Kanta-potilastietojen korjaukset Helsingissä
Helsingissä on otettu uusi Apotti käyttöön, mutta lääkäreille ei ole annettu ohjeita tai oikeuksia, miten korjata virheelliset tiedot potilaskertomuksista. Tällöin virheet eivät poistu myöskään Kannasta. Miten tällainen tietoturvan taso voi olla mahdollista nykymaailmassa? Kanta on järjestelmänä vaarallinen järjestelmä, jos sieltä ei pysty poistamaan tietoa. Kela voisi herätä tämän asian kanssa. Ei tällaista järjestelmää saisi käyttää. Joku voisi kannella EU:lle Suomen tietoturvan tasosta, koska tämä ei täytä GDPR:ää.
Kommentit (27)
Mitä ne virheet on, mitä niin kiivaasti sieltä pitää korjailla?
Mikset itse kantele kun olet niin perillä asiasta?
Vierailija kirjoitti:
Mitä ne virheet on, mitä niin kiivaasti sieltä pitää korjailla?
Esimerkiksi ihan väärät tiedot, joista tulee potilaalle tai hänen omaisilleen haittaa, jos ne päätyvät vääriin käsiin. Vastaamo on hyvä esimerkki, mitä tapahtuu jos väärä arkaluontoinen tieto päätyy vääriin käsiin.
Vierailija kirjoitti:
Mikset itse kantele kun olet niin perillä asiasta?
Sitä vartenhan on viranomaisia, jotka valvovat, että toimitaan EU:n tietosuoja-asetuksen mukaan. Ei pitäisi olla asiakkaiden tehtävä hoitaa viranomaistehtävää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä ne virheet on, mitä niin kiivaasti sieltä pitää korjailla?
Esimerkiksi ihan väärät tiedot, joista tulee potilaalle tai hänen omaisilleen haittaa, jos ne päätyvät vääriin käsiin. Vastaamo on hyvä esimerkki, mitä tapahtuu jos väärä arkaluontoinen tieto päätyy vääriin käsiin.
Niin kuin mitkä tiedot? Jos siellä on lääkmäri kirjoittanut, että potilas on obeesi, niin niin sitten on. Mitä korjattavaa siinä on?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikset itse kantele kun olet niin perillä asiasta?
Sitä vartenhan on viranomaisia, jotka valvovat, että toimitaan EU:n tietosuoja-asetuksen mukaan. Ei pitäisi olla asiakkaiden tehtävä hoitaa viranomaistehtävää.
Eiköhän koulutettu arkistopäällikkö tiedä nämä asiat paremmin kuin "valveutunut" kansalainen
Tekstin korjaaminen jälkeenpäin on ihan helppoa Apotissa.
Ei minullekaan kukaan sitä opettanut, mutta kokeilemalla selvisi.
Vierailija kirjoitti:
Tekstin korjaaminen jälkeenpäin on ihan helppoa Apotissa.
Ei minullekaan kukaan sitä opettanut, mutta kokeilemalla selvisi.
Sinne vanhempiin järjestelmiin ei varmaan enää pääse edes korjailemaan, koska ne poistuvat käytöstä.
Samaa olen miettinyt.
Jokunen vuosi sitten kirjattiin huumeiden käyttäjäksi kun tosiasiallinen syy oli traumaperäinen häiriö mistä en pystynyt puhumaan helposti. En päässyt psykiatrille, psyk.puolella diagnoosi olisi korjaantunut.
Ja nyt en pääse enää psyk.puolelle kyseisen merkinnän takia! Rinkula sulkeutui.
Puhuin itse sellaista mikä aiheutti merkinnän, mutta puhuin sellaista traumaattisen tilan takia, en ollut oma itseni ja ennen lääkäriä eräs kokemusasiantuntija johdatteli minut puhumaan päihteistä koska "hänkin oli saanut apua kun kertoi kaiken" ja herkässä ja johdatellussa ja epävakaassa tilassani asiani kääntyi aivan toisin päin. En käytä mitään.
Traumasta olen päässyt vuosien varrella eteenpäin ja tilani on tasoittunut.
