Miten toimin Kelan kanssa oikein?
Olen saanut asuntotarjouksen. Kelan mukaan se on ylikallis (eli yli 700€ Helsingissä). Siksi en saa apua takuuvuokraan tai muuton kustannuksiin.
Äitini lupasi lainata rahat, ja voisin maksaa ne osissa kesän aikana.
Mutta jos äitini laittaa tililleni rahaa, menetän kai tuet parilta kuulta? Ja jos maksaa suoraan vuokranantajalle, Kela tivaa kuittia minulta ja menetän taas tuet?
Sain kesätöitä vain elokuulle ja marraskuussa aloitan työt osa-aikaisena.
Kommentit (34)
Mulla kela siirsi suoraan sosiaaliviraston harkinnanvaraista tukea varten hakemuksen. Outoa oli tosin että pitkään kela vinkui että asumme liian kalliissa asunnossa ja kun onnistuimme löytämään huomattavasti edullisemman, se ei ollut tarpeeksi edullinen (koska sellaisia täältä päin ei vain löydy) kieltäytyivät takuuvuokran maksusitoumuksesta. Sosiaalivirasto ymmärsi tilanteen ja auttoi.
Äitisi voi maksaa suoraan vuokranantajalle ne takuut. Kela ei niistä todisteita halua eikä ne vaikuta mihinkään tukiin(jos et siis hae nimenomaan sitä takuu rahaa kelalta. ).
Tehkää velkakirja, jossa kerrotaan, että olet saanut rahat lainaan takuuvuokraa varten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käske äidin maksaa omalta tililta se takuu mitä sitä rahaa mihinkään siirtelee ei siitä saajaa kiinnost kuka se on maksanut kuhan on maksettu.
Saajaa ei kiinnosta. Mutta Kela ei ehkä anna asumistukea heinäkuulle, ellei pysty näyttämään, että on itse maksanut takuun ja kesäkuun vuokran.
Höpö höpö taas jos tukea hakee vasta heinäkuulle ei kelaa kiinnosta kettuakaan kuka ne kesäkuun laskut on maksanu.
Miksiköhän toimeentulotuen käsittely siirrettiin aikanaan Kelalle?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käske äidin maksaa omalta tililta se takuu mitä sitä rahaa mihinkään siirtelee ei siitä saajaa kiinnost kuka se on maksanut kuhan on maksettu.
Saajaa ei kiinnosta. Mutta Kela ei ehkä anna asumistukea heinäkuulle, ellei pysty näyttämään, että on itse maksanut takuun ja kesäkuun vuokran.
Höpö höpö taas jos tukea hakee vasta heinäkuulle ei kelaa kiinnosta kettuakaan kuka ne kesäkuun laskut on maksanu.
Ymmärsn niin, että ap tarvitsisi tukea juuri kesä- ja heinäkuille.
Täällä on taas puurot ja vellit sekaisin!
Asumistuki =myönnetään bruttotulojen perusteella. Ei katsota tiliotteita eikä tilille panot vaikuta tukeen.
Toimeentulotuki =myönnetään nettotulojen perusteella .katsotaan tiliotteet ja kaikki yli 50e suuruiset panot voidaan ottaa huomioon vaikka viestikentässä lukisi laina tms.
Ei Kelan asumistukeen vaikuta vaikka vuokra olisi 1200€ yksiöstä. Saat vain maximin mikä yksin asuvalle kuuluu tulojesi mukaan. Loput maksat omasta rahasta mistä ikinä rahat löydätkin.
Jos takuu on se ongelma, niin eikös äiti voisi sen maksaa suoraan vuokranantajalle? Jos ei siihen hae sitten tukea, niin ei kela siitä kai oikein voi mitään kysellä.
Ei kelan kanssa voi toimia oikein, aina se jostain mukisee.
Anna äidin vuokrata asunto ja sitten vastavuokrata sinulle edelleen puolella hintaa jolloin saat asumistukeakin. Sen jälkeen vain maksat pimeästi toisen puoliskon äidille. Kaikki tyytyväisiä!
Äitisi kirjoittaa rahansiirtoviestiin:
LAINAKSI vain takuuvuokraa varten
Vierailija kirjoitti:
Mulle taas kävi niin, että vaikka viestissä luki että "laina vuokratakuuseen", niin leikkasivat seuraavan kuukauden asumistuesta suurimman osan pois.
Riippuu vissiin tosiaan virkailijasta.
Me teimme lainasta paperit asianajan kanssa, ja maksan sopimuksen mukaan, mutta tästä kysyin Kelasta etukäteen.
Harkinnanvaraista ei saa, jos asunto on "ylikallis".
Hassua vaan, miten matalat ne vuokrarajat ovat kaikkialla.