Kenen vastuulla on että isä on hyvä isä?
Tarkoitan esimerkiksi vauva-aikaa ja pikkulapsiaikaa. Ja sitä että mies hoitaisi omaa vauvaansa, vaihtaisi vaippoja, viettäisi aikaa taaperon kanssa, kävisi lapsen kanssa ulkoilemassa, huolehtisi vaikka kylvyt tai iltapalat lapselle.
Kenen vastuulla tämä on? Isän vai äidin? Entä tilanteessa jossa nainen on nalkuttanut miehelleen siitä että vihreiden housujen kanssa lapselle ei sovi keltainen paita? Onko silloin naisen vastuulla saada isä hyväksi isäksi ja jos niin miten nainen voi tämän tehdä?
Kommentit (88)
Jokainen vastaa ihan itse omasta osuudestaan. Ei ole naisen vika jos mies on huono isä.
No isän tietysti. Ei se iskä ole mikään pikkulapsi, jota äidin pitää ohjata muodostamaan suhde omaan lapseensa.
Tällä asialla ole mitään tekemistä vääränväristen bodyjen kanssa. Nuo vastuuttomat isät vain eivät ole kiinnostuneita lastensa hoitamisesta, koska se on heidän mielestään rasittavaa.
Vierailija kirjoitti:
Naisen. Naisen tulee mahdollistaa se isän ja lapsen suhde ja isän isyys sillä, että ei hengitä niskaan ja antamalla miehen tehdä asiat omalla tavallaan. Isä on hyvä isä vain, jos äiti ei omi sitä lasta ja kyttää ja vahdi koko ajan kuin mies olisi vähä-äklyinen tumpelo.
Ei, vaan tuossa tilanteessa on sen isän vastuulla pitää puolensa ja sanoa, että kyllä minä osaan älä stressaa, ja että mitä väliä sillä paidan värillä nyt on. Ei tarvitse tyytyä äidin pikku apuri-tossukan osaan.
Eli isän vastuulla, kaikissa tilanteissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Isän vastuulla.
Hyvään isyyteen ei vaikuta vauvan paidan väri. Äidillä on vastuu siitä että antaa sälle mahdollisuuden isyyteen ja ylipäätään ihmisyyteen samoin kuin kaikkien muidenkin tulee antaa muiden ihmisten olla omia itsejään.
Totta, mutta osa äideistä ottaa tuon asian niin jumalattoman tosissaan. Ja sitten koko suvun naisten kesken naureskellaan, kun on sattunut laittamaan potkuhousujen napit väärin kiinni.
Tässäkin tilanteessa isä voi olla suoraselkäinen ja todeta, että mitä sitten ja mitä väliä jollain potkuhousujen napeilla. Ja sanoa sille naiselleen, ettei ole kiva kun naureskellaan tuolla lailla suvun kesken. Mutta eihän se onnistu, koska mies on vähän niinkuin lapsi ja äidin vallan alla? Tosin oikeastihan se taitaa mennä niin, että näissä parisuhteissa dynamiikka on jo ennen lapsia ollut niin että nainen komentaa ja mies on tossun alla, tasa-arvoisessa kunnioittavassa suhteessa ei naureskella toisen virheille muiden kuullen.
Jos mies oikeasti haluaa olla hyvä isä, hän voi treenata jo ennen lapsen syntymää, olla itse aktiivinen jo silloin ja lukea esim hoito-oppaita. Jos jättää kaiken naisen vastuulle ja ottaa itse statistin roolin niin no, mitä siinä on sitten oletettavissa kun vauva syntyy?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naisen. Naisen tulee mahdollistaa se isän ja lapsen suhde ja isän isyys sillä, että ei hengitä niskaan ja antamalla miehen tehdä asiat omalla tavallaan. Isä on hyvä isä vain, jos äiti ei omi sitä lasta ja kyttää ja vahdi koko ajan kuin mies olisi vähä-äklyinen tumpelo.
