Lapsen yo-kirjoitukset meni penkin alle
Ja päättötodistuksen ka ei myöskään ollut hyvä. Hänelle on tulossa välivuosi. Muita samassa tilanteessa olevia? Millaisia välivuosisuunnitelmia? Miten tuette lapsianne?
Kommentit (35)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän vielä tuedetä pääseekö opiskelemaan. 9.7 tulee tulokset.
Todistusvalinnan tulokset tietenkin ovat jo tulleet.
Toiset juhlii tänään ylppäreitä ja ne paremmat juhlivat ylppäreitä SEKÄ varmaa opiskelupaikkaa.
Tämähän se on. Jotenkin ikävää,että nykään toiset menee ohituskaistaa...
Ap
Ihan omilla ansioillaan nämä toiset ovat sille ohituskaistalle päässeet. On ihan oikeus ja kohtuus, että hyvä menestys yo-kokeissa näkyy myös yliopistojen valinnoissa.
Mä olen vain yksittäistapaus eli ei kannata ajatella, että kaikki näin tekevät.
Kirjoitin 2010 ylioppilaaksi. Tai oikeasti vähän reputin kun en äidinkieltä päässyt läpi. Kompensaatiopisteillä meni ja sain lakin. Koitin kirjoittaa seuraavana syksynä uusiksi ja en päässyt silloinkaan läpi. Todistus on kaunis: äidinkieli I, lyhyt matematiikka M (en tehnyt kuin 8 tehtävää koko kokeessa kun ei kiinnostanut), pitkä saksa A, terveystieto A. Keskiarvo päättötodistuksessa oli 7. Pidin välivuoden ja olin eri tehtailla töissä. Mietin, että mitähän sitä alkaisi tekemään. Tehtailla selkesi, että insinööri ja mielellään materiaalipuolelle. Hain välivuoden jälkeen Tampereen Teknilliselle ja pääsin sisään. Valmistuin tekulta 2018 DI:nä. 2019 muutin Ruotsiin ja tänä vuonna menen tekemään toisen maisteritutkintoni. Olen siis kohta tupla insinööri.
Älä heitä kirvestä kaivoon lapsesi kanssa. Luota siihen, että elämä kantaa. Itsellä on kovin mielenkiintoa oppia uusia asioita ja osaankin ne. Olen vain onneton ulostuoja verbaalisesti. Lisäksi on vaikea lukivika, joka todettiin juuri ennen ylioppilaskirjoituksia. Jos äitini olisi kaiken muun elämän vastoinkäymisen lisäksi alkanut osoittamaan pettymystä lukiosuorituksestani niin en olisi luultavasti tässä. Hän totesi silloin, että hienosti jaksoin puskea lukion läpi ja se on aivan sama mitä siellä papereissa on. Elämä kuljettaa. Molemmat vanhempani ovat myös insinöörejä ja heillä on viestinnän kanssa toisinaan ongelmia.
Vierailija kirjoitti:
Numeroita voi korottaa esim. syksyllä jos haluaa. Siinäpä sitä ois tekemistä kesäksi.
Ei voi enää, ilmoittautuminen mennyt jo umpeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä oli läänin paras. Ei ollut kyllä vaihtoehtojakaan. Luki koko ajan, ei päästetty koulun jälkeen koko lukukautena ulos eikä saanut pitää kännykkää. Kaksi vuotta sivussa lukenut lääkiksen ja oikkiksen pääsykokeisiin. Suorittaa molemmat tutkinnot samaan aikaan. Itse olen ylilääkäri ja puoliso tuomari.
Meillä kans sama. Asutaan seudulla jossa kaikki hirvittävän korkeasti koulutettuja. Joten paras on ainoa vaihtoehto.
Kaikki meni hyvin - keskiarvo yli 10. Kirjoitti 10 laudaturia. Haki jenkkeihin Harvardiin ja Oxfordiin. Pääsi molempiin ja mietitään, että suorittaisi tutkinnot molemmissa…soitti jo Elonille ja pääsee sinne neuvonantajaksi kesätöihin. Eli Harvard valitti.
Voi, voi ja niin hyvä kuin USAn Oxford on.
