Boheemin pihan kasvit?
Mitä kasveja suosttelisit, jos toiveena on luoda mahdollisimman boheemi, runsas ja rönsyilevä piha? Haen siis kasvutavaltaan ja väreiltään jotain yllämainuttuun tyyliin sopivaa. Kun koitan hakea inspiraatiota, löytyy aika paljon vain terasseja ja rottinkiryhmiä, ei niinkään juttua kasvivalinnoista. Vai tuleeko se boheemi fiilis siitä, että kasveja ja istutuksia on paljon joka paikassa, ja yleensäkin määrällisesti tosi paljon?
Kommentit (34)
Väittäisin olevani asiantuntija, kun keskustellaan bohemista pihasta. Avainsana on luonnonkasvit, sellaiset, jotka tulevat omillaan toimeen. Valitse eri aikaan vuodesta kukkivia : keväällä kieloa ja voikukkaa, loppukesästä horsmaa ja pietaryrttiä, esimerkiksi. Vältä kuitenkin odotuksesi ylittäviä, kuten leinikkejä, vuohenputkea, ym. vallattomasti leviäviä.
Ymmärsinkö jotain aloituksesta väärin?
Vierailija kirjoitti:
Väittäisin olevani asiantuntija, kun keskustellaan bohemista pihasta. Avainsana on luonnonkasvit, sellaiset, jotka tulevat omillaan toimeen. Valitse eri aikaan vuodesta kukkivia : keväällä kieloa ja voikukkaa, loppukesästä horsmaa ja pietaryrttiä, esimerkiksi. Vältä kuitenkin odotuksesi ylittäviä, kuten leinikkejä, vuohenputkea, ym. vallattomasti leviäviä.
Ymmärsinkö jotain aloituksesta väärin?
Mulle tuli mieleen luonnonkukkaniitty
Boheemi pihan perustaminen lähtee siitä, että selvitä millainen maaperä ja mikroilmasto pihallasi on. Tarkista ilmansuunnat, valon ja varjon määrä ja sitten mitkä kasvit siellä viihtyvät. Niin, ettei sinun tarvitse käyttää aikaasi jokakeväiseen melko luonnottomaan mullan raahaamiseen ja lannoittamiseen ja mikä kertoo lähinnä puutarhurin ymmärtämättömyydestä kuin sopusoinnusta luonnon kanssa.
Kierrä stalkkaamassa, millaiset kasvit viihtyvät naapureilla lähinnä ilman hoitoa. Siitä on hyvä lähteä esim. puissa ja pensaissa.
Jos pihallasi tai ihan vieressä kasvaa puita esim. koivua joudut ottamaan huomioon sen tarvitseman nestemäärän ja voiman maaperästä. Kasvien on silloin valikoiduttavat koivun mukaan karulle maaperälle.
Runsaat, ihanat kukkapenkit syntyvät riittävän tiiviistä istuttamisesta ja että annat myös kauniiden rikkaruohojen kasvaa edes osassa kukkanpenkkiä. Hae ötököille mieleisiä monivuotisia perennoja, niin saat pihallesi paljon mielenkiintoista katsottavaa ja kuunneltavaa.
Pihanhoito vaatii vuosien ja taas vuosien kärsivällisyyttä. Mikään ei synnyt hetkessä,mutta kun sen viisaasti perustat ja mietit jaksatko hoitaa, olla innostunut pihastasi vielä vuosien päästä ole siinä asiassa rehellinen itsellesi, Jos et ole kotona viihtyvää tyyppiä kannattaa miettiä kesäkukkia ruukkuihin ja kun into lopahtaa on ruukut helpompi hävittää kuin katsella huonosti hoidettua pihamaata.
Melkein helpompi sano, mitä EI pidä istuttaa. Hanki kirja haitallisista (v1€. Ras-) lajeista. (Moderointi estää tuon sanan) Se on tärkein ja paras kirjani.
