Ovatko kuopukset aikuisenakin usein läheisempiä vanhempiensa kanssa kuin vanhemmat sisarukset?
Omassa lähipiirissäni olen huomannut, että kuopukset asuvat usein vanhempia sisaruksiaan pidempään kotona ja omille muutettuaankin pitävät vanhempiin usein enemmän yhteyttä ja käyvät usein käymässä. Lisäksi kuopuksilla on usein jotenkin mutkattomammat välit vanhempiinsa. Onko teillä samanlaisia huomioita?
Kommentit (6)
Millä tavalla mutkattomammat välit?
Riippuu siitä onko kuopus itsenäistynyt vai ei. Monissa perheissä vanhemmat sisarukset on pistetty lähinnä kuopuksen vahdiksi ja muiden aikuistuessa äiti edelleen jakaa ja vatvoo nuorempien sisarusten asioita perheen vanhimman lapsen kanssa. Tuo kuvio erkauttaa vanhimmat lapset tehokkaasti pois kotoa.
Tunnen läheisesti perheen, missä kuopus on vanhempien silmäterä, ja vanhempi lapsi sai huolehtia itsestään. Toki nuorempi on tiiviimmin yhteydessä, koska vanhempi ei ole koskaan kokenut vanhempien häntä rakastavan. Eikä tuo nuorempikaan tunnu tätä vanhempaa sisarusta edes nyt aikuisenakaan huomioivan.
Meillä toisinpäin. Isoveljeni on aina ollut se ykkönen. Minä nuorempi tyttölapsi olen aina ollut vanhemmilleni vähempiarvoinen.
Ainakin omalla kohdallani pitää paikkaansa. Olen kolmesta lapsesta nuorin.