Ylioppilas kiukuttelee koska en ostanut huomiseksi juhliin alkoholia!
Tyttö on 17-v. ja kaikilla muilla kavereilla on kuulemma skumppaa, meillä alkoholittomia juomia. Olen kuulemma pilannut juhlat. No kukahan ne juhlat maksaa??
Kommentit (43)
Varmaan harmittaa ylioppilasta, että erehtyi alaikäisenä valmistumaan!
Yleensä en kannata alaikäisille tarjoamista, mutta jos se tyttärelle niin tärkeä juttu on, niin ehkä perhepiirissä yhden lasin voi maistaa. Kyllä se siellä bileissä illalla, missä suurin osa porukasta on täysi-ikäisiä, kuitenkin vetää kännit, usko pois.
Olin kyllä täysi-ikäinen kun itse vietin ylioppilasjuhlia. Meillä kävi paljon vieraita eri aikoina, kun nelihenkisenä perheenä asuimme 55 neliön kaksiossa, mutta jokaisen ryhmän kanssa otin vain ihan pienen huikan lasista. Parilla lasillisella menin koko illan, kunnes lähdin kaverien kanssa bileisiin. Enhän myöskään syönyt voileipäkakkua tai kermakakkua jokaisen vierasryhmän kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Kysy teiniltäsi, miksi hän haluaa alkoholia juhliin. En tajua ihmisten tarvetta juoda.
Syy on ihan selvä. Koska kaikilla kavereillakin on. Tosi aikuista.
Teiniä voi muistuttaa, että ne "kaikki muut" on varmaankin täysi-ikäisiä, kuten ylioppilaat yleensäkin.
Hyvää skumppaa löytyy alkottomanakin, jos tuollaisesta alkaa kiukutella niin jättäisin juhlajärjestelyt arvon ylioppilaalle itselleen.
Muistuu mieleen isosiskon yo-juhlat. Vaati että vieraille pitää olla boolia vaikka hyvin tiesi että juoppo äitimme vetää -ja veti- booliaineet parempiin suihin. Itse oli juhlimassa juhlien edeltävänä iltana ja oli krapulassa juhlissa. Kaikkien arvokkaiden vanhojen sukulaistätien nähden.
Meillä kotona ei juotu alkoholia, joten yo-juhlissanikaan sitä ei ollut, luonnollisesti. Itse olisin mielelläni juhlistanut kuohuviinillä, mutta en tietenkään edes maininnut asiasta, sillä vanhempani maksoivat juhlat ja ajattelin, että kyllä ehdin varmasti skumppaa juoda myöhemminkin elämässäni. Ei maailma lopu siihen ettei omissa yo-juhlissa tarjoilla alkoholia.
Että sano sille lapsellesi, että ehdit kyllä vielä. Elämässä tulee eteen monia juhlia, jonka tarjoiluista hän itse tulee päättämään. Vanhempien järjestämistä ja maksamista juhlista tulisi olla kiitollinen, vaikka ei aivan oman mielen mukaan ehkä menekään (ja varsinkin jos on 17-vuotias, eikä laillisesti saa edes juoda alkoholia).
Meillä oli lapsen ristiäisissä kuoharia -ihan alkoholitonta ruokakaupasta. Ei kerrottu, että ei ollut alkoholia ja vieraat olivat iloisella tuulella placebo-efektin ansiosta.
Vierailija kirjoitti:
Täytyy myöntää että tämä ketju yllätti. Samoin kuin ne ketjut joissa lapsen ristiäisissä alkoholi tarjoilua.
Meidän suvussa ei ole alkoholisteja. Yksissäkään ristiäisissä,rippijuhlissa, ylioppilasjuhlissa, valmistujaisissa tai vaikka 50 v juhlissa ei ole ollut päivällä alkoholia tarjolla. Häissä ja ehkä joillakin synttäreiden iltaosuuksilla on ollut alkoholia tarjolla.
Minun lakkiaisissa ei ollut mitään alkoholia vuonna -91. Enkä olisi osannut edes ajatella että olisi jotain sellaista tarjottu. Eikä ole kyllä tullut mieleen tarjota lasten ylioppilasjuhlissakaan alkoholia.
Lasten kastejuhlissa en ymmärrä miksi tarjottaisiin alkoholia, mutta toisaalta en myöskään ymmärrä miksi sinne pitää kutsua muut kuin lapsen isovanhemmat ja kummit.
Omissa häissäni ei ollut alkoholitarjoilua ja siihen oli montakin syytä: ensinnäkin isäni on raitis alkoholisti ja siksi meidän perhejuhlissa ei nykyisin juoda alkoholia. Anoppi ja appi, sekä anopin nykyinen puoliso, ovat kaikki raittiita ihan muuten vain ja kälyni ei pidä alkoholin mausta. Itse olin häissäni 8 kuulla raskaana, eikä todellakaan olisi tullut mieleen tai edes tehnyt mieli juoda alkoholia. Skoolasimme jollakin kuusenkerkkäjuomalla.
