Suomalaisuus osoittautui Ruotsissa haitaksi ja vitsiksi
Miksi Ruotsalaiset on näin ylimielisiä?
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/suomalaisuus-osoittautui-ruotsissa-h…
Lehdistöneuvos Elna Nykänen Andersson kirjoitti hienovaraisesti: ”Suomalaisuus ei ole aina etu Ruotsissa" (KL 25.2.). Hienovaraisesta siksi, että Itse olisin jättänyt otsikosta pois sanan "aina".
Asuessani Ruotsissa ”finninä” eli suomenkielisenä suomalaisena 40 vuotta sain todella tuntea, ettei suomalaisuus ollut etu Ruotsissa.
Muutin Ruotsiin mentyäni naimisiin ruotsalaisen miehen kanssa, ja heti olivat edessä vaikeudet työn saannissa.
Suomalainen kauppakorkeakoulu ja hyvät työtodistukset eivät riittäneet. Oli hankittava uusi koulutus Tukholman yliopistosta.
Pari vuotta kestänyt tulkki- ja kääntäjäkoulutus auttoi minua saamaan työn, jossa äidinkieltäni arvostettiin eikä pidetty haittana. Olin tästä hyvin kiitollinen.
”Rakastan sydämestäni myös ruotsalaista perhettäni, mutta en heidän maataan.”
En kuitenkaan koskaan tottunut olemaan "finni". Viihdeohjelmien hauskuutuksina pidettävät finnisketsit veivät aina mielen matalaksi, ja tapahtui suomenkieliseen suomalaisuuteeni liittyviä muitakin negatiivisia asioita.
Nyt, asuttuani taas rakkaassa koti-Suomessani 15 vuotta, tunnen, että olen saanut elämäni takaisin.
Rakastan sydämestäni myös ruotsalaista perhettäni, mutta en heidän maataan. Ja elämmehän vain lyhyen laivamatkan päässä toisistamme. Luojan kiitos!
Kommentit (81)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja tuommoisten kieli on täällä pakollinen...
Suomihan on viimeisiä maita joissa pakko-opiskellaan vanhan siirtomaaisännän kieltä.
Typerintä on se että opiskellaan ruotsia eikä venäjää. Venäjästä olisi huomattavasti enemmän hyötyä.
Miksi juuri venäjä kaikista mahdollisista vaihtoehdoista?
Ruotsalaiset ovat kyllä keskimäärin todella ylimielisiä. Nyt tuntuu vaihtuneen ääni kellossa, kun ovat menneet ryssimään oman maansa täysin.
No se on sellainen historian ja yleistyksen taakka. Ei siitä nyt niin monia vuosikymmeniä ole, kun Ruotsiin muutti sankoin joukoin työttömiä suomalaisia, joista ei ollut muuhun kuin ryyppäämään ja tappelemaan. Tai varmaan oli muuhunkin, mutta kuten tiedämme, negatiiviset asiat tykätään yleistää koskemaan koko ryhmää.
Eipä ulkomaalaisista yleensä missään erityisesti tykätä. Tai ainakin heihin kohdistuu erilaisia epäluuloja.
Ruotsissa oman kokemuksen mukaan ihan ok suhtautuminen, mutta Norjassa ovat tosi ylimielisiä ja leuhkoja suomalaisia kohtaan.
Ystäväni oli asunut ruotsissa ja huono kokemus juuri sen takia koska oli suomalainen. Tyhmää että joudumme opettelmaan heidän kieltään kun he eivät osaa arvostaa sitäkään. Jos puhuu hyvin ruotsia, mutta suomalaisella aksentilla niin nauretaan päin naamaa.. opettelisi sitten suomea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomihan on viimeisiä maita joissa pakko-opiskellaan vanhan siirtomaaisännän kieltä.
Typerintä on se että opiskellaan ruotsia eikä venäjää. Venäjästä olisi huomattavasti enemmän hyötyä.
Varmaan ainakin sen vuoksi, että se on suurin Suomen lähellä. Historiallisesti Suomella on ollut sinne paljon vientiä ja projekteja (joita on käynnissä nytkin, vaikka poliittiset suhdanteet ovatkin negatiivisuuden vaiheessa). Plus Suomi on Venäjällä hyvin arvostettu.
Mutta vaikeutena hyödyntää venäjän kielen osaamista verrattuna vaikka saksaan tai ruotsiin on tietenkin suhteellisen korkea kulttuurinen muuri ja maan tuntemattomuus. Tuskin juuri kukaan suomalainen on miettinyt edes leikillään, että voisi mennä Venäjälle töihin. Eihän mistään saa edes tietää mitä töitä siellä olisi. Tietenkin suomalaisia Venäjällä työskentelee, yleensä jonkin suuren suomalaisfirman palveluksessa.