Älä esim istuta unikoita, joita joku ehdotti!
Ne leviävät ja ovat myrkyllisiä eläimille, esim koirille, hevosille, lehmille, lampaille ja lapsille tietysti myös.
Naapurustossa on boheemin, huolettoman laiskan piha ja se on kyllä kamalan näköinen. Koko piha ympäriinsä rikkaruoho niittyä. Kaikki aidat, roskakehikko vinossa ja mädäntyneitä, lahonnutta. Itse en sellaisessa viihtyisi. Iso sakki siellä majailee niin ettei ole yksinäinen vanhus. Kun ne kasvattavat voikukkia niin muilla ei paljoa hyödytä voikukkien poistaminen. Sieltä lentää uudet siemenet. Boheemin pihasta tulee juuri tällainen mieleen ettei siellä tehdä yhtään mitään. Siellä horsmien seassa on pelkät lepolasset ja grilli.
Olen yrittänyt samaa nyt pari vuosikymmentä ja tuhlannut valtavan määrän rahaa. Harmi etten tuolloin törmännyt tällaiseen ketjuun.
Omassa pihassani (alkoi nollasta, uusi talo) oli sinisenharmaa raskas savimaa, jossa ei kasva mikään. Aurinkoinen ja hiekkainen pohjamaa lienee hiukan helpompi, mutta ei mikään idioottivarma maa, mikä monilla on ja ihmettelevät, miten en saa mitään kasvamaan.
Harkitse tarkkaan kasvit ja istutuspaikat ja kysy neuvoa kunnollisesta puutarhamyymälästä, joka kasvattaa Suomessa ne taimet. Jokainen tuosta vakioliikkestä saatu taimi on kasvanut pihallani, kun viimein löysin sen paikan. Kaikille maatyypeille löytyy kyllä rehevät kasvit, mutta neuvontaa tarvitset ja etene hitaasti. Muuten saat kyllä tappaa itsesi työllä ja silti kaikki kuolee.
Nykyisin pihani on massiivisten maanparannustöiden jälkeen rehevä ja boheemi. Koska tontilla ei ole korkeuseroja, olen tuottanut niitä kasveilla ja rakenteilla. Varo istuttamasta puita ja pensaita liian lähelle taloa. Tuonkin virheen tulin tehneeksi ja nyt pitää sitten kiskoa juuria perustusten ympäriltä ja puhdistaa räystäskouruja.
Tälläinen lopputulos, kun tekijänä täydellinen kaupunkilaistyttö, joka ei tiennyt puutarhanhoidosta mitään.
Vierailija kirjoitti:
Olen yrittänyt samaa nyt pari vuosikymmentä ja tuhlannut valtavan määrän rahaa. Harmi etten tuolloin törmännyt tällaiseen ketjuun.
Omassa pihassani (alkoi nollasta, uusi talo) oli sinisenharmaa raskas savimaa, jossa ei kasva mikään. Aurinkoinen ja hiekkainen pohjamaa lienee hiukan helpompi, mutta ei mikään idioottivarma maa, mikä monilla on ja ihmettelevät, miten en saa mitään kasvamaan.
Harkitse tarkkaan kasvit ja istutuspaikat ja kysy neuvoa kunnollisesta puutarhamyymälästä, joka kasvattaa Suomessa ne taimet. Jokainen tuosta vakioliikkestä saatu taimi on kasvanut pihallani, kun viimein löysin sen paikan. Kaikille maatyypeille löytyy kyllä rehevät kasvit, mutta neuvontaa tarvitset ja etene hitaasti. Muuten saat kyllä tappaa itsesi työllä ja silti kaikki kuolee.
Nykyisin pihani on massiivisten maanparannustöiden jälkeen rehevä ja boheemi. Koska tontilla ei ole korkeuseroja, olen tuottanut niitä kasveilla ja rakenteilla. Varo istuttamasta puita ja pensaita liian lähelle taloa. Tuonkin virheen tulin tehneeksi ja nyt pitää sitten kiskoa juuria perustusten ympäriltä ja puhdistaa räystäskouruja.
