Pohjalaiset! Selittäkää miten te oikein tulette siellä toimeen keskenänne?
Onko jotain keskinäisiä sääntöjä, tai tapoja joita noudattamalla sopu pysyy? Ei puhuta toisille?
Eilen tuli taas mieleen omat kokemukseni Pohjanmaalla, kun eräs henkilö sattui ihan viattomasti esittämään täysin asiallisen kysymyksen pohjalaiselle ja eiköhän heti lähtenyt sapelit kalisemaan (Tai no, puukot, mutta vain vertuskuvainnollisesti) ja syttynyt sota. Tietenkin se eskaloitui henkilökohtaisuuksiin.
Yritin siis elää joskus Pohjanmaalla ja näitä tilanteita tuli itsellekin vastaan, kun kuvittelet että ihan neutraalisti kysyt jotain eikä tarkoitus ole haastaa riitaa tms. Vastapuoli lähtee heti hyvin aggressiivisesti hyökkäys on paras puolustus -kannalle, eikä enää auta yrittää sanoa, että hei en tarkoittanut sitä mitenkään pahalla, vaan ihan vilpittömästi halusin tietää.
Kommentit (81)
Kykenen nokkeluuksiin, mutta kun ei vaan kiinnosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinun kanssasi ei kukaan näköjään tule toimeen, täällä on tosi soluissa ilman sinua.
Ja lisää. Kyllä te keskenännekin nahistelette. Mutta miten siellä ollaan sovussa? Onko jotain periaatetta tai sääntöä, miten toimia?
Osaamme käyttäytyä toisin kuin sinä.
Ihan perusteettomia väitteitä sinulla.Ihan asiallisesti olen kyllä ollut. Ehkä varmaan sitten liian tosikko enkä ymmärrä teikäläisten kulttuuria.
Me pohojalaaset osaamme edes vastata kysymyksiin
Vierailija kirjoitti:
Hyvin tullahan, jos sä teet niku mä sanon.
Näinhän se hyvin pitkälti näköjään on.
En halua olla tekemisissä kaunaisten ja aggressiivisten ihmisten kanssa. Katkeran ihmisen nokkeluus on vaan niin huono juttu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinun kanssasi ei kukaan näköjään tule toimeen, täällä on tosi soluissa ilman sinua.
Ja lisää. Kyllä te keskenännekin nahistelette. Mutta miten siellä ollaan sovussa? Onko jotain periaatetta tai sääntöä, miten toimia?
Osaamme käyttäytyä toisin kuin sinä.
Ihan perusteettomia väitteitä sinulla.Ihan asiallisesti olen kyllä ollut. Ehkä varmaan sitten liian tosikko enkä ymmärrä teikäläisten kulttuuria.
Me pohojalaaset osaamme edes vastata kysymyksiin
No täsmennetään, aloitus koskee sekä Vaasan seutua että hieman Seinäjokea ja joitain pikkupaikkakuntia siellä.
Vierailija kirjoitti:
En halua olla tekemisissä kaunaisten ja aggressiivisten ihmisten kanssa. Katkeran ihmisen nokkeluus on vaan niin huono juttu.
Kukapa haluaa? Joskus vaan pohjalaisten kanssa toimiessa tuntuu, että saa hirveän ryöpytyksen ja kaunat niskaan vaikka ei sanoisi asiaansa edes pahalla.
kyllä minä ringissä retkutteelen vaikka oon näin saa**anan pieni. Kyllä minä ringissä retkutteeelen vaikka oon näin saa*anan pieni! Lyökää ny peeee'''rr*ele puukolla selekää jos teiän teköööö mieeli.
Vierailija kirjoitti:
No vaasalaiset onkin pöyröjä.
Mikä on pöyrö?
Notta soon niiin notta yhyres koos on pärijättävä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sopuisaa[/quote Itä-Helsingin Lähiössä.Jossa pihapiiriin kuuluu useampi vuokra kerrostalo.Sopu säilyy kun nyökää vaan muille päivää ja jatkaa matkaa.Jos sihen jäisi kuuntelee huomais mitä sopaa siinä keitetään.Juuri väärinkäsitykset kenties keskenään ,juorut kun leviää kuin kulovalkea..Ja juorun alkuperästä ei tietoakaan.
amerikkaalaasen laivaan päällä on lippuu liehuvaane, amerikkaaalaasen laivaan päällä on lippuu liehuvaane. JA HULIVILI POIIJAN LUONTO ON KUIN KOSKI KUOHUVAANE
Eteläpohjanmaalaiset luukevat olevansa parempia kuin keskipohjanmaalaiset vaikka eivät tietenkään ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sopuisaa[/quote Itä-Helsingin Lähiössä.Jossa pihapiiriin kuuluu useampi vuokra kerrostalo.Sopu säilyy kun nyökää vaan muille päivää ja jatkaa matkaa.Jos sihen jäisi kuuntelee huomais mitä sopaa siinä keitetään.Juuri väärinkäsitykset kenties keskenään ,juorut kun leviää kuin kulovalkea..Ja juorun alkuperästä ei tietoakaan.
Koskeeko tämä nyt Pohjanmaata vai Itä-Helsingin lähiöitä?
Vierailija kirjoitti:
Eteläpohjanmaalaiset luukevat olevansa parempia kuin keskipohjanmaalaiset vaikka eivät tietenkään ole.
Sanopa muuta. Aika kauan on jo kestänyt Vaasa vs. Seinäjoki vääntö.
Miksi en koskaan tunnista pohjalaisia näistä kuvauksista?
Ap: Oletko koskaan kuullut puukkojunkkareista? Sama helposti kuohahtava veri kiertää monen pohjalaisen suonissa edelleen... Ruumiita voi tulla pahimmillaan sellaisissa kuohahduksissa.
Amerikkalaisen laivan pääll on lippu liehuvane,
ja hulivilipoijan luonto on kuin koski kuohuvane.
Ja onko sinun paperisi kastunut vai miks et ole kirjoittaanu,
vai onko sulla muita salatuita friiareita joit et ole ilmottanu.
Kulkuri poika se vierellä tietä näki aukeevan orvokin kukan,
sitä kattella vaan ei omistaa oli kulkuri poijalla lupa.
Ja suru on syrämmessä syvemmällä vaikka iloselta mää näytän,
ja maailman tähren ja flikkojen nähren näin rennosti itteni käytän.
Älä sinä flikka sinisiä silmiäsi itkulla rasittele,
älä sinä tällasen haljun perähän vuosia voivottele.
Olut on kaikki ryypätty ja klasit on lyöty rikki,
ja taisimpa elää hurjasti kun heilanikin itki.
Kyllä minä ringissä retkuttelen vaikka oon näin sa**nan pieni,
Ja lyökää nyt pe'*kele puukolla selkään jost teidän teköö mieli.
Onko kukaan pk-seutulainen uskaltautunut asumaan Pohjanmaalle?
Siellä olisi rauhallista ja turvallista. Ainut miksi emmin, on pohjanmaalainen luonne. Täälläkin lukee vain kauhutarinoita epäsosiaalisista, vinohuumorisista kyttääjistä. En myöskään tule toimeen naiseni vanhempien kanssa, he ovat Seinäjoelta kotoisin. Tosikkoja, jotka puuttuu kaikkiin perheemme asioihin ja loukkaantuvat helposti.
Hyvin tullahan, jos sä teet niku mä sanon.