" Syyskuun" mammat - tehdäänkö synnyttäneiden pino?
Heippa!
Kun nyt aika monella on vauvat jo maailmassa, niin ajattelin, että voitaisko tehdä uusi pino/viestiketju, pysytään paremmin kärryillä. kun ei olla enää siellä odotuskuulumisten seassa. :) Mä voin aloittaa, kun taisin olla ensimmäinen, joka meistä synnyttämään joutui...
Eli meille syntyi 11.6. kaksi pikkuruista epäidenttistä poikaa, 790 g ja 810 g, rv tuolloin 24+1. Rv 23+5 oli vielä rutiinipolikäynnillä ollut kaikki hyvin (kuten siihen asti muutenkin, vauvoilla oli " kaikki omaa" eikä muitakaan riskitekijöitä ollut), seuraavana päivänä kuitenkin alkoi supistella ja jouduin ampparilla KYS:iin, jossa synnytystä saatiin viivytettyä 2 vrk, joten kortisonit ehtivät juuri ja juuri vaikuttaa. Pojat syntyivät alakautta kalvopusseissaan, a rt:stä ja b pt:stä, ikäeroa 31 min. Kovasti rankkoja on nämä 10 vkoa olleet ennen kaikkea B-pojalle, mutta urheasti ovat pojat taistelleet tilastoja uhmaten itsensä ihan hyvään kuntoon lukemattomista vaikeuksista ja hengenvaarallisista tilanteista huolimatta. Nyt painoa A:lla 1730 g ja B:llä 1600 g, rv olisi nyt 34+0. Lähitulevaisuudessa häämöttää siirto keskussairaalaan lähemmäs kotia. Kotiutumisesta ei vielä uskalleta haaveilla... Niin juu ja yhtäkkistä ennenaikaista syntymää selittää osaltaan lievä infektio, joka löytyi molempien istukoiden pinnalta (mutta ei vielä polinäytteistä tehdyissä viljelyissä edes näkynyt, ne tosin valmistuivat vasta synnytyksen jälkeen), mutta noin lievän infektion ei missään nimessä pitäisi aiheuttaa noin rajuja muutoksia tilanteessa. Kuitenkin kuulemma parempi, että pojat syntyivät, sillä mahan ulkopuolella heitä voitiin kuitenkin hoitaa... Ja hyvä hoito on täällä KYS:ssä ollutkin, tosin täälläkin on juuri tällä hetkellä todella täyttä vs-tehon puolella, kuten kuuluu olevan Taysissakin.
Pistäkäähän muutkin syyskuunmammoihin lukeutuneet tähän lyhyt kertomus oman makunne mukaisesti, niin saadaan sopiva kooste meistä kaikista!
Niin juu, ja jos joku (esim. Tipi, kolmosten äiti) tunnistaa minut tämän jutun perusteella samalla osastolla olleeksi, niin olisi kiva olla yhteyksissä! Kaikki muut kesä-heinäkuussa syntyneet kun ovat jo ehtineet kotiutua sinä aikana, kun me olemme sitkeästi tuolla pysytelleet...
terkuin Tiikeriankka79 ja pikkuruiset poikaset
Kommentit (71)
Viikonloppuna he olivat kotilomalla pe-illasta su-iltaan ja ihan mukavasti se meni, vaikka äitiä jännitti etukäteen aika lailla :-). No, nyt sitten ollaan lopullisesti kotona ja yksi syöttö tuossa takana. Kokeilin yhtä aikaa imettämistä, mutta eihän siitä oikein mitään tullut, vaikka ostin sellaisen kaksosten tyynynkin. Syöntivälit vauvoilla ovat olleet n. kolme tuntia, joten aika helpolla on päästy. Lisämaitoja on annettu tarpeen mukaan, mutta toistaiseksi imetyskin sujuu kun syöntimäärät ovat vielä pieniä. Aikaa vievää se kyllä on : kahden vauvan peräkkäin imetykseen menee se tunti eli aika lailla kokonaisen työpäivän verran päivässä.
Isoveli on suhtautunut vauvoihin toistaiseksi lähinnä välinpitämättömästi, niistä kun ei pahemmin leikkiseuraa ole. Hän myös jatkaa päivähoidossa näin alkuun kunnes nähdään, miten kaksosarki alkaa pyöriä. Mies jäi isyyslomalle ja monikkopidennykselle ja on siis yhteensä 6 viikkoa kotona, joten eiköhän tässä pärjäillä.
