täällä ihmiset eivät näytä ymmärtävän, että 10 kokeesta ei mitenkään välttämättä tarkoita, että oppilaan osaaminen on kymppiä suhteessa opsin tavoitteisiin. Koehan voi olla millainen vain. Se voi olla helppo, pelkkää kertausta tai testata jotain suhteellisen mitätöntä seikkaa.
Minä pidän huolen siitä, että minun antamani todistusarvosanat ovat joko odotettuja tai sitten iloisia yllätyksiä. Se onnistuu, kun kokeet ovat vaikeita ja arviointi tiukkaa muissakin tehtävissä.
Todistusarvosanaa antaessani en mieti kokeiden keskiarvoa. En yleensä edes laske sitä. Mietin, mitä oppilas osaa. Voi olla, että ysejä on tullut koko vuoden ja todistukseen tulee 10. Toisaalta jos päädyn ysiin, sekin hyväksytään. Pyrin jättämään itselleni tämän harkinnanvaran estämällä etukäteen tilanteen, jossa oppilas pitää kymppiä ansaittuna.
Eipä ole paljon valituksia tullut.
Kommentit (42)
Vierailija kirjoitti:
Provo!
Aikanaan kun aloitin opettajana, rehtori otti ennen kevätarviointeja puhutteluun. Kysyi, ymmärrätkö miten tärkeästä paperista nuorille on kyse.
Sanoi, että aina jos numero jää puoliväliin, tilanne ratkaistaan aina nuoren eduksi, että tästä maailmasta ei numerot lopu.Erittäin hyvä ohje, jota olen sen jälkeen noudattanut. Aina.
Kaikilla ei ole noin fiksuja rehtoreita.
Meillä oli rehtori itse, joka antoi 10 kaikista kokeista, mutta todistukseen 9, koska lapsi ei viitannut 10:n edestä. Luokka oli levoton ja harva siellä halusi viitata koko ajan.
8 1/2:n kurssikoesuorituksella sain kerran todistukseen 10 englannista. Tätä ei varmaankaan moni opettaja tee. Mutta olin todella ahkera tunneilla. Kotitehtävät tein aina ja viittasin lähes joka kysymykseen. Epäonnistuin kokeessa kuullunymmärtämisessä ja kirjoitelmassa. Lisäksi jäi yksi pikku tehtävä (max. 6 p.) tekemättä epähuomiossa.
Vierailija kirjoitti:
Jos kokeesi eivät oikeasti mittaa ops:n mukaista osaamista, eihän silloin voi huonojakaan numeroita antaa. Tai itse asiassa minkäänlaisia numeroita, kun et testaa oikeasti osaamista.
Missä kohtaa olen sanonut, että Minun kokeeni eivät testaa? Asia on päinvastoin. Niiden opettajien, jotka eivät anna kymppiä, vaikka kokeista tulee niitä, kokeet ovat huonoja. Viittasin näihin tilanteisiin, joita minulla siis ei ikinä ole, koska teen kokeet ja arvioinnit sen mukaan.
Täällä muuten ei osata lukea. Juuri kukaan ei ole näköjään edes lukenut aloitusta tai ymmärtänyt. Pointti oli, että kokeet eivät saa olla liian helppoja suhteessa opsin vaatimuksiin. Jos ne ovat, oppilaat pettyvät todistukseen.
Minun antamani todistusarvosanat eivät ole keskimäärin sen heikompia kuin muidenkaan opettajien toisin kuin täällä jostain syystä kuvitellaan. Mistä niin on edes päätelty?
Kai täällä mammat ovat niin lapsellisen kympin kipeitä, että niitä pitäisi tulla lapselle joka kokeesta.
Ap
Teet siis niin vaikeita kokeita että niistä on mahdoton saada kymppiä. Kysytkö siis kokeissa sellaisia asioita joita ei ole vielä opetettu?
Vierailija kirjoitti:
Minusta on ok että pitää niin vaikeita kokeita että niistä ei tule kymppejä. Sekin on ok jos ei anna kymppejä kuin erityislahjakkuuksille, mutta silloin kyllä kokeistakin pitää tulla miltei täydet pisteet.
Mutta tuo miltä kuulostaa että et edes ota kokeita huomioon vaan mietit epämääräistä, subjektiivista "osaamista" ilmeisesti tunnilla, vaikuttaa että annat kympit suosikkioppilaillesi.
