Koululaisten kesälomat alkaa, minä etätöissä - vinkkejä ja vertaistukea
Koululaisilla alkaa kesäloma. Meillä kotiin jää lomailemaan 8- ja 11-vuotiaat, ja minua tulevat viikot hirvittävät jo nyt. Olen etätöissä, ei työhuonetta, vaan työpiste olohuoneen nurkassa. Omaan lomaani on vielä viisi viikkoa. Pelkään, että työrauha on mennyttä. Se on ollu usein koetuksella jo nyt, vaikka lapset ovat koulussa. Lapset ovat kilttejä, mutta no, he ovat lapsia. "Äiti, saanko mennä ulos. Äiti, tuu laittaan välipalaa. Äiti, mitä on ruoaksi. Äiti, pitääkö laittaa huppari. Äiti, tuu kattoon mitä mä oon tehnyt!"
Tulevien viikkojen aikana minun pitää myös aamupalan ja välipalan lisäksi käydä kokkaamassa lounas kolmelle hengelle tässä Teams-palaverien lomassa. Stressaa sekin jo nyt. Töitä on itselläni aika paljon.
Antakaapa ihan käytännön vinkkejä, miten tämä saadaan toimimaan? Leireille lapset eivät halua mennä, jotakin harrastuksia iltapäivin on parina päivänä viikossa.
Kommentit (28)
Itse työskentelen kesällä omalla terassilla ja se on ihanaa!
Voihan sinä mennä itsekin ulos tai vaikka kahvilaan työskentelemään. Toki tämä riippuu työtehtävistä.
Ruoka kannatta tehdä valmiiksi. Lapset myös(ainakin meillä) käyvät lähikaupasta hakemassa jotain pientä esim. välipaloiksi. Tosi monesta paikasta saa myös tilattua lounasta kotiin.
Yritä järjestää, niin että pidät pienen tauon, kun lapset heräävät, lounastatte yhdessä ja vaikka iltapäivällä pieni yhteinen hetki myös.
Ja kyllä lapset ymmärtävät, kun sanot, että nyt on äidillä työaika ja kohta voidaan hetki jutella!
Kyllä varmasti työpaikallakin tauotat työtä ja juttelet välillä työkavereiden kanssa!?
Lapset osaavat tehdä jo itse aamu- ja välipalat. Tai jos eivät, niin nyt on hyvä sauma alkaa tekemään. Lounaan voi tehdä edellisenä iltana tai ostaa valmisruokaa. Lapset ulos, telkkaria katsomaan, lukemaan tai pelaamaan. Jos ovat kovaäänisiä, siirrät työpisteesi toiseen huoneeseen tai lapset pysyvät toisessa huoneessa.
Eikä meitä kolleegoita haittaa, vaikka lapsi kävisi jotain kysymässä kesken palaverin. Sitten sanot "anteeksi, lapsella on jotain asiaa", mykistät mikin, kuuntelet, vastaat ja jatkat palaveria.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on myös työnantajalle aito ongelma.
Meillä ainakin huomasi hyvin, miten etäkoulujen aikaan perheelliset etätyöläiset katosivat pitkiksi aikaa ja teams-palavereja ei tahtonut saada sovittua millään. Työt laahasivat 'aikomus-asteella' ja työpäivä kutistui monella ei mitenkään tehokkaaksi yhteensä n 5h maksimissaan (ja silti työntekijä aidosti taisi kokea tekevänsä töitä 'yötä myöten' kun kirjoitteli jotain tarjouksia asiakkaille sen jälkeen kun sai lapset nukkumaan).
Ihanaa kyllä kun ruvetaan palaamaan siihen työpaikkatyöskentelyyn, vaikka meilläkin kyllä on suunniteltu että pidetään viikossa vain muutama työpistepäivä jolloin kaikki sisäiset asiat tulee keskusteltua, ja muuten saa halutessaan ja kyetessään myös työskennellä kotitoimistolla. Mutta ne kenellä se kotitoimisto on ollut joku silityslaudan päälle askarreltu piste, ovat kyllä innoissaan palaamassa ihan töihin.
Teillä taitaa olla johtamisessakin jotain ongelmaa jos työläiset voivat noin pompottaa ?
Tuon ikäisten pitäisi jo puhumalla ymmärtää että tarvitset häiriötöntä työaikaa eikä se ole ok että koko ajan tulevat kyselemään sinulta jotain (ellei ole oikeasti akuutti tarve). Ruuista täällä onkin hyviä vinkkejä.
Tuon ikäiset lapset osaavat jo huolehtia itse ruokailuista, kuten aamupalasta ja välipalasta.