Onnea ja jaksamista kaikille, minä painelen nyt syömään!
Kiva kuulla hyviä uutisia. Vauvat ovat kotona. Arki alkaa varmasti mukavasti pyörimään. Ajattelin, että haluaisitko vaihtaa kuulumisia kanssani paremmin. kanksa@jippii.fi.
Oli hieno nähdä livenä tayssissa ja nyt tietää kenen kanssa kirjoittelee.
kaksi ihanaa tyttöä 1.9. Synnytyksen kesto 3h 15min. A-tytö 2840g ja B-tyttö 2070g. Kotona ollaan oltu nyt torstaista asti ja opeteltu elämistä täällä. Vauvojen painot nouse ja maitoa riittää. korvikkeita ei tarvita.
NÄin pikaisesti. Nyt syötölle!
Otan osoitteesi ylös ja pistän kuulumisia tulemaan. Kunhan sopiva väli löytyy ;-)
Ainakin päivät tuntuvat olevan rauhallisia, illalla sitten on kähinää ja tankkausta yötä varten. Äsken olikin mielenkiintoinen tilanne, kun molemmat olivat yhtä aikaa nälkäisiä ja minä yksin vauvojen kanssa. Tytön syöttö oli pakko lopettaa ja hakea poika vaunuista, kun huusi jo melkoisesti. Sitten tyttö sitteriin ja poika rinnalle niin että toisella kädellä annoin pulloa tytölle. Aikamoista taiteilua kyllä... Siinä sitten istuin keittiön lattialla kun mies tuli kotiin:-)
Meillä on oltu syksyflunssassa sekä minä että esikoinen, miehelle se ei ole ihme kyllä tarttunut. Nyt sitten myös vauvat ovat pienessä nuhassa, valitettavasti. Keittosuolatippoja olen tiputellut sieraimiin ja hieman se taitaa auttaakin.
Kävimme taas neuvolassa punnituksessa ja vauvojen mitat olivat seuraavat: poika 3780g / 51cm ja tyttö 3590g / 50,5 cm. Painot nousevat mukavasti, mutta syöntitahtikin on melkoista varsinkin iltaisin. Imetän vielä, mutta korviketta menee n. 2-3dl päivässä per vauva. Iltaisin annamme välillä pullosta ja mies viimeisen syötön puolen yön aikoihin.
Muuten syöntirytmi on kutakuinkin seuraava: 03-04 aikoihin, 07 aikoihin, 10, 13, 16-17. Sen jälkeen alkavat iltahulinat, jolloin vauva vuorotellen syövät, ovat hereillä ja torkkuvat välissä pieniä pätkiä. 21-22 paikkeilla meno usein vähän rauhoittuu ja minäkin menen nukkumaan. Mies hoitelee vauvoja n. klo 01 asti, jonka jälkeen on taas minun vuoro ja mies saa nukkua rauhassa aamuun asti. Huomasimme, että meille sopii tämä " vahtivuorosysteemi" parhaiten niin kauan kun vauvoilla ei ole vielä kunnollista rytmiä alkuillasta. Molempien on turha valvoa, nukumme siis vuoronperään. Mies tuuppaa mut sitten hereille siinä 03-04 aikoihin, jolloin hiippailen meidän makkarista vauvojen kanssa nukkumaan ja imettelen heitä vuoronperään kääntämällä välillä kylkeä. Vauvat siis nukkuvat omassa huoneessaan, jossa meillä on 120cm runkopatja pinnasängyn lisäksi. Parhaiten taitavat kyllä vielä nukkua kyljessä kiinni...
Viikon päästä tulee vauvoille 3kk ikää täyteen ja tuntuu, että aika on mennyt tosi nopeasti. Päivät ovat niin täynnä touhua, että ihmettelen itsekin miten kaiken ehtiikin tekemään! Iltaisin saattaa olla muutama hiljainen hetki, jos kaikki kolme muksua sattuvat nukkumaan YHTÄ AIKAA... Isoveikka on jättämässä päiväunet pois, eikä oma energiani riitä millään tuntikausien nukutukseen joten pelkkä rauhoittumishetki omassa huoneessa saa hänelle riittää.
