Onko koulun ja päiväkodin esikouluilla oikeasti suurta eroa?
Tuossa yhdessä ketjussa kun ihmeteltiin esikoulun kurahousujen pukemiskäytäntöjä, niin jotkut oli sitä mieltä, että päiväkodin esikoulut olisivat muutenkin päiväkotimaisempia kuin koulun yhteydessä esikoulut. Onko oikeasti näin? Eikö niissä kuitenkin samat asiat opeteta ja henkilökunta ihan yhtä pätevää ja kokenutta molemmissa?
Kommentit (48)
Ei ole. Koulun tiloissa olevat ovat samoin jonkun päiväkodin alla.
Onko esikoululapset yleensä tekemissä muiden ikäryhmien kanssa vai oman porukan kesken vaan? Tarkoitan, että leikkiikö päiväkodin esikoululaiset päiväkotilasten kanssa ja koulun esikoululaiset koululaisten kanssa?
Erot on lähinnä millainen henkilökunta on riippumatta paikasta.
No ensinnäkin koulujen tiloissa toimivat eskarit ovat jonkun päiväkodin alaisuudessa, koska eskari on varhaiskasvatusta eikä koulua. Käytännöt riippuu varmaan siitä, kuinka koulumaista työskentely on. Joissain koulujen eskareissa se 4 tuntia eskaria noudattaa koulujen oppi- ja välitunteja. Yleisempää kuitenkin taitaa olla sellainen päiväkotimainen rytmi ja toimintakulttuuri. Mun lapsi oli ns. koulun eskarissa ja sama meininki oli kun päiväkodissa, kurahousutkin oli. Tietynlainen ”koululaisen identiteetti” eskarille selvästi kasvoi, mutta se liittyi siihen paikkaan, että käytiin koulun ruokalassa, kirjastossa, liikuntasalissa jne. eikä niinkään siihen toimintaan, joka ei paljon päiväkotipäivistä eronnut.
Jos olisi mahdollisuus valita, kumpaan laittaisitte oman lapsenne?
Vierailija kirjoitti:
Onko esikoululapset yleensä tekemissä muiden ikäryhmien kanssa vai oman porukan kesken vaan? Tarkoitan, että leikkiikö päiväkodin esikoululaiset päiväkotilasten kanssa ja koulun esikoululaiset koululaisten kanssa?
No sekin nyt riippuu ihan paikasta,tilaratkaisuista sun muista. Jossain eri ryhmät ulkoilee esim eri aikoihin,jossain taas samaan aikaan.
Koulun eskareisa joissain on eskareilla omat pihat,jossain taas välitunnilla ovat samassa koululaisten kanssa.
Itse muistan päiväkodin eskarissa ollessa, miten kivaa oli, kun ME oltiin niitä isoja, joilla oli omat juttunsa päiväkotilapsiin verratuna! :)
Koulussa olisi oltu niitä pienimpiä.
Vierailija kirjoitti:
Jos olisi mahdollisuus valita, kumpaan laittaisitte oman lapsenne?
Riippuisi ihan matkasta,tiloista ja paikan maineesta jos mahd valita.
En usko että ero muutoin selkeä suuntaan tai toiseen.
Eskareissa on eroa. Osassa lapset oppii koulutaitoja ja ekaluokan asioita, toisissa leikitään enemmän.
Merkittävin ero kuitenkin on, löytyykö eskarista sosionomi vai yliopiston käynyt varhaiskasvatuksen opettaja. Jälkimmäinen on pedagogi ja työnjälki sen mukaista. Heistä on kuitenkin pulaa, joten monessa eskarissa huseeraa sosionomi.
Vierailija kirjoitti:
No ensinnäkin koulujen tiloissa toimivat eskarit ovat jonkun päiväkodin alaisuudessa, koska eskari on varhaiskasvatusta eikä koulua. Käytännöt riippuu varmaan siitä, kuinka koulumaista työskentely on. Joissain koulujen eskareissa se 4 tuntia eskaria noudattaa koulujen oppi- ja välitunteja. Yleisempää kuitenkin taitaa olla sellainen päiväkotimainen rytmi ja toimintakulttuuri. Mun lapsi oli ns. koulun eskarissa ja sama meininki oli kun päiväkodissa, kurahousutkin oli. Tietynlainen ”koululaisen identiteetti” eskarille selvästi kasvoi, mutta se liittyi siihen paikkaan, että käytiin koulun ruokalassa, kirjastossa, liikuntasalissa jne. eikä niinkään siihen toimintaan, joka ei paljon päiväkotipäivistä eronnut.
Tähän pieni korjaus,esikoulu kuulu koulutoimen alle nykyään.
On todella suuri ero. Koulun esikoulu on ihan tavallista koulunkäyntiä. Päiväkodin esikoulu on päiväkodin.
Vierailija kirjoitti:
Eskareissa on eroa. Osassa lapset oppii koulutaitoja ja ekaluokan asioita, toisissa leikitään enemmän.
