Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olenko ainoa nainen, joka ei hoida ihoaan ja tuntee siitä syyllisyyttä?

Vierailija
02.06.2021 |

Olen päälle nelikymppinen nainen ja tiedostan varsin hyvin, että pitäisi jo kovaa vauhtia hoitaa huolellisemmin ikääntyvää ihoaan. Jotenkin vain lamaannun asian edessä. Nuorempana hoidin ihoani ihan normaalin aktiivisesti. Sitten tapahtui jotain. Tuli elämään mullistuksia, mt-ongelmia, fyysistä sairastumista jne. Moneen vuoteen en ”jaksanut” huolehtia ihosta. Putosin jotenkin kelkasta tuon asian suhteen. Nyt on mennyt jo muutama vuosi, että en oikeastaan hoida ihoani, kuin että pesen kun käyn suihkussa ja rasvaan sen jälkeen. Jos meikkaan niin puhdistan meikit (usein meikinpuhdistusliinoilla) ja laitan voidetta. Mutta siinäpä se. En koskaan käy kosmetologilla. En käytä esim. silmänympärysvoidetta. En aurinkosuojaa. En seerumia. En naamioita. Joskus harvoin kuorin ihon (rasvoittuva sekaiho). Rahaa ei juuri ole laittaa mihinkään ja sekin vaikuttaa asiaan. Ahdistun kaupassa, kun hyllyt on täynnä tuotteita, enkä yhtään tiedä, mitä pitäisi ostaa tai mikä sopisi juuri minulle. Kaikki tuntuu niin kalliilta. Varsinkin juuri anti-age tuotteet. Minun rahoissa yli 10e tuote on jo kallis. Useimmat purkit maksaa yli 20e. Ja eihän yksi tuote riitä. Pitäisi olla koko sarja, joka maksaisi jo yli 100e. Kaikki olisi ruokarahoista pois (en käy töissä) ja tuntuu, ettei missään kuussa ole ikinä varaa ostaa. Meikkejä ostan halvimpia jotain Essence ym. ja tarjouksesta. Tunnen ahdistusta ja syyllisyyttä, että en hoida itseäni ja naama rupsahtaa päivä päivältä. Onko muita, joilla sama ongelma? Eli jotenkin ihon hoito jäänyt ehkä rahan puutteen, ehkä mt-ongelmien, tai minkä tahansa vuoksi?

Kommentit (26)

Vierailija
21/26 |
02.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotenkin ihana kuulla, että kaikilla muillakaan ei ole kotonaan hirmuista arsenaalia eri tuotteita ihon hoitoon. Varmasti olisi ihan hyvä jotain edullisia (vaikka apteekista) muutama perustuote hankkia. Ajattelen, että ehkä tärkein olisi nyt kesällä varsinkin aurinkosuoja ja sitten silmänympärysvoide tämän ikäiselle. Mutta, olen luottanut ja varmasti jatkossakin eniten terveelliseen ruokavalioon (vitamiinit tärkeitä iholle, vesi ja hyvät rasvat) liikunta ulkona, uni ja mielen tasapaino. Jos ne ei ole kunnossa niin silloin ei paljon muutkaan tuotteet auta. Sain vinkin, joka jotenkin järkytti, että pitäisi tämän ikäisen jo nopeasti alkaa käyttämään hormonikorvaushoitoa, ettei naama hormonien vuoksi rupsahda tai ”romahda” kokonaan. En ole koskaan käyttänyt, enkä halua käyttää mitään hormonituotteita, enkä ainakaan pelkästään sen vuoksi, että iho ei rupsahda. Jotenkin siitä tuo ahdistus syyllisyys sai tosi paljon lisää voimaa, kun mietin, että muut käyttää jopa hormonihoitoja, ettei iho rupsahda ja minä en tee mitään tuollaista. No, nyt ei onneksi enää tunnu samalta. Henkisesti tärkeä asia!

