Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Te joilla on luottokortti, onko se aina käytettynä lähes tappiin asti? Mulla on aina

Vierailija
29.05.2021 |

Jotenkin sitä vaan kuvittelee että luottokortin raha olisi minulla olevaa rahaa eikä osaa ajatella sitä lainana, niin tulee helposti ostettua kun ajattelee että rahaa on, koska luottokortti. On ne pankit kelmejä. Unelma olisi saada joku päivä maksettua molemmat kortit nollaan. Ehkä vielä joskus...

Kommentit (147)

Vierailija
101/147 |
29.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytän luottokorttia vain matkojen varauksiin ja matkoilla.

Muuten aina debitiä- järjetöntä j olisi joutua luottokorttikierteeseen ja elää siis yli varojen.

Mutta minulla onkin kymmeniä tuhansia rahaa säästössä

Vierailija
102/147 |
29.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei nyt kuulu aiheeseen, mutta ymmärrän luottokortin hotellimaksuissa, äkillisissä menoissa, auton remontti yms., mutta en sitten sitä, että päivittäistä elämää eletään luottokortilla. Eikö se tavallaan ole velalla elämistä koko ajan?

Eikö ne hotellimaksut ja auton remontit ole sitten yhtä lailla velkaa, jos luottokortilla maksetaan? Eikös se tarkoita sitä, että ei oikeasti olisi varaa niihin remppoihin?

Miksi ylenkatsoa ihmistä, jolla ei ole varaa ruokaan ja ostaa sitä luotolla, jos itsekin tekee hankintoja luotolla? Onko se vain siksi, että köyhää on kiva kyykyttää?

On. Luottokortin käyttö on aina velaksi elämistä, koska sillä maksettaessa raha varsinaisesti vaihtaa omistajaa vasta kun maksat sen luottokorttilaskun.

Eli jos ajatellaan että sulla tulee luottokorttilasku edeltävältä kuukaudelta kuukauden 1. päivä ja siinä on 14pv maksuaikaa, ja nyt vaikka kaupassa 1.6. lyöt ostokset luotolle niin tililtäsi tai lompakostasi ei häviä senttiäkään. Lasku näistä tuotteista tulee 1.7. ja se pitää maksaa kahden viikon sisällä eli jos maksat eräpäivänä niin vaikket käyttäisi "luottoa" ollenkaan niin elät silti velaksi käytännössä jopa 6 viikkoa!

Ja sitten osalla niitä luottokorttilaskuja lyhennellään vielä kuukausitolkulla ettei edes makseta heti pois. Jos päivittäistä arkea pyöritetään luottokortilla niin silloin todellakin eletään velaksi koko ajan, olet jatkuvasti velkaa käytännössä kaikista ostoksista ja rahan käyttöä on vaikea hallita kun sitä ei konkreettisesti joudu maksamaan vasta kuin viikkojen kuluttua. Tätä en todellakaan ymmärrä miten monet jopa oikein kehuu makselevansa luotolla jatkuvasti. Silloin ei ole talous kyllä hallinnassa ollenkaan.

Itse käytän luottokorttia vain niissä tilanteissa, kun se on välttämätöntä. Esim. hotellit, autonvuokraus ym., netissäkin usein pystyy maksamaan pay palilla yms suoraan tililtä/pankkikortin puolelta.

"Ongelma" joka on ongelma vain AV:lla kun tonni rahaa tilillä polttaa näpeissä niin vietävästi :D 

Jos luottoyhtiö tarjoaa kuukauden korotonta maksuaikaa niin luottokorttia käyttämällä sinulla on koko ajan kuukauden kulujen verran rahaa enemmän tilillä. Tälle summalle pankki mm. maksaa korkoa (toki melko marginaalista käyttötileillä).

Lisäksi luottokortilla maksaessa monesti saa erilaisia etuja luottokorttiyhtiöltä, esim. pidempää takuuaikaa ostoksille, lentopisteitä yms = käytännössä ilmaista rahaa. Miksi jättää se ottamatta vastaan?

