Opiskelupaikka ei irronnut tänäkään vuonna, voi kyynel.
Samaa vikinää vuodesta toiseen. Ei vaan tajuta, että jollei kuudennellakaan kerralla pääse sinne lääkikseen, niin sitten kannattaa hakea lähihoitajakouluun. Kaikilla ei vaan kyvyt riitä yliopisto-opiskeluun. Ei teistä kaikista voi tulla lakimiehiä tai opettajia, vaan joidenkin osaksi jää ne suorittavat työt. Ihme ajatus, että kaikilla pitäisi olla joku parempi koulutus, jos kerran äo on sama, kuin kengän numero, tai opiskelut ei ole yläkoulussa aikoinaan maistunut.
Kommentit (19)
Eikai kukaan ole vielä inissyt, kun ei ole tuloksiakaan tullut.
Vanhemmat, yhteiskunta jne. asettaa nuorille paineita, että kaikista heistä pitäisi tulla hienoja korkeakoulutettuja. Jos ehdottaa, että ehkä kiinnostaisi enemmän suorittava työ niin reaktiona on kiusaantunutta toppuuttelua, että älähän nyt viitsi, voi voi...
Mun abi sai kyllä yliopistopaikan, mutta kesätöitä ei saa millään. Helsinki ja korona.
Haista sinä *****!
Ja kommenttini johtuu ihan vain sinun kommenttisi sisällöstä, on sinulla häipyä "arvon" palstailija.
Ratakiskoa=en ole pettynyt inisijä.
Vierailija kirjoitti:
Vanhemmat, yhteiskunta jne. asettaa nuorille paineita, että kaikista heistä pitäisi tulla hienoja korkeakoulutettuja. Jos ehdottaa, että ehkä kiinnostaisi enemmän suorittava työ niin reaktiona on kiusaantunutta toppuuttelua, että älähän nyt viitsi, voi voi...
Tämä on niiin totta. Vaikka olen itsekin osittain duunarisuvusta, kun teininä kerroin että haluaisin ehkä lähihoitajaksi, niin sukulaismiehen naama venähti ja kauhistuneena tokaisi että "No mutta sehän ihan duunarin työtä! Kyllä korkeammalle pitää tähdätä!".
Tämä just! Jos on tyhmä, kuin saapas, ei voi korkealle tähdätä. Suorittavaan työhön ja turhat haihattelut pois.
Ei oo vielä ollut kokeita Aallossa.
Vierailija kirjoitti:
Mun abi sai kyllä yliopistopaikan, mutta kesätöitä ei saa millään. Helsinki ja korona.
Mitä alapeukuttamista tässä on?
Vierailija kirjoitti:
Ei oo vielä ollut kokeita Aallossa.
Todistusvalinta lienee tehty.
No olipa surkea aloitus. A) tulokset eivät ole läheskään kaikki vielä tulleet, mukaan lukien lääkiksen pääsykokeet, b) on ihan normaalia yrittää muutaman kerran ennen kuin paikka osuu kohdalle, c) en tunne enkä ole koskaan kuullutkaan kenestäkään, joka vielä vuosikymmen myöhemmin yrittäisi vain yliopistoon tekemättä mitään duunarihommaa siinä ohessa, joten kovin yleinen ilmiö tämä tuskin on.
Vierailija kirjoitti:
Ensikertalaiskiintiöt ja vain ensikertalaisille sallittu todistusvalinta tulisi poistaa. Parhaat sisään, ei mitään suosimisia ja etuja.
Toisaalta ensikertalaiskiintiöt ovat olleet jo aika pitkään käytössä, niin eiköhän suurin piirtein kaikilla ole ollut mahdollisuus hyödyntää niitä.
Ei sekään ole reilua ensikertalaisia kohtaan, että jotkut muut pyrkijät ovat voineet käydä pääsykokeissa jo moneen kertaan (tietävät, minkätyyppisestä kokeesta on kyse ja joillain aloilla saattaa olla jopa samoja/samankaltaisia pääsykoekirjoja käytössä vuodesta toiseen) ja aloittaa niihin pänttäämisen jo hyvissä ajoin, mahdollisesti suorittaneetkin jotain opintoja esimerkiksi avoimen puolella. Kun taas suoraan lukiosta pyrkivät ovat kuluttaneet opiskeluaikaansa ja -energiaansa lukion kursseihin ja ylioppilaskirjoituksiin.
Onneksi on muitakin vaihtoehtoja kuin lääkis ja lähihoitajakoulu.
Se ei ole mistään kyvyistä kiinni, vaan laiskuudesta.
Ihminen oppii kaikki asiat, kun vaan opettelee.
Ilman L:ää pitkästä matematiikasta on kyse laiskasta ihmisestä.
Samaa miettinyt, kun olen tuttavien ja sukulaisten lasten suunnitelmia kuunnellut. Koulut on menneet aina vähän niin ja näin ja laiskoja ovat kuin mitkäkin, mutta silti haaveissa yliopistokoulutus. Rahaa (vanhempien lompakosta) laitetaan valmeennuskursseihin tuhansia joka vuosi ja silti ollaan vuodeta toiseen varasijalla xxx. Jollei paukut riitä, niin pitäisi tyytyä vähän realistisempiin suunnitelmiin.
Kyllä pitäisi olla realistisempi ymmärrys omista kyvyistä. Nykyään kaikki haaveilevat kovapalkkaisista töistä ja hienosta elämästä, vaikka kykyjä siihen ei ole. Keskinkertainen ei vaan kelpaa enää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä alapeukuttamista tässä on?
todistusvalinta tai pääsee suoraan matemaattisille aloille, hienoa.
Miksiköhän joillekin tuo opiskelupaikan saaminen on niin vaikeaa..
No mulle se ei ollut vaikeaa. Pääsin pariinkin paikkaan joihin pääsemistä pidetään vaikeana. Sen sijaan opiskelu muuten oli vaikeampaa. Oli liian vähän itsekuria ja huono keskittymiskyky.
Ja työelämä onkin sitten jo ihan oma juttunsa...
Vierailija kirjoitti:
Miksiköhän joillekin tuo opiskelupaikan saaminen on niin vaikeaa..
No mulle se ei ollut vaikeaa. Pääsin pariinkin paikkaan joihin pääsemistä pidetään vaikeana. Sen sijaan opiskelu muuten oli vaikeampaa. Oli liian vähän itsekuria ja huono keskittymiskyky.
Ja työelämä onkin sitten jo ihan oma juttunsa...
Huono itsekuri ja laiskuus haittaa niin pääsyä kouluun, kuin itse opiskeluakin. Töitä pitää tehdä perhanasti, siis jo opiskellessa.
Ensikertalaiskiintiöt ja vain ensikertalaisille sallittu todistusvalinta tulisi poistaa. Parhaat sisään, ei mitään suosimisia ja etuja.