Ei, vaan tuossa tilanteessa on sen isän vastuulla pitää puolensa ja sanoa, että kyllä minä osaan älä stressaa, ja että mitä väliä sillä paidan värillä nyt on. Ei tarvitse tyytyä äidin pikku apuri-tossukan osaan.
Eli isän vastuulla, kaikissa tilanteissa.
Juuri näin.
Nämä etäiset isät jotka ei paljoa lastaan hoida ottaa itse sen etäisen roolin tai äidin pikku apulaisen roolin. Ei nainen heitä siihen rooliin pakota. Ja jos joku nainen yrittäisikin pakottaa niin vastuullinen mies kieltäytyisi siitä roolista.
Isä on siis yksin vastuussa. Mutta helpompi syyttää naista.
Vierailija kirjoitti:
Nämä etäiset isät jotka ei paljoa lastaan hoida ottaa itse sen etäisen roolin tai äidin pikku apulaisen roolin. Ei nainen heitä siihen rooliin pakota. Ja jos joku nainen yrittäisikin pakottaa niin vastuullinen mies kieltäytyisi siitä roolista.
Jep, nämä miehet ei halua ottaa vastuuta mistään, ei edes omasta isyydestään. Kaiken voi kätevästi sysätä naisen vastuulle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep, nämä miehet ei halua ottaa vastuuta mistään, ei edes omasta isyydestään. Kaiken voi kätevästi sysätä naisen vastuulle.
Minun lapsen isä, ex-mieheni, on ikävä kyllä juuri tuollainen. Hän jankkasi usein että on minun syy että hänellä on niin etäinen suhde lapseensa. Kysyin joka kerta perusteluja ja esimerkkejä siitä mitä olen konkreettisesti sitten tehnyt estääkseni läheisen suhteen. Hän ei osannut sanoa ainuttakaan esimerkkiä, ei koskaan. Eikä perustella asiaa minkään faktojen tai esimerkkien kautta. Kunhan vain jankkasi että olisi ollut minun tehtävä saada hänelle läheinen suhde lapseensa. En edelleenkään käsitä hänen logiikkaansa enkä myöskään käsitä miten minun vallassani voisi edes olla se millainen suhde kahdella muulla ihmisellä kuin minä itse (eli lapsella ja miehellä) on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vähän sivupolkuna tähän, että vieraannuttaminen on varmasti ihan todellinen ilmiö, mutta aika moni tilanne, jossa mies syyttää naista vieraannuttamisesta menee juuri noin kuin kuvasit kommentissasi. Eli että kyseessä ei todellakaan ole vieraannuttaminen, vaan siitä syyttäminen on miehen oma savuverho sille että hän ei itse osaa, viitsi, jaksa, halua tai muista kantaa omaa vastuutaan isänä.
Miten ihmeessä tämän voisi laittaa naisen syyksi? Vaikka äiti kuinka nalkuttaisi ja komentelisi, niin kyllä se on ihan sen miehen omalla vastuulla miten siihen suhtautuu ja mitä sietää. Mutta ehkä miehille pitäisi järjestää omaa perhevalmennusta, jossa kerrottaisiin (mielellään miesten toimesta), että ihan itse pitää opetella olemaan lapselleen isä, eikä mikään äidin pikku apulainen. Äiditkin joutuu opettelemaan olemaan äitejä, mutta heille siitä puhutaan jo neuvolassa enemmän kuin isille isyydestä.
Vierailija kirjoitti:
Miten ihmeessä tämän voisi laittaa naisen syyksi? Vaikka äiti kuinka nalkuttaisi ja komentelisi, niin kyllä se on ihan sen miehen omalla vastuulla miten siihen suhtautuu ja mitä sietää. Mutta ehkä miehille pitäisi järjestää omaa perhevalmennusta, jossa kerrottaisiin (mielellään miesten toimesta), että ihan itse pitää opetella olemaan lapselleen isä, eikä mikään äidin pikku apulainen. Äiditkin joutuu opettelemaan olemaan äitejä, mutta heille siitä puhutaan jo neuvolassa enemmän kuin isille isyydestä.
Siitä huolimatta hyvin moni mies, monen miehen äiti, moni neuvolatyöntekijä jne laittaa juurikin naisen syyksi sen että mies ei kasva isyyteensä vaan on etäinen isä tai sellainen joka ei pärjää lapsensa kanssa tai ei halua lastaan juuri hoitaa.
Minä pyysin ja pyysin mieheltäni että hän hoitaisi lastamme enemmän ja että hän joskus olisi lapsemme kanssa niin, että pääsisin itse jonnekin yksin. Ei suostunut. Puhuin asiasta monta kertaa neuvolassa ja pyysin neuvoja sieltä. Ainoat neuvot mitä sain oli että "älä äitinä omi lasta", "anna miehellekin mahdollisuus hoitaa lasta itse". Prkl. Sitähän minä olin mieheltä pyytänyt ja pyytänyt. Neuvola ei suostunut ollenkaan näkemään asiaa muusta näkökulmasta kuin siitä että äiti omii lapsen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vähän sivupolkuna tähän, että vieraannuttaminen on varmasti ihan todellinen ilmiö, mutta aika moni tilanne, jossa mies syyttää naista vieraannuttamisesta menee juuri noin kuin kuvasit kommentissasi. Eli että kyseessä ei todellakaan ole vieraannuttaminen, vaan siitä syyttäminen on miehen oma savuverho sille että hän ei itse osaa, viitsi, jaksa, halua tai muista kantaa omaa vastuutaan isänä.
Kyllä, on olemassa henkisesti väkivaltaisia naisia, jotka saavat miehen itsetunnon olemattomaksi ja vieraannuttavat lapsista. Näitä on, hyvin pieni osa naisista. On olemassa myös henkisesti väkivaltaisia miehiä jotka pakottavat naisen kotiin hoitamaan lapsia ja haukkuvat huonoksi äidiksi. Tai vieraannuttavat. Näitä on myös hyvin pieni osa miehistä. Jotain syystä sekin vaan käännetään naisen syyksi että mitäs teit lapsia tuommoisen miehen kanssa.
Miehet ei ole juuri kommentoineet tähän ketjuun. Miksiköhän? Muihin ketjuihin heitä ilmestyy heti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siitä huolimatta hyvin moni mies, monen miehen äiti, moni neuvolatyöntekijä jne laittaa juurikin naisen syyksi sen että mies ei kasva isyyteensä vaan on etäinen isä tai sellainen joka ei pärjää lapsensa kanssa tai ei halua lastaan juuri hoitaa.
Ihmeen tiukassa tuntuu miehillä istuvan uskomus, että vauvat on äidin juttu ja hän alkaa sitten osallistua kun se vähän kasvaa isommaksi. Mutta jää tajuamatta, että se hyvän suhteen luominen lapseen alkaa jo ihan vauvana, ja on paljon vaikeampaa jos on jättänyt kaiken äidin vastuulle ensimmäiseksi vuodeksi-pariksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmeen tiukassa tuntuu miehillä istuvan uskomus, että vauvat on äidin juttu ja hän alkaa sitten osallistua kun se vähän kasvaa isommaksi. Mutta jää tajuamatta, että se hyvän suhteen luominen lapseen alkaa jo ihan vauvana, ja on paljon vaikeampaa jos on jättänyt kaiken äidin vastuulle ensimmäiseksi vuodeksi-pariksi.
Näin. Toki jonkunlaisen suhteen saa myöhemminkin rakennettua, mutta jos on jättäytynyt etäälle ekoiksi vuosiksi, niin suhde ei koskaan tule olemaan niin tiivis kuin jos olisi ollut läsnä henkisesti oleva isä. Ja se läsnäolo on esim sitä vaippojenvaihtoa ja itkun lohduttamista.
Yhtä naurettavaa olisi syyllistää väittää isän syyksi sitä jos äiti ei viitsi vaihtaa vaippoja.