**LOKAKUISET Maanantaipinoon**
Kommentit (27)
Miannille lohtuhali!
Ikävältä kuulostaa tuo JeNin vaiva, kaikenlaista se raskaus tekeekin. Jaksuja sulle!
Taidetaan olla koko porukka aika raihnasta, kolotuksia ja kivistyksiä on yhdellä sun toisella. Mut sehän kertoo vaan siitä, että loppu häämöttää..
Noista liitoskivuista: Mulla niitä ei oikeestaan ole ollut kolmessa aiemmassa raskaudessa (tyttö+2 poikaa). Nyt sitten siitäkin edestä ja muistaakseni jo vähä päälle 20 viikolla alkoivat. Et en osaa sanoo siihen, et oisko niitä just tytön odotuksessa. Kyllä ne on inhottavia, öisinkin, kun lähtee vessaan niin saa hetken taiteilla, et jalat kantaa. Ja aina, kun niistä olen valittanut lääkärille niin vastaus on vaan, et paikat valmistautuu synnytystä varten ja panadol on turvallista käyttää. Lohduttavaa..
Synnytystapa-arvioinnista: Mulle se tehtiin ekassa ja kolmannessa raskaudessa ihan äitipolilla. Nyt on vaan neuvolalääkäri 36+ vkolla.
Nuorimmainen painoi syntyessä 3,8 kg, et eiköhän sieltä ainakin sen kokonen mahdu tulemaan. Ja hyvinhän nuo liitokset ovat varmaan venyneet=)
Lapsiveden menosta: Mullakin on se pelko tavallaan takaraivossa (kaikkien muitten lisäks) ja aina sitä vessassa käydessä tarkistaa housut, et ovatko ne märät. Niin no runsas valkovuotohan saa aina varpailleen ja kyllä ihan kivasti hikoiluttaakin.
Meillä alotettiin viikonloppuna sauna+suihkuremontti. Lattiat tulee uusiks samoin lauteet ja wc-pönttö. Kiva vaan, kun ei pääse suihkuun. Pikkuvessassa on pitänyt peseytyä sen minkä voi. Huomenna on varmaan mentävä uimahalliin, tosin mun on ekana sovitettava uimapukua, ettei käy niin, et rinnat jää näkyviin=)
(.) kovaa möyryämistä siellä harrastetaan, välillä on olo, et maha on täynnä vauvaa. Ja ihan, kun olis toisinaan poikittain siellä. Vessassa saa öisin ravata aika usein, alkuyöstä melkeinpä tunnin välein. Harjotussupistuksia on ruennut tulemaan ja selkä on aika jumissa. Että valivalia täälläkin.
Luin muutes tuolta toiselta vauvapalstalta, siellä oli lokakuiset kaksoset jo syntyneet:) Millonkahan täällä saa kuulla ekoja vauvauutisia, pari viikkoo niin on jo syyskuu.
Isommat lapset tuli koulusta, täytyy mennä vähä kattoo, et onko läksyjä ennenkuin karkaavat ulos.
Mukavaa alkanutta viikkoa, koetetaan jaksella!
myttynen 33+3
Yksi rähjäinen lokamasu ilmoittautuu kans...
On jotenkin surkea olo. On hirveä huoli tullu yhtäkkiä vauvasta. Onko kaikki ok..? Pari päivää on liikkunu tooooosi vähän. Eilen illalla makasin reilu tunnin soffalla, mies korva mun vattan päällä ja välillä pökki masua :) Pari pientä liikettä tuntui. Aloin jo hätääntymään, sitten kun nousin tuntui pari. Tänään on liikkunu kans tosi vähän. Hikan tunsin, no, tiesin, että hengis ainakin on. Mutta on ollu ittellä hirveen surumielinen päivä :' ( Huomenaamulla pääsee onneksi neuvolaan, sitä oon tässä odottanutkin!!
Unta tulee huonosti. Eilenkin menin sänkyyn jo ysin jälkeen, nukahdinkin heti, mutta tosi katkonaisesti tuli nukuttua :(
Seinäjoella ei kuulemma oo ollenkaan mitään SYNNYTYSTAPA-ARVIOTA. Vipa lääkäri on vkon 35 tienoilla (tosi aikasin!), sen jälkeen neuvolan käsissä ollaan, jos sieltä ei sitten laiteta jonkin syyn takia äpolille. Jotenkin on vähän hatara olo tosta varsinkin näin ensisynnyttäjänä.
Täytyy mennä lepäämään, on niin väsy kokoajan ja itku meinaa vähän väliä tulla.
Niin, Hannalle onneksi arvot oli kohdallaan! JeNiä kyllä ei käy kateeksi!! Toivottavasti ainakin unta tulee lopppua kohti paremmin, ettet joudu synnyttämään liian väsyneenä. Jaksuja!
bernuski 32+0 (!!)