Kanta-tietojen käytön voi estää.
Tosin silloin poistuu käytöstä kaikki.
Silloin voi haluamansa tiedot ottaa paperilla mukaan jos on säilyttänyt lääkäripaperinsa, labratuloksensa ja reseptinsä hyvin.
Näin aion itse tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Kanta-tietojen käytön voi estää.
Tosin silloin poistuu käytöstä kaikki.
Silloin voi haluamansa tiedot ottaa paperilla mukaan jos on säilyttänyt lääkäripaperinsa, labratuloksensa ja reseptinsä hyvin.
Näin aion itse tehdä.
Tosiaan, eihän ne tiedot sieltä tällä tavoin poistu vaan esim. tietomurto on edelleen mahdollinen, mutta niiden käyttö lääkärikäynnillä poistuu.
Vierailija kirjoitti:
Kanta-tietojen käytön voi estää.
Tosin silloin poistuu käytöstä kaikki.
Silloin voi haluamansa tiedot ottaa paperilla mukaan jos on säilyttänyt lääkäripaperinsa, labratuloksensa ja reseptinsä hyvin.
Näin aion itse tehdä.
Huomaa kuitenkin että potilastietojärjestelmä on täysin eri asia kuin kanta ja sinne potilastietojärjestelmään tallennetaan tietosi aina kun asioit terveydenhuollon jossain yksikössä. Kyseisen yksikön potilastietojärjestelmää pääsee lukemaan kyseisestä yksiköstä vaikka olisit kieltänyt tietojesi nousemisen Kanta-palveluun (eli sinun itsesi tai toisen terveydenhuollon yksikön luettaviin). Et tee tuolla hallaa kuin käytännössä itsellesi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä ne virheet on, mitä niin kiivaasti sieltä pitää korjailla?
Esimerkiksi ihan väärät tiedot, joista tulee potilaalle tai hänen omaisilleen haittaa, jos ne päätyvät vääriin käsiin. Vastaamo on hyvä esimerkki, mitä tapahtuu jos väärä arkaluontoinen tieto päätyy vääriin käsiin.
Niin kuin mitkä tiedot? Jos siellä on lääkmäri kirjoittanut, että potilas on obeesi, niin niin sitten on. Mitä korjattavaa siinä on?
Lääkmäri on hyvä esimerkki jumalakompleksisesta valelääkäristä, joka kirjaa objektiivisesti katsottuna puuta heinää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kanta-tietojen käytön voi estää.
Tosin silloin poistuu käytöstä kaikki.
Silloin voi haluamansa tiedot ottaa paperilla mukaan jos on säilyttänyt lääkäripaperinsa, labratuloksensa ja reseptinsä hyvin.
Näin aion itse tehdä.Huomaa kuitenkin että potilastietojärjestelmä on täysin eri asia kuin kanta ja sinne potilastietojärjestelmään tallennetaan tietosi aina kun asioit terveydenhuollon jossain yksikössä. Kyseisen yksikön potilastietojärjestelmää pääsee lukemaan kyseisestä yksiköstä vaikka olisit kieltänyt tietojesi nousemisen Kanta-palveluun (eli sinun itsesi tai toisen terveydenhuollon yksikön luettaviin). Et tee tuolla hallaa kuin käytännössä itsellesi.
Niin, kanta ei ole kuin väline, jolla pystyt itse näkemään, mitä sinusta on eri terveyden- ja sosiaalihuollon järjestelmiin kirjattu. Itsessään sinne ei kirjaa kukaan. Vaikka et halua itse niitä kannasta lukea, ei ne kirjaukset mihinkään poistu, vaan lääkäri lukee ne omasta järjestelmästään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tekstin korjaaminen jälkeenpäin on ihan helppoa Apotissa.
Ei minullekaan kukaan sitä opettanut, mutta kokeilemalla selvisi.Sinne vanhempiin järjestelmiin ei varmaan enää pääse edes korjailemaan, koska ne poistuvat käytöstä.