Eli meillä kaksostytöillä ikää tänään tasan 2 kk. Syyskuun 10. päivä oli laskettu aika mutta leikattiin siis 16.8 koska pienemmän kasvu oli puysähtynyt. Loppujen lopuksi painoeroa ei plajoa ollutkaan (2415 ja 46 ja 2545 ja 47) Nyt pikkupallerot ovat mukavan kokoisia, molemmat 58 cm ja toisen paino 5500 ja toisella rapiat 5300. Syövät kyllä hirveällä tohinalla, maitomääräät ovat molemmilla reilut 1l 200 ml vuorokaudessa (korvikkeella ollaan, maissivelliä pikkuhiljaa totuteltiin ja sitä menee iltamaidossa jonnin verran. Pienellä on rytmit vielä synnäriltä jäänyt ja yhtäaikaa syövät ja nukkuvat, herätämme joskus toisen syömään jotta rytmi pysys kohillaan. 21.00 laitetaan nukkumaan ja seukki kerran nykysin heräävät syömään 02.00 ja 06.00 ja päivään heräävät klo 9.00 Valvoskelevat sitten kolmisen tuntia ja 12.00 syötön jälkeen nukkuvat päviäunia välillä syöden noin. klo kuuteen. Kuudesta yhdeksään onkin vähän kätinää ja tankkaamista. Yllättävän helppoa tämä on ollut, pelkäsin aivan muuta kun vanhin poika kärsi vauvana pahoista vatsavaivoista kolmen kuun ikään. silloin ei paljoa nukuttu. Hoidetaan öisin yhdessä miehen kanssa vaaveja välillä annetaan toisille " lahjaksi" unta eli yksin syötetään molemmat. Ei muuta kuin tsemppiä kaikille ja jaksamista taaperoiden kanssa..vauva-aika hurahtaa niin nopsaan ja sitä vielä kaiholla muistellaan:)
Taas on aika kulunut niin nopeasti, ettei perässä pysy! Ristiäisiä vietettiin eilen ja vyöhyketerapiassa käyty hyvällä menestyksellä.
Meillä siis koliikkihuudot loppuneet kolmen hierontakerran jälkeen. Ihana katsella, kun pojalla ei enää ole sitä paniikkikatsetta iltaisin eikä tarvitse kenenkään enää kärsiä korviahuumaavasta huudosta :) Toki meillä kitistään ja itketään niitä tavallisia, mutta nykyään normaali itku (kovakin) on lepoa korville. Niin että kiitos vain Elise vinkistä! Aion suositella vyöhyketerapiaa muillekin! Aika jännä juttu oli myös se, että samana päivänä kun huuto loppui, loppui myös pojan silmän rähmiminen. Oon ihan varma, että se hieronta sai senkin aikaiseksi: eipä ole enää tukkeumia kyynelkanavassa.
Olitkohan se Sanderi sinä, joka kerroit että teillä menee maissivelliä iltaisin korvikkeen joukossa ja vauvelit 2 kk? No joka tapauksessa, meillähän ollaan nyt 2 kk ja 2 pvää ja tuntuu, ettei korvikemaito enää pidä nälkää. Aloititko maissivellin ihan oman fiiliksen mukaan vai kysyitkö ihan neuvolasta? Mulla on ollut käsitys, että vellin kanssa pitäisi odottaa sinne 3 kk ikään asti... Nyt olen kuitenkin alkanut miettiä vellin sekoittamista iltamaitoon, että edes yöllä syöttövälit olisivat hiukan pidemmät. Meillä on esim tänään syöty 1-1,5 tunnin välein. Ei ole edes tullut laskettua, kuinka paljon korviketta kuluu päivässä, mut veikkaisin 4-5 purkkia per vauva (sehän on siis 800-1000 ml/pvä). Voisikohan sitä maissivelliä jo kokeilla...??? Mitä mieltä olette?
Eilen meillä vietettiin ihanat ristiäiset täällä kotona. Yllättävän hyvin mahduttiin, vaikka väkeä oli yli 20. Vauvat olivat niin vieraskoreita, että nyt ei kukaan usko, kun kerron näiden päivätempauksista ;) Niin ja nimet: Enni Kanerva ja Aaro Pyry Olavi. Mitenkäs Elise teidän ristäiset sujuivat? Löytyikö toiset nimet helposti?