Voi pee näitä liitoskipuja! Koko päivän on ollut kyllä kauheat kivut. Ja takalisto puutuu kaiken huipuksi. Mutta huomasin että maatessahan ne just pahenee eli aluksi ottaa kävellessä mutta kun vaan jatkaa kävelyä tai seisoo niin on paljon helpompi olo kuin makuulla. Toisaalta jos kävelee liikaa, niin yöllä kivut kauheita. Että tiedä nyt sitten mitä tässä tekee.
BERNUSKI; mulla hyvät kokemukset Seinäjoella synnyttämisestä, ainakin aivan ihana ja todella kannustava kätilö osui meidän kohdalle. Muutenkaan mulla ei ole valittamista, vierihoidossa nyt pitää olla aika oma-toiminen, mutta sehän riippuu jo siitäkin, kuinka täyttä on jne. Joten mun ohjeeksi saat ainakin, että reippain mielin kohti SEKS:iä kun h-hetki koittaa! Ei mullakaan ollut ekassa raskaudessa (eikä kait tässäkään) lääkäriä enää viikon 35 jälkeen.
Meidän neiti on jo melkein näpytön, eikä yksikään noista edes muuttunut vesikelloiksi, ruvelle näyttävät muuttuvan suoraan. Todella väsynyt neiti on, tänään nukkui 2 päikkärit ja silti oli jo puoli 7 aivan nukahtaa seisaaltaan. Toivottavasti tuo väsy kuuluu vaan paranemiseen eikä tarkoita mitään jälkitautia.
Nyt en muista oliko galluppia, mutta vastaan vielä jos tulee mieleen. Muussa tapauksessa taidan kohta lähteä ihan minikävelylle ja sitten suihkun kautta sänkyyn. maha on jotenkin outo, joten iltapala saa jäädä väliin. No ehkä pari porkkanaa vois syödä.
Mukavaa MIANNI, että kaikesta huolimatta palasit tänne meidän joukkoon. Ja JE_NIlle voin vaan toivoa edes vähän parempaa yötä - kuten meille kaikille muillekin;)
nazu ja ne samat 34rv (ajatelkaa jos sen kesäisen lääkärin arvio pitää paikkaansa niin mulla olis rv 37..hui kauhia)
Piti oikein kirjata ylös, kun on niin paljon kommentoitavaa. Haluan työntää lusikkani joka soppaan, näköjään;)
Aluksi vaikka SYNNYTYSTAPA-ARVIOG: mulla piti olla rv36 tienoilla. Ymmärsin, että siksi kun esikoinen syntyi sektiolla eli olen tavallaan ensisynnyttäjä ja halutaan varmistaa, että vauva tällä kertaa on raivotarjonnassa. Nyt kun sainkin lähetteen ä-polille vauvan painoarvioultraan (joka on torstaina kun on tasan 33 viikkoa täynnä) niin tekevät ehkä samalla sen synnytystavan arvioinninkin. Tuli vaan mieleen, että entäs jos vauva sen jälkeen ottaa ja kääntyy, joutuuko sitten uudelleen ultraan jossa varmistetaan vauvan asento...? No, tuo varmaan selviää sitten torstaina.
LAPSIVEDEN menoa en tässä raskaudessa ole vielä edes ehtinyt ajatella tai pelätä, mutta viime kerralla pelkäsin aika paljonkin. Siksi paljon, että perätilassa olevan vauvan ollessa kyseessä lapsiveden meno tarkoittaa pikaista, mieluiten ambulanssikyytiä sairaalaan. Siinä kun on riski, että napanuora luiskahtaa synnytyskanavaan (kun siellä ei ole vauvan päätä " tukkeena" ) ja estää vauvalta hapen saannin. Ei onneksi menneet vedet. Nytkään en kyllä halua vesien menevän vielä aikoihin, sillä Hannan tavoin meillekin on tulossa pienen pieni vauva, jonka olisi varmasti hyvä kasvaa vielä tovi kohdussa.
Josta HANNAN tilanteeseen: hyvä että olet nyt seurannassa, toivotaan että teidänkin pieni saa vielä kasvaa mahdollisimman pitkään masussa!
JE_NI (tai joku muu), mistä olet netistä löytänyt noita vauvan painoarvoita eri viikoilla?
