Ovatko nuoret tyhmempiä kuin ennen?
Kommentit (56)
Vierailija kirjoitti:
Ainakin osaamisen taso on pudonnut joka liittyy toki enemmän tietoon kuin älyyn.
Se kun mitään ei tarvitse miettiä-keksiä-laskea... itse vaan katsotaan googlesta, johtaa aivojumpan vähyyteen ja sitä kautta äly ei ikään kuin kehity sille tasolle jolle johon olisi potentiaalia.
Nyt ollaan siirrytty tiedon muistamisesta tiedon soveltamiseen. Tämän huomaa esim. matematiikan yo-tehtävien luonteen muuttumisessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu asiasta. Moniko meistä osaa kulottaa ja hoitaa karjaa? Tai edes perus käsitöitä tai laitteiden korjaamista?
Jokaisella ajalla on omat tarpeensa ja viisautensa.
Varmasti monikin osaa. Kyllä täällä maalaisiakin palstailee.
No itsekin asun maalla ja minusta vanhemmat jopa ovat jo hukanneet tämän taidon. Nuorista puhumattakaan. Hienoa jos teidän kylässä on toisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainakin osaamisen taso on pudonnut joka liittyy toki enemmän tietoon kuin älyyn.
Se kun mitään ei tarvitse miettiä-keksiä-laskea... itse vaan katsotaan googlesta, johtaa aivojumpan vähyyteen ja sitä kautta äly ei ikään kuin kehity sille tasolle jolle johon olisi potentiaalia.
Tämä ja se jos menee persiilleen niin se on aina jonkun muun syy koska Joku on jättänyt kertomatta, näyttämättä, opettamatta. Omavastuu puuttuu kokonaan ihan joka asiassa.
Jos vanhempi on vain puhelimellaan, lapsi oppii tekemään samaa. Vanhemmilla on suuri vaikutus alusta asti.
Vierailija kirjoitti:
Sinun nuoristasi en tiedä mutta omani ovat kyllä ainakin harvinaisen fiksuja.
Oletko varma vai uskotko vain niin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinun nuoristasi en tiedä mutta omani ovat kyllä ainakin harvinaisen fiksuja.
Oletko varma vai uskotko vain niin?
No ainakin kirjoittivat ylioppilaskirjoitukset paremmin kuin vanhempansa ja pääsivät saman tien papereilla hyvin opiskelupaikkoihin.
Luokkatoverini väitti tosissaan, että hänen älykkyysosamääränsä on 120. Siksi vastaus on, että totta kai me olemme.
Nuorison haukkuminen on todellinen kestosuosikki. Sitä on harrastettu vähintään antiikin kreikasta asti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itseasiassa ovat. Älykkyystutkimusten perusteella lasku alkoi vuoden 1997 jälkeen.
Jos viittaat armeijan älykkyystesteihin, niin moni vastaa niissä tahallaan väärin. Lisäksi nykyaikana fiksuimmat skippaavat armeijan kokonaan.
Eikun tuo oli kyllä ihan yliopistotutkimus koko väestötasolla eri ikäluokkien välillä. Ja tulos oli tosiaan se, että keskimääräinen älykkyysosamäärä oli korkeimmillaan 70-luvun puolivälin ikäluokilla ja alhaisin sitten juuri tuolla 97-syntyineiden sukupolvella, joka oli viimeinen tutkimuksessa mukana ollut ikäryhmä. Ja tuolta 70-luvun puolivälistä tultiin siis tasaisesti, vaikkei kovin dramaattisesti, koko ajan alaspäin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itseasiassa ovat. Älykkyystutkimusten perusteella lasku alkoi vuoden 1997 jälkeen.
Jos viittaat armeijan älykkyystesteihin, niin moni vastaa niissä tahallaan väärin. Lisäksi nykyaikana fiksuimmat skippaavat armeijan kokonaan.
Eikun tuo oli kyllä ihan yliopistotutkimus koko väestötasolla eri ikäluokkien välillä. Ja tulos oli tosiaan se, että keskimääräinen älykkyysosamäärä oli korkeimmillaan 70-luvun puolivälin ikäluokilla ja alhaisin sitten juuri tuolla 97-syntyineiden sukupolvella, joka oli viimeinen tutkimuksessa mukana ollut ikäryhmä. Ja tuolta 70-luvun puolivälistä tultiin siis tasaisesti, vaikkei kovin dramaattisesti, koko ajan alaspäin.
Älykyystestien luotettavuus on kyllä melko kyseenalainen jo siksi että älykkyydellä ei ole mitään yksiselitteistä määritelmää eikä varsinkaan mittaustapaa.
