Alaikäisen asuminen yksin Helsingissä lukioajan!
Miten homma käytännössä menee? Tyttöreni pääsee varmasti lukioon Helsinkiin ja haluaa asua yksin, ei solussa. Meillä ei ole rahaa ostaa hänelle asuntoa vaan muuttaisi vuokralle. Nopealla googletuksella vuokrayksiön saisi n. 650-750€ hintaan. Itse olen työttömänä ja saan tyttärestä 200€/kk elatusmaksua isältään (joka on kovatuloinen). Käsittääkseni lapsilisät pitäisi lakkauttaa jolloin tyttö saisi jotain asumistukea ja sitten tuon elatusmaksun. Mitenhän tuet muuten menee? Saako alaikäinen solmia vuokrasopimusta yksin tai huoltajan luvalla omilla henkilötiedoillaan jne? Kiitos jos jollain olisi kokemusta ja neuvoja jakaa!
Kommentit (43)
En antaisi lapseni muuttaa yksin Helsinkiin. Ehdottomasti muuta mukaan.
Vierailija kirjoitti:
En antaisi lapseni muuttaa yksin Helsinkiin. Ehdottomasti muuta mukaan.
En minäkään. 16 -vuotias tarvitsee vielä aikuisen tukea. Päihteet ja mielenterveysongelmat ovat huolestuttavan yleisiä ja kuka niitä seuraa, jos lapsi asuu yksikseen. Ei lastensuojelustakaan päästetä tuon ikäisiä vielä itsenäistymisasuntoihin.
Helsingin hyviin lukioihin on kautta vuosikymmenten tullut oppilaita muualta. Myös Kallion ilmaisutaidon lukioon ja muihin taide- tai urheilupainotteisiin.
Niihin myös kuljetaan kaukaa. Mm Loviisasta, Hämeenlinnasta ja Tammisaaresta.
Mun lapsen yläkoululuokallakin on mm Klaukkalasta oppilas. Ja esikoisen luokalla oli oppilas Pohjanmaalta.