Kaikista kommenteista päätellen av:llä visiin käy vaan hyväosaiset, eli ei yhtään puolesta miljoonasta maksuhäiriömerkintäisestä suomalaisesta :)

Ymmärrän pointtisi. Ongelmahan luottokortin käytöstä syntyy siitä, että luottokortin limiitti on vaikkapa 1000€ ja nettopalkka vaikkapa 1500€. Siinä vaiheessa, kun se nettopalkka 1500€ ei riitä perus elämään sisältäen sen luoton maksun, vaan aletaan elämään sen nettopalkan _lisäksi_ sillä tonnin limiitillä, edes osalla sillä, niin alkaa tulla ongelmia pidemmässä juoksussa, vaikka luottokorttivelkaa säännöllisesti lyhennetään ja korot olisi pienet. Siinä vaiheessa se muuttuukin lainaksi ja sitten, jos kuukausittaiset kulut ovat nettopalkan verran ja se limiitti on lisäksi tapissa, vasta suossa ollaan, kun pitäisi maksaa +- 0 käteen jäävästä osuudesta se luottokorttikin pois.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/147 |
29.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Musta tuntuu tosi oudolta, että tällä palstalla kellään muulla kuin aloittajalla ei ole koskaan luottokortti tapissa.

En asu Suomessa, mutta täällä meillä luottokortin käyttö kertoo miten ihminen hoitaa raha-asioita ja miten käyttää myönnettyä luottoa. Kortin luoton käyttämisellä on seurauksensa, joko hyvä tai paha. Kortin/kortit tappiin käyttämällä ihminen vahingoittaa pahasti omaa luottohistoriaa. Luottokortin luoton käyttöaste vaikuttaa ihmisen credit scoreen, eli jos käyttää kortin luoton kokonaan, niin voi romahduttaa credit scoren. Credit score vaikuttaa periaatteessa ihmisen koko elämään, esim. asuntolainan saantiin, mahdollisiin muihin lainoihin, työpaikkaa hakiessa voidaan katsoa jne. Meillä luottokorttien käyttörajat ovat korkeat, ja osittain juuri sen käyttöasteen vuoksi. Joskus lomamatkoilla saattaa syntyä isokin luottokorttilasku, kun lasketaan matkat, hotellit, auton vuokraus, syömiset, nähtävyydet jne., joten luoton täytyy olla iso, jotta käyttöasteprosentti pysyy matalana. Tämä on puhdasta matematiikkaa. Kortin käytöstä voi saada itselleen huomattavat edut, vaikkapa puhdasta rahaa käteen, joten kukapa sitä ei haluaisi. Pankkikorttia käytetään vain käteiseen nostoon automaatista, jos sitä tarvitsee, ja luottokorttia käytetään kaikkeen muuhun ostamiseen ja maksamiseen. Jos haluaa maksimoida edut, niin voi laskujakin maksaa luottokortilla. Lasku kannattaa aina maksaa kerralla pois, että ei tule korkokuluja. Sehän tarkoittaa sitä, että tilillä pitää olla rahaa luottokortin maksamista varten, eli pitää olla hyvät säästöt. Raha kannattaa pitää omalla tilillä niin pitkään kuin mahdollista, sillä siitäkin saa pankin puolelta etuja. Matematiikkaa siis. Meillä ei ole yhdessäkään kortissa vuosimaksua.

Vierailija
104/147 |
29.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enpä käytä sitä juuri koskaan. Mies maksaa joskus isompia ostoksia visalla ja minä sitten siirrän rahaa miehen tilille, että saa maksettua sen visan pois. Varmaan jos jotain varauksia pitäisi tehdä, mutta en matkustele ulkomailla juurikaan, ei ole aikaa. 

Vierailija
105/147 |
29.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei nyt kuulu aiheeseen, mutta ymmärrän luottokortin hotellimaksuissa, äkillisissä menoissa, auton remontti yms., mutta en sitten sitä, että päivittäistä elämää eletään luottokortilla. Eikö se tavallaan ole velalla elämistä koko ajan?

Eikö ne hotellimaksut ja auton remontit ole sitten yhtä lailla velkaa, jos luottokortilla maksetaan? Eikös se tarkoita sitä, että ei oikeasti olisi varaa niihin remppoihin?