Käytetyt älykkyystestit eivät myöskään pysty täysin eliminoimaan mm. sitä että niiden suorittamista voi myös tiettyyn rajaan saakka opetella eli jos kyseinen tehtävätyyppi (tai sitä muistuttavat) ovat testin tekijälle tuttuja, hän selviytyy niistä paremmin. Ihan mutulla voisi heittää vaikkapa ajatuksen että nykyinen digitaalinen sukupolvi ei ole enää niin tottunut ratkaisemaan sen tapaisia graafiseen hahmottamiseen perustuvia tehtäviä joita älykkyystehtävissä usein käytetään. Ennen ratkaistiin paljon sanaristikoita ja muita pulmatehtäviä, nyt enemmän pelataan toimintaa sisältäviä pelejä.
Kautta aikojen on nykynuoria päivitelty, jo Antiikin Kreikassa tiedettiin että nuoret ovat pilalla.
Olin nuori 90-luvulla, enkä todellakaan kaipaa nuoruuttani takaisin.
Silloin nuoret olivat paljon tietämättömämpiä maailman menosta, jyrkempiä mielipiteiltään ja tuomitsevampia. Erilaisuutta ei hyväksytty ja maailmankuva oli todella kapea.
Tosin mainittakoon, että kasvoin pienessä tuppukylässä. Josta lähdin isompiin ympyröihin heti lukion jälkeen. Muistan kuitenkin koulu-aikani varsin ahdistavina.
Nyt minulla on teini-ikäiset lapset ja ovat kyllä fiksumpia kuin ima ikäluokkani samassa iässä.
Sama koskee myös teinieni kavereita.
Ovat oikeasti hyväksyviä ja avarakatseisia. Erilaisuus, olipa se mitä tahansa, on vain ihmisen yksi ominaisuus kaikkien muiden ominaisuuksien joukossa.
Vanhempiin ja opettajiin suhtautuvat rennosti ja mutkattomasti, mutta myös kunnioittavammin kuin muistan omasta nuoruudestani. Teinini puhuvat opettajistaan yleensä positiiviseen sävyyn ja tyttöjen kaveritkin juttelevat minulle monistakin asioista yllättävän avoimesti.
Seurustelu,-ja kaverisuhteita hoitavat fiksusti ja kypsyydellä, jossa olisi meillä aikuisilla opiksi ottamista. On myös hienoa, että tytöt ja pojat voivat olla aidosti vain kavereita keskenään.
Mielestäni tulevaisuus näyttä pääosin olevan hyvissä käsissä nykynuorilla.
Vierailija kirjoitti:
Kautta aikojen on nykynuoria päivitelty, jo Antiikin Kreikassa tiedettiin että nuoret ovat pilalla.
Olin nuori 90-luvulla, enkä todellakaan kaipaa nuoruuttani takaisin.
Silloin nuoret olivat paljon tietämättömämpiä maailman menosta, jyrkempiä mielipiteiltään ja tuomitsevampia. Erilaisuutta ei hyväksytty ja maailmankuva oli todella kapea.
Tosin mainittakoon, että kasvoin pienessä tuppukylässä. Josta lähdin isompiin ympyröihin heti lukion jälkeen. Muistan kuitenkin koulu-aikani varsin ahdistavina.
Nyt minulla on teini-ikäiset lapset ja ovat kyllä fiksumpia kuin ima ikäluokkani samassa iässä.
Sama koskee myös teinieni kavereita.
Ovat oikeasti hyväksyviä ja avarakatseisia. Erilaisuus, olipa se mitä tahansa, on vain ihmisen yksi ominaisuus kaikkien muiden ominaisuuksien joukossa.
Vanhempiin ja opettajiin suhtautuvat rennosti ja mutkattomasti, mutta myös kunnioittavammin kuin muistan omasta nuoruudestani. Teinini puhuvat opettajistaan yleensä positiiviseen sävyyn ja tyttöjen kaveritkin juttelevat minulle monistakin asioista yllättävän avoimesti.
Seurustelu,-ja kaverisuhteita hoitavat fiksusti ja kypsyydellä, jossa olisi meillä aikuisilla opiksi ottamista. On myös hienoa, että tytöt ja pojat voivat olla aidosti vain kavereita keskenään.
Mielestäni tulevaisuus näyttä pääosin olevan hyvissä käsissä nykynuorilla.
En voisi olla enempää samaa mieltä. Eilispäivän nuorten ajatusmaailmasta ja älykkyyden tasosta ei saa kovin kummoista kuvaa kun katsoo vaikkapa tämänkin palstan keskimääräistä avausten tasoa. Tuskin nykynuoriso enää siitä voi alemmas vetää.
