Työhöntulotarkastus
kaavakkeessa kysellään lähiomaisten sairaudet. Äidilläni on ihan kaikki mitä listassa on lueteltu, toki ikääkin jo liki 80v. Pitääkö nuo nyt oikeasti ruksia kaikki tuohon? En edes muista olenko niin tehnyt aiemmissa työpaikoissani. Tuntuu hullulta.
Kommentit (57)
Sehän on normaali terveystarkastus, johon kuuluu riskien (sukurasitteen) arviointi. Voit tietysti jättää kohdat tyhjiksi ja sitten kun lääkäri ihmettelee outoja labratuloksiasi, pyörittelet vaan päätäsi ja sanot että ihme juttu kun sukuni on täysin terve. Ja sitten sinun perinnöllinen sairautesi jää huomaamatta. Sitäkö toivot?
Riippuu siitä, miten rehellinen haluat työterveyshuollolle olla. Tiedothan eivät mene työnantajallesi, vaan pelkästään terveydenhuoltoon.
Ja jos mihinkä tahansa terveytarkastukseen menet, niin noita asioita kysytään varmasti. Niillä kartoitetaan sinun riskejäsi saada samoja sairauksia.
Vierailija kirjoitti:
Mikä on työhöntulotarkastus?
Meillä sisältää huumeseulan, sekä muita fyysiseen toimintakykyyn vaikuttavia asioita. Fyysinen työ. Jos lekuri toteaa, että et ole kykenevä työhön erinäisitä puutteista johtuen, et voi työtä saada.
Jep, no tuon listan jälkeen mua ei kyllä varmaan palkata. ap
Vierailija kirjoitti:
Työpaikoilla, joilla sisältyy työterveyspalveluihin muutakin kuin pelkkä minimi, tehdään työhöntulotarkastus, jolla varmistutaan työntekijän terveydentilan soveltuvan hakemaansa työhön. Käytännössä vain joku vakava tuki- ja liikuntaelinsairaus saattaisi estää fyysisen työn tai oireileva epilepsia työn, jossa pitää ajaa autoa (tosin näillä tuskin on ajokorttikaan voimassa).
Vierailija kirjoitti:
Vaikuttaako äitisi sairaudet jotenkin siihen, miten itse suoriudut töistäsi? Jos eivät (ja eivät tietenkään), äitisi sairauksilla ei ole vaikutusta siihen, saatko pitää sen sinulle tarjotun työpaikan.
Vierailija kirjoitti:
No eihän sinun äitisi sinne ole hakenut töihin vaan sinä.
Et ole tainnut käydä paljon lääkärissä. Laita nyt vaan ne rastit ruutuun.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä palkataan. Tieto ei mene työnantajalle. Suvun sairaudet eivät vaikuta työnsaantiisi millään tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Sehän on normaali terveystarkastus, johon kuuluu riskien (sukurasitteen) arviointi. Voit tietysti jättää kohdat tyhjiksi ja sitten kun lääkäri ihmettelee outoja labratuloksiasi, pyörittelet vaan päätäsi ja sanot että ihme juttu kun sukuni on täysin terve. Ja sitten sinun perinnöllinen sairautesi jää huomaamatta. Sitäkö toivot?
Ei tauteja voi jättää huomioimatta, vaikka ei olisi sukurasitusta. Elintavat ovat merkittävin tekijä sairastumisessa. Hyvin voi jättää kaikki tyhjäksi esimerkiksi voi sanoa, ettei ole lupaa antaa tietoa sukulaisistaan.
Vierailija kirjoitti:
Sinut on jo palkattu, eikä tuo siihen enää vaikuta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tauteja voi jättää huomioimatta, vaikka ei olisi sukurasitusta. Elintavat ovat merkittävin tekijä sairastumisessa. Hyvin voi jättää kaikki tyhjäksi esimerkiksi voi sanoa, ettei ole lupaa antaa tietoa sukulaisistaan.
näin mäkin ajattelen. Its tiedostan kyllä vanhempieni sairaudet ja elän niin terveellisesti kuin pystyn. Syövälle työnantaja ei mitään mahda jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
on 2kk koeika eli jos en läpäise esim.huumeseulaa niin voidaan lopettaa työsuhde. Ei sillä että nyt siitä niin suuresti murehtisin. En käytä huumeita :)
Ei kannata tietää sukusairauksia. Jos ilmenee myöhemmin jotakin työperäistäkin niin vakuutusyhtiö pesee kätensä koska suvussa ollut siihen viittaavaa. Sama kun esim. Jos olkapää menee kolarissa yli 35 vuotiaalta niin on iän tuomaa rappeumaa.
Vierailija kirjoitti:
Ruksi vain sellaiset jotka vaikeempi ehkä huomata oireista.
Minä en ole laittanut ja perustelen laittamattajättämisyytäni gdpr:llä, mielestäni pitäisi kysyä lupa sukulaisilta siihen saako heidän sairautensa ilmoittaa työhöntulotarkastukseni yhteydessä. Sitten jos tulee jotain oireita, joita pitää tutkia tarkemmin, lääkäri on aina vapaa kysymään minulta esimerkiksi "onko suvussasi sairautta x".
Vierailija kirjoitti:
Minä en ole laittanut ja perustelen laittamattajättämisyytäni gdpr:llä, mielestäni pitäisi kysyä lupa sukulaisilta siihen saako heidän sairautensa ilmoittaa työhöntulotarkastukseni yhteydessä. Sitten jos tulee jotain oireita, joita pitää tutkia tarkemmin, lääkäri on aina vapaa kysymään minulta esimerkiksi "onko suvussasi sairautta x".
tämä on kyllä totta. Mielestäni ei ole oikein kysellä sukulaisten sairauksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
on 2kk koeika eli jos en läpäise esim.huumeseulaa niin voidaan lopettaa työsuhde. Ei sillä että nyt siitä niin suuresti murehtisin. En käytä huumeita :)
Joo, mutta 8-kymppisen äitisi sairaudet eivät katkaise SINUN työsuhdetta koeajalla. Eivät edes sinun omat sairautesi, jos ne eivät estä sinun työskentelyäsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikuttaako äitisi sairaudet jotenkin siihen, miten itse suoriudut töistäsi? Jos eivät (ja eivät tietenkään), äitisi sairauksilla ei ole vaikutusta siihen, saatko pitää sen sinulle tarjotun työpaikan.
Nyt menee ohitse. Puhuttiin terveystarkastuksesta ja mahdollisista sukurasitteista. Tämä on terveystarkastus jonka tarkoituksena ehkäpä alkaa seurata joitain labbisarvojasi sepel/sydän/reuma jne etc varalta.Nää nimenomaan kannattaa vaikka äiskälle soittaa et mitä suku sairastaa.