Essitalopraami kokemuksia
Lääkäri määräsi masennukseen Essitalopraamia. Minkälaisia kokemuksia kyseisestä lääkkeestä? Viekö kokonaan seksihalut? En haluaisi aloittaa, jos tosiaan tappaa libidon kokonaan. Mistään muusta ei saa mitään iloa irti kuin seksistä niin olisi aika ankeaa, ettei sitäkään tekisi mieli.
Oliko minkälaisia haittavaikutuksia? Esim. vösyttikö tai tuliko vatsavaivoja?
Kommentit (63)
Olen ollut tyytyväinen. Annostukseni on 10 mg/vrk.
Orgasmin saaminen on minullakin vaikeutunut, mutta muuten lääke toimi kohdallani loistavasti. Taustallani on hoitovirheen aiheuttama trauma, joten luottoni lääkkeisiin oli viimeinen "apu" kun muuhun hoitoon en enää mene..
Lääke on selvästi vienyt ahdistukselta ja masennukselta terävimmän kärjen, joten en enää pelkää pahojakaan päiviä, niitä nimittäin tulee pakostikin.
Kaikki on välillä laimeaa, en kaipaa jännitteitä elämääni, enkä enää juuri välitä seksistä. Erikoista kyllä, joskus tunnen kokonaisvaltaista vetoa miehiin. Sellaista ei ole ennen ollut, ehkä havainnointi ja keskittyminen ovat muuttuneet jotenkin?..Haluaisin pitkää ja leikittelevää erotiikkaa, siinä missä ennen tykkäsin pikaisista.
Meikkaustyyli on muuttunut huolellisesta lähes olemattomaksi. Ulkonäkö ei ole myöskään tärkeää, ja paino, jota ennen tarkkailin, on noussut yli 10 kg 10 kuukaudessa.
Alkoholia himoitsen, vaikka ennen se ei kiinnostanut yhtään. Alkoa menee 2 tölkkiä illassa.
Kaikesta huolimatta olen siis tyytyväinen ;)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tappoi libidon pysyvästi
:o
OikeastikoKyllä ihan oikeasti. Ongelma on orgasmin saanti ja se että ei kiihotu niin kuin ennen. Seksi ei tunnu juuri miltään edes lääkkeen jälkeen enää. Käyttövuosia oli muutama, aloitin aika nuorena.
Ei kyllä kuulosta houkuttelevalta edes kokeilla tätä lääkettä. Olisikohan joku toinen masennuslääke, mikää auttaisi viemättä halut?
Vierailija kirjoitti:
Tosi kurjaa että jos 1/10 000 menettää seksihalut ja 1/2 saa huomattavaa apua invalidisoiviin ahdistusoireisiin, joku ei edes kokeile lääkettä kun pelkää tuota ensin mainittua. Vähän sama kuin Astra Zenecan koronarokotteen kanssa...
Vain murto-osa haittavaikutuksista raportoidaan.
"Although sexual dysfunction in SSRIs are far from rare, as many as 50% of people do not discuss these issues with health care providers.4,8 In one study, the incidence of individuals who spontaneously reported sexual side effects was 14% compared with 58% of individuals who reported sexual side effects when asked directly by their physicians.9 Therefore, it is pertinent for health care providers to be proactive on the discussion of these adverse events. Focus should be placed on the most common types of sexual side effects, the risks associated with different SSRIs, and alternative solutions should an SSRI become intolerable. This study seeks to address these concerns in order to facilitate better patient education and treatment." https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6007725/
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tosi kurjaa että jos 1/10 000 menettää seksihalut ja 1/2 saa huomattavaa apua invalidisoiviin ahdistusoireisiin, joku ei edes kokeile lääkettä kun pelkää tuota ensin mainittua. Vähän sama kuin Astra Zenecan koronarokotteen kanssa...
Vain murto-osa haittavaikutuksista raportoidaan.
"Although sexual dysfunction in SSRIs are far from rare, as many as 50% of people do not discuss these issues with health care providers.4,8 In one study, the incidence of individuals who spontaneously reported sexual side effects was 14% compared with 58% of individuals who reported sexual side effects when asked directly by their physicians.9 Therefore, it is pertinent for health care providers to be proactive on the discussion of these adverse events. Focus should be placed on the most common types of sexual side effects, the risks associated with different SSRIs, and alternative solutions should an SSRI become intolerable. This study seeks to address these concerns in order to facilitate better patient education and treatment." https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6007725/
Olen lukenut jopa tekstin minkä mukaan suurimmalle osalle ihmisistä tulee jonkinlaisia negatiivisia muutoksia genitaalien tuntoherkkyyteen 30 minuuttia SSRI- lääkkeenotosta. https://www.cambridge.org/core/journals/epidemiology-and-psychiatric-sc…
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut tyytyväinen. Annostukseni on 10 mg/vrk.