Mulla on huomenna oma lopputarkastus neuvolassa ja loppuviikosta mennään vauvojen kanssa ottamaan mittoja. Jännä nähdä, kuinka ovat kasvaneet... Ainakin jotkut vaatteet ovat auttamatta jäämässä pieniksi!
Voimia kaikille syksyn pimeyteen toivottelee
EmpOmppu
Hei Empomppu ja muutkin,
Kivat nimet tuli teidän pikkuisille, meillä oli ristiäiset 7.10 ja nimiksi tuli Seesia Alexandra ja Sania Bettina.
Aloitettiin maissivelliin totutelu pikkuhiljaa, aluksi 10 ml aamumaitoon ettei yöksi pörinöitä. Pikkuhiljaa nostettiin määrää ja aikaa kului noin viikko kun siirryttiin antamaan iltamaitoon ja reilumpi annos (n. 20 ml). Sitten 40 ml, 50 ml ja tällä hetkellä molemmat syö 1 dl maissivelliä plus maito siihen, noin 120 ml-130 ml illalla ja sama satsi aamulla. Meillä tytöt eivät saaneet mahavaivaa maissivellistä ja päinvastoin tuntuvat voivan vielä paremmin. Ei pieruvaivaa tms. Me aloimme antamaan maissivelliä kun tuntui että pelkkä maito ei riitä, tytöt syövät paljon. Nyt yöllä tosiaan 2 syöttökertaa eli pisimilään syöttöväli on 5 tuntia.
Meillä tämä siis onnistui mutta jos on kovin mahavaivainen ja herkkämahainne voi hieman siirtää kokeilua tai tosiaankin touttella pitkän aikaa pienillä määrillä.
Syysterveisin,
Sanderi
Ajattelin minäkin pikaisesti kirjoitella jotakin meidän kuulumisiamme, kun neidit nukkuvat ja isäntä lähti hakemaan iltapalatarpeita kaupasta :)
Meille kuuluu ihan hyvää, tytöt kasvavat kovaa vauhtia, poskista näkee että ovat olleet ruoka-aikaan kotona ;) Torstaina on seuraava neuvola jolloin ikää on 2kk ja 1vko. Aika on mennyt kyllä aivan käsittämättömän nopeasti! Tulen sitten kertoilemaan paljonko päälle neljä kiloa neidit painaa (viimeksi olivat 3775g ja 3650g).
Meillä syödään edelleen sekä tissimaitoa että korviketta. Typsyt saavat vuorotellen ruoan tissistä ja pullosta, pullosta menee tällä hetkellä kerralla n. 120ml josta about 40ml on ämmää ja loput korviketta. Eli olen edelleen pumppaillut jonkin verran, katsotaan nyt kuinka kauan sitä hommaa jaksaa. Neidit syövät edelleen n.3-4h välein, välillä joku väli saattaa olla pidempi (yhtenä yönä toinen piti 7h välin, ei valitettavasti jäänyt tavaksi ;) ) Ollaan pidetty tyttöjä suurin piirtein samassa rytmissä eli herätelty toista syömään kun toinen syö. Tämä tuntuu olevan meille sopivin ratkaisu tällä hetkellä. Arkisin minä hoidan yösyötöt jotta mies saa nukkua (toki pyydän avuksi jos molemmat huutaa yhtä aikaa), muulloin minä tissitän ja mies syöttää toisen pullosta. Mies on nyt ollut nelisen vkoa töissä ja minä tyttöjen kanssa kotona, tosi hyvin on kyllä sujunut! Mies pääsee onneksi jo kolmelta töistä eli on aikaisin kotona. Pari kertaa on ollut itku ja turhautuminen lähellä kun tytöt eivät ole suostuneet nukkumaan kunnolla, mutta eivät myöskään ole viihtyneet hereillä hetkeäkään itsekseen eli mitään hommaa ei ole pystynyt kunnolla tekemään. Onneksi näitä päiviä ei kauheasti ole ollut :) Pihalla saisivat hiukan paremmin suostua nukkumaan, nukahtavat kyllä heti kun vaunut lähtevät liikkeelle, mutta kun yrittää jättää takapihalle jatkamaan unia niin ei kauaa mene kun parku kuuluu. Nyt olenkin tehnyt niin, että laitan heidät suoraan takapihalle vaunuihin enkä kärryttele ensin ollenkaan, tuntuu toimivan hiukan paremmin. Mitenkäs muilla?
