Ulosoton päättyminen "ahdistaa"
Kuulostaa erikoiselta, tiedän. Eli siis tänä kesänä päättyy 4,5 vuotta kestänyt yhtäjaksoinen palkan ulosmittaus. Ylivelkaannuin vipeillä, luotoilla yms.
En tiedä onko ahdistus oikea tunne, siksi laitoin sanan lainausmerkkeihin. Mutta joku outo tunne minulla on. Luulisi että tuntisin suurta helpotusta kun saan kohta normaalin palkan taas käteen ja velat on maksettu.
Onko muilla ollut pitkäaikaisen stressitilanteen myötä tällaista? Että normaaliin paluu aiheuttaa tämmöistä? Ettei voikaan yhtäkkiä olla vaan taas sama kuin ennenkin. Toisaalta ulosottoni ei ole ihan vielä päättynyt vaan parin kk päästä, joten en voi tietää mikä tulee olemaan fiilis sinä tilipäivänä kun tulee ihan täysi palkka. Varmaan tärisen kun menen katsomaan palkkalaskelmaa, että onko sieltä tosiaan se laskettu ulosotto otettu pois...
Kommentit (27)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä maksoin itse ulosottoa ja kyllähän siitä piti saada useampaan kertaan varmistus, että kaikki on maksettu.
Siitä on nyt kolmatta vuotta kun uo loppui. Velkojat sen sijaan olivat pantanneet uusittavana velkoja niin, että vielä tänä keväänä kolahti postiluukkuun velka jostain 2000-luvun alkupuolelta. En tiedä, miten se on mahdollista koska olen luullut, että vuosittain pitäisi uusia, mutta en yksinkertaisesti uskaltanut alkaa tapella vastaan kun pelkäsin, että taas menee luottotiedot. Onneksi kyse ei ollut kuin satasista.
Ota velkaneuvontaan yhteyttä, ne neuvovat miten toimia, tai jopa hoitavat asian järjestykseen.
Mikä tämä kuvitelma on, että velkaneuvonta tekee autuaaksi ja pelastaa? Itse velkaannuin aikanaan pikavipeillä ja kulutusluotoilla niin, että velkaa oli yli 20 tonnia ja palkkatulot ei riittäneet kattamaan mitenkään edes korkoja. Soitin velkaneuvontaan, sieltä valiteltiin tilannetta, mutta mitään apua en saanut. En edes sitä paljon mainostettua sosiaalista luottoa, vaikka oli säännölliset tulot. Luottotiedot meni.
Itse sain kyllä vastaavassa tilanteessa apua ja neuvoja velkaneuvonnasta!
Mä jouduin itse selvittämään todelliset velkani. Velkaneuvonnassa tulostivat vain listan veloistani, joka oli 18 000e, mietittiin vaihtoehtoja, jotka eivät minulle edes käyneet silloisen tilanteen vuoksi. Ihmettelin, kun olin juuri edellisvuonna saanut maksettua 7 000e uo:n, enkä voinut uskoa asiaa, joten aloin setvimään ja kappas. Velkaa oli oikeasti jäljellä enää vain 4000e! Listassa näkyi samat velat moneen otteeseen: niin monta kertaa, kun velka oli palautunut takaisin uo:n, jotkut jopa kuusi kertaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä maksoin itse ulosottoa ja kyllähän siitä piti saada useampaan kertaan varmistus, että kaikki on maksettu.
Siitä on nyt kolmatta vuotta kun uo loppui. Velkojat sen sijaan olivat pantanneet uusittavana velkoja niin, että vielä tänä keväänä kolahti postiluukkuun velka jostain 2000-luvun alkupuolelta. En tiedä, miten se on mahdollista koska olen luullut, että vuosittain pitäisi uusia, mutta en yksinkertaisesti uskaltanut alkaa tapella vastaan kun pelkäsin, että taas menee luottotiedot. Onneksi kyse ei ollut kuin satasista.
Ota velkaneuvontaan yhteyttä, ne neuvovat miten toimia, tai jopa hoitavat asian järjestykseen.
Mikä tämä kuvitelma on, että velkaneuvonta tekee autuaaksi ja pelastaa? Itse velkaannuin aikanaan pikavipeillä ja kulutusluotoilla niin, että velkaa oli yli 20 tonnia ja palkkatulot ei riittäneet kattamaan mitenkään edes korkoja. Soitin velkaneuvontaan, sieltä valiteltiin tilannetta, mutta mitään apua en saanut. En edes sitä paljon mainostettua sosiaalista luottoa, vaikka oli säännölliset tulot. Luottotiedot meni.
Velkaneuvonta ei auta silloin kun on avun ulottumattomissa. Kevytmielinen velkaantuminen kertoo ongelmista, jotka voit vain itse ratkoa.
Ei ne kenenkään velkoja maksa, auttavat vain asioiden hahmottamisessa ja järjestelyissä.
On hiukan eroa siinä, velkaantuuko vahingossa vaikka sairauden, kuoleman tai avioeron vuoksi vai rallatellen otetuista kulutusluotoista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä jouduin itse selvittämään todelliset velkani. Velkaneuvonnassa tulostivat vain listan veloistani, joka oli 18 000e, mietittiin vaihtoehtoja, jotka eivät minulle edes käyneet silloisen tilanteen vuoksi. Ihmettelin, kun olin juuri edellisvuonna saanut maksettua 7 000e uo:n, enkä voinut uskoa asiaa, joten aloin setvimään ja kappas. Velkaa oli oikeasti jäljellä enää vain 4000e! Listassa näkyi samat velat moneen otteeseen: niin monta kertaa, kun velka oli palautunut takaisin uo:n, jotkut jopa kuusi kertaa.
