Suuri pyykkäyskeskustelu 2021!!
Keskustellaan tässä ketjussa kaikesta pyykinpesuun liittyvästä! Kysyä saa mitä vaan aiheeseen liittyvää eikä tyhmiä kysymyksiä ole! Keskustellaan pyykinpesuaineista, huuhteluaineista, pyykkietikoista jne. Kerrotaan hyviä vinkkejä ja niksejä pyykkivuoren selättämiseen. Jaetaan hyvät ja huonot kokemukset eri tuotteista.
Minä aloitan kysymällä, että mitä ihmettä on pyykin desinfiointiaine? Tuollaiseen tuotteeseen siis Foodieta selatessani törmäsin, enkä ole ennen tällaisesta kuullutkaan. :D Toinen itselleni ihan uusi tuttavuus on lian- ja värinkerääjäliinat. Niiden käyttötarkoituksen ymmärrän, mutta mietin, että ovatko ne oikeasti hyviä ja tarpeellisia? Kertokaa kokemuksianne näistä tuotteista!
Kommentit (37)
Vierailija kirjoitti:
Sappisaippua on kyllä tosi hyvä keksintö! Lidlin nestemäinen, harjallisessa putelissa myytävä (jotain alle 2€) on kätevä käyttää yksittäisiin tahroihin tai pinttyneeseen likaan.
Ääni Lidlin sappisaippualle! Siinä on varmaan jotain astianpesuainettakin mukana hajusta päätellen? Niin tehokkaasti on lähtenyt tahra kuin tahra, helppokäyttöinen ja toimii paremmin kuin tavallinen sappisaippua mielestäni.
Vierailija kirjoitti:
1h+kk+kissa kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ainakin Sanytolia on ollut myynnissä ennen koronaa. Olen käyttänyt mm. oksennuspyykkiä pestessä vatsataudissa.
Ihan tavallinen pesusienikin ajaa hyvin karvankerääjän asian!
Kerrotko lisää tuosta karvankerääjästä/pesusienestä? Siis miten se toimii ja tarkoitatko suihkusientä vai siivoukseen käytettävää sientä? Sellainen vaan koneeseen pyykin mukaan, eikä se hajoa tai murustu?
Kumpi tahansa käy, samanlaista pesusientä ne on molemmat. Ei murustu, vaan kerää mahtavasti karvaa! Pesusieni vaan pyykin sekaan koneeseen. Googlaa jos et usko :)
Uskoin sua kyllä, mutta googlasin silti ja tänään kokeilin tummaan 40c pyykkiin. Todellakin toimi tosi hyvin! KIITOS!!! 😃 Nyt vielä sellaista utelen, että uskaltaako tuota sienikikkaa käyttää myös 60c pesuissa? Googlen perusteella moni ohje puhui alle 60c ohjelmasta, joten jäin miettimään, että uskaltaako tuota käyttää myös liinavaatepyykissä, jonka pesen aina vähintään 60c asteessa? Siis, että kai se sieni kestää myös 60c lämpötilan...🤔 Kiitos jos viitsit vielä tähänkin vastata!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
1h+kk+kissa kirjoitti:
Mitä pesuaineita täällä ihmiset käyttävät? Mulla on kirjopyykkiaine pian lopussa ja haluan kokeilla jotain uutta, joten inspistä ja tuotesuosituksia otetaan vastaan! Saa olla tuoksuva tai tuoksuton!
Mää suosittelen Allegro ekoa! Kotimainen, turvallisempi vaihtoehto sekä iholle että luonnolle.
Allegro kiinnostaisi kyllä muuten, mutta pakkauskoko on ongelma. Näin sinkkutaloudessa en saisi kulutettua tuollaisia monen kilon pakkauksia mitenkään niin nopeasti kuin haluan. Varmasti ovat erittäin hyviä isoon perheeseen, jossa pyykinpesuainetta kuluu paljon. Mulla tulee pyykkiä suunnilleen koneellinen viikossa.
Kiitos kuitenkin suosituksesta!
Nyt on pakko kysyä, että miksi alapeukut? Enhän mä Allegroa haukkunut mitenkään, totesin vain, että pakkauskoko tuntuu turhan suurelta minun yhden hengen talouteeni...
