Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten suhtautua ystävän raskauteen tässä tilanteessa (tahaton lapsettomuus)?

Vierailija
02.06.2021 |

Olemme kolmekymppisiä ja tunteneet pitkään. Olemme molemmat haaveilleet perheen perustamisesta. Ystäväni kärsi kauan tahattomasta lapsettomuudesta miehensä kanssa, mutta hän ei halunnut puhua aiheesta. Kun tulin itse raskaaksi ja kerroin raskaudesta varovaisesti ystävälleni (tiesin, että aihe olisi herkkä), hänen oli vaikea suhtautua asiaan. Ystävä pahastui, kun raskauteni oli alkanut melko nopeasti (typeränä kerroin tämän, kun asiaa kysyi). Olimme pitäneet aktiivisesti yhteyttä ystäväni kanssa, mutta raskaudesta kerrottuani tuli pitkäksi aikaa hiljaista. Kun kysyin, onko kaikki ok, totesi ystäväni, ettei häntä mikään vaivaa.

Kuukausiin ystäväni ei kyennyt puhumaan raskaudestani enkä itsekään ottanut aihetta esille, kun se selvästi loukkasi. Raskauteni edetessä ystävä pilkkasi, kuinka perheemme lemmikki jäisi lapsen myötä vaille huomiota ja muutenkin piikitteli minua raskaudesta, lapsen syntymästä jne. Ystävä ei osoittanut ollenkaan empatiaa, kun raskauteni oli vaikea. Jos kerroin mitään raskauteeni liittyvää, vaihtoi ystävä heti puheenaihetta tai kommentoinut kertomaani asiaa mitenkään.

Raskauteni lopulla ystävä kertoi olevansa vihdoin itsekin raskaana. Onnittelin ja kyselin vointia. Olin todella iloinen ystäväni puolesta, kun pitkän yrityksen jälkeen raskaus alkoi. Nyt raskausaikanaan ystävä puhuu paljon omasta raskaudesta ja laittelee ultrakuvia katsottavaksi. Oma lapseni on jo syntynyt, mutta vieläkään hän ei halua puhua vauvastani mitään. Jos kerron vauvan kuulumisia tyyliin "Käytiin Ainon kanssa tänään neuvolassa ja mennään ens viikolla ylimääräiseen punnitukseen, kun paino ei ole noussut normaalisti ja oon vähän huolissani", niin tähän ystävä vaan toteaa tyyliin "Eiköhän se siitä. Mulla oli muuten töissä tosi kiva päivä tänään..." eli vaihtaa heti aihetta.

Tuntuu pahalta, että ystävä ei selvästi halua keskustella minun raskaudestani tai vauvasta. Tekisi itselläkin mieli vain kommentoida hänen raskausjuttuihinsa parilla sanalla tai vaihtaa aihetta, kuten hänkin tekee. Mitä tekisitte tässä tilanteessa? Pitääkö minun olla kiinnostunut ystäväni raskaudesta ja syntyvästä lapsesta, kun ei hänkään ollut eikä vieläkään ole kiinnostunut minun kohdallani?

Ap

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
02.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka lapsettomuus ois tolle kaverillesi kipeä paikka, niin on aika outoa olettaa että haluat jutella hänen tulevasta lapsestaan tossa tilanteessa...

Niin makaa kuin petaa. Itse ignooraisin asian samalla mitalla.

Vierailija
2/22 |
02.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paska ystävä. Heitä se hemmettiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
02.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmeessä olette ystäviä? Ei ystävä edes osannut iloita puolestasi!

Vierailija
4/22 |
02.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sinua ei kiinnosta niin turha sitä esittääkään.

Vierailija
5/22 |
02.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Surkea ystävä. Mä en olisi enää tekemisissä ja ultrakuviin sun muihin en edes vastaisi yhtään _mitään_. Niin makaa kuin petaa. Jos ystävä kysyy miksi et vastaa, niin kerro hänelle reilusti sama kuin tässä. Tuo ei silti ole mikään ystävä, koska tuollainen kateellinen itsekeskeisyys on todella inhottavaa ja tuhoavaa ja kertoo jo todella paljon siitä millainen hän on ihmisenä. 

Googleta vaikka toksinen ystävyys ja kateus. 

Vierailija
6/22 |
02.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen ehkä ymmärrän, jos toisen oli vaikea suhtautua raskauteesi. Mutta vauvasi on syntynyt ja hänkin raskaana, miksi siis ei vieläkään suostu puhumaan vauvastasi?

Vierailija
7/22 |
02.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota vähän etäisyyttä ja palaa asiaan, kun molemmat lapset ovat leikkipuistoiässä. Saattaa se ystävyys sieltä vielä herätä.

Vierailija
8/22 |
02.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan periaatteesta en sen erityisemmin kommentoisi ystäväsi raskausjuttuja. Miks sun pitäisi olla kiinnostunut ja hyvä ystävä jos hän ei ollut sitä kohdallasi??

Kun seuraavan kerran taas avautuu raskaudestaan niin kommentoisin vaan "kiva juttu 😊" enkä jatkaisi keskustelua enempää.