Orgasmin saaminen on minullakin vaikeutunut, mutta muuten lääke toimi kohdallani loistavasti. Taustallani on hoitovirheen aiheuttama trauma, joten luottoni lääkkeisiin oli viimeinen "apu" kun muuhun hoitoon en enää mene..
Lääke on selvästi vienyt ahdistukselta ja masennukselta terävimmän kärjen, joten en enää pelkää pahojakaan päiviä, niitä nimittäin tulee pakostikin.
Kaikki on välillä laimeaa, en kaipaa jännitteitä elämääni, enkä enää juuri välitä seksistä. Erikoista kyllä, joskus tunnen kokonaisvaltaista vetoa miehiin. Sellaista ei ole ennen ollut, ehkä havainnointi ja keskittyminen ovat muuttuneet jotenkin?..Haluaisin pitkää ja leikittelevää erotiikkaa, siinä missä ennen tykkäsin pikaisista.
Meikkaustyyli on muuttunut huolellisesta lähes olemattomaksi. Ulkonäkö ei ole myöskään tärkeää, ja paino, jota ennen tarkkailin, on noussut yli 10 kg 10 kuukaudessa.
Alkoholia himoitsen, vaikka ennen se ei kiinnostanut yhtään. Alkoa menee 2 tölkkiä illassa.
Kaikesta huolimatta olen siis tyytyväinen ;)
Mulla ei 10mg auttanut jännitykseen, nostin 15mg:aan. Toistaiseksi painokäyrä on alaspäin, mutta ennen essiä putosi nopeamminkin, saattoi johtua tietty muustakin.
Ahdistukseen ei auta, iltaisin ei nukuta.
Ohessa menee muutakin valmistetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Escitalopram Orion:
"Lääkevalmisteet, kuten Escitalopram Orion, (niin kutsutut SSRI-/SNRI-lääkkeet) voivat aiheuttaa seksuaalisen toimintahäiriön oireita (katso kohta Mahdolliset haittavaikutukset). Joissain tapauksissa kyseiset oireet ovat jatkuneet hoidon lopettamisen jälkeen."
Ei ollut tuo kohta silloin paketissa, kun minä aloitin!
2019 Euroopan lääkevirasto EMA myönsi että seksuaaliset häiriöt voi jatkua sen jälkeen kun SSRI-lääkkeiden käyttö loppuu. Heidän toimestaan nämä sitten on tulleet lääkepaketteihin nämä varoitukset.
Ja miettikääpäs kauanko nämäkin lääkkeet on olleet määrättävänä ja kuinka monelle ihmiselle tällainen voi tulla yllätyksenä!
https://www.cambridge.org/core/journals/epidemiology-and-psychiatric-sc…
Minulla sivuvaikutukset mm. tuo orgasmivaikeus hävisivät n. 4kk käytön jälkeen. Ainoa häiritsevä vaiva mikä jäi on paha hampaiden narskutus jopa hereillä ollessa.
-makeanhimo
-kaikesta menee terä, kaikki on ok. Lääkkeen ajalta ei merkittäviä muistoja.
-vasta lääkkeen lopettamisen jälkeen huomasi että 30 ÄO-pistettä tuli takaisin
-Aloitusoireet
-Vieroitusoireet
Toimi silti käsistä karanneisiin ahdistusoireisiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tappoi libidon pysyvästi
:o436
OikeastikoKyllä ihan oikeasti. Ongelma on orgasmin saanti ja se että ei kiihotu niin kuin ennen. Seksi ei tunnu juuri miltään edes lääkkeen jälkeen enää. Käyttövuosia oli muutama, aloitin aika nuorena.
No minä söin 20 vuotta ja tykkäsin yhtä paljon seksistä sekä ennen lääkettä, lääkkeen ainana kuin sen jälkeenkin. Minusta oli hyvä lääke silloin kun tarvitsin.