Isommilta vaivoilta ollaan onneksi säästytty, ilmavaivat ja pulauttelu on meillä tällä hetkellä ne suurimmat. Nyt jätettiin Rela-tipat pois ja katsotaan onko sillä vaikutusta ilmavaivoihin.
Meillä oli ristiäiset 8.10 ja " Aada" sai nimekseen Helmi Amanda ja " Bertasta" tuli Fanni Matilda. :) Ristiäiset pidettiin läheisellä seurakuntasalilla, oli juuri sopivan pieni paikka ja oikein toimiva. Pappi meinasi kastaa tytöt väärin päin, onneksi satuin huomaamaan hänen muistilappunsa jossa järjestys väärin ja ehdin oikaisemaan ajoissa ;) Neidit olivat oikein mallikkaasti koko tilaisuuden ajan ja äitikin sai pidettyä liikutuksen kyyneleet kohtalaisissa rajoissa =)
Oletteko muuten liikkuneet vauvojen kanssa paljon kaupungilla ostoksilla tms. Olen nyt pari kertaa käynyt, viimeksi tänään kun sisko tuli lastensa kanssa syysloma-ostoksille, ja täytyy kyllä sanoa ettei kauheasti houkuta lähteä itsekseen neitien kanssa liikenteeseen, on se sen verran säätämistä (syömiset yms.) Noin kun on joku muukin mukana joka voi auttaa syöttämisessä jne. niin homma menettelee, mutta muuten taidan kyllä pysyä kotonurkissa ;)
Huh, piti vaan kirjotella pikaisesti, mutta tästähän tuli aika romaani ;) Ihana muuten kuulla EmpOmppu että saitte vyöhyketerapiasta avun!!! Varmasti helpotti koko perheen oloa! Koskas Elisel lähdetään vaunulenkille? ;) Mitäs muuten luulette Tampereen seudun mammat, onnistuisikohan jonkinlainen kahvila-tapaaminen tässä joskus? Voisihan sitä tavata ilman vauvojakin jos se onnistuisi helpommin, vai? Saattaisi tehdä äideille ehkä ihan hyvääkin tavata keskenään...;)
Nyt taidan lopetella, mieskin ehti kotiutua ja laittaa lämpimiä voileipiä - nam!
Jaksamista kaikille!!
:) Elaine + Helmi ja Fanni
ps. pitäisikö aloittaa syyskuun mammoille uusi pino, esim. otsikolla kuulumisia tms.? Niin ja HUHUU TUPLIS, mitä kuuluu teille?
Empomppu, Elaine80 ja sanderi! Onnea vauvoille hienoista nimistä!
Meillä ollaan syöty velliä nyt 3 viikkoa. Aloitettiin myös pienillä annoksilla sekoittaen maidon sekaan. Nyt iltaisin pojat syövät ennen nukkumaan menoa 100ml velliä klo:21 aikaan. Topi poika sit nukkuikin viime yönä klo:1.30 asti, jolloin 100ml maitoa ja sit heräsi seuraavan kerran vasta aamulla 9. Mut Jami sit heräskin syömään ihan normaalisti 3-4h välein.
Kyllä on aika mennyt nopeeta. Meidänkin pojat ovat kohta 4kk (10.11).
Meillä pojat nukkuvat sekä sisällä että pihalla vaunuissa yhtä hyvin. Eivät herää kesken unien, vaikka vaunut pysähtyisivätkin.
Onkos teillä muuten jotain sivuja, missä vois käydä ihastelemassa pienokaisia? Meitä saatte käydä katsomassa Irc-galleriassa:
http://irc-galleria.net/view.php?nick=ELNino
T: Santsuma & Pojat
Nimeksi meidän muksuille tuli Juuso Oskari ja Elise Amalia (tuo Elise tosiaan minun toinen nimi..) ja Elliksi ja Elluksi tyttöä jo kutsutaan enimmäkseen. Ristiäiset meni oikein hyvin, porukkaa oli n 30 ja seurakuntatalolla pidettiin ettei tarttenut ahistua niinkuin esikoisen juhlissa jotka oli kotona. Seuraava päivä ristiäisistä menikin ihan toipuessa, vauvat roikku tississä KOKO päivän, ei edes nukkunut ilman että minä olin kyljessä kiinni. No, nyt ollaan taas normaaliarjessa kiinni.