Potilaille olisi edes ollut hyvä kertoa, että alkuvuoden tietojen kirjaukset voivatkin jäädä ikuisiksi ajoiksi Kantaan. Mitään infoa ei ole ollut missään, eikä mitään siirtymäaikaa. Aika huonosti toteutettu tämä Apotin käyttöönotto jo potilaankin kannalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tekstin korjaaminen jälkeenpäin on ihan helppoa Apotissa.
Ei minullekaan kukaan sitä opettanut, mutta kokeilemalla selvisi.Sinne vanhempiin järjestelmiin ei varmaan enää pääse edes korjailemaan, koska ne poistuvat käytöstä.
Potilaille olisi edes ollut hyvä kertoa, että alkuvuoden tietojen kirjaukset voivatkin jäädä ikuisiksi ajoiksi Kantaan. Mitään infoa ei ole ollut missään, eikä mitään siirtymäaikaa. Aika huonosti toteutettu tämä Apotin käyttöönotto jo potilaankin kannalta.
Se ei nyt ollut kuitenkaan päällisin motiivi ottaa apottia käyttöön. Apotin suurin ideahan on saada samat järjestelmät kunnasta toiseen, jolloin tiedot pääsevät liikkumaan helpommin asiakkaan perässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tekstin korjaaminen jälkeenpäin on ihan helppoa Apotissa.
Ei minullekaan kukaan sitä opettanut, mutta kokeilemalla selvisi.Sinne vanhempiin järjestelmiin ei varmaan enää pääse edes korjailemaan, koska ne poistuvat käytöstä.
Potilaille olisi edes ollut hyvä kertoa, että alkuvuoden tietojen kirjaukset voivatkin jäädä ikuisiksi ajoiksi Kantaan. Mitään infoa ei ole ollut missään, eikä mitään siirtymäaikaa. Aika huonosti toteutettu tämä Apotin käyttöönotto jo potilaankin kannalta.
Edelleenkään kanta ei ole sama asia kuin potilastietojärjestelmä, olet ymmärtänyt kanta-palvelun käyttötarkoituksen väärin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tekstin korjaaminen jälkeenpäin on ihan helppoa Apotissa.
Ei minullekaan kukaan sitä opettanut, mutta kokeilemalla selvisi.Sinne vanhempiin järjestelmiin ei varmaan enää pääse edes korjailemaan, koska ne poistuvat käytöstä.
Jos siellä tiedoissa on virheitä niin pitäisihän lain mukaan nekin korjata ja ajaa Apottiin tai korjata erikseen Pegasoksessa, Apotissa ja Kannassa. Ei voi vaan levitellä käsiään, että ei pysty tekemään mitään. Jos tällaisia järjestelmiä halutaan käyttää niin tietoturvan tulee olla ihan aukotonta tai sitten niihin ei saa kirjata mitään. Potilaallakin pitää olla oikeus tietoturvaan. Joku suunnitelma pitäisi olla näissä tietoturva-asioissa järjestelmänvaihtotilanteissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tekstin korjaaminen jälkeenpäin on ihan helppoa Apotissa.
Ei minullekaan kukaan sitä opettanut, mutta kokeilemalla selvisi.Sinne vanhempiin järjestelmiin ei varmaan enää pääse edes korjailemaan, koska ne poistuvat käytöstä.
Jos siellä tiedoissa on virheitä niin pitäisihän lain mukaan nekin korjata ja ajaa Apottiin tai korjata erikseen Pegasoksessa, Apotissa ja Kannassa. Ei voi vaan levitellä käsiään, että ei pysty tekemään mitään. Jos tällaisia järjestelmiä halutaan käyttää niin tietoturvan tulee olla ihan aukotonta tai sitten niihin ei saa kirjata mitään. Potilaallakin pitää olla oikeus tietoturvaan. Joku suunnitelma pitäisi olla näissä tietoturva-asioissa järjestelmänvaihtotilanteissa.
Sun potilastietoja ei vaan katsota aiheelliseksi korjata ja alan kyllä olla jyvällä miksi.
Suuremmalla todennäköisyydellä potilaskertomustasi ei katsottu aiheelliseksi korjata