Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työhöntulotarkastus

Vierailija
03.06.2021 |

kaavakkeessa kysellään lähiomaisten sairaudet. Äidilläni on ihan kaikki mitä listassa on lueteltu, toki ikääkin jo liki 80v. Pitääkö nuo nyt oikeasti ruksia kaikki tuohon? En edes muista olenko niin tehnyt aiemmissa työpaikoissani. Tuntuu hullulta.

Kommentit (57)

Vierailija
21/57 |
03.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en ole laittanut ja perustelen laittamattajättämisyytäni gdpr:llä, mielestäni pitäisi kysyä lupa sukulaisilta siihen saako heidän sairautensa ilmoittaa työhöntulotarkastukseni yhteydessä. Sitten jos tulee jotain oireita, joita pitää tutkia tarkemmin, lääkäri on aina vapaa kysymään minulta esimerkiksi "onko suvussasi sairautta x".

gdpr on henkilötietoasetus. Jos et kerro, että nimenomaan äidilläsi hetu sejase on keuhkoahtaumatauti ja diabetes, noiden kohtien raksiminen ei muodosta vielä henkilörekisteriä heidän osaltaan. Eihän siinä kyselylomakkeessa yksilöidä kenellä on, vaan onko lähisuvussa.

Vierailija
22/57 |
03.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Annakun minä kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jep, no tuon listan jälkeen mua ei kyllä varmaan palkata. ap

Vaikuttaako äitisi sairaudet jotenkin siihen, miten itse suoriudut töistäsi? Jos eivät (ja eivät tietenkään), äitisi sairauksilla ei ole vaikutusta siihen, saatko pitää sen sinulle tarjotun työpaikan. 

Nyt menee ohitse. Puhuttiin terveystarkastuksesta ja mahdollisista sukurasitteista. Tämä on terveystarkastus jonka tarkoituksena ehkäpä alkaa seurata joitain labbisarvojasi sepel/sydän/reuma jne etc varalta.Nää nimenomaan kannattaa vaikka äiskälle soittaa et mitä suku sairastaa.

Joo, mutta ap aikoi jättää jäistä mainitsematta, koska pelkää ettei saakaan sitä työpaikkaa, jonka takia on terveystarkastukseen tullut.

Se oli lähinnä tuon vastauksen pointti, että ilmoitti hän äitinsä sairauksista tai ei, sillä ei hänen työsuhteensa kannalta ole merkitystä, vain hänen oma terveydentilansa merkkaa, ja sairauden / vaivan / vamman pitää olla melkoisen vakava, että se vaikuttaisi työsuhteen jatkoon.

Enemmän asialla on merkitystä hänen oman terveydentilansa seuraamisen kannalta, ja se on ap:n ja terveyshuollon välinen asia eikä kuulu työnantajalle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/57 |
03.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En nyt vanhuudenvaivoja listaisi. Mutta oliko sairaus nuorena?

Vierailija
24/57 |
03.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En nyt vanhuudenvaivoja listaisi. Mutta oliko sairaus nuorena?

nuorena ollut terve, siis äitini. ap Vaivat alkaneet 60v eteen päin.

Vierailija
25/57 |
03.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sukulaistesi sairaudet eivät vaikuta sinun tarkastuksesi tulokseen. Näitä kysytään taustatietona mm. siksi, että jos sinulla todetaan että joku arvo on kohonnut, voidaan katsoa onko tähän vielä lisäksi sukurasitetta. Vaikka olisi, se ei edelleenkään tarkoita, ettet olisi sopiva työhön. Vaikka äidilläsi olisi korkea kolesteroli ja nyt se sinulla todettaisiin työhöntulotarkastuksessa, ei se siltikään vaikuta sopivuuteesi mihinkään työpaikkaan. Kun näitä taustoja kartoitetaan, pystytään myös arvioimaan paremmin, kuinka tiivistä seurantaa kyseisissä asioissa sinä tarvitset. Toki jos sinulla todetaan kohonnut arvo x ja äidilläsi on tästä johtuva sairaus y, niin lääkäri todennäköisesti myös kyselee tarkastuksessa tarkemmin siitä, minkä ikäisenä äidilläsi tämä y tuli. Jos se tuli 80-vuotiaana, niin varmaankaan sinulla seurannan ei tarvitse olla ihan yhtä tiukkaa, kuin jos se tuli 40-vuotiaana. Toki varmasti vähän riippuen asiasta, mutta kyllä niitä lisätietoja sitten kysellään jos on tarve.