Vierailija kirjoitti:
Nuorison haukkuminen on todellinen kestosuosikki. Sitä on harrastettu vähintään antiikin kreikasta asti.
Olet aivan oikeassa, paitsi että itse käyttäisin ehkä sanontaa arvostelu.
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000000804740.html.
Siltikin edelleen olen sitä mieltä että omavastuu tekemisistään pitää olla. Omiani olen yrittänyt opettaa siihen että kannattaa aina ensin hetki miettiä että mitä mistäkin asiasta voi seurata ennen kun tekee. Sanottua sanaa ja lyötyä iskua kun ei saa takaisin sitten millään.
Nuoriso on suurelta osin ihan fiksua. Ainoastaan se ajattelu puuttuu, jos ovessa ei lue varo ovea ja joku tuuppaa sen päälle niin syyllinen on tuuppaaja, oven asentaja tai tehdas joka on oven tehnyt, itsensä ei tarvitse varoa ellei siitä ole erikseen ilmoitettu ja vaikka onkin ilmoitettu ja vahinko käy niin selitys kuuluu että ovea ei pitäisi tuohon laittaa ollenkaan. Ennen vanhaan olisi vaan kysytty että mikset itse katso eteesi.
Osaan tehdä tulen takkaan ilman bensiiniä, ilman puolen metrin tulitikkua, tai näitä sytykepaloja. osaan leipoa, tehdä ruokaa, monet käsityöalan hommat on aika hallussa ja meinaan opetella lisää. Nuorena neulottiin mutta se on unohtunut. Joskus ompelinkin. Ala-asteellla pakko. Osaan tulkita luonnonmerkkejä. Ja tiedän asioita. Autokuskina olen huono. Mutta kyllä vielä näinkin vanhana meinaan sen opetella. Varsinkin kun tulevaisuus on mökki maalla.
Niin ja siellä niitä käytännön juttuja sitten vasta osata pitääkin. Englanti sujuu mutta petraan jatkuvasti. Vielä kun Ruotsi ja ehkä espanja mukaan. Eli olen monipuolisisesti ainakin suht älykäs vaikka taas matemaattisesti huono.
En omista älypuhelinta, ainoo some face on vähän pakko kontaktien ja osaamisen näyttämisen takia. Telkkari on mutta yleensä käyn yle areenassa tai youtubessa. Sieltä löytyy vaikka mitä. Tiettyjen ongelmien takia romaanien lukemiseen kyky on hiipunut mutta kaiken maailman tietokirjoista, historiankirjoista on kyllä ollut hyötyä. Omissa harrastuksissanikin. Uskon läpi elämän oppimiseen ja aina voi opetella jotain uutta. ihan satavuotiaaksi asti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En viitannut armeijan testeihin, jotka tosiaan vääristyvät koska alokkaat vastailevat tarkoituksella väärin välttääksen johtajakoulutuksen. Tämä oli joku kouluissa tehty tutkimus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin.
Vierailija kirjoitti:
Luin alkuun että nuorison haukkuminen on todellinen nakkikioski.
Vierailija kirjoitti:
Ei. Kolmen teinin kokemuksella puhun
Mulla neljä teiniä ja heidän kaverit. Myös sisarusteni ja ystävieni teinejä tunnen. Ovat älykkäämpiä kuin oma ikäluokkani teininä.
Tosin omasta ikäluokastani otanta oli monipuolisempi. Eli luultavasti en vain tunne niitä tämän päivän ei-älykkäitä teinejä.
Jännä homma tässä on se, että mitään tieteen, taiteen tai muunkaan osa-alueen superlahjakkuuksia ei ole ollut maailmassa enää muutamaan sukupolveen, vaikka ihmisiä on maapallolla nyt enemmän kuin koskaan ennen. Johtuuko tämä siitä, että ihmiskunta on tyhmistynyt, vai siitä, että kaikki ns. helpot keksinnöt on jo tehty, ja uusien maailmaamullistavien keksintöjen tekemiseen tarvitaan jotain miljardeja maksavia huipputekniikan laitteistoja, joita pääsee käyttämään vain todella harvat? Ja päästäkseen käyttämään niitä, pitää ensin olla huippuhyvä sellaisissa(kin) asioissa, joita sen suuren keksinnön tekemiseen ei välttämättä edes tarvita?
Ainakin tänään Prisman kassa, nuori nainen, ei meinannut millään osata laskea kolikoista 8,65e ostosta. Ei meinannut millään onnistua.