Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Siirsin säästötililtä 3000 euroa kolmeen rahastoon. Miksen tehnyt tätä aiemmin?

Vierailija
28.05.2021 |

3000 euroa on raha, jota voi helposti makuuttaa tilillä. Se ei ole mikään älytön summa, joten en koskaan ajatellut mitenkään sen sijoittamista.

No, siirsin tonnin kolmeen rahastoon, eli jaoin 3000 euroa kolmeen osaan. Keskiviikkona tonnit näkyivät rahastoissa, eilen arvo oli jo noussut kympillä ja tänään jo kahdella. Tänään rahastojen yhteenlaskettu arvo oli vähän yli 3020 euroa.

Joo, todellakin tiedän, että maanantaina arvo voi olla 2950, mutta pidemmän päälle kolmella indeksirahastolla tulee väkisinkin tuottoa. Harmittaa vaan, etten aloittanut tällaista piensijoittamista jo aiemmin.

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 |
28.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten sen voisi täältä käsin tietää?

Vierailija
2/28 |
28.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän tunteesi. Minulla oli sama fiilis, kun tein ensimmäiset siirtoni rahastoihin. Mutta pääasia, että tuli tehtyä se ensimmäinen siirto. Itse ainakin pohdin pitkään mihin rahastoon haluan sijoittaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
28.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama juttu mutta ei silloin sijoitettu kun olin nuori enkä hölmänä ole tajunnut mylhemminkään. Paitsi nyt ja oon kohta 50v. Onneksi lapseni on alkanut sijoittaa jo 18v.

Vierailija
4/28 |
28.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä tietää mihin sijoittaa jos on ihan ummikko asiassa? Mitä kautta sijoititte? Valitsitteko itse kohteet vai joku "asiantuntija"? Miten voisin ilman isoja riskejä kokeilla? Voiko sijoittaa vain muutaman satasen? Nimim. haluaisin myös rikastua. Ees vähän.

Vierailija
5/28 |
28.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä sain YO-lahjaksi vuoden 2002 keväällä 2600 euroa (josta 1500 omilta vanhemmilta). Laitoin ne silloin yhteen rahastoon kaikki mummon neuvosta ja jätin kasvamaan. Nyt 19 vuotta myöhemmin rahstossa on yhteensä 6812,74 euroa (tänä aamuna viimeksi tuli katsottua). Senttiäkään en ole laittanut lisää rahaa sinne, vaan kaikki tuotto on vain korkoja ja korkoa koron päälle.

Jätän kasvamaan edelleen. Teen vaikka maailmanympärimatkan 10 vuoden päästä.

Vierailija
6/28 |
28.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä tietää mihin sijoittaa jos on ihan ummikko asiassa? Mitä kautta sijoititte? Valitsitteko itse kohteet vai joku "asiantuntija"? Miten voisin ilman isoja riskejä kokeilla? Voiko sijoittaa vain muutaman satasen? Nimim. haluaisin myös rikastua. Ees vähän.

Turvallisin ja helpoin on laittaa rahaa säännöllisesti indeksirahastoon. Voi laittaa vaikka 20 tai 50 euroa kuussa ja kasvattaa summaa, jos on mahdollista. Tärkeintä on se, että on aikaa ja kärsivällisyyttä. Sijoitusaika pitää olla vähintään 5 vuotta, koska 100% varmasti arvo nousee ja laskee koko ajan. Suunta on kuitenkin ylöspäin.

Kysy omasta pankistasi, miten voit aloittaa säännöllisen rahastosäästämisen.

Vierailija
7/28 |
28.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

23000€ laitettu rahastoihin ja nyt saldo on 32864€. 2015 olen ensimmäisen erän tuonne laittanut.

Vierailija
8/28 |
28.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, kai nuo rahat on sellaista rahaa jota et tarvii jos tulee esim yllättävä meno, sairastut, jne...? 

Vierailija
9/28 |
28.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No, kai nuo rahat on sellaista rahaa jota et tarvii jos tulee esim yllättävä meno, sairastut, jne...? 

Kyllähän ainakin rahastoista voi osuutensa myydä milloin vain, ja parissa päivässä rahat on käytettävissä jossain muualla jos niin haluaa.

Joissain sijoituksissa kyllä sitoutuu pitämään rahat siellä tietyn ajan. Niistäkin taitaa saada rahat pois, mutta sen kulut on sitten kovat.

Vierailija
10/28 |
28.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itseäni harmittaa, että tuli viime kevään koronapaniikissa säästettyä suurempaa puskuria sijoittamisen sijaan. Ostin erästä osaketta alle 9e kappalehintaan ja muutama viikko sitten sen arvo kävi 34 eurossa. Samaan aikaan säästin maksimeja ASP-tilille vaikka asuntolainaa en tule saamaan.

Vierailija
11/28 |
28.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sijoittaminen pitää aloittaa melkein viimeistään 30 vuotiaana, että siitä pääsee kunnolla hyötymään. Paras jos aloittaa jo parikymppisenä.

Ellei ole sitten oikeasti jotain isompia rahoja laittaa sijoituksiin.

Nettipalveluiden kauttahan vasta sijoittamisesta on tullut sekä helppoa että halpaa.

Ei 90-luvulla ollut vielä ollenkaan samanlaisia mahdollisuuksia. Palvelut olivat myöskin kalliita.

Toki sitten joku päiväkauppa on ihan oma lukunsa, mutta se vaatii osaamista.

Ja jos kunnolla kupla puhkeaa, niin voi mennä monta vuotta ennen kuin on edes omillaan takaisin.

Vierailija
12/28 |
28.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse päätin mennä helpoimman kautta ja sijoittaa oman pankin kautta indeksirahastoon. Valitsin indeksirahaston itse. Katsoin sellaisen, jossa on mukana yrityksiä, joihin halusin sijoittaa ja jonka kulut olivat kohtuulliset, samoin tuotto-odotukset. Halusin esimerkiksi sellaisen rahaston, johon voi laittaa vaikka joka kuukausi 10 euroa tai isomman summan satunnaisesti ilman, että siitä tulee erillisiä kuluja.

Indeksirahastot ovat suhteellisen turvallinen kohde aloittaa. Katso aluksi vaikka oman pankkisi tarjonta. Itse koin sen helpoksi, kun ei tarvinnut selvitellä erikseen mitään tilien avauksia tms.

Vierailija
13/28 |
28.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On, nimenomaan sellaisia rahoja. Sijoittaminen on aina riski, joten jos ei ole varaa menettää senttiäkään missään tapauksessa, sijoittamiseen ei pidä ryhtyä.

Hätärahat erikseen ja luottokortitkin on täydessä iskussa tarpeen tullen. Nämä oli sellaisia pitkän ajan säästörahoja, jotka vaan makasi 0% säästötilillä turhaan.

ap

Vierailija
14/28 |
28.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itselläni on erikseen säästöt rahastoissa pitkällä aikavälillä ja sitten se puskuriraha pankkitilillä. On vielä hyvin muistissa aika, jolloin etsittiin kymmensenttisiä sohvatyynyjen välistä, jotta saisi kaupasta ruokaa. Ja jos puskurirahastokin tyhjenisi jostain syystä, niin kyllä ne rahat saisi ulos rahastoistakin.

Vierailija
15/28 |
28.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on 15 vuoden säästöhanke menossa. Aloitin nollasta ja tarkoitus olisi 15 vuoden päästä hankkia kakkoskoti jostain etelästä. Siis ihan joku yksiö, kaksio jostain Italiasta tms. 

Rahastoihin menee 400-500 euroa kuukaudessa.

Vierailija
16/28 |
28.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terveisiä täältä 20 vuoden sijoitushistorian päästä! Olen nelikymppinen nainen ja ostin juuri kesämökin rahastosijoituksillani. Pienistä puroista todellakin kasvaa iso joki ja aika on sijoittajan paras kaveri. Mitä pidempään säästät, sitä paremmin pääsee hyötymään korkoa korolle -ilmiöstä.

Omat lapseni puolipakotan aloittamaan sijoittamisen heti, kun saavat säännöllisiä tuloja jostain. Kiittänevät keski-iässä.

Vierailija
17/28 |
28.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on 15 vuoden säästöhanke menossa. Aloitin nollasta ja tarkoitus olisi 15 vuoden päästä hankkia kakkoskoti jostain etelästä. Siis ihan joku yksiö, kaksio jostain Italiasta tms. 

Rahastoihin menee 400-500 euroa kuukaudessa.

Ai että naurattaa :)))

Tiedätkö että asunnot kivoista paikoista Italiassa maksavat enemmän kuin Helsingin Kalliossa.

No toki tiedän. Tiedän myös, että niitä reilusti alle 100 000 euron kerrostalo- ja rivitaloasuntoja löytyy pienemmistä kaupungeista. En sanonut haaveilevani mistään kattohuoneistosta merinäköalalla.

Olen aika hyvin jo selvillä eteläisen Saksan, Pohjois-Italian ja kaakkoisen Ranskan asuntojen hintatasosta. Alppien läheisyydestä ajattelin kakkoskämppäni hankkia.

Vierailija
18/28 |
28.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin sijoitin 2020 maaliskuussa, hajautin viis tonnia rahastoon ja suoriin osakkeisiin. Nyt mulla näyttää olevan tilanne kohta se, että niiden arvo on yhdeksässä tonnissa.

Vierailija
19/28 |
28.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kyllä sijoitin rahastoihin jo aikoja sitten, mutta pännii kun hermoheikkona menin niin varovaisella jaolla 2008 rommauksen jälkeen että suurin osa oli jossan tuottamattomassa mutta turvallisessa korkorahastossa. Rahastot on nyt kivasti plussalla, mutta rohkeammalla otteella olisivat paljon enemmän.

Vierailija
20/28 |
28.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun pörssi ja kiinteistö huijarit kehuvat tuottoja tietää että pudotus tulee n, vuoden sisällä 2v päästä nähdään kun vasara paukkuu. nyt tyhmä rahvas pistetään maksamaan jopa kilpailemaan kohta arvottomista. en olis uskonut että vauhti on jo näin kova että tälläkin palstalla yritetään ongelma jätteistä päästä eroon.