Vierailija kirjoitti:
Kysy teiniltäsi, miksi hän haluaa alkoholia juhliin. En tajua ihmisten tarvetta juoda.
Ja tarvitseeko sitä ylioppilasta juhlia. En tajua ihmisten tarvetta juhlia
Vierailija kirjoitti:
Saako se joka maksaa sitten pilata toisen juhlat?
Pilata?
Pilalla, jos ei ole tarjolla viinaa? Niinkö tarkoitat?
Kummallista.
Olen opettanut lukiossa 25v. Eipä ole vielä tullut vastaan alaikäistä ylioppilasta. Valaisetko, ap, asiaa, miksi nuoresi on noin nuorena ylioppilas? Mahdollista se toki on jos suorittaa lukion 2 vuodessa, aloittaa koulun vuotta aiemmin tms., mutta kiinnostaa tietää teidän tilanne, koska se on niin harvinainen.
Ei kai ylioppilasjuhlissa kännätä? Kuohuviiniä otetaan yhdet lasilliset, ei se mielestäni vaikuta hauskuuteen tai ankeuteen. Mutta toisaalta en ymmärrä, miksei 17-vuotias voisi sitä yhtä lasillista ottaakaan?
Meillä ei kumpikaan ylioppilas halunnut alkoholia ylppärijuhliinsa. Alkoholittomalla mentiin ja tarjottavat oli kasvisversioita. Itse leivottiin ja hyvät juhlat nuorten mieleen..
Vierailija kirjoitti:
Meillä oli lapsen ristiäisissä kuoharia -ihan alkoholitonta ruokakaupasta. Ei kerrottu, että ei ollut alkoholia ja vieraat olivat iloisella tuulella placebo-efektin ansiosta.
Tuskin kukaan siitä yhdestä lasillisesta muutenkaan humaltuisi. Eihän siinä edes ole yhtä alkoholiannostakaan
Mulla oli onnittelumalja yo-juhlissa, vaikka äiti oli absolutisti ja itsekin melkein. Eikä todellakaan kukaan humaltunut. Mutta olin 18-v.
Vierailija kirjoitti:
Täytyy myöntää että tämä ketju yllätti. Samoin kuin ne ketjut joissa lapsen ristiäisissä alkoholi tarjoilua.
Meidän suvussa ei ole alkoholisteja. Yksissäkään ristiäisissä,rippijuhlissa, ylioppilasjuhlissa, valmistujaisissa tai vaikka 50 v juhlissa ei ole ollut päivällä alkoholia tarjolla. Häissä ja ehkä joillakin synttäreiden iltaosuuksilla on ollut alkoholia tarjolla.
Minun lakkiaisissa ei ollut mitään alkoholia vuonna -91. Enkä olisi osannut edes ajatella että olisi jotain sellaista tarjottu. Eikä ole kyllä tullut mieleen tarjota lasten ylioppilasjuhlissakaan alkoholia.
Minunkaan suvussa ei ole alkoholisteja. Monissa juhlissa on kilistelty kuohuviinillä, jota on se yksi onnittelumalja/juhlija.
Surkea yritys, ap. Ei ylioppilas ole 17.v. ja jos jostain syystä on, niin kerro nyt hyvä ihminen, miten teillä tuohon on päädytty.
Aikanaan meillä oli minulle alkoholitonta ja vieraat skoolasivat alkoholilla, kun oli jotain skoolaustilaisuuksia.
Niin, olihan nämä juhlat ulkotiloissa? Sisätiloissahan pitää pitää maskia, sen kanssa ei voi juoda sen paremmin skumppaa kuin alkoholitontakaan.
Vierailija kirjoitti:
Eikö tuosta joudu jo linnaan jos ostaa 17 vuotiaalle alkoholia?
Paljon äidillisempää on yhteiskunnan mukaan se, että teinit ostaa viinansa saleen meneviltä pultsareita. Näin vältetetään lasu sen sijaan, että teini hörppää skumpat turvallisesti kotona.
Itseasiassa alaikäiselle saa tarjota juhlissa alkoholia, niin ettei tämä juovu. Tässä on siis pointti, että bileviinat reppuun on laitonta, mutta tervetulomalja on ihan ok.
Syyte voi tulla pahoinpitelystä, jos lapsi juopuu...., mutta voitte olla varmoja, että poliisilla on muutakin tekemistä kuin ratsata ylioppilaitten laseja.
Kts. esim. https://lakihhr.fi/artikkelit/alkoholin-tarjoaminen-alaikaiselle
Minä sain ylppärilahjaksi ainakin muutaman pullon viiniä tai skumppaaa (en muista kumpaa) sen rahan ohessa. Kyllä ihan itse ne sitten join.