1h+kk+kissa kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
1h+kk+kissa kirjoitti:
Mitä pesuaineita täällä ihmiset käyttävät? Mulla on kirjopyykkiaine pian lopussa ja haluan kokeilla jotain uutta, joten inspistä ja tuotesuosituksia otetaan vastaan! Saa olla tuoksuva tai tuoksuton!
Mää suosittelen Allegro ekoa! Kotimainen, turvallisempi vaihtoehto sekä iholle että luonnolle.
Allegro kiinnostaisi kyllä muuten, mutta pakkauskoko on ongelma. Näin sinkkutaloudessa en saisi kulutettua tuollaisia monen kilon pakkauksia mitenkään niin nopeasti kuin haluan. Varmasti ovat erittäin hyviä isoon perheeseen, jossa pyykinpesuainetta kuluu paljon. Mulla tulee pyykkiä suunnilleen koneellinen viikossa.
Kiitos kuitenkin suosituksesta!Nyt on pakko kysyä, että miksi alapeukut? Enhän mä Allegroa haukkunut mitenkään, totesin vain, että pakkauskoko tuntuu turhan suurelta minun yhden hengen talouteeni...
Eikö se ole vain hyvä, että kestää pitkään?
Vierailija kirjoitti:
1h+kk+kissa kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
1h+kk+kissa kirjoitti:
Kiitos kuitenkin suosituksesta!Nyt on pakko kysyä, että miksi alapeukut? Enhän mä Allegroa haukkunut mitenkään, totesin vain, että pakkauskoko tuntuu turhan suurelta minun yhden hengen talouteeni...
Eikö se ole vain hyvä, että kestää pitkään?
Tuollaisesta 8kg paketista pesee Allegron sivujen mukaan 250 koneellista pyykkiä. Minun pyykinpesutahdillani sellainen paketti kestäisi 4-5 vuotta. Mä kaipaan vaihtelua välillä kuitenkin. 😄
Onko totta, että etikka ja ruokasooda kumoavat toisensa? Ilmeisesti niitä pitäisi käyttää erillään.
Tuleeko pyykkietikasta oikeasti tuoksua pyykkiin, vai onko se vaan laimennettua etikkaa hirveällä litrahinnalla?
Miten voi olla sama pesuaine valko- ja kirjopyykille?
1h+kk+kissa kirjoitti:
Lian- ja värinkerääjäliinat ovat tosi hyviä ainakin sinkkutaloudessa. Pesen mustat ja tummahkot värilliset vaatteet keskenään sekä valkeat ja vaaleahkot värilliset keskenään. Heitän melkein joka koneelliseen mukaan tuollaisen liinan, ja se kyllä tuntuu nappaavan irtoavan värin hyvin, eikä itse tekstiilit värjäänny.
Keskimäärin pulverit pesee paremmin kuin nestemäiset, joista taas jää vähemmän jäämiä vaatteisiin. Eri pesuaineet irrottaa erilaisia likatyypejä paremmin kuin toiset. En taida muista tähän hätään kuin arielin, joka oli paras ruohon ja sen tyyppisten likojen poistoon. Eri pesuaineita on ollut artikkeleita. Eli mitä likaa haluat eniten pois. Meikkitahrat ja hiki tarvitsee eri tyyppistä pesuainetta. Vaikka pesuaineet kehitetään kaikkeen sopiviksi, niin toiset on parempia toisiin ja toiset toiseen likaan.
Oi ja voi, voiko pyykin peseminen olla näin vaikeaa. Ei teille pysty kun nauramaan. Hommatkaa mies niin hommat hoituu, vähän muutkin kun se pyykki.
Käytän fayrya vaatteiden rasva- ja ruokatahroihin. Pesen käsin likakohdan ja sitten koneeseen. Katson ettei pesukoneeseen mene paljoa fayryä sen vaatteen mukana. Mutta fayry liottaa siitä hankalat rasvat pois.
Vierailija kirjoitti:
Olisko nuo desinfioivat aineet tullut nyt maskien myötä markkinoille..