Hienoa Empomppu että vyöhyketerapointi toimi teilläkin, sanoiko hieroja että mistä huuto johtui, löytyikö siis erityistä syytä? Elaine, käviskö ens viikolla kärryttely vaikka maanantaina klo 10 Salella? Esikoinen on kerhossa ma, ti, to aamupäivät niin että noi sopisi mulle ainakin hyvin. Ja tapaaminen olis hauskaa, tosin paikka pitää olla semmonen missä voi rauhassa olla tällasen vauvakatraan kanssa. Mää ehdotankin että tavataan Napapiirissä http://www.lapsiperhe.net/napapiiri/, sitä saa edullisesti vuokrattua, voin kysellä alustavasti, jos kiinnostusta riittää, mitä mieltä ootte? moniko olis tulossa?
Hurjalta kuullostaa teidän muiden vellikokeilut, meidän muksut kun on vasta 2kk niin ei ole vellit käynyt mielessäkään. Täysimetänkin vielä ja tarkoitus on jatkaa niin pitkään kun tuo onnistuu, siis jopa 6kk asti. Vaan eipä mitään paineita, tämä kaksosten täysimetys on ihan extremeä, vähän helpommalla pääsi esikoisen kanssa! Yöt on meillä helpottanut, liekö iltarutiinit auttanut..? tehdään iltapesut sun muut 8 ja 9 välillä ja 9 jälkeen molemmat yleensä nukkuu ja heräilevät sitten 12 ja 3 välillä syömään ja vielä kerran tai pari sen jälkeen kunnes 8 jälkeen heräävät päivään. Mitään kunnon rytmiä ei meillä siis ole mutta yöt on ihan siedettäviä, saan minäkin nukuttua tarpeeksi vaikka hoidan yösyötöt yksin, etenkin viikolla. No, nyt alkaa iltahulinat, täytyy mennäääää!
Elise
Syksyistä sunnuntaita kaikille!
Ensiksi ELISEL; sori, kesti vähän tämä vastaaminen...mulle kävis torstai-aamupvä paremmin tuohon kärryttelyyn, sovitaanko treffit Salelle silloin? Niin ja sopisko klo 10.30, saisin vähän varmemmin tämän meidän poppoon liikenteeseen ;) Onko sulla muuten sellasta sähköpostiosotetta minkä voisit laittaa tähän että voitas vaihtaa numeroita jos tulee jotakin esim. syömisiä tms.just kun pitäs lähtee... mun s-postiosote on nimittäin ihan oikeella nimellä enkä viitsis sitä laittaa tänne.
Torstaina käytiin siellä neuvolassa ja hienosti ovat neidit kasvaneet! :) Helmi painoi 4515g ja oli 52,7cm pitkä, pipo 37cm. Fanni puolestaan oli 4320g ja 53,4cm, pipo 37,1cm. Kaikki oli muutenkin ihan ok.
Meilläkin syysflunssa valtasi koko perheen, tytöt ovat olleet räkäisiä jo muutaman päivä, onneksi aika inhimillisenä on tauti pysynyt. Kurja vaan kuunnella toisten rohinoita, onneksi ovat pystyneet nukkumaan ja syömään ihan hyvin. Viime yönä Fanni piti 7hvälin syömisissä, söi illalla klo 22 ja seuraavan kerran 05 aamulla! Helmillekin tuli syömisväliä 5h :) Harmi vaan ettei Fanni tietenkään halunnut nukahtaa heti tuon ilta syömisensä jälkeen vaan valvoskeli puolille öin (niin kuin melkein joka ilta jompikumpi tekee..) Onneksi ollaan miehen kanssa sen verran iltakukkujia ettei tuo niin kauheasti haittaa.