Itse halusin opiskella venäjää, mutta nimenomaan kaupallisista syistä valitsin kuitenkin saksan. Ehkä sitten kun olen oppinut saksan, voisin opiskella venäjän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole viimeisiä maita. Esim. Afrikassa on monta kymmentä samanlaista.
Me toimme suomalaisille sivistyksen.
-RKP-
Vihapuhetta tässä maailmassa riittää... Mekin saamme siitä oman osamme.
Vierailija kirjoitti:
Ruotsissa oman kokemuksen mukaan ihan ok suhtautuminen, mutta Norjassa ovat tosi ylimielisiä ja leuhkoja suomalaisia kohtaan.
Olen asunut molemmissa maissa, enkä koskaan törmännyt moiseen.
Vierailija kirjoitti:
En mä ole ikinä kokenut rasismia tai epätasa-arvousta kohtelua täällä. Mut en olekaan asunut vasta kuin 3-vuotta. Puhun vain englantia ja suomea. Tulkit olisi tarjolla, samoin kaikki muukin tuki jos tarvetta.
Suomalaiset voivat katsoa peiliin tuon asenteen vuoksi. Onko teille tuttuja Slussenin sillanalusjuopot? Ne on niitä suomalaisia. Onko teille tuttuja Slussenin puukkotappelut, ne on niitä suomalaisia. Miten on Eskilstunan suomalaisyhteisöt? Kannattaisi ensin opetella historiaa ja verrata omaa käyttäytymistä tuohon "sortamiseen". Jos käyttäytyy kuin ääliölauma niin tottakai sitä jää maine. Ihan kuten Suomessa jo yli 500 vuotta tehnyt siirtolaiskansa. Itse ovat maineensa rakentaneet.
Niin suomalaiset tappelivat keskenään. Ruotsalaisten ei tarvinnut häiriintyä asiasta jollei ehdoin tahdoin sekaantunut tapahtumiin.
Ihanaa!! Kunpa koko shoomen kansa katoaisi kuin tuhka tuuleen. Ruotsalaiset ovat mukavia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmaan ainakin sen vuoksi, että se on suurin Suomen lähellä. Historiallisesti Suomella on ollut sinne paljon vientiä ja projekteja (joita on käynnissä nytkin, vaikka poliittiset suhdanteet ovatkin negatiivisuuden vaiheessa). Plus Suomi on Venäjällä hyvin arvostettu.
Mutta vaikeutena hyödyntää venäjän kielen osaamista verrattuna vaikka saksaan tai ruotsiin on tietenkin suhteellisen korkea kulttuurinen muuri ja maan tuntemattomuus. Tuskin juuri kukaan suomalainen on miettinyt edes leikillään, että voisi mennä Venäjälle töihin. Eihän mistään saa edes tietää mitä töitä siellä olisi. Tietenkin suomalaisia Venäjällä työskentelee, yleensä jonkin suuren suomalaisfirman palveluksessa.
Itse halusin opiskella venäjää, mutta nimenomaan kaupallisista syistä valitsin kuitenkin saksan. Ehkä sitten kun olen oppinut saksan, voisin opiskella venäjän.
Kun olin nuori niin kaverin isä oli Moskovassa töissä suomalaisen yhtiön toimistossa. Vaikkei ollut edes mikään erikoinen tirehtööri niin oli oma autonkuljettaja jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomalaiset on ruotsalaisille sama kuin virolaiset meille. Edelleen.
Ei virolaisia pidetä Suomessa minään halveksittavina ali-ihmisinä.
Hah, vai että ei pidetä..
Vierailija kirjoitti:
Ilmapiiri on ikävä ja pinnan alla rasistinen siellä suomalaisia kohtaan. Fakta.
Juuri niin. Ja lisäksi Ruotsi on täynnä toinen toistaan kovempia kaksinaismoralisteja. Suomi nähdään usein ras**tisena ja junttija periferiana ja säälitään että voi reppanoita pa**laisia jotka sinnekin joutuvat ras--hyökkäysten kohteeksi. Ei kuitenkaan nähdä Ruotsin oman yhteiskunnan erittäin syviä valuvikoja, segregaatiota ja ennakkoluuloja. Ruotsissa aina luullaan, että tehdään paremmin kuin muualla, vaikka monissa tapauksissa muut Pohjoismaat ovat suoriutuneet huomattavasti paremmin.
Ruotsalaiset (ja norjalaiset + tanskalaiset) ovat ihan eri rotua. Ja vaikka sitä ei ääneen sanotakaan, sen kyllä huomaa kaikesta.
Suomalaiset ovat vähän kuin virolaiset täällä meillä: joukossa on joitakin kyvykkäitä yksilöitä, mutta lopun viimein he ovat likaisen työn tekijöitä. Lisäksi heidät luokitellaan "ei ihan venäläinen, mutta melkein"-kategoriaan.
Me suomalaiset vihapuhumme, mekin olemme vihapuheen kohteita... Näinhän se menee.
Jag har rapporterat den här samtal