Töihin palaamassa ja raskaana...
Olen palaamassa syksyllä hoitovapaalta töihin ja nyt huomasin olevani raskaana. En ehdi olla ihan puolta vuotta töissä ennen kuin jään uudestaan äitiyslomalle. Tietääkö joku kuinka ehdoton se puolen vuoden raja on, että voi saada äitiysrahan työssäoloajan tulojen mukaan? Pelkään tipahtavani minimiäitiysrahalle, jos tuet lasketaan verotuksen mukaan.
Mitenkäs sitten tämä uusi juttu, että voi saada saman kuin edellisestä lapsesta, jos hän on alle kolme vuotias, kun toinen syntyy. Koskeeko se vain niitä jotka jäävät suoraan hoitovapaalta äitiyslomalle?
Olisin tosi kiitollinen tiedoista!
Kommentit (6)
Saman äitiyspäivärahan voi saada kuin edellisestä, vaikka olisi töissä välissä. Kunhan edellisestä ä.lomasta on alle kolme vuotta. Tai sitten sen puolen vuoden mukaan ennen ä.loman alkua, mikäli se on väh. 20% parempi kuin edellinen valmistunut verotus( jos la 2007 niin 2005 verotus). Tosi selkeä vastaus...
Itselläni sikäli sama tilanne et oon nyt hoitovapaalla ja raskaana mutta palaan pian töihin enkä ehdi siellä montaa viikkoa virumaan, jes!!! En todellakaan tienny et näin kävis sillon ku hoitovapaata anoin... Mutta siis mielestäni se menee niin et jos ei mee välillä töihin (tai vaikka menisikin), ni toiseen lapseen (eli siihen äpäivärahaan) sovelletaan niitä samoja tulotietoja kuin ensimmäiseen. Mut en todellakaan oo varma! Pitää soittaa itekii Kelaan jossain vaiheessa tai jos jollain täällä on oikeeta tietoo, ni kertokaa ihmeessä. Ite meen siks töihin et hoittikselta ei kannata jäädä älomalle, välillä kannattaa käydä töissä, se on rahallisesti kannattavampaa eli oletan et saan parempaa äpäivärahaa. KUnhan ei ois peräti niin et hoitovapaa kestää siihen asti ku vauva syntyy ja sit saa vasta äpäivärahaa!! Ite uskon saavani 3kk normaalin palkan älomalla ollessani, sitä sen saisi jos jäisin hvapaalta älomalle.
ja jouduin kaksosraskauden takia saikulle jo alkutalvesta...Saan esikoisen mukaan laskettua äit.rahaa, koska hän ei ollut täyttänyt kolmea. SIllä ei ole merkitystä, oletko ollut välissä töissä vai et. Sehän olisi ihan väärin jos työnteko laskisi noita ansioita ja vain kotona olleet saisivat esikoisen mukaan laskettua äitiysrahaa niin halutessaan.
kaikille tiedoista. Tieto, että saan vähintään saman äitiys ja vanhempainrahan kuin mitä esikoisesta helpotti jo huomattavasti. Huomenna saa kelasta vielä lisätietoja.
Hyvää yötä!!
se sama äitiyspäiväraha kuin edellisestä lapsesta -sääntö pätee kun uuden lapsen laskettu aika on ennenkuin edellisen lapsen 3 v synttärit, ei siis riitä että on raskaana ennenkuin edellinen täyttää 3 v.
Mulla siis aivan sama tilanne erolla siihen että kerkeen olemaan max. 5 kk töissä, jos pystyn olemaan loppuun asti. Kävin kelan sivuilla yrittämässä selvittää juuri tuota samaista asiaa, kun esikoinen alta 3 vee ni vois saada saman äippärahan, eikä siellä mitään mun mielestä lukenu ettei oo saanu olla töissä välissä. Et tosiaan jos joku viisas osaa kertoa, ni mäkin oisin kiitollinen tiedosta. Ajattelin kyl huomenna soittaa kelaan ja kysyy sitä ihan sieltä virkailijoilta, vaikka ainakaan paikkakunnalla missä minä asun ei kelantätit aina tiedä itsekkään.