Ovatko nuoret tyhmempiä kuin ennen?
Kommentit (56)
Ei. Kolmen teinin kokemuksella puhun
Vierailija kirjoitti:
No on ainakin tosi pinnallisia
no ei ne ole sitäkään, paljon tarkempaan miettivät ympäristön tilaa ja kaverisuhteita ja omaa käytöstään muita kohtaan ku mun nuoruudessa kukaan ikinä.
Itseasiassa ovat. Älykkyystutkimusten perusteella lasku alkoi vuoden 1997 jälkeen.
Mun mielestä keskimäärin fiksumpia kuin oma ikäluokkani samassa iässä. Tosin osaavat eri asioita kuin me itse nuorena.
Muutama vuosi sitten julkistettiin mediassakin ihan viralliset tutkimustulokset, joiden mukaan älykkäin sukupolvi on 70-luvun puolivälissä syntyneet. Siihen asti siis suomalaisten ikäluokkien keskimääräinen älykkyysosamäärä kasvoi tasaisesti. Tuon ikäryhmän jälkeen puolestaan keskimääräinen älykkyysosamäärä on laskenut tasaisesti ja on nuorimmilla ikäluokilla alhaisin. Eiväthän nuo muutokset nyt mitään dramaattisen suuria olleet niin, että neroista olisi romahdettu ihan taliaivojen tasolle, mutta suunta oli selkeä ja muutos kuitenkin tilastollisesti merkitsevä.
Eli vastauksena kysymykseesi - edellisiin sukupolviin verrattuna ovat, isoiso(iso)vanhempiensa sukupolveen verrattuna eivät.
Minun mielestä nuoret nykypäivänä vaan keskittyy liikaa ulkonäköön ja siihen kenellä on ne kalliimmat vaatteet päällä.
Riippuu asiasta. Moniko meistä osaa kulottaa ja hoitaa karjaa? Tai edes perus käsitöitä tai laitteiden korjaamista?
Jokaisella ajalla on omat tarpeensa ja viisautensa.
Vierailija kirjoitti:
Itseasiassa ovat. Älykkyystutkimusten perusteella lasku alkoi vuoden 1997 jälkeen.
Sen huomaa. Yksi teini ei tiennyt, mitä 'säyseä' tarkoittaa.
Ovat. Ovat täysin ideologien vietävissä eikä minkäänlaista omaa älyä ole.
Silloin kun itse kävin lukiota 2000 luvun alussa oli täysin eri meno. Haastettiin uskomuksia ja typeriä ideologioita. Nykyisin vaan niellään kaikki kurkusta alas, varsinkin yliopistoissa.
Ovat, mutta syy on heidän vanhempien. Ei kukaan synny maailmaan kaikki tieto mukanaan.
Ainakin osaamisen taso on pudonnut joka liittyy toki enemmän tietoon kuin älyyn.
Se kun mitään ei tarvitse miettiä-keksiä-laskea... itse vaan katsotaan googlesta, johtaa aivojumpan vähyyteen ja sitä kautta äly ei ikään kuin kehity sille tasolle jolle johon olisi potentiaalia.
"Nuoret on meidän tulevaisuus" Joo kyllä mua ainakin pelottaa tämä..
Tämän hetken keski-ikäiset mokasivat. Ei osata rajoittaa puhelinaikaa, koska nuori saattaa pahoittaa mielensä.
Älylliseti heikoimmat lisääntyvät eniten
Tätä on tutkittu..
Etkö lue lehtiä?
äly kehittyy tekemällä jo nuorena ihan yksinkertaisia asioita, vaikkapa vaihtamalla auton renkaat itse, mutta jos mutsi on osaamaton velliperse joka käyttää palvelua ja opettaa samaa rimanalitusta äpärälleen niin siinä sitä ollaan...
Sinun nuoristasi en tiedä mutta omani ovat kyllä ainakin harvinaisen fiksuja.
aku ankka ja seiska kirjoitti:
Älylliseti heikoimmat lisääntyvät eniten
Tätä on tutkittu..
Etkö lue lehtiä?
En tiedä mitä lehtiä sinä olet lukenut mutta oikeasti kyllä esim. koulutetuimmat miehet (jotka lienevät myös niitä fiksumpia) saavat enemmän lapsia kuin kouluttamattomat miehet.
Vähiten lapsia saavat pelkän peruskoulun käyneet ihmiset.
Vierailija kirjoitti:
Jos viittaat armeijan älykkyystesteihin, niin moni vastaa niissä tahallaan väärin. Lisäksi nykyaikana fiksuimmat skippaavat armeijan kokonaan.
Vierailija kirjoitti:
Ainakin osaamisen taso on pudonnut joka liittyy toki enemmän tietoon kuin älyyn.
Se kun mitään ei tarvitse miettiä-keksiä-laskea... itse vaan katsotaan googlesta, johtaa aivojumpan vähyyteen ja sitä kautta äly ei ikään kuin kehity sille tasolle jolle johon olisi potentiaalia.
Tämä ja se jos menee persiilleen niin se on aina jonkun muun syy koska Joku on jättänyt kertomatta, näyttämättä, opettamatta. Omavastuu puuttuu kokonaan ihan joka asiassa.
No on ainakin tosi pinnallisia