Mitä ajattelet, jos joku kertoo olevansa biologi?
Kommentit (36)
Vierailija kirjoitti:
Ei välttämättä osaa ajatella laatikon ulkopuolelta.
Moni tuntemani biologi on entinen humanistisen alan opiskelija (itsekin olen tällainen) tai vähintään kaksoistutkinnon tehnyt. Voin vakuuttaa, että he ainakin osaavat ajatella boksin ulkopuolelta. Lisäksi tieteellinen ajattelu on ennen kaikkea luovuutta. Biologia on hyvin laaja oppiala ja käsittää niin paljon. Niin konkreettisia kuin abstraktejakin asioita.
Jos kohtaan toisen biologin, kysyn mikä biologian osa-alue häntä kiinnostaa. Ehkä graduaihettakin sekä onko töissä ja missä.
Kysyisin kiinnostuneena missä hän on töissä. Olisin tosi vaikuttunut, jos oman alan töissä.
Epäilen sen puhuvan minulle ilmaisen tupakan tai kaljan perässä.
Ajattelen ystävääni, joka on biologi ja tohtori ja tekee tutkimusta. Mukava, hieno tyyppi, jossa myös räväkkä puoli.
Vierailija kirjoitti:
Epäilen sen puhuvan minulle ilmaisen tupakan tai kaljan perässä.
Ketjun osuvin! Cheers!
-köyhä biologi
Kannattaisiko tinderbioon kirjoittaa biologi eikä senior r&d scientist?
T m35 biologi/senior r&d scientist
Olen hyvin ilahtunut. Molemmat vanhempani ovat biologeja ja iso osa perhetuttavista. Rentoa, mukavaa ja maanläheistä porukkaa.
Lisäys: yhdenkään biologin suusta en ole koskaan kuullut sitä kotikutoista populäärievoluutiokeittiöpsykologiahuttua, jota netin sosiaaliset viemärit tursuavat.
Pohdin päässäni että montakohan sukupuolta hänen mielestään on olemassa
Ajattelisin, että on todennäköisesti työtön, tai pätkätyöllistetty.
t. työtön biologi
Vierailija kirjoitti:
Pohdin päässäni että montakohan sukupuolta hänen mielestään on olemassa
Riippuu lajista. Sienillä on tuhansia sukupuolia. Nyt voitkin käyttää loppuiltasi miettimällä miten kivaa seksielämää niillä on.
Mietin mielessäni kuinka en tunnista yleisiä lintuja tai puita. En osaa edes normaaleja rikkaruohoja enkä ymmärrä ihmistäkään.
Jatkuvaa luennointia kaikesta, mikä pörrää, uiskentelee ja kasvaa ympärillä. Ei ole kauhean kiinnostunut muusta. Beiget reisitaskuhousut, ryppyinen flanellipaita. Ei omista pukua, kravattia tai siistiä kauluspaitaa. Syö paljon kalaa. Pakko väitellä tohtoriksi, jos haluaa tehdä muuta kuin opettaa.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä ammatti.
Ei se ole ammatti.
Biologi voi olla ammatiltaan esimerkiksi opettaja tai tutkija. Itse asiassa suurin osa on jompikumpi. Eikä kummallakaan alalla ole herkkua. Aineenopettajien työllisyystilanne on hankala, eikä työ ainakaan yläkoulussa käy kaikille. Tutkijat puolestaan tappelevat vähistä määrärahoista ja pätkätöistä.
Bilsanopet ovat kokemukseni mukaan pikkutarkkoja luonteeltaan ja jopa törkeän ankaria arvioinnissa. Suurin osa kollegoista, joiden arviointia on yleisesti pidetty kohtuuttomana, ovat olleet biologeja. Jostain syystä useimmiten he eivät viihdy opehuoneessa vaan kökkivät mieluummin yksin luokassa. Näitä on työkavereina ollut lukuisia ja jos olisi pakko valita yksi operyhmä, josta kymmenien vuosien koulukokemuksen perusteella vähiten pidän, niin kyllä se on biologit. Toki siellä on poikkeuskin joukossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei päässyt lääkikseen
Miksi vaikka linnuista tai kasveista kiinnostunut haluaisi lääkikseen 😀
Yleensä lääkikseen vaihtoehtona on ihan joku muu kuin biologia. Vaikka terveystieteet.Itse olen opiskellut solubiologiaa ja se kyllä liippaa läheltä lääketiedettä mutta mikään potilastyö ei olisi yhtään minun juttuni.
Komppaan kollegaa. Potilastyö ei ole koskaan kiinnostanut, vaan laboratorioon liittyvät asiat ovat olleet se juttu.
T. toinen solubiologi
Mitähän tämä tarkoittaa vaikka esimerkein.