Toisekseen, tuosta gdpr:stä. Ei kai siinä kuitenkaan kysytä, että kenellä lähisukulaisella kyseisiä sairauksia on? Eli jos rastit ruutuun astma, korkea verenpaine ja diabetes, niin ei kai siihen tarvitse kertoa, että kenellä ne on tai onko ne ylipäätään samalla henkilöllä?

Tietenkään mikään ei kai velvoita kertomaan yhtään mistään sairauksista, mutta turhaan myös pelätään sitä, että jos ei ole itse ja koko suku 100% terve kunnes hauta kutsuu, niin hylky tulee tarkastuksesta heti. Ei se niin mene. Jos haluatte itse saada tarkastuksesta jotain irti, niin kyllä silloin kannattaa näistä rasitteista kertoa. Jos kysytään näin: kuinka monta henkilöä tiedätte, jotka ovat saaneet "hylsyn" työhöntulotarkastuksesta? Olen itse aiemmin käsitellyt työhöntulotarkastustodistukset työnantajalla, jolle rekryttiin 50-100 työntekijää vuosittain. Neljän vuoden aikana tasan yksi henkilö ei "läpäissyt" työhöntulotarkastusta. Eli prosentti on aika pieni. Toki riippuu myös työtehtävästä, lentäjän tarkastus on vähän eri kuin toimistotyöntekijän. Mutta suurimmassa osassa työtehtävistä tarkastus on hyvin perusmuotoinen. Joissain tarkistetaan näköä, kuuloa, tms mutta niissä kyse on siitä että joko näet/kuulet tai et, eikä niissäkään ole väliä kuin sillä, miten sinä itse näet ja kuulet, ei sillä miten vanhempasi näkevät ja kuulevat.

Vierailija
26/57 |
03.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä on työhöntulotarkastus?

Työpaikoilla, joilla sisältyy työterveyspalveluihin muutakin kuin pelkkä minimi, tehdään työhöntulotarkastus, jolla varmistutaan työntekijän terveydentilan soveltuvan hakemaansa työhön. Käytännössä vain joku vakava tuki- ja liikuntaelinsairaus saattaisi estää fyysisen työn tai oireileva epilepsia työn, jossa pitää ajaa autoa (tosin näillä tuskin on ajokorttikaan voimassa).

Minimiin lakisääteiseen työterveyshuoltoon kuuluu nimenomaan työhöntulotarkastus sekä tietyin välein tehtävä vuositarkastus. Eihän muuten työterveyshuollolla olisi mitään tehtäviä jos kyseessä on vain lakisääteinen minimi työterveys.

Vierailija
27/57 |
03.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minä niitä ruksin ja niistä juteltiin pinnallisesti. Itse olen siis ihan vain kirjanpitäjä ja minulla oli laaja (2h) terveystarkastus sekä huumetestit.. tuntui vähän liioitellulta. Kuitenkaan en mitenkään voi esim väärinkäyttää rahoja tai muutakaan sen kummempaa...

Vierailija
28/57 |
03.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työntekijän parhaaksihan nuo loppujen lopuksi ovat, kun työterveydessä osataan jatkossa varautua siihen, mitä kannattaa seurata. Jotenkin tuntuu, että osalla ihmisistä on sellainen ajatusmalli, että sairautta ei ole, jos sitä ei dignosoida. Eli jos lääkäri ei tiedä, että mulla on korka verenpaine, verensokeri ja kolesteroli, niin olen täysin terve, ja sairaudet alkavat vasta, jos "jää kiinni". Ja GDPR-säännöistä huolehtijoille tosiaan voi sanoa lohdutukseksi, että siinä ei kysytä, kenellä lähisukulaisella on mikäkin tauti - eli et joudu kertomaan, että äidilläsi on korkea verenpaine tai dementia, vaan kerrot, että vanhemmillasi, isovanhemmillasi tai sisaruksillasi jollakulla on tai on ollut. Ja nuo tiedot tosiaan eivät mene työnanatajalle, vaan pysyvät ihan siellä työterveyshuollossa. Työnanatajalle menee vain ihan lyhyt tiedote siitä, oletko työtehtäviin soveltuva terveydentilasi puolesta vai et.

