Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Töissä käyvät, miten selviätte työviikosta kaikkine muistettavine palavereineen, työtehtävineen ja aikatauluineen

Vierailija
30.05.2021 |

Etenkin jos viikkoon mahtuu omia/lasten palavereja, asioiden hoitamisia jne?
Katsoin juuri kalenteria ja siinä näyttää olevan töissä ensi viikolla 5 palaveria, johon täytyy valmistautua,
Kuopuksen hammaslääkäri keskiviikkona klo 10:30
Esikoisen lääkärikäynti erikoissairaanhoidossa maanantaina 14:00
Työterveydestä soittavat klo 9 torstaina
Jne
Kauhulla odotan ensi viikkoa..

Kommentit (54)

Vierailija
41/54 |
30.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ongelma taitaa nyt olla ap:n omien asioiden hoito työajalla, eivät työpalaverit. Sinulla on ilmeisesti työ, jossa täytyy olla läsnä tiettyyn aikaan, jotta työtä voi tehdä. Ja ilmeisesti ei ole työvuoroja vaan aina samaan aikaan työ, jolloin vuoronvaihdoista ei ole apua.

Ensinnäkin pyrit aina varaamaan ne lastesi kokoukset ja lääkärit ja muut työaikasi ulkopuolelle. Kouluissa ja päiväkodeissa järjestetään yleensä vanhempien tapaamisia myös iltaisin, esimerkiksi. Jos se ei onnistu, voiko toinen vanhempi olla osassa läsnä? Jotkut käyttävät myös lomapäiviä näihin. Ja kun muu ei auta, pyydät vaikka palkatonta vapaata puoli päivää ja yrität niputtaa samaan näitä kaikkia asiointeja.

Juu, ei ole helppoa. Mutta ihmiset yleensä selviävät näistä kyllä.

Vierailija
42/54 |
30.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on joka päivä tuo sama määrä actionia, mitä ap:lla viikossa.

Kuulostaa tehottomalta sähläämiseltä sitten kyllä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/54 |
30.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tarkoitan että työnantaja ei jousta, että työn ja muiden hoidettavien asioiden yhteensovittaminen on haastavaa.

Kun olen poissa omasta työstä vaikka puhelun vuoksi 30 min, alkaa hirveä vatuloiminen ja työvuorolistan muokkaaminen, että missä kohdin voin tehdä ajan takaisin niin että se hyödyttää työnantajaa. Ja se taas vaikuttaa kaikkeen muuhun aikataulutukseen.

Ap

Siis mitä työtä sä teet?

Olen töissä varhaiskasvatuksessa.

Ap

No se on niin sairas ala että ei siinä auta muu kuin ottaa sairaslomapäiviä kun näyttää siltä että työnantaja yrittää härskisti kupata kahvitaukosikin.

Eli kun tiedät että on menoa esim keskellä päivää, ilmoitat olevasi sairas. Kurkku kipeä. Ei silloin voi mihinkään töihin korona-aikana mennä. Tietenkään.

Vierailija
44/54 |
30.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietysti on eroja siinä millaista työtä tekee. Varhaiskasvatus (kuten ap:lla) on vähän eri kuin asiantuntijatyö mitä itse teen ja nyt vielä luonnollisesti etänä. Konttorilla ollessani oli kuitenkin yhtä mahdollista poistua kesken päivän omille menoilleen, kuin nyt etänä ollessa. Ne minuutit tai tunnit ovat pois saldosta ja takaisin saa tehdä kun parhaaksi näkee.

Mulla on 2-10 palaveria viikossa, kaikkiin ei tarvi valmistautua ja joskus pitää valmistautua parin työpäivän verran johonkin kouluttamiseen jne. Osaa paliksista voi siirtää jos joku lasten hammaslääkäri menee sen kanssa päällekkäin. Joinakin viikkoina olen "juossut" lasten ja omilla terveysasioilla neljäkin kertaa, sen lisäksi että teen lyhyempää työpäivää ne viikot kun lapset ovat minulla. Työnantaja on erittäin joustava. Teen pidempää päivää sitten kun lapset eivät ole minulla. Työkalenteriin buukkaan kaikki menot heti kun sellainen tulee.

