Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Voiko olla hahmotushäiriö ilman, että on joku autismin kirjon diagnoosi/diagnooseja?

Vierailija
29.05.2021 |

Kun heillä yleensä oppimisvaikeus/oppimisvaikeuksia

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
29.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta kai voi. Diagnoosin saa vain siten että joku tekee sen.

Vierailija
2/13 |
29.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi. Minulla ei ole muita diagnooseja kuin hahmotus-/lukihäiriö.

Tosin olen jo yli 50v, joten en tiedä, millaisia diagnooseja nykypäivänä saisin.

Lapsellani on myös hahmotushäiriö, ilman muita diagnooseja. Hän on jo täysi-ikäinen, joten olisi kai jonkun diagnoosin saanut, jos olisi aihetta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
29.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmeisesti oppimisvaikeuksiakin voi olla ilman, että on asperger/ADHD

Vierailija
4/13 |
29.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tietysti voi. Ja autismia voi olla ihan ilman mitään oppimishäiriöitä.

Vierailija
5/13 |
29.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei-kielellinen oppimishäiriö sekoitetaan testeissä usein aspergeriin. Molemmissa on samantyyppistä epätasaisuutta kykyprofiilissa.

Useissa maissa ei-kielellinen tunnistetaan ja siihen saa tukea, Suomessa ei.

Googlella löytää lisätietoja, suomeksikin muutaman artikkelin.

Vierailija
6/13 |
29.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei-kielellinen oppimishäiriö sekoitetaan testeissä usein aspergeriin. Molemmissa on samantyyppistä epätasaisuutta kykyprofiilissa.

Hakusanalla ei-kielellinen oppimishäiriö siis? Kuka näitä oppimisvaikeus ja autismin kirjo asioita tutkii muuten ja miten, joku neurologi?

Vierailija
7/13 |
30.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hakusanalla ei-kielellinen oppimishäiriö siis? Kuka näitä oppimisvaikeus ja autismin kirjo asioita tutkii muuten ja miten, joku neurologi?

Neuropsykologit tutkivat. Sekä julkisella, että yksityisellä puolella. Testeihin pääsee siis rahalla tai pitkällä jonolla, ja ei, rahalla ei diagnoosia voi ostaa.

Vierailija
8/13 |
30.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Neuropsykologit tutkivat. Sekä julkisella, että yksityisellä puolella. Testeihin pääsee siis rahalla tai pitkällä jonolla, ja ei, rahalla ei diagnoosia voi ostaa.

Niin mutta kuka sen diagnoosin tekee ja laittaa lähetteen?

Vierailija
9/13 |
30.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on vaikeuksia hahmottaa ilmansuuntia ja kolmiulotteisia asioita sekä etäisyyksiä. Muuten olen ihan ysin oppilas koulussa ja pystynyt kouluttautumaan vaativaan ammattiin. Algebrassa olen lahjakas, ns. kympin tyttö, mutta trigonometriassa seiskan tasoa. Lisäksi näkömuistia ei ole juuri lainkaan. 

Vierailija
10/13 |
30.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi suurin osa ihmisistä haluaa nykyään itselleen väkisin kaikenlaisia diagnooseja? Onko se muka niin trendikästä?

Vierailija
11/13 |
30.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi suurin osa ihmisistä haluaa nykyään itselleen väkisin kaikenlaisia diagnooseja? Onko se muka niin trendikästä?

En minä haluakaan mitään diagnoosia, mutta tiedostan, että ongelmia tietyillä osa-alueilla on. Olen kuitenkin pärjännyt elämässä ihan hyvin.  Nykyään mulle varmaan tehtäsiin joku diagnoosi, jos olisin samanlainen kuin silloin aikoinaan olin eka luokalla, koska lapset valetaan niin samaan muottiin. T. numero 9. 

Vierailija
12/13 |
30.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En minä haluakaan mitään diagnoosia, mutta tiedostan, että ongelmia tietyillä osa-alueilla on. Olen kuitenkin pärjännyt elämässä ihan hyvin.  Nykyään mulle varmaan tehtäsiin joku diagnoosi, jos olisin samanlainen kuin silloin aikoinaan olin eka luokalla, koska lapset valetaan niin samaan muottiin. T. numero 9. 

Ei lapsia "valeta samaan muottiin" mutta kyllä heidän pitäisi osata käytöstavat.

Vierailija
13/13 |
30.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietysti voi olla ja ne ovat todella yleisiä ja vaikeuttaa oppimista. Kun on autismi yms lisänä niin silloin yleensä se perus arki on jo haaste, lapsi ei välttämättä osaa edes pukea itse vaikka olisi jo pieni koululainen.