KATSURA, mä ostin oman kaurapussini Sokokselta, olen nähnyt muuallakin mutta arvaa vaan muistanko juuri nyt missä:| Kerron heti jos muisti palailee pätkittäin;)
Josta tulikin mieleen uusi G: joko teillä muilla pätkii muisti ja ajatus? Mulla on jo ihan selvää raskausajan dementiaa ilmassa, tänään unohdin mm. pomoni nimen, johan mä oon ollut viikon saikulla:P Ja voi taivas mitä on odotettavissa kun vauva syntyy...! Onneksi mies osaa jo nyt varautua, naureskelee mulle kun yritän kertoa jotain mutta ei vaan tule ne oikeat sanat suuhun=)
BERNUSKIlle vinkki: syö tai juo jotain makeaa ja asetu sen jälkeen tunnustelemaan vauvan liikkeitä. Ainakin tällä meidän pikkukakkosella toimii hyvin! On kyllä muutenkin paljon kovempi liikkumaan vatsassa kuin isosiskonsa oli, ihan ihmeissäni olen ollut kun aamusta iltaan -ja usein öisinkin- jumppaa kuin viimeistä päivää. Välillä äitiä ihan oikeesti jo väsyttää ja toinen ei ole edes vielä syntynyt:)
FIIKUNA, en nyt tiedä onko mulla yhtään samaa vaivaa jaloissa, mutta muakin aika usein jotenkin " pakottaa" jalkoja. Ei mitään kunnon särkyä, mutta sellaista omituista pökkelömäistä oloa eikä meinaa oikein jaksaa seistä. Pahempana koko ajan oikeassa jalassa ja välillä tunne säteilee ihan persuksiin saakka, mutta eniten tätä omituista painavaa tunnetta on ollut oikeassa pohkeessa. Ei ainakaan silmiinpistävää turvotusta ole ollut *kopkop*, joten ihmettelen suuresti mistä johtuu. Kerro sitten, mitä sulle neuvolassa sanotaan tästä!
No niin, eiköhän siinä ollut taas vähän luettavaa muille. Ihanaa, kun mulla on nyt kotona ollessa enemmän aikaa osallistua näihin keskusteluihin, tunnen jo kuuluvani tähän porukkaan:)))
-L-
Raahaudun minäkin kolostani taas... Olen nyt sitten saanut päätettyä tuon vaunuasian, eli Twinetet nyt sitten taidan ostaa. Vähän haikein mielin jätän ne Double Wavet, mutta kun ovat vähän liian leveät meidän hissin! Mutta järki voittakoon tunteet.
KAURAPUSSISTA: suosittelen jokaisen äidin vakiovarusteeksi. Hyvä pakkautuneiden rintojen hoitoon (kuten täällä jo mainittiin) ja LISÄKSI loistava sängynlämmittäjä: ainakin meillä esikoisen kanssa käytettiin niin kun hän nukasti rinnalle ja oli aika siirtää omaan sänkyyn niin heräsi aina kun laitettiin lämpimästä viileään. Onneksi keksimme kaurapussilla vähän lämmittää vauvan sänkyä, niin poika jatkoi tyytyväisenä unia sitten suraavaan nälkään : D
..piti sanomani tuohon SYNNYTYSTAPA-ARVIOON; ettei mulla nyt tässä toisessa raskaudessa (eikä ekassakaan virallisesti) mitään arviota tehty, sekä th neuvolassa että oma lääkäri (kävin yksityisellä ekassa raskaudessa kaikki lääkärikerrat) sanoivat koko ajan, että " sulla on hyvä lantio, mahtuu reippaasti vaikka 4,5kg vauva). Samaa on th sanonut nyt tässä raskaudessa kun olen murehtinut että onkohan se vauva iso vai onko raskaus pidemmällä.
Kyllä mä silti itse ainakin nyt toisella kertaa jotenkin enemmän murehdin sitä vauvan kokoa, kun jotakuinkin tietää, mitä se synnytys voi olla. vaikkakin mulla se oli helppo tai sanotaanko normaali ekalla kertaa. Silti jotenkin helpottaisi lähteä synnytykseen jos tietäisi, että tulokas on semmoinen " normaali" kuten esikoinenkin eli siinä 3,5kg hujakoilla kuin että reippaasti yli 4kg.
Nazu
PS. ja mulla se lääkäri teki arvion ekalla kerralla jotenkin nyrkillä mittaamalla (ei siis mitenkään tunkenut sitä sinne, yök, vaan jotenkin se tuolta ulkopuolelta sen vaan mittasi)
Kannettavasta: On kyllä ollut ajatuksissa todellakin ;) Rahaa ei ole sellaisen hankintaa, mutta saan onneksi viikonloppuna siskolta lainaan yhden vanhan romun. Katsotaan sitten, että jatkanko gradun tekoa kokonaan kotisohvalta käsin vai mitä teen. Riippuu varmaan koneen toiminnasta. Olen myös ajatellut, että tekisin puolta päivää täällä yliopistolla ja sitten puolen päivää makaisin kotisohvalla lukemassa kirjallisuutta. Me ollaan vaan miehen kanssa kuljettu samaa matkaa autolla , kun bussilla matkustelu kahden kunnan välillä ei ole turhan halpaa. Ja opiskelijaetuuksia ei tunneta!
Olen kuullut joltain muultakin, että psykan gradut on hieman erilaisia ainakin pituuden suhteen! No, varmasti teillä sitten laatu korvaa määrän ;) Laadullista tutkimusta kun tekee, niin tätä höpinää tulee todella helposti!
Kypsyysnäyte kuuluu meilläkin graduun. Ajattelin tehdä sen sitten joskus. Mahis siihen on aina kerran kuukaudessa, niin ei ole tuollaista painetta. Jos mä jätän työn esitarkastukseen syyskuun aikana, niin lopputarkastukseen se menee varmaan vasta marraskuulla. Joten pientä säätöä joudun tekemään vauvan kera aivan varmasti.
Jeps, taas supistaa...
S-I