Muita asioita manageroin etukäteen suunnittelulla. Teen ruokalistan monelle päivälle etukäteen ja käyn kaupassa, huomioin samalla lasten tulevan kouluviikon erityisvaatimukset (evästä tai mitä nyt tarvii). Suunnittelen harrastuspäiville nopeat ruuat tai välipalat, että ehditään syödä ja ajoissa harrastukseen. Arki-illat sujuvat mutkattomammin kun ei ole ns ylimääräistä menoa kuten kauppareissu ja tai muuta edestakaisin suhaamista.

Vierailija
45/54 |
30.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen vuorotyössä. Todella helppoa hoitaa virka-aikaiset asiat aamupäivällä ja mennä vaikkapa klo 14 töihin. Tämä on yksi niistä syistä, miksi vuorotyö oikeasti helpottaa elämää. Arkivapaat ja iltaan sekä yövuoroon menot jättävät paljon aikaa hoitaa kaikenlaista. Meilläkin kolmella lapsella oikomishoidot ja siihen päälle muut käynnit ja omatkin lääkäri ym käynnit. Helposti onnistuu kaikki. Vuorotyön ja perheen yhdistämistä turhaan parjataan. Paljon paremmin pärjään näin, kuin jossain työssä jota tehdään virka-aikana. Ja työt todella jäävät sinne työmaalle, eivät seuraa sua kotiin.

Vierailija
46/54 |
30.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varhaiskasvatuksessa ei kerro vielä koko totuutta. Päiväkoti tai eskari on vähän eri asia järjestelyjen kannalta. Molemmissa tarvitaan sinun jatkuvaa läsnäoloasi työajalla.

Vierailija
47/54 |
30.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tarkoitan että työnantaja ei jousta, että työn ja muiden hoidettavien asioiden yhteensovittaminen on haastavaa.

Kun olen poissa omasta työstä vaikka puhelun vuoksi 30 min, alkaa hirveä vatuloiminen ja työvuorolistan muokkaaminen, että missä kohdin voin tehdä ajan takaisin niin että se hyödyttää työnantajaa. Ja se taas vaikuttaa kaikkeen muuhun aikataulutukseen.

Ap

Jos työnantaja on noin joustamaton, kävisin 30 minuutin puhelun klo 8 aamulla ja työpäivä klo 9-17. Etukäteen työnantajan kanssa asiasta tietysti sopien.

Jos sinulla on vuorotyötä (puhut vuorolistoista) sinun pitää muuttaa joko työvuoroa tai siirtää meno vapaapäivälle, pyytää isovanhempia apuun esim. lapsen hammaslääkärikäyntiin.

On monia työpaikkoja, joissa työnteko häiriintyy kun yksittäisellä työntekijällä on lapsia ja niiden menoja.

Tai yrität hakea joustavamman työpaikan. Tosin sekin usein tarkoittaa joustavuutta molempiin suuntiin. Ts. meno päivällä tietää työn tekemistä työajan ulkopuolella.

Vierailija
48/54 |
30.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ongelma taitaa nyt olla ap:n omien asioiden hoito työajalla, eivät työpalaverit. Sinulla on ilmeisesti työ, jossa täytyy olla läsnä tiettyyn aikaan, jotta työtä voi tehdä. Ja ilmeisesti ei ole työvuoroja vaan aina samaan aikaan työ, jolloin vuoronvaihdoista ei ole apua.

Ensinnäkin pyrit aina varaamaan ne lastesi kokoukset ja lääkärit ja muut työaikasi ulkopuolelle. Kouluissa ja päiväkodeissa järjestetään yleensä vanhempien tapaamisia myös iltaisin, esimerkiksi. Jos se ei onnistu, voiko toinen vanhempi olla osassa läsnä? Jotkut käyttävät myös lomapäiviä näihin. Ja kun muu ei auta, pyydät vaikka palkatonta vapaata puoli päivää ja yrität niputtaa samaan näitä kaikkia asiointeja.

Täällä tk menee kiinni klo 16 joten lääkärissä ei voi käydä illalla.

