Ei ole helppoa siirtyä vanhoillislestadiolaiseen uskonyhteisöön, jos on esim 30-vuotias ja avioliitosta eronnut
Sillä kyseisessä yhteisössä ei ole sallittua ruveta uuteen parisuhteeseen mikäli on eronnut avioliitosta, ennen kuin tuo edellinen kumppani on kuollut. Käytännössä esim 30-vuotias (jolla pitäisi olla vielä elämä edessä) avioliitosta eronnut joutuu elämään todennäköisesti loppuikänsä ilman kumppania, jos se toinen elää edes suunnilleen normaalipituisen elämän. Sitten taas, jos tämä 30-vuotias on ollut erottuaan vain kihloissa ja avoliitossa, niin silloin hän saa etsiä uuden kumppanin itselleen.
Aika korkea hinta tulee pelastusta etsivälle syntiselle uskoontulosta, jos on "vääränlaiset pohjat" taustalla.
Kommentit (88)
Vierailija kirjoitti:
Eikös tuo ole lahko.
Montako lahkoa on protestanttisuudessa mukaan lukien Luterilaisuus?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaverini on vl-perheestä lähtöjään ja sanoi, että vaikka siinä liikkeessä monia negatiivisia asioita olikin, niin parasta oli turvallinen perhearki. Samalla kun luokkakavereiden vanhempia erosi, niin hän pystyi luottamaan siihen, että omat vanhemmat pysyvät yhdessä.
Ei kukaan onnellisesta liitosta eroa.
Mun vanhemmat ovat edelleen yhdessä (olen 39-vuotias) eivätkä varmaan ikinä eroakaan.
Ovat aina olleet onnellisia.
Eivätkä ole uskossa.Kuka vl-lapsi nauttisi elämästä hirveässä kodissa jossa vanhemmilla sairas parisuhde? Väkivaltaa esim. Tiedät vielä ettei he#vetti lopu ennen kuin täyttää sen verran että voi muuttaa pois.
Myös se että käsittääkseni nämä ihanat ja turvalliset vanhemmat kääntää selkänsä heti jos itse eroat avioliitostasi jossa kaikki pielessä ja menet uudestaan naimisiin jossa olisit onnellinen. Viimeistään silloin katkaistaan yhteydenpito jos eroat liikkeestä.
Minun vanhemmat eivät kääntäneet selkäänsä, päin vastoin, kun erosin lapseni isästä joka oli ihan hirviö.
Nyt onnellisesti uudelleen naimisissa. 12-vuotta oltu yhdessä.
Olen itse ex-vl ja edelleen tiiviisti lapsuudenperheeni kanssa tekemisissä. Minun käsittääkseni ei kannata levittää netissä paskaa asioista, joista ei tiedä.
Se on totta, että ei ihan penaalin terävin kynä, joka liittyy lestadiolaisiin aikuisena. Tai ehkä on yksinäinen tms. Mutta ei näihin pakota kukaan liittymään ja poiskin pääsee.
Täällä taas katkerat pakanat mustamaalaa.
Ap. Miksi pitäisi liittyä vl-yhteisöön, jos siellä ei hyväksytä. Eikö riitä, että kuuluu kirkkoon.
Vierailija kirjoitti:
Ap. Miksi pitäisi liittyä vl-yhteisöön, jos siellä ei hyväksytä. Eikö riitä, että kuuluu kirkkoon.
Miksi kirkkoon kuuluminen olisi mitenkään autuaaksi tekevä asia? Nykyajan Suomen evlut.kirkko on täynnä noita kaiken maailman sateenkaari-pappeja. Kirkko jos jokin on etääntynyt opista.
Vierailija kirjoitti:
Täällä taas katkerat pakanat mustamaalaa.
No niin, tulihan se sieltä. Kun asia-argumentit loppuvat, alkaa solvaus :) :(
Täällä on myös Jeesukseen uskovien kommentteja, ja sinä vl nimität heitä pakanoiksi?
"vain me olemme uskovia, vain me pelastumme". Farisealaisuutta eli tekopyhyyttä kirkkaimmillaan. " ei riitä että uskoo. Pitää uskoa niin kuin me uskomme". Te vl:t tuotte kristinuskoon uskonlisää vaatimuksillanne, ettekä ees ymmärrä sitä hengellisessä täyssokeudessanne. Huh.
Vierailija kirjoitti:
Miksi kukaan haluaisi liittyä niihin?
No sitä minäkin ihmettelen... Sama kun liittyisi siihen I:llä alkavaan porukkaan, tosin VL:nä (ehkä) säilyy hengissä kauemmin.
Mihinkään liikkeeseen kuuluminen ei itsessään pelasta ihmistä, se että elää tiettyjen sääntöjen mukaan. Ainoa oikea lähtökohta on antaa elämänsä Jeesukselle ja pyytää Häntä sydämeen asumaan. Kun katuu syntejään ja kääntyy niistä pois, tulee uskoon ja saa lahjaksi vanhurskauden, Jumalalle kelpaavaisuuden, joka tulee siitä, että Jeesus sovitti kaikkien ihmisten synnit ristillä. Hyvät teot seuraavat sitten kiitollisuudesta Jumalaa kohtaan. Ilman pyhitystä ei kukaan näe Jumalaa. Pointti vaan on siinä, että Jumalan Pyhä Henki sitten vaikuttaa hyviä tekoja, niitä ei tarvitse puristaa omasta voimastaan. Ilman Pyhää Henkeä uskonelämä on kuollutta. Nyt kun elämme lopun aikoja, on hyvä muistaa Raamatun kymmentä neitsyettä, jotka odottivat Herraa palaavaksi. Viisi heistä oli viisasta, heillä oli lampuissa öljyä. Maran´ata: Herramme tulee! Kaikissa kristillisissä liikkeissä, myös vl:ssa on uudestisyntyneitä pyhiä.