Miten muuten teillä muilla, nukkuvatko vauvat samassa sängyssä vai omissaan? Meillä nukutaan samassa pinnasängyssä ja vielä tällä hetkellä vieretysten, kohta täytyy kääntää neidit päät päätyjä kohti kun alkaa tila loppumaan noi poikkipäin :) Toivon todella, että viihtyisivät samassa sängyssä tuonne tammikuulle asti kun muutetaan isompaan asuntoon, nyt kahden sängyn sovittaminen meidän makkariin olisi aika homma! Saattaa kyllä olla toiveajattelua..;)
Tapaamisesta; minä olisin halukas tulemaan, mulle sopii tapaaminen vauvojen kera tai sitten vain äitien kesken. Kumpikohan olisi helpompi järjestää näin alkuun? Mitä olette mieltä?
Eipä kai tässä muuta, palataan asialle!
:) Elaine + Helmi ja Fanni 2kk10pvää
Näin kyllä viestisi jo eilen mutta vastaaminen jäi kesken, yllättäen :) Ens torstai sopii kärryttelyyn kyllä, nähdään sillon 10:30. Ja tähän mun Yahoo-mailiin voi laittaa viestiä: elisel_tupla at yahoo.co.uk
Juuso ja Elli alkaa olla jo ihan ihmisiä, siis ottaa kovasti kontaktia, näyttää kieltä ja hymyilee, ihanaa aikaa tämä... yöt menee edelleen syöttöhommissa, viimeyönä kumpikin heräili parin tunnin välein syömään joten pompin toisen luota toisen luo syöttämään. Meillä vauvat nukkuu nyt eri huoneissa kun eivät rauhotu nukkumaan jos toinen syö vieressä. Eli mielummin minä pompin sitten kahden huoneen väliä. Yksi pinnasänky on käytössä edelleen, joskin se ei kyllä ole käytössä juurikaan kun vauvat nukkuu enimmäkseen vieressä.
Saatiin baby swingi lainaan kaverilta, se on ihan ihmekone! Onko kellään muulla semmosta? Siihen kun laittaa vauvan keinumaan niin kitinä loppuu samantien ja hymy on korvissa asti, ja hetken päästä nukkuu. SItä voin kyllä suositella kaikille kaksosperheille, aika hintavia vaan uutena... Mutta tosiaan nyt riittää mullakin nämä kaksi kättä kun voi aina välillä laittaa toisen keinuttelemaan, eikä tartte huudattaa.
ELise
Uskomatonta, mutta totta: huomenna (tai oikeastaan tänään) keskiviikkona meidän pienet suuret pojat pääsee KOTIIN! Ekana syyskuun mammoista synnytin ja viimeisenä saan lapset kotiin, 4,5 kk on vierähtänyt sairaalassa, päivä toisensa jälkeen sinne on kuitenkin jaksanut omien lastensa luo mennä.
Nyt on pojilla painoa jo vähän yli 3 kg ja voivat ihan hyvin. Hirmuisesti pitää vaan varoa kaikkia flunssapöpöjä koko talven ajan, käytännössä pysymme neljän seinän sisällä lukuunottamatta sairaalalla kontrolleissa ramppaamista.
Ei sitä oikein ole aina uskaltanut toivoakaan, että tämä hetki vielä koittaa, mutta nyt se on jo todella lähellä!
Tiikeriankka + poikaset (s. rv 24+1, 790 ja 810 g)
Ihanaa, että saatte vauvat vihdoinkin kotiin. Mahtava tunne. Muistan itse, kuinka ihanaa se oli, kun kuulin, että pojat pääsevät kotiin. Nyt ovat olleet jo aika kauan kotona. Topi kotiutui 22.8 ja Jami 8.9. Sitä ennen Jami oli viikon kotilomalla, mutta kun piti viedä takaisin siihen leikkaukseen.
Ajatella, kuinka pienen pieniä vauvanne ovat olleet syntyessään ja nyt ovat " jo" 3kg. Sairaalassa käyminen on ollut varmasti rankkaa aikaa koko perheelle. Kuinka olette muuten jaksaneet ja voineet?
Kirjoittelehan kuulumisia, miten arki lähtee pyörimään ym.
Hyvää syksyä ja ihanaa joulun odotusta!
T: Santsuma & Pojat synt.10.7.06. Kohta täyttävät 4kk (2kk)
Laitoin sulle sähköpostia, laitatko oman numeros mulle mun s-postiin :)
Tiikeriankalle hurjasti onnentoivotuksia pikkuisten kotiin saamisesta!!!! Aivan mahtavaa!!!