Tämä ei pidä paikkaansa.
Mutta tiedoksi, että jos numerosta valitetaan ja ope perustelee sitä kokeilla, hän saa huomautuksen. Koearvosanat eivät opsin mukaan ole mikään arviointiperuste. Tätä voi alapeukuttaa kuinka paljon vain, mutta se on silti totuus. Jos minä perustelen oppilaan kasia sillä, että hänen koekeskiarvonsa oli 8.1, teen virheen. Minun on löydettävä perusteet opsin kriteereistä. Omassa aineessani ne ovat osin sellaisiakin, ettei niitä edes voi kirjallisilla kokeilla testata.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Mikset sitten tee okeita, jotka mittaavat, onko vaadittu osaaminen opittu? Rankaiset oppilaita omista huonoista kokeistasi! Epäreilua.
Kymppiinhän pitää osata enemmän kuin vaaditaan, joten on oikeastaan ihan reilua, että kokeista voi tulla vain ysi. Kokeissahan normaalisti kysytään vain niitä, mitä on opetettu, eikä testailla mitä kokeen ulkopuolista oppilas mahdollisesti tietää...
Vierailija kirjoitti:
Koe mittaa osaamista.
Ei sitä, mitä opiskelija ei osaa.Jos osaa, pitää olla mahdollisuus saada kymppi.
Et siis osaa tehdä kokeita oikein.
Tämä! Koe mittaa osaamista ja jos osaa kaiken, kokeesta pitää saada kymppi.
Vierailija kirjoitti:
Teet siis niin vaikeita kokeita että niistä on mahdoton saada kymppiä. Kysytkö siis kokeissa sellaisia asioita joita ei ole vielä opetettu?
Heh, en. Toki siellä on soveltava tehtävä, jota ei ole voinut ulkoa opetella mistään.
Jos minun kokeistani saa reilun ysin jatkuvasti, voi odotella kymppiä todistukseen. Mutta ilmeisesti tämä on huono juttu sitten.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta on ok että pitää niin vaikeita kokeita että niistä ei tule kymppejä. Sekin on ok jos ei anna kymppejä kuin erityislahjakkuuksille, mutta silloin kyllä kokeistakin pitää tulla miltei täydet pisteet.
Mutta tuo miltä kuulostaa että et edes ota kokeita huomioon vaan mietit epämääräistä, subjektiivista "osaamista" ilmeisesti tunnilla, vaikuttaa että annat kympit suosikkioppilaillesi.
Tämä ei pidä paikkaansa.
Mutta tiedoksi, että jos numerosta valitetaan ja ope perustelee sitä kokeilla, hän saa huomautuksen. Koearvosanat eivät opsin mukaan ole mikään arviointiperuste. Tätä voi alapeukuttaa kuinka paljon vain, mutta se on silti totuus. Jos minä perustelen oppilaan kasia sillä, että hänen koekeskiarvonsa oli 8.1, teen virheen. Minun on löydettävä perusteet opsin kriteereistä. Omassa aineessani ne ovat osin sellaisiakin, ettei niitä edes voi kirjallisilla kokeilla testata.
Ap
Olen jo muodostanut tekstiesi perusteella mielipiteeni sinusta. Onneksi eliittikoulustamme ei löydy kaltaisiasi opettajia.
Vahva vinkki. Yksi sana. Alkaa kirjaimella i ja päättyy kirjaimeen i.
I_ i oo_ _ i. (Kokeile täydentää loput kirjaimet).
miksi jotkut feministitpennut otttaa niin tosissaan ton opettamisen? itse kun oloin 2 vuotta sijaisena niin annoin 5. luokan oppilaiden itse tehdä tehtäviä ja itse vain istuskelin siellä luokassa
Äitini oli opettaja ja muistan kyllä saman tyyppisiä pohdintoja hänen käyneen isän kanssa, joten sillä kokemuksella ymmärrän kyllä vastuusi opettajana olipa kyse provosta tai ei.
Opettajan lapsena se oli kyllä tylsää olla ns tiukan opettajan lapsena. Äitini on ollut jo monta vuotta eläkkeellä ja yhä äitii mussuttajamuistelijoita riittää, jos vastaan jossakin tulee.