Miksi ylenkatsoa ihmistä, jolla ei ole varaa ruokaan ja ostaa sitä luotolla, jos itsekin tekee hankintoja luotolla? Onko se vain siksi, että köyhää on kiva kyykyttää?

Hotellit yms on hyvä maksaa luottokortilla koska sillä lailla saa rahansa takaisin jos jokin menee mönkään. Suoraan tililtäsi hotellitoimijalle maksettuja rahoja et reklamaatiotilanteessa koskaan enää näe.

Jos ei raha riitä ruokaan niin silloin on eletty yli varojen eli laitettu rahaa epäolennasiin juttuihin! Köyhällä ei edes pitäisi olla luottokorttia jos taju omasta taloudesta on noin huonolla tolalla. Yllätyslaskuja EI ole olemassa. Kyllä ne laskut aina ovat seurausta jonkin tuotteen tai palvelun hankkimisesta. Ihan joka hemmetin kerta.

Mikä tässä on sulle epäselvää?

Yllätyslasku on sellainen, joka tulee todellakin yllätyksenä. Esim. lemmikin sairastuminen, auton hajoaminen (joutuu käyttämään taksia jos on kiire johonkin), hammassärky tai joku muu hammasongelma, joutuu menemään yksityiselle tyyliin heti jne. Nämä on sellaisia, johin ei välttämättä ole just nyt varaa, mutta onneksi on se luottokortti. Tai jos ei ole, kuten minulla, vien todellakin kissan lääkäriin, maksan sen heti ja syön itse makaronia loppukuun. 

Nyt joku huutaa heti, että pitää olla puskuria! Kyllä oli puskuria, mutta 1,5v työttömänä on aika hyvin syönyt puskurit. On ollut se ns. huono aika, mitä varten on hyvinä aikoina säästetty. 

Tällaista on oikea elämä. 

Vierailija
106/147 |
29.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En käytä luottokorttia muuten kuin matkojen varaamiseen tai ulkomailla. Ei se mikään shoppailukortti minulle ole. Maksan kaiken heti takaisin, en tykkää turhista koroista.

Vierailija
107/147 |
29.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Musta tuntuu tosi oudolta, että tällä palstalla kellään muulla kuin aloittajalla ei ole koskaan luottokortti tapissa.

No mulla ei ole koko korttia. 

Vierailija
108/147 |
29.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika huolestuttavaa, jos ihmisten pitää ostaa sohvia tai pesukoneita luotolla.

Vierailija
109/147 |
29.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei ole perheessä yhtään luottokorttia 💳

eikä tule.

Vierailija
110/147 |
29.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En käytä luottopuolta koskaan. Joskus harvoin ulkomaan työreissulla saatan käyttää. Luoton käyttäminen on kallista! Hemmetin uunot, ettekö te osaa laskea plus- ja miinuslaskentaa? Miksi te valitatte rahapulasta, kun ihan itse lapioitte rahaa pankille? 

EI IKINÄ MITÄÄN LUOTOLLA, jos ei ole aivan välttämättömän pakko. Ja ei edes silloinkaan!!! Ja monta huutomerkkiä !!!

Vierailija
111/147 |
29.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika huolestuttavaa, jos ihmisten pitää ostaa sohvia tai pesukoneita luotolla.

Tässä ketjussa on aika monta kertaa selitetty, miksi se sohva tai pesukone kannattaa ostaa luottokortilla.

Vierailija
112/147 |
29.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytän luottokorttia käänteisesti. Ainakin sille luottokortille joka minulla on, voi myös tallettaa rahaa. Eli aivan kuten maksaisin laskun, laitan sinne ylimääräistä rahaa silloin tällöin.

Kuulostaa tyhmältä, tiedän. Olen naimisissa oleva mies+lapsia. Joskus on omia tarpeita ja menoja, joihin tarvitsee ylimääräistä rahaa ilman mitään jäkätystä. Voin tuolla luottokortin ylisaldolla joko maksaa suoraan menojani, tai nostaa pientä pankin provisiota vastaan käteistä automaatilta.

Suosittelen metodia lämpimästi kaikille ukkomiehille

Vierailija
113/147 |
30.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun pankikortti kloonattiin jokunen vuosi sitten ja vorot olivat höylänneet tilin tonnin miinukselle ennen kuin huomasin asian. Sain lopulta rahat takaisin, mutta asian selvittäminen kesti useamman viikon ja se aika oli pärjättävä ilman käteistä.