Vierailija kirjoitti:
Meillä oli läänin paras. Ei ollut kyllä vaihtoehtojakaan. Luki koko ajan, ei päästetty koulun jälkeen koko lukukautena ulos eikä saanut pitää kännykkää. Kaksi vuotta sivussa lukenut lääkiksen ja oikkiksen pääsykokeisiin. Suorittaa molemmat tutkinnot samaan aikaan. Itse olen ylilääkäri ja puoliso tuomari.
Joo ja mä oon Chuck Norris
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Numeroita voi korottaa esim. syksyllä jos haluaa. Siinäpä sitä ois tekemistä kesäksi.
Ei voi enää, ilmoittautuminen mennyt jo umpeen.
Ilmoittautuminen meni kyllä umpeen eilen. Mutta ei ne tiedot minnekään ole kouluilta lähteneet viikonlopun aikana. Soitto maanantaina kansliaan, että tulossa vielä ilmoittautumaan että onhan OK?
Vierailija kirjoitti:
Ja mä luulin että mua painostettiin koulun kanssa! Älkää ihmetelkö jos lapsestanne tulee itsensä loppuun polttava suorittaja! Hyi hitto
Mua sattuu nää älykkyyteen viittaavat kommentit tai amikseen kannustaminen! Itellä jotkut c:n paperit ja silti oon yliopistossa. En ees muista et mitä sain arvosanoiksi kun ei niillä myöhemmin enää mitään tee. Tietysti nykypäivänä ylppäreiden vaikutus on valitettavasti suurempi kuin pari vuotta sitten. Mut koen et ylppäreissä stressinsietokyky, kurinalaisuus (ei dokaa 18-vuotiaana niinku minä...) ja tietyntyyppisen vastaustyylin opettelu on suuressa roolissa. Noilla ei kuitenkaan välttämättä tee mitään myöhemmin elämässä.
Ap. Meillä töissä välivuoden. Sitten kauppaopiston ja ylläriksi pääsi kAuppakorkeaan.
Vierailija kirjoitti:
Olisi hölmöä jäädä surkuttelemaan tilannetta. Kaikilla työttömillä on mahdollisuus lukea ilmaisia kursseja avoimessa yliopistossa ja AMKissa. On ihan fiksuakin kokeilla löytää sitä ominta alaa noiden kurssien avulla.
Yo-kokeensa vaikeudet löytyvät ihan Opintopolusta.
Hän läpäisi lukion ja yo-kokeet kuitenkin?
Vierailija kirjoitti:
Meillä todistus oli tosi hyvä ja ylitti odotukset, jotka olivat valmiiksi korkealla. Syksyllä sitten lääkikseen.
Meillä tuli niin hyvä todistus, että pyysivät suoraan professoriksi ilman aikaavieviä lääkisopintoja.
Vierailija kirjoitti:
Tämä provo nyt jo kaatuu siihen, että joka vuosi saa ottaa vastaan vain yhden korkeakoulupaikan eli ei voi tänä vuonna aloittaa sekä lääkiksessä että oikiksessa.
Ole lapsen tukena ja kuuntele. Kerro, että todella monet pitävät välivuoden. Sen aikana tulevaisuuus kenties alkaa hahmottumaan. Tai sitten ei vielä silloinkaan. Mutta ei sekään ole maailmanloppu.
Itse pidin välivuoden ja tein ihan mielenkiintoista ja monipuolista työtä koko välivuoden. Välivuoden pidin, koska lukion jälkeen ei vaan ollut aavistustakaan, mihin haluaisin opiskelemaan. Päädyin tradenomiopintoihin, koska kunnianhimo ei riittänyt pyrkiä kauppakorkeaan.
Pääsin heti valmistumisen jälkeen mielenkiintoisiin työtehtäviin mutta polte opiskella lisää oli koko ajan läsnä. Olenkin nyt suorittanut ylemmän korkeakoulututkinnon työn ohessa.
Eli ei se lukion jälkeinen tilanne ole mikään tulevaisuutta määrittävä hetki. Jokainen voi opiskella lisää ihan milloin vaan. Kannattaa kannustaa lasta tekemään sitä, mikä hyvältä tuntuu. Ja olemaan rohkea valinnoissaan. Saa myös vähän painostaa ylittämään itsensä, tai ainakin tekemään oman parhaansa, ettei tule alisuoriutumista (niin kuin itselleni), joka sitten jälkikäteen harmittaisi.
Mikäs ohituskaista se on? Toiset ovat olleet ahkerampia lukiossa ja ovat vielä älykkäämpiäkin.