Vierailija
29/57 |
03.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työntekijän parhaaksihan nuo loppujen lopuksi ovat, kun työterveydessä osataan jatkossa varautua siihen, mitä kannattaa seurata. Jotenkin tuntuu, että osalla ihmisistä on sellainen ajatusmalli, että sairautta ei ole, jos sitä ei dignosoida. Eli jos lääkäri ei tiedä, että mulla on korka verenpaine, verensokeri ja kolesteroli, niin olen täysin terve, ja sairaudet alkavat vasta, jos "jää kiinni". Ja GDPR-säännöistä huolehtijoille tosiaan voi sanoa lohdutukseksi, että siinä ei kysytä, kenellä lähisukulaisella on mikäkin tauti - eli et joudu kertomaan, että äidilläsi on korkea verenpaine tai dementia, vaan kerrot, että vanhemmillasi, isovanhemmillasi tai sisaruksillasi jollakulla on tai on ollut. Ja nuo tiedot tosiaan eivät mene työnanatajalle, vaan pysyvät ihan siellä työterveyshuollossa. Työnanatajalle menee vain ihan lyhyt tiedote siitä, oletko työtehtäviin soveltuva terveydentilasi puolesta vai et.

Niin, ja siis mitäänhän ei mene suoraan työterveydestä työnantajalle. Työntekijä itse saa todistuksen, jonka sitten itse toimittaa työnantajalle, eli näkee mitä siinä lukee (joko soveltuva tai ei soveltuva työhön).

Vierailija
30/57 |
03.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyseessä siis 4kk määräaikainen työsuhde. Käsitän kyselyt jos minut vakinaistettaisiin. ap

Vierailija
31/57 |
03.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä en ole laittanut ja perustelen laittamattajättämisyytäni gdpr:llä, mielestäni pitäisi kysyä lupa sukulaisilta siihen saako heidän sairautensa ilmoittaa työhöntulotarkastukseni yhteydessä. Sitten jos tulee jotain oireita, joita pitää tutkia tarkemmin, lääkäri on aina vapaa kysymään minulta esimerkiksi "onko suvussasi sairautta x".

gdpr on henkilötietoasetus. Jos et kerro, että nimenomaan äidilläsi hetu sejase on keuhkoahtaumatauti ja diabetes, noiden kohtien raksiminen ei muodosta vielä henkilörekisteriä heidän osaltaan. Eihän siinä kyselylomakkeessa yksilöidä kenellä on, vaan onko lähisuvussa.

yksilöinti on varsin helppoa ilman hetuakin.

Vierailija
32/57 |
03.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

yksilöinti on varsin helppoa ilman hetuakin.

Mutta pelkkä rasti ruudussa "sydän ja verisuonitaudit lähisuvussa" ei yksilöi. Ei voi tietää, onko se isällä, äidillä, siskolla, veljellä, tai jollain isovanhemmista.

Vierailija
33/57 |
03.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tuo tarkastus pakollinen? Itse aloitin uudessa työssä ja ei yhtään kiinnosta tuonne mennä.

Edellisessä työssä oli sama työterveyshoitaja, joka on sellainen superärsyttävä lässyttäjä, niin en vain halua sinne mennä.

En aio aikaa itse varata, että katsotaan kuinka kauan pystyn asiaa välttelemään.

Vierailija
34/57 |
03.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitääkö tähän paperiin laittaa myös vanhempien ja isovanhempien sukupuolitaudit? Entä omat?

Ap

Vierailija
35/57 |
03.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketkä lasketaan lähisukulaisiksi?