Tälläinen lopputulos, kun tekijänä täydellinen kaupunkilaistyttö, joka ei tiennyt puutarhanhoidosta mitään.
Jos vähän vielä kerron kasveista, niin olen istuttanut köynnöksiä puiden ympärille, tuonut pihaan isoja kiviä tuottamaan korkeuseroja, joiden ympärillä kukkapenkit ja sireenit reunustavat aurinkoista puolta, ettei aurinko porota liikaa. Varjoisalla puolella on matala pensasaita, takapihalla suuren puun ympärillä Buddha- ja simpukka-aiheinen istutus, jossa on vaaleanpunainen ruusu ja erilaisia perennoja. Koska ruohoa oli vaikea saada kasvamaan, annoin osan tontista sammaloitua. Siellä koira käy iltakakalla :) Puut ovat jo isoja, vaahtera on lempipuuni ja jos nyt aloittaisin homman uudelleen, en laittaisi yhtään nurmikkoa. Vain metsämäinen piha, mihin kiviä ja laattapolkuja, kukat ruukuissa. Jos sinulla ei ole paljon rahaa, aikaa ja osaamista kannattaa harkita tuota vaihtoehtoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos vähän vielä kerron kasveista, niin olen istuttanut köynnöksiä puiden ympärille, tuonut pihaan isoja kiviä tuottamaan korkeuseroja, joiden ympärillä kukkapenkit ja sireenit reunustavat aurinkoista puolta, ettei aurinko porota liikaa. Varjoisalla puolella on matala pensasaita, takapihalla suuren puun ympärillä Buddha- ja simpukka-aiheinen istutus, jossa on vaaleanpunainen ruusu ja erilaisia perennoja. Koska ruohoa oli vaikea saada kasvamaan, annoin osan tontista sammaloitua. Siellä koira käy iltakakalla :) Puut ovat jo isoja, vaahtera on lempipuuni ja jos nyt aloittaisin homman uudelleen, en laittaisi yhtään nurmikkoa. Vain metsämäinen piha, mihin kiviä ja laattapolkuja, kukat ruukuissa. Jos sinulla ei ole paljon rahaa, aikaa ja osaamista kannattaa harkita tuota vaihtoehtoa.
Niin, ja puiden ympärille kukkapenkin perustaminen ei ole hyvä idea, vaikka se näyttääkin hyvältä. Älä ota mallia :)
Nuorten taimien kohdalla tärkeintä on kastelu kuivina kausina niin ettei päästä niitä kuivumaan ennen kuin ovat juurtuneet kunnolla. Kolmena ensimmäisenä kesä huolehdin kastelusta tarkkaan kun olen istuttanut uusia taimia. Oma kaivo on paras mistä saa puutarhaan kasteluvedet ja sadettimen. Osaksi harrastan purkkiviljelyä ja kaikki kesäkukat purkeissa. Helposti nekin saa pilalle jos ei huolehdi kastelusta. Missä ruoho ei menesty niin olen myös antanut sammaloitua, se ei haittaa mitään. Tyrni kasvaa missä vain ja linnut tykkäävät tyrnin marjoista jos ei itse niitä hyödynnä. Kun linnuille on ruokaa niin ne poistavat muitakin puutarhan tuhohyönteisiä. Kastelua, kanankakkaa, kevät ja syyslannoitukset niin saa kyllä huonossakin maassa kasvamaan vaikka mitä. Olen saanut huonossa maassa tuijatkin kasvamaan kun olen antanut rodo lannoitetta ja puutarhakompostia tuupannut sinne juurille. Teen oksahaketta niin että mikä maasta tulee niin maahan menee takaisin ja maatuvat keittiöjätteet kompostoidaan puutarhaan niin ettei mene kaatopaikalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, ja puiden ympärille kukkapenkin perustaminen ei ole hyvä idea, vaikka se näyttääkin hyvältä. Älä ota mallia :)
Juuri niin. En laittaisi yhtäkään kukkapenkkiä. Kokeilin yhtä ja poistin sen. Kamalan työläitä kontata niintä rikkaruohoja pois sieltä ja jos ei niitä perkaa niin se on kamalan näköinen vähänajan päästä. Kukat kasvatan purkeissa tai lavakauluksissa jossa on korkeutta sen verran että selkäsuorassa voi kitkeä rikkaruohot. Jos puiden juurille, puiden lähettyviin haluaa jotain istuttaa niin pinoasin pari lavakaulusta ja istuttaisin niihin. Minulla on puun vieressä puinen puutarha komposti ja sen täyttyessä kasvatan siinä päällä avomakurkkua ja kesäkurpitsaa. Puu tykkää kun kompostin ravinteet laskeutuvat sen juurille.
