Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vttu, naapurit kulkevat pihani takaa

Vierailija
29.05.2021 |

Eli voikohan tehdä jotakin?

Asun rivitalossa, talvella tätä ongelmaa ei siis ollut koska jalanjäljet lumessa olisivat kavaltaneet asian.

Nyt kuitenkin kesällä olen useammankin kerran nähnyt (muutama naapurit tuntee toisensa minua paremmin ja käynevät toisensa luona tms) kuinka takapihalla rampataan.

Siis takapihalla on jokaisen oma piha, aidattu asukkaiden välillä, mutta ei tuonne nurmikolle joka taloyhtiön aluetta..

Nurmikko päättyy aitaan kauempana, ei leikkipaikkoja tms eli käyttötarkoituksesta en tiedä..

No, itse vietän korkeintaan aikaa omalla pihalla, tulisi iha olo kiertä liian läheltä toisten takapihoja..

Täällä naapurit kuitenkin kiertävät/oikovat tuon nurmikon läpi, melko läheltä jokaisen omaa pihaa.

Kun huomasin tämän on alkanut vatuttaa pahemman kerran, onko tuo luvallista?

Lasten kohdalla tajuaisin asian paremmin, mutta nuorehkot aikuiset eivät jaksa mennä etupihan kautta?

Voiko asiasta sanoa, vai pitääkö tässä oikeasti alkaa hommata kaihtimia/pimennys tms verhoja??

Olen näes huomannut, että kyllä ne päät parillakin asukkaalla on kääntyneet tiiraamaan tiiviisti pihalleni/sisään asuntoon kun menty ihan läheltä aitaani.

Alkaa Hermot olla mennyttä, arvostan yksityisyyttä ja tämä kesän tuoma lieveilmiö ei tunnu mukavalta..

En vain tiedä onko "luvallista" käyttää tuota aluetta kulkureittinä vai ei?

Saako asiasta siis sanoa vai joudunko vaan vetämään sellaiset verhot eteen, että kylässä loppuu??

Kommentit (42)

Vierailija
21/42 |
29.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osta suurin mahdollinen aurinkovarjo ja laita nakoesteeksi.

On olemassa peittäviä pensaita sekä sermejä joita voi laittaa omalle pihalleen näköesteeksi.Joillakin ihmisillä ei valitettavasti ole ollenkaan hienotunteisuutta,vaan katsotaan suoraan toisten ikkunoihin joka kerta ohikuljettaessa .Olisi myös fiksua kulkea etupihan kautta jos se on mahdollista että kaikilla olisi mahdollisimman rauhallista.Rivitalojen pihat ovat niin lähekkäin,ettei yksityisyyttä juuri ole jos kaikki ovat yhtäaikaa pihoillaan.Kaikki voisivat tehdä parhaansa yhteisen viihtyisyyden eteen.

Joo, siis tämähän se on ongelma.

Eli kuljetaan vain muutamien metrien päästä ikkunoista (vaikkei ollakaan pihallani) ja kyylätään (olen nähnyt) ihan pokkana sisälle.

Itse en kehtaisi edes.

Asun vuokralla, joten taloyhtiön kokouksissa ei tule oltua, toki asiasta voi kai sanoa naapurille, mutta ilmeisesti touhu on siis luvallista?

Huoh, eipä se poista sitä että ärsyttäväähän tämä on.

Näköesteitä pensaista, sermeistä, verhoista tms taitaa olla ainoat vaihtoehdot?

Täytyy alkaa miettiä parasta näkösuojaa.

Ap

Vierailija
22/42 |
29.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On olemassa peittäviä pensaita sekä sermejä joita voi laittaa omalle pihalleen näköesteeksi.Joillakin ihmisillä ei valitettavasti ole ollenkaan hienotunteisuutta,vaan katsotaan suoraan toisten ikkunoihin joka kerta ohikuljettaessa .Olisi myös fiksua kulkea etupihan kautta jos se on mahdollista että kaikilla olisi mahdollisimman rauhallista.Rivitalojen pihat ovat niin lähekkäin,ettei yksityisyyttä juuri ole jos kaikki ovat yhtäaikaa pihoillaan.Kaikki voisivat tehdä parhaansa yhteisen viihtyisyyden eteen.

