Voiko 17-vuotiaalle tarjota lasillisen kuohuviiniä yo-juhlissa?
Kommentit (50)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika oudosti kasvatettu, jos ei voi lasillista antaa 17-vuotiaalle. Eihän hänen sitä tarvitse kokonaan juoda.
Kuka sen lopun sitten juo? Kasvatatko lapsesi tuhlaamaan luonnonvaroja?
On sivistynyttä jättää lasiin juomaa.
Me on pidetty konfirmaatiota sellaisena kohtana jonka jälkeen juhlapöytään katetaan viinilasi ja oninttelumalja sisältää alkoholia. Niin halutessa. Ei kyllä viime viikonloppunakaan yksissä sukujuhlissa kumpikaan, 16v tai 19v ottanu skumppaa, hakivat pommacit. Kun tarkoitus ei ole vetää kännejä vaan juoda se lasillinen.
Mä join ekan kerran kuohuviiniä juhlissa varmaan 14-vuotiaana :D Fun fact, olen 30v ja en ole koskaan juonut kännejä. Varmasti siitä syystä, että alkoholi ei koskaan ole ollut mikään kielletty hedelmä. Vanhemmat on juonu sen saunakaljansa ja onnittelumaljansa ja mä oon halutessani saanut kanssa.
Kotona, yksityistilaisuudessa voi tarjota. Ravintolassa ehdoton EI.
Vierailija kirjoitti:
Jos teet sen minun nähden, teen lasun. Enkä ole vasikka, vaan huolehtiva kansalainen.
Ja lasu kiittelisi ripeästä toiminnasta ja aiheellisesta huolehtimisesta ja veisi lapsen kiireesti huostaan.
Not.
Vierailija kirjoitti:
Ulkomailla voit tarjota ravintolassakin. Ihan luvan kanssa.
Ilmoitettu poliisille ja sossuun.
Kysymyksessä onnittelumalja, ja pieni oma porukka. Kaikki skoolaavat samalla juomalla. Eli hyvällä kuohuviinillä. Jos joku lähdössä autolla sen jälkeen liikkeelle, vaikkapa viemään juhlakalun kavereiden kanssa juhlimaan, voi pyytää pienen tilkan omaan lasiinsa. Problem silved.
Vierailija kirjoitti:
Paitsi jos ollaan Tanskassa, Saksassa, Espanjassa jne jne jne
Itse tarjosin nuoren juhlissa alkoholitonta. Moni sukulainen oli omalla autolla liikenteessä, niin ei tarvinnut sitten kenenkään puolesta olla huolissaan, kuinka monta lasia otti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ulkomailla voit tarjota ravintolassakin. Ihan luvan kanssa.
Kuinka usein suomalaisia yo-juhlia vietetään ulkomailla ravintolassa, varsinkin näin korona-aikaan?
Ehdottomasti! Paras tapa oppia sivistyneesti nostamaan malja juhlan kunniaksi!
Ei! Hirveetä! Ihan kamalaa! Lasu!
Voi. Mitä kukkahattutätejä täällä oikein on? Itse otin kuoharilasillisen serkun häissä 14-vuotiaana, eikä musta alkoholistia tullut. Oon kännissä ehkä 2 kertaa vuodessa. Oon yli 30.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paitsi jos ollaan Tanskassa, Saksassa, Espanjassa jne jne jne
Niinpä. Täällä voi ostaa 16-v. alle 16,5% alkoholia, esim. juuri kuohuvaa, viinejä jne. kaupasta.
Meidän 18-vuotias ylioppilas jäi kiinni siitä, että oli ostanut omin lupinensa siidereitä. Sanoi, että juodaan ne sitten yo-juhlissa. Kaadoin kaikki viemäriin. Niin kauan kun asuu kotona, saa luvan elää sääntöjeni mukaan. Niihin ei kuulu alkoholi lapsille.
Kuka sen lopun sitten juo? Kasvatatko lapsesi tuhlaamaan luonnonvaroja?