No se on ollut virhetilanne, mistä lie johtuva. Ei kuitenkaan velkaneuvonnan, koskapa itsekään et tiennyt velkojesi määrää. Kyllä ne suunnilleen tietää jos on selvinpäin ottanut.
Vierailija kirjoitti:
Mulle oli yllätys, miten paljon ulosoton päättyminen vaikuttaa elämään - negatiivisesti! Enemmän kuin luottotiedottomuus! Säästin tosi pitkään asuntolainaan käsirahaa, olen koko aikuisikäni joutunut vuokralla asumaan, osin ihan omastakin tahdosta, niin on ollut vapaa kulkemaan töiden perässä.
Mutta nyt koska menneisyydessä näkyy vanhoja maksettuja (ref) luottotietomerkintöjä (pankki katsoi 5v. taaksepäin), vaikka kaikki pitkäjänteisesti maksettu ja olen tottunut elämään hyvin pienellä kiitos pitkään jatkuneen palkan ulosmittauksen, niin käsirahaksi pieneen asuntolainaan ei riitä edes 15%, vaan pitäisi olla vähintään 20%, vaikka puhutaan vain 40t€ asuntolainasta. Edes sähköyhtiötä en voi vaihtaa ilman isoja vakuuksia, koska maksetut vanhat merkinnät ovat esteenä. Luottotiedottomana riitti 100e vakuus sähköyhtiölle, nyt vaaditaan vähintään puolen vuoden sähköt vakuutena!
Että edelleen nyt sitten asun vuokralla enkä omista veläkään mitään ja tuntuu, että nyt on tenkkapoo tilanne, enkä tiedä kuinka toimia, enkä pääse elämässä eteenpäin, vaikka tuhlarista säästäjäksi kasvoinkin.
Jos sinulla on vielä merkinnät voimassa ja niiden perässä ref, niin se ref ei tosiaan poista merkintöjä eli olet yhä luottotiedoton.
Kokeile noita asioita uudestaan sitten, kun luottotietosi ovat palautuneet.
Vierailija kirjoitti:
Itse paloin yrittäjänä pahasti loppuun, sängyn pohjalle asti, josta fyysinenkin kuntoutuminen kesti vuoden, henkinen vielä pidempään. Sen seurauksena jouduin ulosottoon muutamaksi vuodeksi, ja lopulta pääsin viiden vuoden velkajärjestelyyn, joka loppui viime syksynä. Nyt tuntuu hienolta, kun kaikki tulot jäävät omaan käyttöön!
Edelleenkin elän nuukasti talouttani seuraten, joten säästöjäkin kertyy. Suurin osa alkuperäisistä veloistani oli verottajan arviomätkyjä, vaikka mitään tuloja ei minulla ollut, eikä siis mitään verotettavaakaan. Silloin en vain ollut niin toimintakykyinen, kun makasin zombina sängyssä, että olisin edes pystynyt yritystoiminnan lopettamaan. Verottajan hakema konkurssi sitten hoiti sen homman.
Tuosta syystä omakin velkaantumiseni aikanaan johtui, ei mistään pikavipeistä ja holtittomasta kulutuksesta. Uupuminen ja siitä seurannut toimintakyvyttömyys. Yrityksen perustin alun alkaen siksi, että työttömyyteni uhkasi pitkittyä ja kuvittelin, että voisin myydä osaamistani yrittäjänä (silloin ei vielä ollut edes olemassa nykyisiä "kevytyrittäjyys"-mahdollisuuksia). Mutta olen jo oppinut, että tällä palstalla ei kannata odottaa ymmärrystä.
t. yli 8v uo:ssa ollut
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No se on ollut virhetilanne, mistä lie johtuva. Ei kuitenkaan velkaneuvonnan, koskapa itsekään et tiennyt velkojesi määrää. Kyllä ne suunnilleen tietää jos on selvinpäin ottanut.
Tiesin kyllä velkojeni määrän, koska pidin kirjaa. Omien laskujen mukaan sitä oli jäljellä silloin noin 5500e sisältäen korot, joita en tosin osannut laskea ihan oikein, kun todellinen summa oli sen 4000e korkoineen. Luulin, että korot juoksee nopeammin kuin maksan pois ja olin hypätä sillalta suurinpiirtein, kun kuulin että velkaa olisi 18000e, kun velkaneuvoja itsekin niin väitti. Enhän saisi ikinä maksettua velkaani pois, jos se nousee nopeammin kuin maksan huolimatta isoista lyhennyksistä!
Sisuunnuin tosin, koska halusin poispääsyn tilanteesta, mutta ihan itse jouduin selvittämään ja käymään läpi asianrot ja päätökset jokainen yksitellen ja poistelemaan "tuplat" listoista, tämänkin tiedon löysin vahingossa nettiä tutkiessa - itse velkaneuvoja ei kertonut tästä mitään, vaan totesi velkaa olleen 18000e, kuten hänen tulostamassaan listassa lukee.