AInoa kerta, kun olen kuullut äitini katuneen tarkkuuttaan oli minun kohdallani hänen antaessaan minulle tarkoituksella huonon numeron todistukseen ettei hän joutuisi opettajana arvostelun kohteeksi omaa lastaan suosiessaan. Huono numero vaikutti ammatintavalintaani, sillä haaveilen ryhtyväni toivealalleni ja numerolla olisi ollut merkitystä. Äidin anteeksipyyntö on tottakai ollut hieno asia, mutta joskus mietin olisiko häne pitänyt olla vähemmän tiukempi.
Ensi keväänä tulee jokaiselle peruskoulun päättäville eri oppiaineista tarkemmat kriteerit arvosanoihin 5 ylöspäin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koe mittaa osaamista.
Ei sitä, mitä opiskelija ei osaa.Jos osaa, pitää olla mahdollisuus saada kymppi.
Et siis osaa tehdä kokeita oikein.
Tämä! Koe mittaa osaamista ja jos osaa kaiken, kokeesta pitää saada kymppi.
Tämä käsitys pohjaa siihen oletukseen, että osaaminen on ulkoa osaamista. Soveltaminen on kaikille haaste. Kiitettävillekin oppilaille pitää olla jotain aidosti haastavaa. Eikä lasta pidä opettaa tavoittelemaan täydellistä osaamista, koska sitä ei edes ole. Kympin voi toki silti todistukseen saada. Kyllä niitä annoin tänäkin vuonna. Mutta kyllä oppilaalle on hyvä jäädä se olo, että on vielä tässäkin asiassa lisää opittavaa, koska ihan varmasti on.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heh, en. Toki siellä on soveltava tehtävä, jota ei ole voinut ulkoa opetella mistään.
Jos minun kokeistani saa reilun ysin jatkuvasti, voi odotella kymppiä todistukseen. Mutta ilmeisesti tämä on huono juttu sitten.
Ap
En ota kantaa siihen, mikä on hyvää ja mikä huonoa. Mutta ihmettelen vain, miten voit estää hyviä oppilaita saamasta kymppejä kokeestasi. Kysytkö asioita, joita et ole opettanut, vai säädätkö opetuksesi tason sellaiseksi, etteivät oppilaat voi oppia kaikkea?
Ja nro 36 oli siis eri kuin tuo aiempi kommentoija.
-36.
Vierailija kirjoitti:
8 1/2:n kurssikoesuorituksella sain kerran todistukseen 10 englannista. Tätä ei varmaankaan moni opettaja tee. Mutta olin todella ahkera tunneilla. Kotitehtävät tein aina ja viittasin lähes joka kysymykseen. Epäonnistuin kokeessa kuullunymmärtämisessä ja kirjoitelmassa. Lisäksi jäi yksi pikku tehtävä (max. 6 p.) tekemättä epähuomiossa.
No, minä voisin tehdä näin, jos olen tunnilla nähnyt osaamista ja tiedän kokeeni vaikeaksi.
Ja täällä arvellaan arviointiani liian ankaraksi😂.
Ap
Eräässä lyseossa oli yksi Suomen parhaista opettajista. Hänen oppilaistaan muutaman vuoden aikana kirjoiiti ylioppilaskirjoituksissa 26 laudaturin, 10 cum lauden ja vain yksi abropaatturin. Kukaan ei koskaan reputtanut yo-kirjoituksissa hänen aineessaan. Opetus oli tosin niin tiukkaa,että toiset opettajat huomioivat sen omia numeroitaan antaessaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
En ota kantaa siihen, mikä on hyvää ja mikä huonoa. Mutta ihmettelen vain, miten voit estää hyviä oppilaita saamasta kymppejä kokeestasi. Kysytkö asioita, joita et ole opettanut, vai säädätkö opetuksesi tason sellaiseksi, etteivät oppilaat voi oppia kaikkea?
Kuten olen jo sanonut, kokeessa on aina myös soveltavia tehtäviä. Niissä testatataan syvällisempää ymmärrystä asiasta, eikä ulkoa opettelu riitä.
Pyrin myös tekemään kokeet niin, ettei tulisi nelosia.
Hyvä koe on sellainen, josta kaikki voivat päästä läpi mutta josta on vaikea saada täysiä pisteitä.
Ap
Lapselle kävi aikoinaan noin ja opettajan vaihtuessa oli aineesta jälleen 10, kuten oli ollut ennenkin ennen tätä tuntiosallistuminen ei vastaa 10 opettajaa.