Vierailija
36/57 |
03.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei kannata kertoa sukurasitteesta, sillä jos satutkin sairastumaan johonkin muuhun, jossa on samat oireet kuin vaikkapa sukusairaudessa, niin sinulle sanotaan vain, että se on todennäköisimmin sukusairautenne eikä sitten tutkita tarkkaan.

minullakin on suvussa eräs perinnöllinen sairaus, josta syystä kaikki olemme siitä tietoisia. Kävi sitten niin, että kun aloin oirehtia, lääkäri toellakin sanoi minulle tutkimatta kunnolla, että todennäköisimmin se on tuo sukusairaus, ei aloiteta lääkitystä kuitenkaan nyt. Kun oireet paheni, otin yhteyttä lääkäriin, en saanut aikaa, koska tieotihini oli jo kirjattu oireideni syy eikä vielä ole aihetta lääkitykseen. Vaihdoin paikkakuntaa, oireet pahenivat edelleen, menin taas lääkäriin, joka luki tietoni ja kysyi,  että hetkinen, eikö sinua ole edes tutkittu noiden oireiden vuoksi vai oletko käynyt jossain yksityisesti. Sanoin ettei ole. Lääkäri laittoi perustutkimukset ja kas kummaa... ei ollutkaan oireideni syynä sukusairaus, vaan toinen sairaus. Sitten pääsin pikaisesti radiologille ja sieltä sitten aikanaan leikkaukseen.

Nykypäivänä kun lääkärit eivät oikein osaa muuta kuin googlata ja sanoa potilaille sen todennäköisemmän syyn, niin kannattaa oikeasti miettiä että kannattaako kertoa sukusairauksistaan. Sanoisin, että jos sen olemassaolosta voi nähdä viitteitä perusverikokeista, ei kannata sanoa ettei sitten oireitasi sivuuteta liian helposti.

Vierailija
37/57 |
03.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ei kannata kertoa sukurasitteesta, sillä jos satutkin sairastumaan johonkin muuhun, jossa on samat oireet kuin vaikkapa sukusairaudessa, niin sinulle sanotaan vain, että se on todennäköisimmin sukusairautenne eikä sitten tutkita tarkkaan.

minullakin on suvussa eräs perinnöllinen sairaus, josta syystä kaikki olemme siitä tietoisia. Kävi sitten niin, että kun aloin oirehtia, lääkäri toellakin sanoi minulle tutkimatta kunnolla, että todennäköisimmin se on tuo sukusairaus, ei aloiteta lääkitystä kuitenkaan nyt. Kun oireet paheni, otin yhteyttä lääkäriin, en saanut aikaa, koska tieotihini oli jo kirjattu oireideni syy eikä vielä ole aihetta lääkitykseen. Vaihdoin paikkakuntaa, oireet pahenivat edelleen, menin taas lääkäriin, joka luki tietoni ja kysyi,  että hetkinen, eikö sinua ole edes tutkittu noiden oireiden vuoksi vai oletko käynyt jossain yksityisesti. Sanoin ettei ole. Lääkäri laittoi perustutkimukset ja kas kummaa... ei ollutkaan oireideni syynä sukusairaus, vaan toinen sairaus. Sitten pääsin pikaisesti radiologille ja sieltä sitten aikanaan leikkaukseen.

Nykypäivänä kun lääkärit eivät oikein osaa muuta kuin googlata ja sanoa potilaille sen todennäköisemmän syyn, niin kannattaa oikeasti miettiä että kannattaako kertoa sukusairauksistaan. Sanoisin, että jos sen olemassaolosta voi nähdä viitteitä perusverikokeista, ei kannata sanoa ettei sitten oireitasi sivuuteta liian helposti.

Voitko oikeasti kirjoittaa lyhyempiä viestejä. Tuota ei jaksa lukea kukaan.

Ap

Vierailija
38/57 |
03.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ketkä lasketaan lähisukulaisiksi?

Ei tarvita hirveästi älyä että ymmärtää kuka on lähisukulainen. Valot päälle!

Ap

Vierailija
39/57 |
03.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko tuo tarkastus pakollinen? Itse aloitin uudessa työssä ja ei yhtään kiinnosta tuonne mennä.

Edellisessä työssä oli sama työterveyshoitaja, joka on sellainen superärsyttävä lässyttäjä, niin en vain halua sinne mennä.

En aio aikaa itse varata, että katsotaan kuinka kauan pystyn asiaa välttelemään.

Tämä on minun ketju. Älä tule kyselemään omiasi

Ap

Vierailija
40/57 |
03.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitääkö tähän paperiin laittaa myös vanhempien ja isovanhempien sukupuolitaudit? Entä omat?

Ap

Nykypäivänä on hyvä laittaa myös isän ja äidin sukupuolet.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän kahdeksan