Joo, siis tämähän se on ongelma.

Eli kuljetaan vain muutamien metrien päästä ikkunoista (vaikkei ollakaan pihallani) ja kyylätään (olen nähnyt) ihan pokkana sisälle.

Itse en kehtaisi edes.

Asun vuokralla, joten taloyhtiön kokouksissa ei tule oltua, toki asiasta voi kai sanoa naapurille, mutta ilmeisesti touhu on siis luvallista?

Huoh, eipä se poista sitä että ärsyttäväähän tämä on.

Näköesteitä pensaista, sermeistä, verhoista tms taitaa olla ainoat vaihtoehdot?

Täytyy alkaa miettiä parasta näkösuojaa.

Ap

Kyllä, he saavat kulkea paikasta, jonka kuvailet. Et voi sille mitään. Osta sermejä tai jotain jos noin vaivaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/42 |
29.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita sinne karhurautoja, mutta varoita niistä kyltillä. Johan lakkaavat kulkemasta.

Vierailija
24/42 |
29.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän märkä nurmikko kestä kävelyä. Kieltoon kävely.

Vierailija
25/42 |
29.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isäni asuu omakotitalossa, jossa pitkä pihatie. Ihmiset luulevat tien olevan yleinen tie, koiran ulkoiluttajat tulevat pihalle, kukkapenkkien viereen, kusettamaan koiriaan. Ovat hämmästyneitä, kun kerrotaan, että tämä on piha- aluetta. Portti on ostoslistalla😃

Vierailija
26/42 |
30.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taloyhtiöiden pihat ovat kaikki yhteisomistuksellisia elöei yhtiöjärjestys toisin määrää, eli periaatteessa saat mennä grillaamaan vaikka naapurin puolelle.

No eivät ole, toisen pihalle et saa mennä. Sen sijaan pihojen ulkopuolella olevat taloyhtiön maat ovat ihan luvallisia kulkupaikkoja. Ap laittaa aidan pihansa ja yhteisen tilan väliin, jos häiritsee.

Vierailija
27/42 |
30.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taloyhtiöiden pihat ovat kaikki yhteisomistuksellisia elöei yhtiöjärjestys toisin määrää, eli periaatteessa saat mennä grillaamaan vaikka naapurin puolelle.

No eivät ole, toisen pihalle et saa mennä. Sen sijaan pihojen ulkopuolella olevat taloyhtiön maat ovat ihan luvallisia kulkupaikkoja. Ap laittaa aidan pihansa ja yhteisen tilan väliin, jos häiritsee.

Aidan laittaminen ei useinkaan ole sallittua. Ja pihathan tosiaankaan eivät ole omia.

https://www.kiinteistolehti.fi/oma-vai-yhtion-piha/

Vierailija
28/42 |
30.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän asuinalueella on tontit toisissaan kiinni. Suurinosa on laittanut koko tonttinsa nurmialueeksi, mutta meidän ja naapurin välilllä on jokunen metri metsäistä maata kera luonnon puiden. Siihen sitten yritetään tehdä polkua. Aina joku on oikaisemassa meidän keittiön ikkunan vierestä. Oon välillä miettinyt pitääkö ne hienot isot männyt kaataa ja laajentaa nurmikkoa, niin yksityisyys säilyy.

Vierailija
29/42 |
30.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on rivitalojen ongelma. Ap. Heillä on oikeus kulkea taloyhtiön maalla. Voisitko ottaa toisenlaisen asenteen. Heittäydy heille ystävälliseksi ja kerro, että heillä on oikeus kävellä siellä taloyhtiön maalla, mutta sinä ja varmaan joku ja mahdollisesti joku muukin asukas toivoisi, että kaikki käyttäisivät etuovea kulkemiseen pääasiallisesti. Sano vaikka, että kaikilla asukkailla olisi takapiha rauhallisempi. Sehän on kaikkien asukkaiden etu.

Vierailija
30/42 |
30.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En oo tiennytkään , että sekin osaa kirjoittaa mulla se sukuelin ei kirjoittele vaan pysyy paikallaan.!

Vierailija
31/42 |
30.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Morjesta ikkunasta joka kerran kun kulkevat ohi. Näin loppui verhon heiluminen päätyhuoneiston ikkunasta kun aina heilahti kun ajoin autolla parkkiin.

