Naapurin pappa nimitti pitkähiuksista poikaani "tytön tylleröiseksi"
5v poika haluaa pitää pitkiä hiuksia, nyt n. olkapäille asti. Poika leikki taloyhtiömme hiekkalaatikolla. Pappa meni siitä ohi ja kysyi "Mitäs tytön tylleröiselle kuuluu" Oliko silkkaa ilkeyttä? Nyt poika on puhunut että mitä jos leikataan kuitenkin lyhyt tukka.
Kommentit (28)
Ehkä se johtuikin siitä, että poikasi leikki nukeilla, eikä pitkästä tukasta.
Koskaan ei näissä keskusteluissa vielä ole annettu vastausta siihen, miksi ylipäätään pitää erehtymisen riskillä kommentoida tuntemattoman lapsen sukupuolta, kun käytössä ovat erinomaiset sukupuolineutraalit ilmaisut ”lapsi” ja ”hän”.
Vierailija kirjoitti:
Meillä ei ole pojalla edes pitkiä hiuksia, niin jotkut vanhukset puhuu välillä tytöstä. En ole kyllä ottanut ilkeilynä. En kyllä tiedä miksi he päättelevät hänen olevan tyttö, kun viimeksikin oli tumma ulkohaalari päällä.
Kauniit kasvot hämäävät, sama on omalla pojallani.
Papalla varmaan huono näkö eikä tunnistanut että on poika, oletti tytöksi hiusten pituuden takia. Ilkeily oli asiasta kaukana.
Joskus 80-luvun lopulla esiteininä kerättiin urheiluseuralle varoja kiertämällä ovelta ovelle. Meitä oli kolme tyttöä yhdessä kiertämässä, joista minulla lyhyet hiukset. Yksi mummo oli kovin ilahtunut siitä, kun tytöt ja pojat tuolla lailla yhdessä kiertävät, ja antoi ilmeisesti sen takia tavallista isomman summan. En kokenut ileytenä tai loukkauksena, vaan lähinnä saatiin hyvät naurut oven sulkeuduttua. Ihan ymmärrettävä erehdys tuo oli - lyhythiuksinen 11-12-vuotias urheilijatyttö farkuissa ja hupparissa todennäköisesti näytti vanhemman ihmisen silmissä pojalta ainakin hämärässä rappukäytävässä.
Hei hyvä ap, minä olen kokenut papoilta aivan hassuja kommentteja ja sellaiset hyvinkin vanhemmat miehet kyllä voivat kommentoida sekä naisten ulkonäköä, pukeutumista, ehkä lasten ulkonäköä; he ovat ikäänkuin eri historiaa kokeneita ja pikkuisen ulalla, miten nykyään eletään. Jopa naisten housujen käyttö saattaa saada kommentteja:)
On myös mahdollista, että hän ' ei näe'. Itseä luuli n.35 v lenkkipolulla eräs pappa 18 v... ja se ei ollut kohteliaisuus. Uskon, että silloin oli kyse näköasioista:)
Varmaan mietit, mitä teet lapsen kannalta; miten pyrkiä, ettei kommentti jäisi haittaamaan lapsen päätä. Entä; jos sanot, että juu, leikataan vaan!
Ehkä itse sanoisin, että sulla on upeat hiukset ja että se pappa ei varmaan nähnyt tai ymmärtänyt, kun sen ajalla pojilla oli lyhyt tukka. Että älä siitä välitä, vaan pidä sun kauniit hiukset. Mutta jos haluat muuten vaan leikata, oot kyllästynyt, tms. niin voidaan kyllä leikata. Tärkeintä on varmaan, että sä näytät varauksetonta hyväksyntä, oli hänen hiukset millaiset hyvänsä; ne on juuri oikeanlaiset hänelle:)
Mahtaako pappa tytöntylleröidä myös pitkälettisiä helvetinenkeleitä? Jos näin, niin miten lienee elänyt pappaikään...