Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Suomalaisuus osoittautui Ruotsissa haitaksi ja vitsiksi

Vierailija
28.05.2021 |

Miksi Ruotsalaiset on näin ylimielisiä?

https://www.kauppalehti.fi/uutiset/suomalaisuus-osoittautui-ruotsissa-h…
Lehdistöneuvos Elna Nykänen Andersson kirjoitti hienovaraisesti: ”Suomalaisuus ei ole aina etu Ruotsissa" (KL 25.2.). Hienovaraisesta siksi, että Itse olisin jättänyt otsikosta pois sanan "aina".

Asuessani Ruotsissa ”finninä” eli suomenkielisenä suomalaisena 40 vuotta sain todella tuntea, ettei suomalaisuus ollut etu Ruotsissa.

Muutin Ruotsiin mentyäni naimisiin ruotsalaisen miehen kanssa, ja heti olivat edessä vaikeudet työn saannissa.

Suomalainen kauppakorkeakoulu ja hyvät työtodistukset eivät riittäneet. Oli hankittava uusi koulutus Tukholman yliopistosta.

Pari vuotta kestänyt tulkki- ja kääntäjäkoulutus auttoi minua saamaan työn, jossa äidinkieltäni arvostettiin eikä pidetty haittana. Olin tästä hyvin kiitollinen.

”Rakastan sydämestäni myös ruotsalaista perhettäni, mutta en heidän maataan.”
En kuitenkaan koskaan tottunut olemaan "finni". Viihdeohjelmien hauskuutuksina pidettävät finnisketsit veivät aina mielen matalaksi, ja tapahtui suomenkieliseen suomalaisuuteeni liittyviä muitakin negatiivisia asioita.

Nyt, asuttuani taas rakkaassa koti-Suomessani 15 vuotta, tunnen, että olen saanut elämäni takaisin.

Rakastan sydämestäni myös ruotsalaista perhettäni, mutta en heidän maataan. Ja elämmehän vain lyhyen laivamatkan päässä toisistamme. Luojan kiitos!

Kommentit (81)

Vierailija
81/81 |
04.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kylla suomalaisetkin osaavat asettaa itsensa muiden ylapuolelle. Aina ollaan haukkumassa muita kansallisuuksia tyhmiksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla