Tunnistatteko työpaikalla ilmiön, että asia saa painoarvon sen mukaan KUKA sen sanoo, eikä esimerkiksi asian itsensä mukaan?
Eli riippuen henkilöstä, kuka asian esittää.
Olen naisvaltaisella alalla, jossa hierarkia kukoistaa. Ei tietenkään mikään toimenkuvaan tai koulutukseen perustuva, asiantuntemuksesta johtuva hierarkia, vaan nimenomaisesti oman kaveriporukan ja vanhimman ja kouluttamattomimman väen joukkomielipiteen sanelema ylivalta.
Miten jaksaa tällaisessa työyhteisössä?
Kommentit (38)
Ainakin päiväkodeissa se on tuollaista. Varmaan myös sairasloissa ja kouluissa sama.
Tunnistan.
Ja olen jo luovuttanut. Saman rahan saan riippumatta siitä mitä mieltä olen mistäkin milloinkin. Asenteeni ja mielipiteeni on jo vuosia ollut: jaa, ihan sama.
Naiset ovat herkempiä tuolle sosiaalisina eläiminä. Myös naisten kaveripiirit ovat usein samiksia, kun taas miehillä on enemmän hajontaa, eivätkä miehet ole yhtä hierarkisia. Lähinnä riittävän älykkäät ovat immuuneja tuolle laumatyperehtämiselle ja älykkäistä selvä enemmistö on miehiä.
Jep. Olen avannut suuni monta kertaa ja ehdottanut asioita. Parhaimmillaan on käynyt jopa niin, että ajatus torpattiin saman tien, ja sitten 10 mom myöhemmin sama ihminen esittää idean omanaan, vähän eri sanoin.
Silloin se onkin ollut hyvä.
Tuo on ollut räikein, mutta törmäsin ilmiöön jatkuvasti.
Pätee myös seurakunnassa. Emäntä tai suntio ehdottaa jotain, ei käy. Pappi tai toimistosihteeri ehdottaa samaa asiaa myöhemmin, loistava idea!
On, toistuvasti. Kyllästyin siihen ja aloin antamaan ideani suoraan ihmiselle, jonka suusta ne kelpasivat muille. Halusin asioihin muutoksia, ei minua haitannut kuka ne sai aikaan. Mutta kun tämä henkilö saikin ylennyksen ja alkoi käyttäytymään moukkamaisesti ja selkeästi kuvittelemaan, että ne ideat olivat hänen omia ajatuksia, niin vaihdoin paikkaa. Ei kuulemma mennyt kauan, että hänkin joutui vaihtamaan muualle, kun ei enää pärjännytkään virassaan.
Kyllä. Jos haluaa jotain edistää, se pitää supattaa jollekin johtoryhmän jäsenelle, joka sitten esittää sen omana ideansa.
Paljonkaan en viitsi ideoitani jakaa. Kilpailijan leivissä sitten
Vierailija kirjoitti:
Pätee myös seurakunnassa. Emäntä tai suntio ehdottaa jotain, ei käy. Pappi tai toimistosihteeri ehdottaa samaa asiaa myöhemmin, loistava idea!
Pätee varmaan vähän joka paikassa, mm. politiikassa. Ei voida tukea sinänsä hyvää ehdotusta, jos se tulee väärältä taholta.
Naulan kantaan!
Minua ei ole uskottu oikein missään, edes silloin kun olen ollut asemani puolesta se jota muiden oletetaan kuuntelevan. Esitän asiat vaatimatta huomiota persoonalleni, kuitenkin selvästi ja tarpeeksi kuuluvalla äänellä ja saan ihmiset hyvälle tuulelle. Olen myös todella tarkka enkä juuri puhu turhia tai dramatisoi.
Sanomiseni useinkin ensin sivuutetaan, mutta silloin kun jokin asia on päätetty selvittää perin pohjin on yleensäkin päädytty siihen että juuri minä olin oikeassa. Olen asiakeskeinen ja tarkka ja muistini on parempi kuin muilla, mutta muiden on vaikea tajuta sitä että pienempääkin meteliä pitävä voi olla varma itsestään ja asiastaan ja kaiken lisäksi oikeassa.
Jotkut ihmiset ovat vaan sellaisia, jotka saavat asiansa kuuluviin. Se on taito siinä missä moni muukin. Viestintätaidot ovat osa sitä, enkä ihan nyt ymmärrä, miksi asiaa väheksytte ja koette sen jotenkin vääränä. Viestintätaitoja voi myös harjoitella.
En ole koskaan ymmärtänyt sitä, että mielipiteet pitää ottaa mukaan töihin. Teen työni, se riittää. Ei kiinnosta, kuka ehdotti virkistyspäiväksi puistojumppaa ja saiko ehdotus kannatusta, koska se ei vaikuta työhöni. Elämä on paljon helpompaa, kun antaa töissä asioiden tapahtua tai olla tapahtumatta! Saman palkan sieltä saa.
Näin se menee. Muista että aikuisetkin on oikeasti vain isoja lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Jotkut ihmiset ovat vaan sellaisia, jotka saavat asiansa kuuluviin. Se on taito siinä missä moni muukin. Viestintätaidot ovat osa sitä, enkä ihan nyt ymmärrä, miksi asiaa väheksytte ja koette sen jotenkin vääränä. Viestintätaitoja voi myös harjoitella.
Näin! Meillä on kaikilla vahvuutemme, ja jos jollakulla on hyvä sosiaalinen silmä ja taito puhua asioista, ei se ole yhtään sen vähäisempi taito kuin vaikkapa luotettavuus tai kyky piirtää tai hyvät tietotekniikkataidot. Ja kaikkia voi myös kehittää.
Vierailija kirjoitti:
Aina ei ole kyse siitä. Mm. psykopaatit ja narsistit saavat valtaa liian helposti koska ilmiötä ei edes tunnisteta.
Pitäisi vähintään oppia myöntämään, että äänekkäin ei tarkoita samaa kuin pätevin!
Porukalla on päätetty kuka on pätevä ja kenen ideoita kuunnellaan. Ei ole mitään merkitystä kuinka oikeassa olet. Surullista mutta totta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aina ei ole kyse siitä. Mm. psykopaatit ja narsistit saavat valtaa liian helposti koska ilmiötä ei edes tunnisteta.
Pitäisi vähintään oppia myöntämään, että äänekkäin ei tarkoita samaa kuin pätevin!
Äänekkäin ei myöskään ole ollenkaan se, jota kuunnellaan. Ja pätevyys ilman kykyä kommunikoida miellyttävällä tavalla on hieman ongelmallista, koska jos et osaa viestiä pätevyyttäsi, mistä kaikkien pitäisi tämä pätevyys tunnistaa?
Mainitsemillasi ihmisillä on monesti hyvät viestintätaidot ja kyky vakuuttaa. Mutta niin on monilla muillakin.
Viestintätaitoja moni aliarvioi "tyhjänä" ja "melun pitämisenä" ja siinä myös mennään metsään.
Tyhjät kattilat kolisee eniten vai miten se meni. Meidänkin työpaikalla eniten suuna päänä ja aina asian vierestä on se jolla ei mitään sanottavaa ole. Aina selittää ihan jonninjoutavia kun palavereissa yritetään keskustella oikeaa asiaa.