-Ap

Vierailija
22/26 |
02.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen samaa ikäluokkaa ja kasvojen hoito on hyvin vähäistä. Iho voi silti hyvin. Kärsin pahasta aknesta kolmikymppiseksi asti, kasvoissa teki kipeää ja kutitti jatkuvasti. Kun siitä pääsi eroon, ilmeisesti lääkevoidekuurilla, en ole halunnut häiriinnyttää ihoa jatkossa millään hoitoainekokeiluilla, sillä se on herkkä reagoimaan edelleen. Meikittömyys on samaa perua. Nykyisestä ihosta ei ainakaan äkkiseltään huomaa, mikä historia sillä on takanaan. Ryppyjä kehittyy varmasti pikkuhiljaa, kun ihoa ei varta vasten säännöllisesti kosteuta, mutta sellainen ahdistaa kuitenkin paljon akneihoa vähemmän. Auringonsuojavoiteet ovat ainoita, joita tarvittaessa levitän kasvoihin. Ymmärtääkseni nämä asiat ovat hyvin yksilöllisiä, mikä toimii kellekin. Joskus kerrottiin, että jos kärsii nuorena aknesta, ihon luontainen rasvaisuus on eduksi vanhempana. Mene ja tiedä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/26 |
02.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä on toinen. En tee iholleni juuri mitään. Siis pesen suihkun yhteydessä Sebamedillä ja satunnaisesti rasvaan, jos jaksan. Ihoni on hyvä ja saan siitä kehuja. Ikätovereilla on silmäryppyjä yms juonteita ja minulla ei mitään. Kerran olin meikkikurssilla, jossa ohjaaja sanoi, että ihoni on kuin posliininuken iho, ja kysyi miten hoidan sitä. En kehdannut kertoa. Että en mitenkään. En aio aloittaakaan. 50 vuotta menty näin, menen samoilla hautaan asti.

Huom. Kun olin n. 25-vuotias, minulle sanottiin, että on "viimeiset hetket" aloittaa silmänympärysvoiteen käyttö. Mitä suurta huijausta koko kosmetiikkateollisuus!

Mahtava kirjoitus! Tällaisia kirjoituksia pitäisi olla paljon enemmän esillä, koska tämä todistaa sen, että ilmankin kaikkien aineiden käyttämistä iho voi olla todella hyvä. Tuli mieleen, kun kerran kaupassa näin n. 50v naisen, jolla oli todella hyvä iho. Kauniin värinen ja rypytön, sileä. Oli pakko ääneen ihastella, kun juttelin hänen kanssaan ja katsoin kasvoja. Kysyin, että miten hän hoitaa ihoaan? No, vastaus suurinpiirtein ei mitenkään.. mutta, yksi juttu. Hän on vältellyt aurinkoa todella paljon, koska on jotenkin allerginen sille. Mutta muuten ei mitenkään. Kertoi, että myös äidillään ollut hyvä iho eli varmasti geenit. Siinäpä taitaa olla suurin juttu. Hienoa, että sinulla on hyvä iho ja kiitos, kun kirjoitit tänne! Oli hyvä apu minulle henkisesti.

Vierailija
24/26 |
02.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et ole ainoa, mulla on sama tilanne ja kyllähän se näkyy naamassa/kaulassa. Ei ole oikein rahaa kalliiseen kosmetiikkaan eikä intoa etsiä ohjeita, miten ihoa tulisi hoitaa. Usein en jaksa edes rasvata.

Vierailija
25/26 |
02.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:lle tiedoksi, että ihoa hoidetaan ravinnolla, ei suinkaan millään kemikaaleilla. Ethän sinä muitakaan elimiäsi hoida kemian teollisuuden tuotteilla.

Vierailija
26/26 |
02.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap:lle tiedoksi, että ihoa hoidetaan ravinnolla, ei suinkaan millään kemikaaleilla. Ethän sinä muitakaan elimiäsi hoida kemian teollisuuden tuotteilla.

Juuri näin! Erittäin tärkeää on myös kunnon yöuni, eikä liikuntakaan ole pahitteeksi. Ei alkoholia, ei tupakkaa. Itse nukun yhdeksän tuntia yössä, ja se näkyy ihossa positiivisesti ja näin pysyy myös virkeänä koko päivän.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä seitsemän