Vauvan juuri puhjenneessa hampaassa verta?
Luulin, että siinä hampaan pinnassa on marjaa tms.punaista. Kun olin ottamassa sitä pois, huomasin, että siitä tuli vähän verta. Näyttää siltä kuin pieni "irtopala" ientä olisi vielä hampaan pinnassa.
Ei oo tietääkseni kolauttanut mihinkään, eikä verta vuoda/ole vuotanut missään vaiheessa.
Saattaako johtua siitä, että hammas on juuri tullut esiin ikenen alta ja lapsi kaluaa vielä kaikkea hampaillaan.? Jos joku purulelun kulma on raapaissut ientä, kun jäytänyt niitä ienten kutistessa?
Ei ole kivulias ollenkaan.
Kommentit (11)
Joo rauhotu nyt vaan. Ei ole mitään epätavallista.
Vierailija kirjoitti:
Joo rauhotu nyt vaan. Ei ole mitään epätavallista.
Kiitos! 💛
t.esikoisen äiti 😄
Vierailija kirjoitti:
Just joo 😤
Anteeksi mitä tarkoitat?
Tämä on vauvapalsta joten ihan hyvä kysymys.
Kyllä, hammas rikkoo ikenen tullessaan siitä läpi. Odotahan kun poskihampaat puhkeavat, ne kun tekevät ensin neljä reikää (yksi jokaiseen hampaankulmaan) ja suurentavat niitä kunnes koko hammas työntyy ikenestä läpi ja neljästä reiästä tulee yksi.
Meillä kulmahampaat oli pahimmat. Ei auttanut edes burana.
Ok, ehkä tuo punertava hampaan päällä on tosiaan ikenen krämmäle, seurailen sitä.
ap
Vierailija kirjoitti:
Meillä kulmahampaat oli pahimmat. Ei auttanut edes burana.
Joo, kulmahampaat ovat hankalimmat, tai kipeimmät. Poskihampaiden puhkeaminen ei ole ihan niin paha, vaikka (tai siitä syystä ettö?) ne tulevat kulma kerrallaan. Kulmahammas on kiilan muotoinen ja koko ajan suurentaa ja suurentaa sitä reikää ikenessä.
-7
Ei kai reikä voi olla? Ovatko reiät punertavia?
Ja just itse tajusin, että kyllähän se terävä hammaskin on tullut juuri ikenen läpi puhjetessa, niin kai siitäkin voi ien hetkeksi vaurioitua kun se kerran "lävistetään". Lapsi on itse siis ihan tyytyväinen.