Salliiko työnantajanne laajan etätyön kesän jälkeen?
Olen nauttinut 100 % etätyöstä nyt yli vuoden. Mutta meillä (valtion tuöpaikka) alkaa elokuussa jo j8nkintasoinen läsnätyöhön tulo toimistolle. Ei ole vielä kerrottu monta päivää viikossa voi enintään tehdä etäpäiviä. Mites teillä muilla? Ahdistaa tpimistopäivien aiheuttama aikainen herätys, yhteensä 2 tunta päivässä työmatkoihin, avoin monitoimitila...
Kommentit (47)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on ohje että kun korona on ohi niin kuussa pitää olla 4 pv konttorilla tai useammin jos on sellaisia palavereita jotka vaativat läsnäoloa. "etäily" ei siis ole syy olla osallistumasta tällaisiin tapahtumiin.
Mikä ihme on sellainen palaveri, joka vaatii läsnäoloa?
Esimerkiksi ulkopuolisen yhteistyökumppanin järjestämä palaveri, johon ei tarjota mahdollisuutta osallistua etänä.
Nro 19
Sen näkee sitten. Vaihdan työnantajaa, jos ei miellytä.
Sallii, kansainväl.konsernin toimipiste H gissä.
On sallinut jo ennen koronaa ja nyt suorastaan toivoo sitä.
Näillä näkymin pakottavat syksyllä min. 2 päivää viikossa sinne, koska ”yhteisöllisyys” ja ”osaamisen jakaminen”, kaikenlaista tuubaa pitää näköjään keksiä että seurankipeät ja kyttääjät saavat tahtonsa läpi. Olen käynyt 14 kk aikana tasan 1 kerran teknisistä syistä johtuen paikalla ja saanut muuten vaan kehuja työpanoksesta. On vaikea ymmärtää miksi siellä olisi istuttava kun etänä hoitunut paremmin työnteko kun ennen pandemiaa.
Toimistolle palataan. Jo aiemmin oli joustava etätyömahdollisuus jota oli käytännössä kuitenkin rajoitettu niin ettei etätyö ollut mahdollista (pakko päivystää potentiaalisten asiakkaiden takia kolmessa eri pisteessä viikon aikana). Harmittaa koska asiakkaat ovat löytäneet nettipalvelut ja etätuen hyvin vuoden aikana ja muu työ sujuu kotona omassa rauhassa 10 kertaa paremmin kuin avotoimistossa, jossa kärsin kaikesta (häly, hajut, epäsiisteys, oman työpisteen puute). Mutta pakko palata työnantajan määräämään malliin. Toivottavasti edes päivystyspisteitä karsitaan.
Vierailija kirjoitti:
Näillä näkymin pakottavat syksyllä min. 2 päivää viikossa sinne, koska ”yhteisöllisyys” ja ”osaamisen jakaminen”, kaikenlaista tuubaa pitää näköjään keksiä että seurankipeät ja kyttääjät saavat tahtonsa läpi. Olen käynyt 14 kk aikana tasan 1 kerran teknisistä syistä johtuen paikalla ja saanut muuten vaan kehuja työpanoksesta. On vaikea ymmärtää miksi siellä olisi istuttava kun etänä hoitunut paremmin työnteko kun ennen pandemiaa.
Täsmälleen sama tilanne! Oma työteho noussut todella paljon etäaikana ja kehuja sadellut. Mutta pakko palata levottomaan avotoimistoon
Jos joudun vaikka 2 päivänä viikossa toimistolle niin voi kurjuus! Keskittyminen avotilassa heikkoa ja työmatkat vie aikaa. Työtehtäväni hoituneet loistavasti etänä. Työkaverit tavoittaa nytkin etänä hyvin, en kaipaa mitään fyysistä kokoustamista kun voin jutella ja kokoustaa verkon kauttakin. Meillä lupailtu että kesäkuun lopussa tulisi tarkennusta mitä hybridityö tarkoittaa. Stressaa jo nyt. En jaksa aamulla laittautua ja sitten matkata tunti bussi-metro-jalan reittiä n. tunnin verran.
Täyttä etätyötä on työn luonteen vuoksi mahdoton tehdä, mutta etätyötä saa tehdä jatkossa enemmän kuin ennen koronaa. Hyvä niin.
Kunnan hommissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on ohje että kun korona on ohi niin kuussa pitää olla 4 pv konttorilla tai useammin jos on sellaisia palavereita jotka vaativat läsnäoloa. "etäily" ei siis ole syy olla osallistumasta tällaisiin tapahtumiin.
Mikä ihme on sellainen palaveri, joka vaatii läsnäoloa?
Teams palaverien miinuspuoli on se, että kasvoja ja ilmeitä ei näy. Kuva jäätyy kun kamera päällä. Introvertimmat eivät pääse esittämään asioitaan. Toimistolla on helpompi puhua kasvotusten kun nopeasti chattailla Teamsin kautta. Lounas ja kahvitauot ovat tiimin me-hengen kohotusta.
