3000 euroa "ylimääräistä". Paljon sijoituksiin vai asuntolainan lyhennykseen?
Otsikossa kysymys. Mikä olisi järkevin tapa jakaa tuo raha? Säästössä on jo puolen vuoden palkka, rahastosalkku vielä pieni, asuntolaina juuri solmittu eli iso (>100k). Omana reaktiona olisi lyhentää asuntolainaa, mutta onko tuo järkevin ratkaisu?
Kommentit (4)
Vierailija kirjoitti:
Sijoituksiin ja pikkusen varaa yllättäviin menoihin. Jos sinun tulevaisuuden kuva näyttää varmalle, työpaikka ei oo karkaamassa tai puoliso suhteesta niin sijoituksiin vain. Toki nyt on aika karhumarkkinat, kattelisin vielä vähän mihin laittaa.
Kiitos vinkeistä! Olen sinkku eli asunto(laina) ja talouteni ovat yksin ja pelkästään minun. Yllättäviin menoihin on säästötilillä juurikin tuo puolen vuoden palkka, Tähän mennessä olen kuukausisijoittanut vain rahastoihin. Osakesijoittamisesta saisi isommat tuotot, mutta en ole hirveän perehtynyt asiaan.
Miksi asuntolainan ekstralyhentäminen on mielestäsi huonompi vaihtoehto? Itselläni on joku päähänpinttymä että haluaisin lainan viisinumeroiseksi summaksi (eli alle 100k) mahdollisimman nopeasti, että se ei tunnu niin isolta möröltä. Nykyisellä tahdillani, ilman yhtään ekstraa, tuohon menisi noin 5 vuotta. Viiden vuoden sisällä haluan muuttaa jo isompaan, eli silloin tulen tarvitsemaan "vapaata" rahaa.
t. ap
Laittaisin osan asuntolainaan. Korot on nyt niin matalat. Sijoituksiin maltillisesti, ainakin osakkeisiin koska osakkeiden arvot huitelevat todella korkealla.
Korkorahastoon?
Vierailija kirjoitti:
Laittaisin osan asuntolainaan. Korot on nyt niin matalat. Sijoituksiin maltillisesti, ainakin osakkeisiin koska osakkeiden arvot huitelevat todella korkealla.
Korkorahastoon?
Kiitos vinkeistä! Hyvä huomio osakkeista. Kiva tietysti nähdä että kurssit on korkealla, mutta tosiaankin se tarkoittaa että nyt ostaessa maksaa korkeimman hinnan. Olisi kiva hypätä voittavaan junaan, mutta tosiaankin se rymisee korkeimmalta alas jos tulee tippuakseen. Taidan jakaa rahat 2/3 asuntolainaan ja 1/3 jo olemassa olevaan rahastooni.
t. ap
Sijoituksiin ja pikkusen varaa yllättäviin menoihin. Jos sinun tulevaisuuden kuva näyttää varmalle, työpaikka ei oo karkaamassa tai puoliso suhteesta niin sijoituksiin vain. Toki nyt on aika karhumarkkinat, kattelisin vielä vähän mihin laittaa.