Elaine
Eli moikka kaikille! Ompas ollu meikäläiselläkin jotain muuta tekemistä, kun en oo tännekään kerenny kuulumisia kirjottelee!!!
Mutta siis meille kuuluu hyvää, tytöt kasvaa hienosti, eilen käytiin punnituksessa (6vk2pv) neiti-A 3690g (synt. 2640g) ja neiti-B 3270g (synt. 2090g)...ja kuten painonnoususta voi päätelläkin, on tytöille maito maistunut! Korviketta enimmäkseen saavat, kun mulla ei tuu maitoa enää juuri ollenkaan!!! Aamulla ja illalla imetän vielä, mutt päivällä kun oon koittanu pumpata, tulee yhteensä 20ml!!!!!!! Eli varmaan ihan lähiaikoina loppuu toi maidontulo kokonaan, mutta eipä tuo haittaa, pääasia että ruokansa saavat, ja varsinkin, että saavat tarpeeksi!
Juu, ja ristiäiset oli viime sunnuntaina, ja tytöt käyttäytyivät hienosti, eli nukkuivat koko toimituksen ajan (tosin tankattiin täyteen ;) just ennen...), ja oikeestaan koko juhlien ajan olivat hyvin hissukseen.
Niin ja ne nimet ovat siis A: Mikaela Josefina, B: Minea Maria.
Sellasia tänne meille kuuluupi, ja koitan tulla taas kertomaan kuulumisia vaikka tossa parin viikon päästä, kun on 2kk-neuvola.
Onnea kaikille nimen saaneille, ja erityisesti onnea Tiikeriankalle kun on vihdoin saanut vauvat kotiin!!!
Vihdoinkin on sylini tyhjä ja voin pätkän kirjoittaa kuulumisia.
Meidän vauvat on nyt noin 2 kk. Ristiäiset vietettiin jo 4 viikkoa sitten. Poika sai nimen Santeri Anselmi ja tyttö Viviann Bettiina.
Hyvin ovat kasvaneet ja ovat melko tyytyväisiä. Rytmi on ollut molemmilla aivan erilainen ja syli on kuin liukuhihna... Mutta nyt niille maistuu unet vaunuissa. Santeri on jo vetänyt 6,5 tuntia ja jatkaa vieläkin... taitaa tulla ennätys tänään!
Illat meillä meneekin sitten täysin valvoen tonne 22.00 asti. Kovasti kaipaavat seurustelua ja syliä. Yöllä syödään kerran noin 3-4 aikaan ja aamulla 6-7 aikaan seuraavan kerran jolloin usein jo noustaan ylös, mutta joskus jatketaan vielä unia tunti pari. Imetän molempia mutta on joskus akuutteja tilanteita milloin on annettava tuttelia toiselle.
Meillä vauvat nukkuu vielä samassa sängyssä, mutta alkavat olla jo toisille häiriöksi. Täytyy kai siirtää toinen sänky ylös. Sitten häviää päikkärisänky alhaalta ja on siis kuskattava niitä aina ylös kun päikkäreille menee. Olis se niin paljon helpompaa asua yhdessä kerroksessa.
aamusumu
ja kaksoset ollut kotona kohta kaksi viikkoa.. aika hyvin on pärjätty esikoisen kanssa kun on vielä päivähoidossa (tän kuun loppuun..) ja mies järjestää aina jotain ohjelmaa päivään. Käyvät pyöräilemässä, puistossa, uimassa tms. JOs tyttö olisi kotona koko päivän niin siinä menisi kyllä kaikilla hermot! Meidän tyttö reagoikin lähinnä niin että on päivällä välinpitämätön mua kohtaan ja sitten illalla itkee mun perään. Se on aika sydäntäriipasevaa kyllä ja toivonkin että vauvoille pian saadaan joku rytmi päivään ja se yhteisimetys sujumaan niin että ehdin huomioimaan tuota isosiskoakin enemmän.
Tässä juuri tuumailenkin että mitenkähän sitä pärjään ens kuun alusta kun esikoinen jää kotiin meidän kanssa. Mieskin palaa töihin nyt keskiviikkona, siinä jo on yksi haaste, pärjätä yksin vauvojen kanssa päivä :)
No, ohjelmaa ja toimintaa pitää päivässä ainakin olla niin että kotio ei parane jäädä koko päiväksi, satoi tai paistoi!
Elise