Vierailija kirjoitti:
Naapurustossa on boheemin, huolettoman laiskan piha ja se on kyllä kamalan näköinen. Koko piha ympäriinsä rikkaruoho niittyä. Kaikki aidat, roskakehikko vinossa ja mädäntyneitä, lahonnutta. Itse en sellaisessa viihtyisi. Iso sakki siellä majailee niin ettei ole yksinäinen vanhus. Kun ne kasvattavat voikukkia niin muilla ei paljoa hyödytä voikukkien poistaminen. Sieltä lentää uudet siemenet. Boheemin pihasta tulee juuri tällainen mieleen ettei siellä tehdä yhtään mitään. Siellä horsmien seassa on pelkät lepolasset ja grilli.
Mikä ihmeen kammo ihmisillä on voikukkiin? Tulee lauantai aamu niin koko naapurusto on repimässä voikukkia klo 7 omilta pihoiltaan. Voikukat on tärkeitä pölyttäjille, meillä säästetään jokainen kukka ja nurmikko leikataan vasta kun kukat on kukkineet :)
Yleensä jos on tehty kukkapenkki ja kukat eivät ole vielä kasvaneet ja levinneet että peittäisivät mullan ja istutusvälit kokonaan niin laitetaan puuhaketta väliin, ei tarvitse silloin repiä rikkakasveja.
Ap:lle vinkiksi myös jos istutat kasveja pihalle niin suunnittele istutusalueet, johon tulee pensaat, puut, perennat jne. Ja rajaa alueet yhdeksi isoksi. Eli ei kannata ripotella 10 eri pensasta yksitellen koska ruohonleikkuu menee hankalaksi. Vaikka alussa tuntuisi että ei se haittaa niin vuosien aika puskia kiertäessä rupeaa tympimään :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri niin. En laittaisi yhtäkään kukkapenkkiä. Kokeilin yhtä ja poistin sen. Kamalan työläitä kontata niintä rikkaruohoja pois sieltä ja jos ei niitä perkaa niin se on kamalan näköinen vähänajan päästä. Kukat kasvatan purkeissa tai lavakauluksissa jossa on korkeutta sen verran että selkäsuorassa voi kitkeä rikkaruohot. Jos puiden juurille, puiden lähettyviin haluaa jotain istuttaa niin pinoasin pari lavakaulusta ja istuttaisin niihin. Minulla on puun vieressä puinen puutarha komposti ja sen täyttyessä kasvatan siinä päällä avomakurkkua ja kesäkurpitsaa. Puu tykkää kun kompostin ravinteet laskeutuvat sen juurille.
Kukkien väliin on tarkoitus laittaa haketta siksi aikaa että kukat on vallanneet multa pinta alan
Älä tee mitään. Varmasti rehevöityy. Tänään viimeksi ajelin reilun tunnin ajoleikkurilla suoralinjaista ajoa ettei boheemiutuisi.