Mitä vastaisit jos kaveri josta et ole kuullut 10 vuoteen laittaisi tällaisen viestin
”Oon maisemissa. Olisitkohan voinut auttaa?”.
Lisäksi kuluneen 10 vuoden aikana olisit kuullut toisaalta tämän sillä välin toisella paikkakunnalla asuneen kaverin alkoholisoituneen pahemman kerran.
Kommentit (53)
Kyllä mä ainakin kysyisin minkälaista apua toinen tarvitsee, voihan se olla joku itselle ihan mitätön homma mutta hänelle iso juttu. Rahaa en kyllä antaisi jos tosiaan siitä on kyse.
Vastaisin jos jaksaisin. Varmaan haluaisin kuulla, mitä kaverille kuuluu.
"Tulikohan varmasti oikealle vastaanottajalle?"
Vierailija kirjoitti:
Minusta olisi kurja olla vastaamatta, mutta viestissä on kieltämättä jotain häiritsevää. Normaalit ihmiset aloittaisi sen jollain ”Moi, mitä kuuluu? Ei olla pitkiin nähty, mutta nyt olen taas maisemissa. Haluisitko lähteä joku ilta vaikka kahville, olisi kiva vaihtaa kuulumisia?”
Lipevämpää kus.etustahan toi on että houkuttelee näkemään ja kun menet onkin asia joku avustuksen pyyntö, kuin että suoraan kysyisi.
Kuulostaa omituiselta ilmaisulta "oon maisemissa". ei kai kukaan aikuinen noin puhu.
Voisin auttaa. Rahaa en tietenkään antaisi, mutta muuten kyllä kiinnostaisi auttaa, jos vain olisi sellainen asia missä pystyisin auttaa.
En vastaisi mitään. Inhoan tuollaisia epämääräisiä kysymyksiä. Mistä minä tiedän, voinko auttaa, kun kysyjä ei yksilöi avun laatua?
No jospa vastaisit "Ihana kuulla susta ja mahtavaa että olet maisemissa. Voitko vipata meidän ystävyyden kunniaksi 300 e, se tulee just nyt akuuttiin tarpeeseen. Tartten oikeesti noi rahat heti tänään"
Vastauksesta - jos sitä tulee - voit päätellä paljon.
Mun mielestä viesti on ylimielinen. Jos ei kymmenen vuoden jälkeen voi vaivautua tervehtimään ja normaalisti kysymään kuulumisia, ei kyllä ole ihan normaalin kuuloista toimintaa.
En vastaisi. Saattaisin jopa blokata numeron.
Ihan oikeesti, ei oo mitään tylyä olla vastaamatta tuollaiseen viestiin joltain vanhalta tutulta. Älkää olko liian kilttejä ja hyväuskoisia! Ja eihän tuolla tutulla ole mitään käytöstapoja. Selkeästi huomaa että alkkis ja rahaa vailla vaan, koska ei edes yritä olla normaali enää. Blokkaa numero välittömästi. Itse vaihdoin numeroni jotta en saisi moisia yhteydenottoja.
No nyt iskee uteliaisuus. Voisitko ap vastata jotain, että kuullaan mikä on jatko?
Vierailija kirjoitti:
Onpas kyynisiä ihmisiä. Toisaalta itsekin tekisin varmaan aivan samoin, ehkä hieman riippuen kuka kaveri kyseessä.
"Haukunpa ihmiset, mutta kyllä itsekin tekisin aivan samoin."
Vastauksista päätellen ihmisyys on virallisesti kuollut. Näkemiin ja kiitos kaloista!
Vanha kaveri otti muhun yhteyttä aikanaan, ei oltu nähty 15 vuoteen. En osannut epäillä mitään, mutta kun menin sovittuun tapaamispaikkaan, niin siellä oli vastassa joku aivan tuntematon tyyppi. Ensimmäinen kysymys oli, että halusinkin tehdä rahaa ja heti arvasin oikein että verkostomarkkinoinnistahan oli kyse.
Nyt pystyy jo nauramaan tälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmaan jotain "mitäkuuluu" -tyyppistä.
Jos kyse olisi rahan kerjäyksestä niin ne puheet lopettaisin alkuunsa, ihan sama miten säälittävä tarina olisi minua varten keksitty.
Osan tuttavista/sukulaisista olen näin toimien suututtanut niin että välit ovat menneet pysyvästi poikki. Ei harmita: jos ystävyys tarkoittaa yksipuolista materian lainausta minun puoleltani niin he eivät silloin ole oikean ystävyyteni arvoisia.
Jos on esim. paha huumekoukku ja velat päällä, pelkkä viestiin vastaaminen voi olla riski. Saatat saada sillä niskaasi vaikka minkälaiset vainot.
Toki näin, mutta otan silti asiasta selvää.
Ketään en pelkää ja lähin poliisi on yhtä lähellä kuin lähin puhelin.
Mä ymmärrän ton epäluulon, jos tyyppi on ollut yhtään sellainen, että voisi olla rahaongelmissa, käyttää päihteitä, tarvinnut ennenkin vippejä tms. Mutta en ymmärrä sitä, että 10 vuodessa kaveruus olisi täysin pois pyyhitty. Jos on ollut enemmänkin tekemisissä joskus niin kyllä mulle ainakin on aina kaveri, jos ei nyt jotain erityistä syytä ole tullut katkaista välit. Jos vaan ei ole tullut pidettyä yhteyttä, kun elämänpiirit ovat menneet erilaisiksi, hän on vanha kaveri, johon ei ole tullut pidettyä yhteyttä. Osa vanhoista kavereista on facebookissa ja on saatettu siellä joskus jotain tykätä tai kommentoida jotain toisemme juttua ja saatamme tietää, kenen lapsi pääsi ripille tai ylioppilaaksi. Osa vanhoista kavereista ei ole facebookissa tai muussa somessa, jota minä olen käyttänyt, tai ainakaan kaverina, joten en tiedä heidän kuulumisistaan sitäkään vähää. Mutta kaveruus on herätettävissä uudestaan, jos tiet syystä tai toisesta kohtaavat.
Vaihtaisin liittymän ja laittaisin uuden numeron salaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vastauksista päätellen ihmisyys on virallisesti kuollut. Näkemiin ja kiitos kaloista!
Näköjään, jos ensimmäiset sanat kymmenen vuoden jälkeen ”vanhalle kaverille” on voitko auttaa?
En vastais minäkään mitään.