Vierailija
9/22 |
02.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän sun fiilikset. Voithan ottaa asian puheeksi hänen kanssaan, eipä jää sitten harmittamaan. Ystävyyteen kuitenkin kuuluu tietty vastavuoroisuus. Toisaalta taas ehkä viestittelyn jne. perusteella ei kannata vielä tehdä oletuksia. Ehkä voitte suunnitella kesäksi jotain kivaa yhteistä tekemistä, puuhailette yhdessä lasten kanssa. Hyvä jos ystävä saa tunnesiteen sun lapseen ja toisin päin. Jos ei nappaa niin sitten ei, kyllä kaverisuhteissa on joskus hiljaisempia aikoja siten, ettei olla syystä tai toisesta niin yhteydessä. Osan kanssa ystävyys hupenee pois, osan kanssa yhteinen sävel löytyy takas myöhemmin. Katkera ei kannata olla sun raskauden aikaisista jutuista, ne on mennyttä aikaa ja turhaan sua kuormittaa, selkeesti ollu ystävälles kova paikka sillon. Tsemppiä :)

Vierailija
10/22 |
02.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa sangen oudolta käytökseltä.

T: tahattomasti lapseton

Vierailija
11/22 |
02.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sen ehkä ymmärrän, jos toisen oli vaikea suhtautua raskauteesi. Mutta vauvasi on syntynyt ja hänkin raskaana, miksi siis ei vieläkään suostu puhumaan vauvastasi?

Ehkä raskauskin on vaikea ja on pelko keskenmenosta? Itsellenikin miehen lapset ovat vaikea asia, vaikka oma raskauteni on jo pitkällä. Aiempia keskenmenoja on.

Vierailija
12/22 |
02.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tahaton lapsettomuus voi olla niin järkyttävän kipeä asia, ettei vaan pysty olemaan toisen raskaudesta iloinen eikä keskustelemaan siitä. Voi tuntua tylyltä joo, mutta näin se silti voi olla.

Mutta kun lapsesi on jo syntynyt, niin en ihan ymmärrä tuota käytöstä kerran hänkin on nyt jo raskaana. Voisiko häneltä kysyä asiasta? Vaikka olisitkin mitä ymmärtäväisin ystävä, niin saathan sinäkin kertoa tunteistasi ja kysyä, miksi hän käyttäytyy noin. Ja hänellä taas voi olla joku (hyväkin) syy, mitä et voi tietää, ennen kuin hän kertoo sen.

Vierailija
13/22 |
02.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ei halua nyt puhua vauvastasi? Ei se ole häneltä pois, on itsekin saamassa vauvan.

Vierailija
14/22 |
02.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt turhaa otit mukaan tahattoman lapsettomuuden, kun ystäväsi nyt mitä ilmeisimmin on onnistuneesti raskaana. Sun frendi voi vaan olla itsekäs ilman, että se liittyy omiin lasten saanti yrityksiin. Raskaus on sellaista aikaa, että se muuttaa ihmistä ja ehkä nyt sitten huomasit jotain, jota et ole aiemmin pistänyt merkille ystävässäsi? 

Vierailija
15/22 |
02.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä se on että näitä lapsettomia ja vaikeasti raskautuvia pitäisi jotenkin erityiskäsitellä ja elää heidän pillin mukaan. Kyllä sitä muillakin on omat ongelmansa vaikka se ei olisikaan juuri tämä lapsettomuus. En kyllä kaverais päivääkään tuollaisen mielenvikaisen kanssa joille olisi pelkkä tukipylväs. Miten sellaiset ovat edes kykeneviä vanhemmiksi kun kaverisuhteetkin ovat tuolla tolalla.

Vierailija
16/22 |
02.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuota noin taas, minkä takia pidätte vielä yleensäkään yhteyttä? Jos teillä ei ole mukavaa yhdessä, niin eikö olisi molemmille paras etsiä parempia kavereita? En ymmärrä yhtään ap:n tapaa roikkua sellaisessa ihmisessä, josta ei pidä, jota ei arvosta ja ymmärrä. Miksi ihmeessä?

Vierailija
17/22 |
02.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä se on että näitä lapsettomia ja vaikeasti raskautuvia pitäisi jotenkin erityiskäsitellä ja elää heidän pillin mukaan. Kyllä sitä muillakin on omat ongelmansa vaikka se ei olisikaan juuri tämä lapsettomuus. En kyllä kaverais päivääkään tuollaisen mielenvikaisen kanssa joille olisi pelkkä tukipylväs. Miten sellaiset ovat edes kykeneviä vanhemmiksi kun kaverisuhteetkin ovat tuolla tolalla.

Enpä nyt tiedä kumpi tässä on mielenvikainen vai olisivatko molemmat yhtä sekaisin?

Ap on aikuinen ihminen, joka roikkuu kuin olisi napanuoralla kiinni toisessa.

Ja juu, "kaverin" kertomana tarina voisi olla toinen. Tosin eiköhän tämäkin ole taas keksitty provo.

Vierailija
18/22 |
02.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi kutsut tuota ihmistä ystäväksesi? Ei ystävät käyttäydy noin.

Vierailija
19/22 |
02.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun ihmissuhde takkuaa pahasti, oikea ratkaisu on ottaa etäisyyttä. Toista et voi muuttaa. Ehkä hän jonain päivänä oivaltaa jotain ja voitte aloittaa puhtaalta pöydältä.

Vierailija
20/22 |
02.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen tahattomasti lapseton, enkä missään nimessä halua olla tekemisissä raskaana olevien kanssa tai kuulla muiden raskauksista. Pakko laittaa katkolle ne ystävyydet/kaveruudet, joissa joutuisin näihin tilanteisiin. Olen itse asiassa aika erakoitunut, koska tämä lapsettomuus ja keskenmenot ovat elämäni kamalin kokemus ja olen äärimmäisen katkera.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän kolme