Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suuri pyykkäyskeskustelu 2021!!

Vierailija
29.05.2021 |

Keskustellaan tässä ketjussa kaikesta pyykinpesuun liittyvästä! Kysyä saa mitä vaan aiheeseen liittyvää eikä tyhmiä kysymyksiä ole! Keskustellaan pyykinpesuaineista, huuhteluaineista, pyykkietikoista jne. Kerrotaan hyviä vinkkejä ja niksejä pyykkivuoren selättämiseen. Jaetaan hyvät ja huonot kokemukset eri tuotteista.

Minä aloitan kysymällä, että mitä ihmettä on pyykin desinfiointiaine? Tuollaiseen tuotteeseen siis Foodieta selatessani törmäsin, enkä ole ennen tällaisesta kuullutkaan. :D Toinen itselleni ihan uusi tuttavuus on lian- ja värinkerääjäliinat. Niiden käyttötarkoituksen ymmärrän, mutta mietin, että ovatko ne oikeasti hyviä ja tarpeellisia? Kertokaa kokemuksianne näistä tuotteista!

Kommentit (37)

Vierailija
1/37 |
29.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lian- ja värinkerääjäliinat ovat tosi hyviä ainakin sinkkutaloudessa. Pesen mustat ja tummahkot värilliset vaatteet keskenään sekä valkeat ja vaaleahkot värilliset keskenään. Heitän melkein joka koneelliseen mukaan tuollaisen liinan, ja se kyllä tuntuu nappaavan irtoavan värin hyvin, eikä itse tekstiilit värjäänny.

Mitä pesuaineita täällä ihmiset käyttävät? Mulla on kirjopyykkiaine pian lopussa ja haluan kokeilla jotain uutta, joten inspistä ja tuotesuosituksia otetaan vastaan! Saa olla tuoksuva tai tuoksuton!

Vierailija
2/37 |
29.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, nuo lian- ja värinkerääjäliinat on ihan ehdottomia! Muistakaa laittaa ne koneeseen pesupussissa, jotta eivät tuki konetta.

Pesuaineena olen jo vuosia käyttänyt Omo color sensitive -merkkiä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/37 |
29.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo, nuo lian- ja värinkerääjäliinat on ihan ehdottomia! Muistakaa laittaa ne koneeseen pesupussissa, jotta eivät tuki konetta.

Tuki konetta? Mitä tarkoitat?

Vierailija
4/37 |
29.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toimiiko karvankerääjät?

Vierailija
5/37 |
29.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisko nuo desinfioivat aineet tullut nyt maskien myötä markkinoille..

Vierailija
6/37 |
29.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

1h+kk+kissa kirjoitti:

Mitä pesuaineita täällä ihmiset käyttävät? Mulla on kirjopyykkiaine pian lopussa ja haluan kokeilla jotain uutta, joten inspistä ja tuotesuosituksia otetaan vastaan! Saa olla tuoksuva tai tuoksuton!

Mää suosittelen Allegro ekoa! Kotimainen, turvallisempi vaihtoehto sekä iholle että luonnolle.

Vierailija
7/37 |
29.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Värinkerääjäliinat ovat meillä käytössä mustavalkoisia tekstiilejä pestessä. Värit pysyvät minusta paremmin "oikeilla paikoillaan", kun pistää liinan tai pari pyykin sekaan. Liankerääjinä eivät ainakaan niin hyvin toimi, että erillistä tahranpoistoa korvaisivat. En toisaalta tiedä, onko se tarkoituskaan. Olen kokeillut sekä Lidlin, Dylonin että Dr.Beckmannin liinoja ja kaikki ne minusta ajavat asiansa.

Kirjopyykkiaineita mulla on tällä hetkellä kahta eri sorttia. Hajustamaton Erisanin biohajoava pyykinpesuneste sekä Surfin Lotus flower & wild freesia neste niitä kertoja varten, kun haluan tuoksua. Tämän jälkimmäisen tuoksu on tosi hyvä mielestäni, mutta aika voimakas mun tuoksuttomiin aineisiin tottuneelle nokalleni. Lähinnä käytän sitä torkkupeittojen, sisustustyynynpäällisten yms. pesemiseen, niin se tuoksu ei koko ajan nenässä pyöri. Seuraavaksi taidan tyytyä Sertoon, kun niissä on miedommat tuoksut. 😁

Vierailija
8/37 |
29.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toimiiko karvankerääjät?

Onko tämmöisiäkin olemassa? Kissanomistajana kiinnostaa.

Vierailija
9/37 |
29.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

1h+kk+kissa kirjoitti:

Mää suosittelen Allegro ekoa! Kotimainen, turvallisempi vaihtoehto sekä iholle että luonnolle.