Kyllä niitä on aina saanut, mutta ei niillä tavallisessa pyykissä käyttöä. Päinvastoin jatkuvassa käytössä saat aikaan haittaa. Mutta esim jos on joku eritteinen ihosairaus tai ripuli kierre, niin ne voi olla ihan aiheellisia
Vierailija kirjoitti:
Vinkkejä sappisaippuan käyttöön otetaan vastaan. Eräs mysteeritahra ei lähtenyt ainakaan vielä :D
Sappisaippua käy parhaiten marjoihin ja sen tyyppisiin. Huonolaatuiseen puuvillaan jää rasvat helposti ikuisiksi ajoiksi.
Vierailija kirjoitti:
Tuleeko pyykkietikasta oikeasti tuoksua pyykkiin, vai onko se vaan laimennettua etikkaa hirveällä litrahinnalla?
Hyvin vähän siitä tuoksua tulee mun mielestä. Jos oot tottunut tavalliseen hajustettuun huuhteluaineeseen, tuskin tunnet mitään tuoksua. No, onhan ne usein nätimmissä pulloissa kuin tavallinen etikka. Mä olen täyttänyt sievää pyykkietikkapulloa tavallisella etikalla sen jälkeen, kun pyykkietikka loppui. En huomaa juurikaan eroa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vinkkejä sappisaippuan käyttöön otetaan vastaan. Eräs mysteeritahra ei lähtenyt ainakaan vielä :D
Sappisaippua käy parhaiten marjoihin ja sen tyyppisiin. Huonolaatuiseen puuvillaan jää rasvat helposti ikuisiksi ajoiksi.
Rasvatahrat irtoaa käsitiskiaineella paremmin kuin sappisaippualla.
Vierailija kirjoitti:
Oi ja voi, voiko pyykin peseminen olla näin vaikeaa. Ei teille pysty kun nauramaan. Hommatkaa mies niin hommat hoituu, vähän muutkin kun se pyykki.
Mulla on mies. Jos kysyn häneltä, että mitäs pyykinpesuainetta täĺlä kertaa ostettaisiin, hän vastaa että ihan samantekevää. Jos pyydän häntä tuomaan kaupasta mieleistään pyykinpesuainetta, hän ostaa sen pullon, mikä ekana käteen osuu. Tai sitten soittaa mulle ja kysyy, mitä toivon hänen ostavan.
Kysäisin häneltä äsken kokeeksi, että mitä ovat pyykin desinfiointiaine, värin- ja liankerääjäliinat, karvankerääjäsieni, sappisaippua ja pyykkietikka. Hän totesi, että käydään huomenna kaupoilla ja varmaan löydetään kaikkia noita, jos kerran niitä haluan. Tarkensin, että tietääkö hän mitä ne ovat ja mihin tarkoitukseen. Sappisaippuan ja värinkerääjäliinat hän tunnisti sekä tuotteena että käyttötarkoituksen mukaan. Pyykkietikkaa hän tiesi kaupoissa nähneensä, mutta ei ollut varma sen käyttötarkoituksesta. Uskoi toki, että pullon kyljestä lukemalla sekin selviäisi.
En minä nyt tällä perusteella oikein keksi, että mitä hyötyä miehestä minulle just näissä pyykkiasioissa on. Toki hän pyykkiä osaa pestä, mutta kiinnostus paneutua asiaan on pyöreä nolla. Ja juuri niille, joita kiinnostaa vähän paneutua, kuulla kokemuksia erilaisista tuotteista yms, tämä ketju kai on tarkoitettu. En minä ainakaan mistään kommentista sellaista vaikutelmaa ole saanut, että pyykinpeseminen itsessään olisi kommentoijalle niin vaikeaa, ettei moinen millään omatoimisesti onnistuisi. Saatika sitten, että jotakuta nimenomaan miespuolista henkilöä apuun kaivattaisiin. Minä uskallan veikata, ettei valtaosaa miehistä juuri kiinnostele hifistellä pyykinpesun kanssa. Ja tietenkin ne, joita kiinnostaa, ovat yhtä tervetulleita osallistumaan keskusteluun kuin naisetkin, ainakin mun puolestani.
Kumpi tahansa käy, samanlaista pesusientä ne on molemmat. Ei murustu, vaan kerää mahtavasti karvaa! Pesusieni vaan pyykin sekaan koneeseen. Googlaa jos et usko :)