Itse heräsin, jos vain mahdollista, tekemään töitä tuntia normaalia aiemmin, esimerkiksi seitsemältä. Silloin tekisin ne keskittymistä vaativat tehtävät. Lasten herättyä joisin heidän kanssaan aamukahvin ja kävisin läpi päivän ohjelman. Monelta on ruokailu ja mitä silloin syödään, milloin on tärkeä kokous jolloin ei saa häiritä ja pitää mennä ulos tms.
Neuvottelisin myös uudestaan siitä leiriasiasta. Voihan ne olla päiväleirejäkin, jolloin saisit päivisin olla rauhassa. Leirejä on niin paljon erilaisia, että luulisi jokaiselle löytyvän jotain.
Ruokailun järjestäisin niin, että ruokalistalla on helppoa ja nopeaa valmistettavaa ja sellaista minkä voi valmistaa jo etukäteen edellisenä päivänä. Lapset mukaan auttamaan. Jos jaksat, niin pakastimeen voi tehdä valmiiksi ruokaa ja välillä voi syödä eineksiäkin tai tilata ruokaa kotiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on myös työnantajalle aito ongelma.
Meillä ainakin huomasi hyvin, miten etäkoulujen aikaan perheelliset etätyöläiset katosivat pitkiksi aikaa ja teams-palavereja ei tahtonut saada sovittua millään. Työt laahasivat 'aikomus-asteella' ja työpäivä kutistui monella ei mitenkään tehokkaaksi yhteensä n 5h maksimissaan (ja silti työntekijä aidosti taisi kokea tekevänsä töitä 'yötä myöten' kun kirjoitteli jotain tarjouksia asiakkaille sen jälkeen kun sai lapset nukkumaan).
Ihanaa kyllä kun ruvetaan palaamaan siihen työpaikkatyöskentelyyn, vaikka meilläkin kyllä on suunniteltu että pidetään viikossa vain muutama työpistepäivä jolloin kaikki sisäiset asiat tulee keskusteltua, ja muuten saa halutessaan ja kyetessään myös työskennellä kotitoimistolla. Mutta ne kenellä se kotitoimisto on ollut joku silityslaudan päälle askarreltu piste, ovat kyllä innoissaan palaamassa ihan töihin.
Teillä taitaa olla johtamisessakin jotain ongelmaa jos työläiset voivat noin pompottaa ?
En osaa sanoa tuohon mitään.
Meillä taidetaan kuvitella, että täällä on aikuisia töissä ja annetaan kyllä aika vapaasti tehdä omat työnsä.
Minä siis en ole mikään johtaja, vaan työntekijä, jolla ei ole lapsia pyörimässä kotona. Silti teen kyllä mielellään työt toimistolla ja vietän vapaa-ajan sitten kotona.
Mutta kukin tyylillään, ja tosiaan, varmaan johto asioista keskustelee niiden kanssa, joilla he huomaavat ajankäytön ongelmia. Luulen kyllä, että pahimpaan korona-aikaan hekin "yrittivät ymmärtää" sitä että jokainen meistä etätyöskentelee niissä oloissa mitä sattuu olemaan , ja että jos niihin kuuluu kolme alakoululaista etäkoulussa , se nyt vaan väliaikaisesti vaikuttaa 🤷.
Koulujen kesälomat on kyllä ihan yhtä painajaista. Mummot ja tädit mökeillään ja kaverien lapset samoin jossain mummoloissa hoidossa. Kesähoitoa ei enää ole tarjolla, leirit ovat loma-ajallani joten ei niistäkään apua ole.
Minulla on 10v ja 11 v lapset joista toinen erityislapsi. Teen etänä, konttorille ei oikein voi mennä ellei ns. pakko, matka suuntaansa tunnin. Lomani alkaa 5 vkon päästä kuten ap:lläkin. Asuntomme on sen verran pieni, ettei makkariin saa työpistettä (iso näyttö jne) vaan olkkarissa olen myös.
Eipä siinä kai muuta kuin päivä kerrallaaan ja eineksiä ym. helppoja ratkaisuja esiin. Pari kuukautta lapset elävät vähän vähemmälläkin. Teen myös isompia eriä ruokaa kerralla ja lämmittävät mikrossa sitten itse. Vihanneksina vetelevät kirsikkatomaatteja ja muita jotka eivät vaadi mitään kuorintaa ja käsittelyä.
Hopeareunuksena tässä pilvessä, ainakin teoreettinen mahdollisuus opettaa ja pakottaa olemaan omatoimisempi. Passaan ihan liikaa.
Tuon ikäiset lapset eivät tarvitse vahtimista käytännössä muualla kuin uimarannalla, joten niiden voi ihan hyvin antaa heilua pihalla, leikkipuistossa, kavereiden kanssa ym. Soittelee välillä syömään ja näyttäytymään tarpeen mukaan.