Allegro kiinnostaisi kyllä muuten, mutta pakkauskoko on ongelma. Näin sinkkutaloudessa en saisi kulutettua tuollaisia monen kilon pakkauksia mitenkään niin nopeasti kuin haluan. Varmasti ovat erittäin hyviä isoon perheeseen, jossa pyykinpesuainetta kuluu paljon. Mulla tulee pyykkiä suunnilleen koneellinen viikossa.

Kiitos kuitenkin suosituksesta!

Vierailija
10/37 |
29.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

1h+kk+kissa kirjoitti:

Allegro kiinnostaisi kyllä muuten, mutta pakkauskoko on ongelma. Näin sinkkutaloudessa en saisi kulutettua tuollaisia monen kilon pakkauksia mitenkään niin nopeasti kuin haluan. Varmasti ovat erittäin hyviä isoon perheeseen, jossa pyykinpesuainetta kuluu paljon. Mulla tulee pyykkiä suunnilleen koneellinen viikossa.

Kiitos kuitenkin suosituksesta!

Ja tästä unohtui nimimerkki eli 1h+kk+kissa

Vierailija
11/37 |
29.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole koskaan laittanut niitä liinoja pesupussiin, eivätkä ole tukkineet konetta. Ihan ovat kokonaisina tulleet ulos sieltä.

Pyykin desinfiointiaineita on ainakin Yhdysvalloissa ollut jo kauan ennen koronaakin. En ole koskaan kokeillut. Olen ymmärtänyt että niiden tarkoitus on poistaa pahoja hajuja pyykeistä, mutta etikkahan ajaa saman asian.

Vierailija
12/37 |
29.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ainakin Sanytolia on ollut myynnissä ennen koronaa. Olen käyttänyt mm. oksennuspyykkiä pestessä vatsataudissa.

Ihan tavallinen pesusienikin ajaa hyvin karvankerääjän asian!

Vierailija
13/37 |
29.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Desinfioivaa ei tarvi kotioloissa. On tarkoitettu laitoksiin poistamaan bakteereja etteivät tartu potilaasta toiseen. Perheillä on samat bakteerit eikä niistä ole haittaa.

Lämpödesinfektio tapahtuu 70:ssä asteessa ja kymmenessä minuutissa.

Ihan peruspesuaineet riittää kotona. Ja liikaa ei kannata ainetta annostella koska saostuu koneen putkiin ja jos jäämiä jää vaatteeseen haurastuttaa sitä.

Ja vielä, veden kovuus vaikuttaa annostelun määrään. Netistä löytyy oman alueen veden kovuus ja pakkauksen kyljestä mitä millekkin kovuudelle suositellaan.

Suomessa on yleensä pehmeää vettä, joten minimimäärä pesuainetta riittää.

Jossain Länsi-Suomessa voi olla hieman kovempaa.

Vierailija
14/37 |
29.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten voi pyykätä patjat?

Vierailija
15/37 |
29.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten voi pyykätä patjat?

Tekstiilipesurilla. Niitä voi vuokrata.

Vierailija
16/37 |
29.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä ainakin Sanytolia on ollut myynnissä ennen koronaa. Olen käyttänyt mm. oksennuspyykkiä pestessä vatsataudissa.

Ihan tavallinen pesusienikin ajaa hyvin karvankerääjän asian!

Kerrotko lisää tuosta karvankerääjästä/pesusienestä? Siis miten se toimii ja tarkoitatko suihkusientä vai siivoukseen käytettävää sientä? Sellainen vaan koneeseen pyykin mukaan, eikä se hajoa tai murustu?

Vierailija
17/37 |
29.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vinkkejä sappisaippuan käyttöön otetaan vastaan. Eräs mysteeritahra ei lähtenyt ainakaan vielä :D

Vierailija
18/37 |
29.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä käytän pesupähkinöitä peruspyykille. Jos on jotain likaisempaa, niin sitten pitää käyttää jotain tujumpaa ainetta. Pesuaineisiin menee jotain 30e rahaa vuodessa, vaikka on kaksi teiniä. Ja inhoan kaikkien hajustettujen pesuaineiden hajua.

Vierailija
19/37 |
29.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pesun jälkeen jotkin ruokatahrat saattavat jättää vaatteeseen väriläikän (esim porkkana tai tomaatti). Nämä läikät saa helposti pois, kun laitat vaatteet auringonvaloon. UV-säteily vaalentaa ja muutenkin desinfioi.

Vierailija
20/37 |
29.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sappisaippua on kyllä tosi hyvä keksintö! Lidlin nestemäinen, harjallisessa putelissa myytävä (jotain alle 2€) on kätevä käyttää yksittäisiin tahroihin tai pinttyneeseen likaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi kaksi