Tytär pääsi kesätöihin siivoojaksi, miten voisin puhua järkeä että ei mene sinne?
Ei kuulemma päässyt muualle kuin teollisuuskohteeseen siivoajaksi. En haluaisi päästää sinne, koska pelkään että siellä on vaarallista ja että siellä töissä olevat miehet ahdistelesivat nuorta tyttöä. Ikää vasta 18v, ei ole mielestäni tehdas tuon ikäisen nuoren naisen paikka. Ja pelkään sitäkin, ettei vastaisuudessa saakaan enää muita kuin tuollaisia töitä. Itsehän olin tuon ikäisenä pankissa kesätöissä, en ymmärrä miksei voi mennä vaikka pankkiin tai toimistoon sihteeriksi?
Kommentit (32)
Hienosti kasvatat tytärtä ajattelemaan, että ahdistelu on miesten päätettävissä.
Meillä on opetettu, että sellaiseen sanotaan EI.
Mä olin 90-luvun alussa rakennusfirmassa töissä kolme kesää. Siivosin heidän konehallia ja tein kaikenlaisia sekalaisia piha- ym töitä. Siinä ne mestarit ja työnjohtajat seisoi rivissä tupakalla katsomassa kun kyykin siivoamassa pihan puskia ja pensaita... ja hävyttömiähän ne puhuivat kaikki järjestäen. Joku joskus yritti taputella mutta opettelin murhaavan katseen ja lausumaan jäisellä äänellä että ”näpit irti”. Hyvin tottelivat. Maailmani ei romahtanut. Minä en traumatisoitunut. Opiskelin sittemmin, sain ihan kelpo duunin, menin naimisiin ja sain perheen. Että mikä tässä on ap sun ongelma?
Nykyään ei kukaan uskalla edes tuhmia puhua enää kun pelkäävät ahdistelusyytöksiä.
Jos lapsesi ei ole lihava eikä osaa sanoa tiukasti vastaan, varmasti kohta ahdistelua ja ehkä jopa kourimista. Olen monesti tämän todistanut teollisuusden työpaikallani. Se alkaa kaksimielisillä vitseillä, jatkuu ulkonäön kommentoinnilla ja lopulta hieronnalla. Loppukesästä puristellaan jo takapuolesta ja tisseistä.
Kaikki työ on arvokasta nuorelle, saa työkokemusta ja omaa rahaa 👍
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pelottaako, että tytär katkaisee vuosikymmeniä jatkuneen suvun tradition menemällä töihin?
Meidän suvussa ei ole naisilla ollut tapana töitä tehdä. On etsitty varakkaat aviomiehet, ja jos sellaista ei ole löytynyt niin isän rahoilla.
Ja elät niin mielenkiintoista elämää, jossa päivät kuluvat tälle palstalle kirjoitellessa? Kannattaisi ehkä rohkaistua ja käydä vaikka pieni kävelylenkki talon ympäri päivänvalossa, eikä ehkä kannata ensialkuun kiertää koko kerrostaloa, jos turvallisuustaso alueellasi ei ole kovin hyvä.
Vierailija kirjoitti:
Jos lapsesi ei ole lihava eikä osaa sanoa tiukasti vastaan, varmasti kohta ahdistelua ja ehkä jopa kourimista. Olen monesti tämän todistanut teollisuusden työpaikallani. Se alkaa kaksimielisillä vitseillä, jatkuu ulkonäön kommentoinnilla ja lopulta hieronnalla. Loppukesästä puristellaan jo takapuolesta ja tisseistä.
Reipas siivoojatar pärjää kyllä. Kastelee siivousliinan kunnon pesuainevedessä ja vetelee päin näköä. Puhdistuu käpälöitisijä likaista mieltään myöten.
Ei tuo aloitus voi olla totta. Kuin suoraan englantilaisesta kahden kerroksen väkeä -sarjasta.
Ei taida aloittajalla olla ihan kaikki muumit laaksossa.
Ahdistelua voi kokea missä vaan, myös siellä pankissa. Ennemmin opettaisin miten pitää puoliaan ja miten kuuluu toimia jos kokee ahdistelua (sen sijaan että koko elämäsi vain välttelet tilanteita joissa riski piilee)
Trollihan tämän on oltava, mutta vastaanpa silti. Minä olin kesätöissä raksalla vuosina 2006-2013. Olin nuori ja ihan nätti, ja silti KUKAAN ei ahdistellut, ei käpälöinyt, ei puhunut törkeyksiä. Ei edes siitäkään huolimatta, että alkuvuosina pukeuduin tosi kevyisiin shortseihin ja toppeihin kuumuuden takia (alkuun ei ollut kunnon sääntöjä turvavarusteiden suhteen). Minuun suhtauduttiin kuin tavalliseen työkaveriin - ehkä oman firman miehet oli minua kohtaan vähän tavallista reilumpia ja isällisiäkin. Suhtautumiseen vaikutti suurilta osin oma reipas asenne työtä kohtaan, ei se, että olin nainen.
Tuttavan poika puolestaan on hakenut vain kiinnostavia kesätöitä arvostetuista yrityksistä. Ei ole päässyt. Nyt ikää 23 ja työkokemus nolla.
Hienoa, että nuori on ollut aktiivinen ja hakenut ja saanut itselleen kesätöitä. Reipas tyttö!