Toivon täyden etätyön jatkuvan, mutta varmaan tosiaan kohta alkaa lässytys "yhdessä olemme enemmän" ja aletaan vaatia avotilatoimistoon palaamista. Odotamme infoa syksystä.
Suomalainen unelma. Kaikki näpertävät julkisen sektorin etätöitä kotonaan.
Viimeinen sammuttaa valot.
100% etätyö on meilä ollut sallittua jo pitkään. Mä olen tehnyt etätöitä jo 9 vuotta. Kummasti onnistuu Teams-palaverit myös julkisella sektorilla työskentelevien asiakkaiden kanssa. Tähän voi tosin vaikuttaa sekin, että etätyössä laskutan palaverista vain palaveriin käytetyn ajan ja jos pitäisi matkustaa paikan päälle asiakkaan tiloihin, laskuttaisin myös matkakulut sekä matkaan käytetyn ajan. Säästyy veronmaksajien rahoja, kun asiat pystytään hoitamaan ilman mun eleitäni ja ilmeitäni.
Vierailija kirjoitti:
Meillä kaiketi palattava kokonaan. :( Esimies mukamas saanut viestejä joissa valiteltu yhteisöllisyyden puutetta. En jaksa uskoa. Ja hommia kuulemma jäänyt rästiin. En tiedä kenellä, ei mulla ainakaan. oon viihtynyt etätöissä, saanut kaikki postipaketit suoraan himaan, ruokatilauksia, voinut pyykkikone ja tiskit käydä jo päivällä jne. Perheen ja työn yhteensovittamiseen ollut huippu. Olen kahden lapsen yh.
Etätyössä on reilusti hyviä puolia. Allekirjoitan niistä kaiken aiemmin sanotun. Toimii loistavasti paikoills, jossa työtavat ja tekijät ovat vakintuneet. Kaikille on selvää mitä tehdään ja miten sekä tunnetaan toisten vahvuudet ja heikkoudet.
Toisaalta kuitenkin työpaikan hiljsinen tieto rajautuu entistä enemmän vain jollekin. Uusien työntekijöiden oppiminen hidastuu. Jos kaikki ovat tehneet samaa työtä jo vuosia, saadaan kaikki sujumaan vaikks 100% etänä. Jossain on kuitenkin raja tälle. Ymmärrään täysin, että työnantajien on reakoitava tähän proaktiivisesti. Itse teen juuri tästä syystä työni vain 20% etänä, vaikka 100% etätyö olisi paljon tehokkaampaa, jos katsotaan vain henkilökohtaista tehokkuuttani.
Kokonaisuuden kannalta löhityö on tehokkaampaa. Suurimpia ongelmia meillä aiheutuu osastosta, joka toimii kokonaan etänä. Tieto ei vaan kulje yhtä tehokkaasti huolimatta teamssista ja sähköpostista. Suoritukset jäävät hieman irrallisiksi kokonaisuudesta ja ristiriitoja syntyy. Jokainen hoitaa omansa, mutta kokonaiskuva kärsii. Ja ennen kaikkea uudet työntekijät ovat täysin ulalla ja siellä pysyvät.
No, loppuu se seksin harrastaminen ja netflixin katselut työaikana, eihän sellaisesta palkkaa makseta
Ei, jatkossa saa olla 1-2 päivää etänä. Ennen koronaa ei ollut etätyömahdollisuutta, joten parannus tämäkin.
Meillä toimisto on vaihtunut 1 työhuone + neukkari tiloiksi. Etätyö jäi pysyväksi.
Olkaa onnellisia te ketkä voivat jatkaa täysin tai suurelta osin etätyössä! Jos olisin nuorempi, hakisin uutta työpaikkaa, jossa etätyötä suositaan. Mutta 55 vuotiaana ei enää paljon paikkaa voi vaihtaa. Valtiolla asiantuntijatehtävissä.
Vierailija kirjoitti:
Olkaa onnellisia te ketkä voivat jatkaa täysin tai suurelta osin etätyössä! Jos olisin nuorempi, hakisin uutta työpaikkaa, jossa etätyötä suositaan. Mutta 55 vuotiaana ei enää paljon paikkaa voi vaihtaa. Valtiolla asiantuntijatehtävissä.
Etätyömahdollisuus on yksi suurimmista vetovoimatekijöistä jatkossa. Jos saman alan jossain työpaikassa ei etätyömahdollisuutta ole, vaikka alalla muilla on, se kertookin hakijalle jo kaiken tarpeellisen henkilöstöpolitiikasta, johtamisesta, organisaation ajanmukaisuudesta, luottamuksesta ja arvoista.
Minulla on 10 minuutin kävelymatka toimistolle, hyvä palkka ja mielekkäät työtehtävät, mutta jos ei etätyötä anneta jatkossa tehdä, alan katsella toista paikkaa. Sellaisen kyllä saan, sillä ammatissani on pulaa osaajista.
Näköjään valtiollakin vaihtelee käytännöt. Meillä jatkuu sillä erotuksella, että kesälomien jälkeen SAA käydä toimistolla ihan muuten vaan, ei tartte erikseen perustella, miksi haluaa tehdä lähityötä.