Vierailija
32/42 |
30.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ärsyttävää tommonen. Minä asun omakotitalossa ja naapurit kävelee myös mun tontin takana. Siinä on kyllä heidän pihatie mutta mitä siitä, se on kuitenkin minun tontin takana eli lähes minun maita. Eihän siinä ole kuin aita välissä

Vierailija
33/42 |
30.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ala metsästämään. Laita muutama ansa takapihallesi.

Vierailija
34/42 |
30.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aidan laittaminen ei useinkaan ole sallittua. Ja pihathan tosiaankaan eivät ole omia.

https://www.kiinteistolehti.fi/oma-vai-yhtion-piha/

Näin on, mutta käyttö- ja hallintaoikeus kyllä takaa sen, ettei sinne ”omalle” pihalle muut voi tulla.

Jos ap asuu vuokralla yksityisessä taloyhtiössä, hallinta- ja käyttöoikeus tai ainakin käyttöoikeus on hänellä. Jos taas ei ole yhtiöjärjestyksen mukaan, ei ole kenelläkään muullakaan asukkaalla oman pihansa suhteen. Tämän jälkeen voidaan katsoa, mikä on yleinen käytäntö yhtiössä ja toimitaan sen mukaan yhdenvertaisuusperiaatetta noudattaen. Jos jollekin toiselle asukkaalle on sallittu aidan, puskien tms. laittaminen, on se sallittu ap:kin vuokranantajan suostumuksella (jos yksit. taloyhtiö).

Vierailija
35/42 |
30.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Orgaaninen lannoitus auttaa usein.

Vierailija
36/42 |
30.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä myös naapurit ohittavat meidän pihan mennessään oman asuntonsa takapihalle. Itse lakkasin välittämästä, kytätköön. Ja näin kesäaikaan sisälle ei näy, kun ulkona on valoisampaa kuin sisällä.

Vierailija
37/42 |
30.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selvitä ensin minkälaista aitaa sinne saa laittaa. Läheisen naapurit valitti sermistä joka oli hankittu näköesteeksi ja taloyhtiö totesi, että pitää poistaa.

Mutta jotain aurinkovarjoa tai vastaavaa ei kukaan voi kieltää. Ehdotan tuota tervehtimistä joka kerta etenkin jos katsovat pihallesi. Aion tehdä saman kun eräs nainen katsoo joka kerta naapuriin mennessään suoraan ikkunastamme sisään, näen sen joka kerta sillä työskentelen kotona siten, että kasvot ovat ikkunaan päin.

Älä piiloudu, se on sinun piha. Tervehtimisen sijaan voit alkaa myös tosi suulaaksi; se karkottaa kyllä monet kun pari kertaa höpötät mitä sattuu ja jatkat innokkaasti vaikka kuinka olisi jatkamassa matkaa.

Vierailija
38/42 |
30.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja jos tiedät ketkä siitä kulkee noin ehdottomasti teet heille saman. Hengailet tai kuljet siinä heidän takapihan edustalla säännöllisesti ja katselet pokkana heidän pihaan ja ikkunasta sisään.

Vierailija
39/42 |
30.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä ikkunasta saa katsoa ohikulkiessa. Miksi muutit siihen asumaan, jos se häiritsee?

Vierailija
40/42 |
30.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja jos tiedät ketkä siitä kulkee noin ehdottomasti teet heille saman. Hengailet tai kuljet siinä heidän takapihan edustalla säännöllisesti ja katselet pokkana heidän pihaan ja ikkunasta sisään.

Eli kaikki tekee sitä puolin ja toisin, mitä sitten, ratkesi ko ap:n "ongelma"? Ei.

Kyllä siitä vaan saa kulkea. Tästä syystä ihmisten ei pitäisi tyytyä huonosti rakennettuihin ratkaisuihin jos moinen häiritsee. Useilla näkee naurettavia piha ratkaisuja. On naapurien kanssa melkein yhteisiä pihoja, pieni aita välissä, kaikki näkyy. Siihen kuitenkin muutetaan asumaan ja alkaa voivottelu kun naapurit katsovat ohikulkiessa. Hellanlettas.