Merkittävin ero kuitenkin on, löytyykö eskarista sosionomi vai yliopiston käynyt varhaiskasvatuksen opettaja. Jälkimmäinen on pedagogi ja työnjälki sen mukaista. Heistä on kuitenkin pulaa, joten monessa eskarissa huseeraa sosionomi.
Eskariopella pitää olla pätevyys esikouluopeksi.Kaikillä varhaiskasvatuksen opettajilla tätä ei ole.
Voivat toki sijaistaa eskaropea.
Vierailija kirjoitti:
Eskareissa on eroa. Osassa lapset oppii koulutaitoja ja ekaluokan asioita, toisissa leikitään enemmän.
Merkittävin ero kuitenkin on, löytyykö eskarista sosionomi vai yliopiston käynyt varhaiskasvatuksen opettaja. Jälkimmäinen on pedagogi ja työnjälki sen mukaista. Heistä on kuitenkin pulaa, joten monessa eskarissa huseeraa sosionomi.
Oletko trolli
Jatkuvasti spämmäät näissä tuota paskaa.
Ero on ihmisessä.Käytännössä olen nähnyt että on hyviä ja huonoja tällä alalla.jakoperuste ei liity koulutukseen.
Mutta totta on se että varsinkin pääkaupunkiseudulla lähes joka toista opettajan paikkaa tekee lähihoitaja.
Vierailija kirjoitti:
On todella suuri ero. Koulun esikoulu on ihan tavallista koulunkäyntiä. Päiväkodin esikoulu on päiväkodin.
No eikä ole.
Riippuu tasan paikasta ja henkilökunnasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ensinnäkin koulujen tiloissa toimivat eskarit ovat jonkun päiväkodin alaisuudessa, koska eskari on varhaiskasvatusta eikä koulua. Käytännöt riippuu varmaan siitä, kuinka koulumaista työskentely on. Joissain koulujen eskareissa se 4 tuntia eskaria noudattaa koulujen oppi- ja välitunteja. Yleisempää kuitenkin taitaa olla sellainen päiväkotimainen rytmi ja toimintakulttuuri. Mun lapsi oli ns. koulun eskarissa ja sama meininki oli kun päiväkodissa, kurahousutkin oli. Tietynlainen ”koululaisen identiteetti” eskarille selvästi kasvoi, mutta se liittyi siihen paikkaan, että käytiin koulun ruokalassa, kirjastossa, liikuntasalissa jne. eikä niinkään siihen toimintaan, joka ei paljon päiväkotipäivistä eronnut.
Tähän pieni korjaus,esikoulu kuulu koulutoimen alle nykyään.
Ei kuulu
Eskarit ovat päiväkodin alaisuudessa vaikka toimisivat koulun tiloissa.
Ei näissä välttämättä mitään logiikkaa ole. Meillä ainakin oli sillä tavalla, että koulun esikoulussa oli paljon tiukempi kurahousupakko kuin sitä edeltävässä päiväkodissa. Päiväkodissa sai pahimpia kurakelejä lukuun ottamatta olla tavallisissa vettä pitävissä puvuissa. Mutta jos esikoulussa vähänkin märkää maata, silloin aina kurahousut.
Kuin yö ja päivä. Päiväkodin eskarissa olo on kuin päiväkodissa muutenkin eli lapsenomaista leikkiä, oppiminnen on lähinnä sitä, että älä ota toisen kädestä hiekkalapiota. Liikuntaa ei ole käytännössä lainkaan, kaikenlainen "akateeminen oppiminen" tyyliin numerot, kirjaimet, pohtiminen jne. loistaa poissaolollaan. Koulun eskarissa hiotaan erilaisia kädentaitoja ja motoriikkaa, päiväkodin eskarissa ollaan lauma, jossa yksilöllä ei ole merkitystä.
Koulun eskaria on vain 4 tuntia, eskariopettaja on koko sen ajan 100% lasten kanssa. Hän ei mene kirjoittamaan vasuja, ei poistu suunnittelemaan, ei vastaile hammaslääkärin kysymyksiin eskariaikana. Hän on vain lapsia varten! Päiväkodin eskarissa lapset on sivuroolissa, aika usein lastenhoitajan tai harjoittelijan kanssa ns. vapaassa leikissä.
Koulun eskarissa on selkeä tavoite, päiväkodin eskarissa se periaatteessa on myös, mutta sitä kohti ei olla menossa.
Sisko on varhaiskasvatuksen ope ja oli ensin päiväkodin yhteydessä olevassa eskarissa, nyt koulun yhteydessä. Hänen mielestään koulun yhteydessä olevassa vaaditaan lapsilta enemmän omatoimisuutta esim pukemisessa ei enää niin auteta lahkeiden tai hanskojen vetämisessä.
En usko että olisi isoja eroja.
Varmaan juuri jotkut käytännön asiat kuten kuravaatevaatimukset voi olla erilaisia, koska päiväkodissa rakennus ja piha on päiväkodin tarpeisiin suunnniteltu ja koulurakennus ja piha on yleensä toisenlainen ympäristö.