Siitä saakka olen nostanut hieman käteistä palkkapäivänä ja siirtänyt loput rahat säästötilille. Maksan aivan kaiken luottokortilla ja sitten maksan säästötililtä korttilaskun kuun lopussa. Tämä siksi että vastaavassa tapauksessa luottokorttifirmat hoitavat asian huomattavasti tehokkaammin, noin 24-72 tunnissa kortista riippuen.

Yllättävänä plussana rahaa on jäänyt säästöön enemmän kuin koskaan ja sijoittelen säästötilin ylimääräiset säännöllisesti rahastoihin.

Vierailija
114/147 |
30.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä ostan kaiken ruoan ja päivittäistavarat luottokortilla. Mutta en käytä luotto- ominaisuutta, vaan käytän Visaa maksuaikakorttina eli maksan kerran kuussa kaiken pois. Ei mene tilinhoitomaksua eikä korkoa. Tykkään tehdä näin, ei ole siitä kiinni että ei olisi rahaa.

Mikä tässä on pointti, siis miksi et käytä pankkikorttiominaisuutta niin, että maksat ostokset saman tien?

Ohis. Ainakin dansken platinakortilla saa tietyn prosenttimäärän rahana takaisin luottokorttimaksuista.

Vierailija
115/147 |
30.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En käytä juuri ikinä. Joskus jotain isompaa maksanut jos ei käyttötilillä ole niin paljon rahaa ollut, mutta aina maksanut kokonaan eräpäivään mennessä.

Vierailija
116/147 |
30.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä maksan lähes kaikki ostokset luottokortilla, mutta käytän korttia vain maksuaikakorttina eli en koskaan käytä varsinaisesti luotto- ominaisuutta. Näin olen toiminut aina.

Vierailija
117/147 |
30.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki perheen ostokset ja tankkaukset luottokortilla (noin 700-1200€/kk). Kuun vaihteessa sitten kortti nollille. Luottorajana on 2500€ ja pankkitilillä pidän tuota tavallaan nollatasona, eli koskaan ei saa laskea tilin saldo alle sen, ettei jäisi maksamatta ja menisi korkoa. Nykyään käytössä norjalaispankin kortti, jolla saa ostoksista 1% bonusta. Ei kk eikä vuosimaksuja, toisin kun oli oman pankin pankki/luotto korteissa. Nyt olen jättänyt nuo omien pankkien kortit kokonaan pois tuon maksullisuuden vuoksi. Meillä tämä pelaa hyvin näin. Ei tule ylimääräisiä kuluja.

Vierailija
118/147 |
30.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen kaikki ostokset kuukauden aikana luottokortilla mutta en käytä luotto-ominaisuutta vaan maksan kertyneen laskun aina kerralla pois.

Vierailija
119/147 |
30.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tavallaan joo. Mutta mitä väliä? En minä koe velasta mitään tunnon tuskia, kun hoidan sen pois silloin kun on sovittu eli viimeistään heti seuraavan laskun tullessa.

Meillä esimerkiksi arkinen elämä pyörii luottokortilla ihan vaan helppouden takia. Yhteisiä ostoksia, ihan siis ruokaa, bensaa ja lapsen vaatteita hankitaan luottokortilla ja lasku maksetaan kerran kuussa yhteiseltä tililtä. Samalta tililtä menee myös kaikki yhteiset laskut. Helpompi siirtää yhteiselle tilille x summa kerran kuussa kuin puljata jokainen kauppareissu erikseen, että kumpi maksoi ja paljonko.

Vierailija
120/147 |
30.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla luottokorteissa rajat 4000+2000+2000 , sekä miehen rajattomaan Amexiin sivukortti, joten ei, ei ole tapissa :) En ole koskaan elänyt yli varojeni, ja kaikki maksetaan eräpäivänä nolliin. Silloin kun oli köyhä opiskelija, ei ollut luottokorttia ja sen jälkeen olen elänyt ottamatta koskaan muuta kuin asuntovelkaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan viisi