Millä perusteella valitsette henkilön, jota äänestätte?
Minä olen sitä mieltä että, koska meillä on ilmiö nimeltä puoluekuri, katson ensin jokaisen puoleen ohjelman ja päätän sen perusteella, minkä puolueen ehdokasta äänestän. En koskaan äänestäsi suoraan henkilöä. Kun olen valinnut puolueen, joka mielestäni parhaiten vastaa minun arvojani ja ajaa asioita, joita itse kannatan, valitsen vasta sen jälkeen ja siitä puolueesta ihmisen, joka on minun arvojani lähinnä. Miten te muut?
Kommentit (16)
Kuntavaaleissa äänestän henkilöä joka ajaa kunnan asioita, eikä keskity öyhöttämään asioista joihin ei voi vaikuttaa. Katson mitkä kuntatasolla tehtävät päätökset ovat arvoilleni ja hyvinvoinnille tärkeitä ja niiden perusteella.
Itse valitsen puolueesta joka ajaa köyhän suomalaisen asioita, sieltä sen henkilön jonka eniten samaa mieltä kanssani vaalikoneessa.
Omasta puolueesta valitsen fiksuimman. Puolueen valinta on se ainoa oikea tapa äänestää, koska puolueet päättävät asioista, ei kukaan yksittäinen henkilö.
Tämän palstan juttujen perusteella palstamammoista jotkut valitsevat äänestettävänsä vain vastustaakseen persuja. Minun mielestäni tuollaisella ihmisellä jonka äänestäminen perustuu jonkun vastustamiseen tulisi ottaa äänioikeus pois. Vaaleissa on tapana äänestää jonkun ehdokkaan puolesta, ei muita ehdokkaita vastaan.
Kokoomus lupasi kaataa hallituksen jos ovat kuntavaalien voittaja. Koska silloin ei ole nimellä väliä, äänestän kauneinta kokoomuksen ehdokasta. Täällä on joku parikybänen pantavan näkönen likka siel ehdokkaana.
M36
Aina puolue on tärkein. Kuntavaaleissa sen mukaan mitä paikallisia asioita ajaa, koska niihin voivat vaikuttaa.
Valtiollisissa vaaleissa ensisijaisesti puoluetta, kuntavaaleissa henkilöä. Yleensä äänestän sellaista joka on jo ollut edustajan tehtävissä, ja joka osaa tarkastella asioita monelta kantilta ja analyyttisesti ja osaa ottaa päätösten vaikutukset laaja-alaisesti huomioon. Onneksi sellaisia ehdokkaita on kunnassamme. Saatan jättää äänestämättä mielestäni hyvää ehdokasta jos ei ole realistisia mahdollisuuksia läpimenoon.
Oikeasta puolueesta nuori mimmi, jolla on parhaat tissit.
Oikea puolue ja sieltä naisehdokas, jolla on järki päässä ja ymmärtää, mihin hommaan on hakeutumassa. Ja tietysti mielipiteet lähellä mun mielipiteitä tai ainakin asialliset.
Vaalikoneilla. Sit kattelen 5-10 parhaan kohdalla vähän ikää (äänestän nuoria, politiikassa alle 40 vuotias on nuori) ja sukupuolta (äänestän pääsääntöisesti naisia). Googlettelen, kyttään facesta yms. ja kattelen löytyykö typeryyksiä. Näin.
Katson arvomaailman (ehdoton ei rasismille esim.), koulutuksen (akateeminen loppututkinto) sekä vähän googlettelen taustoja. Yleensä äänestän vähän kypsempää naista, mutta olen miehiäkin äänestänyt. Pyrkyrimäisiä karsastan. Puolueellakin on väliä siinä mielessä, että populistipuolueita en äänestäisi koskaan.
Vierailija kirjoitti:
Tuntuu oikeasti, että jotkut helvetin persutkin ovat enemmän naisten oikeuksien puolella, kuin vihreät tai vasemmisto .........
Tuntuu, että sinä et edes tiedä mitä on naisten oikeudet... tai haluat ne vain joillekin naisille. Sellaisille, jotka käyttäytyvät niinkuin pitää. Persut on silloin sinulle sopiva puolue, ne suojelee naisia - ainakin niitä, jotka antaa pillua ja tykkää olla nyrkin ja hellan välissä. Ja on mielellään kauniita.
Tähän asti olen aina äänestänyt naista ja ikäistänikin heti kun omaa ikäluokkaa alkoi ehdolla olemaan. Tärkeintä on ollut sama arvomaailma ja "jalat maassa"-asenne.
Nyt 25 vuotta myöhemmin äänestin ekaa kertaa miestä. Puoluekin oli uusi.
N40+
Ensiksi valitsen tietenkin puolueen, tai oikeammin minulla on muutama mahdollinen valmiiksi tiedossa.
Puolueen sisältä voin ensin vaalikoneilla vähän haarukoida sopivimpia kandidaatteja. Sillä ei niin paljon ole väliä, mihin ruutuihin on pistänyt rastit, vaan sillä, millaisia perusteluja niille antaa. Jos ei mitenkään perustele vastauksiaan, ei ole ehdokkaani.
Sitten vilkaisen muutaman hyvän kotisivuja. Pyrin käymään juttusilla, jos ovat jossakin tavattavissa.
Tuo ruljanssi siis, jos olen muuttanut uudelle paikkakunnalle. Nyt kun olen jo pidemmäksi aikaa asettunut aloilleni, olen seurannut täkäläisten poliitikkojen tekemisiä, ja se vaikuttaa valintaan. Vaikka olisi tasan samaa mieltä kanssani kaikesta mutta keskittyy pelkkään räksyttämiseen eikä saa mitään aikaan, ei saa ääntäni. Mieluummin äänestän henkilöä, jolla on näyttöä myös yhteistyökyvystä ja halusta tehdä kompromissejakin.
Koulutuksella, iällä, sukupuolella tms. ei ole minulle väliä.
Kuntavaaleissa äänestän jälleen itseäni, ek- ja europarlamenttivaaleissa aina tuttua ihmistä omasta puolueesta. Ja sama tulee varmasti pätemään myös maakuntavaaleissa.