Ja muutenkin pitkät matkat niin helpointa kun on koko päivän pois töistä.

Vierailija
49/54 |
30.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

5 palaveria viikossa 🤣

Samaa naureskelin, mutta ne on vissiin nämä apn palaverit hänen yksityismenojaan, ei työpalsuja. Kyllä muakin rasittaisi, jos viisi kertaa viikossa pitää lähteä työpaikalta kesken päivän.

Työterveysasiat tosin saa kyllä hoitaa työaikanakin.

Työterveysasiat saa hoitaa työaikana, mutta tunnit on tehtävä takaisin. Ainakin jos kuuluu kvtes-piiriin, kuten varmaan ap, koska varhaiskasvatuksessa työssä. Vain työhöntulotarkastukseen mennyttä aikaa ei tarvitse korvata.

Vierailija
50/54 |
30.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aineenopettaja ja ei tässä kalenteri auta, kun uusia asioita pukkaa aivan yllättäen koko ajan ja oppilaita ja heidän asioitaan on satoja. Kun ope suunnittelee, jumalat nauravat. Ei taaskaan mennyt päivä kuin strömsössä ja eteen tuli hommia, joista ei aamulla ollut vielä mitään tietoa. Ei voi kuin todeta, että yritetään.

Vierailija
51/54 |
30.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

5 palaveria viikossa 🤣

Aika paljon.

Mulla on keskimäärin 1-2 palsua viikossa.

Jokaiseen tarvitaan kunnollinen valmistautuminen, kansainvälisiä kokouksia, joista jokaisessa päätetään useiden miljoonien eurojen päätöksiä.

5 palaveria viikossa, ei aika riittäis millään...

Mulla on helposti 10-15 palaveria viikossa. Mutta ei ne ole tuollaisia,”vakavia” kaikki. Eikö teillä ole mitään tiimipalsuja, valmistautumis- tai suunnittelupalsuja ennen noita vakavia?

Ei ole minulla.

Alemmat toimihenkilöt tekevät ne ja tuotos ilmaantuu minulle.

Ei mulla tunnit riitä vuorokaudessa, jos osallituisin kaikkeen ihan ruohonjuuritasolta lähtien.

Toisin sanoen valmistautuminen on muiden tekemien tuotosten lukemista ja esittelyä? Camoon nyt. Jos lasten menot menevät päällekkäin, sellainen on ongelma, mutta silloin pitää joko saada vapaata tai joku muu viemään lapset.

Vierailija
52/54 |
30.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi käyt tk:ssa? Onko asia todellakin niin, että tarvitset lääkäriä. Kuitenkaan kyseessä ei mikään akuuttiasia. Jos asenne on tuo, että pitkien matkojen takia tarvitset koko päivän vapaaksi niin vaihtoehtona on

A) varata aikaisin aika

B) myöhäisin aika ja minimoida näin matkoihin menevä aika

C) neuvotella etätyöpäivä. Sopia joku työtehtävä, jonka voit tehdä ko. päivänä etänä.

D) palkaton

Vierailija
53/54 |
30.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi käyt tk:ssa? Onko asia todellakin niin, että tarvitset lääkäriä. Kuitenkaan kyseessä ei mikään akuuttiasia. Jos asenne on tuo, että pitkien matkojen takia tarvitset koko päivän vapaaksi niin vaihtoehtona on

A) varata aikaisin aika

B) myöhäisin aika ja minimoida näin matkoihin menevä aika

C) neuvotella etätyöpäivä. Sopia joku työtehtävä, jonka voit tehdä ko. päivänä etänä.

D) palkaton

Aikoja ei voi itse valita ja käyn perussairauden takia usein lääkärissä ja verikokeissa.

Vierailija
54/54 |
30.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on 7-9 palaveria päivässä, joten eihän siinä oikeita töitä ehdi tehdä, vaikka miten kalenteroisi. Nukkuakin pitää, ainakin joskus. Työelämä on mennyt hulluksi, joten ymmärrän ap:n tuskan, vaikka työpäivämme eivät olekaan ihan samanlaiset.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän seitsemän