Hyvä lääke. Käytin pari vuotta, auttoi masennukseen ja ahdistukseen. Lopetin sitten ilman mainittavia lopetusoireita.
Mulla on ollut useita vuosia, aina välissä ollut taukoja. Vie ahdistus ja paniikkioireet pienellä annoksella ja mahdollistaa hyvän elämän sekä tunteiden hallitsemisen ilman hirmuisia ylä- ja alamäkiä.
Hyvä kokemus. Ei ole vienyt seksihaluja ja saan silti orgasmin. Orgasmi ei kyllä ole enään niin vahva kuin ennen. Auttoi masennukseen ja nykyään olen ihan normaali. Ei yhtään sivuvaikutuksia, paitsi kun aloitin niin oli itsetuhoinen olo pari viikkoa. Minulla jo ennen essitalopraamia itsetuhoinen olo, mutta tämä lisääntyi huomattavasti kun aloitin.
Minulla vaihdettiin sitalopraami essitalopraamiin reilu vuosi sitten. Sitalopraamia söin kymmenisen vuotta masennuksen hoitoon ja myös estolääkityksenä. Sitten tuli relapsi ja lääkäri vaihtoi essitalopraamiin. Se auttoi minulla todella hyvin! Pahin alkoi mennä ohi n. kahden kuukauden kuluessa. Kun alkoi vielä psykoterapia niin tuntuu, että alan jo lähestyä jotain normaalitilaa.
Seksihaluja sitalopraami laskee minulla aina, mutta essitalopraamia aloitettaessa tilanne oli huono. Luulen sen kuitenkin johtuneen enemmänkin masennuksesta kuin lääkkeestä, koska nyt haluan seksiä jo useammin ja saan orgasminkin helposti. Pahimmassa masennuksessa se ei onnistunut melkein millään.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä kokemus. Ei ole vienyt seksihaluja ja saan silti orgasmin. Orgasmi ei kyllä ole enään niin vahva kuin ennen. Auttoi masennukseen ja nykyään olen ihan normaali. Ei yhtään sivuvaikutuksia, paitsi kun aloitin niin oli itsetuhoinen olo pari viikkoa. Minulla jo ennen essitalopraamia itsetuhoinen olo, mutta tämä lisääntyi huomattavasti kun aloitin.
Lisään vielä tähän että annokseni on 15mg. Olen käyttänyt vuoden ajan. En ole lihonut yhtään lääkkeen aikana.
Minulla oli pitkään niin, että siitä lääkkeestä aiheutui vähän haittaa seksipuolelle. Halut oli ihan normaalit. Aloin kuitenkin huomata, etten saa normaalisti orgasmia ja orgasmi jäi vähän laimeammaksi. Tunto ei tuntunut normaalilta. Pystyin kuitenkin nauttimaan seksistä niinkin, että en saa orgasmia ja ajattelin että tarvin lääkettä että kyllä ne hyödyt nousee haittoja suuremmaksi.
Vuodet vieri. Annos nousi, koska lääkkeen tehokin vaimeni. Hiljalleen huomasin että orgasmi ei enää tunnu miltään ja on tosi vaimea. Kiinnostus seksiin vaimeni ja vaimeni, koska siitä ei saanut iloa. Joku suuseksi esimerkiksi tuntui siltä että se ei tunnu miltään koska ei ollut tuntoa. Pitkän ajan lopetuksen jälkeen koin vieroitusoireita ja silloin seksi oli viimeinen asia mielessä. Tuntui, että lopetuksen jälkeen nuo ongelmat seksipuolella vielä pahenivat mikä oli outoa. Ja eivät koskaan palautuneet. Edelleenkin seksi tuntuu siltä että ei se tunnu miltään. Vuosia mennyt. En enää oikeastaan edes muista mitä oli kiihottuminen.
Kyllä ihan oikeasti. Ongelma on orgasmin saanti ja se että ei kiihotu niin kuin ennen. Seksi ei tunnu juuri miltään edes lääkkeen jälkeen enää. Käyttövuosia oli muutama, aloitin aika nuorena. [/quote]
Ei kyllä kuulosta houkuttelevalta edes kokeilla tätä lääkettä. Olisikohan joku toinen masennuslääke, mikää auttaisi viemättä halut?[/quote
Puhu lääkärillesi, mutta kokeile ensin SSRI. Mahdollinen orgasmihäiriö menee suurimmalla osalla ohi muutamassa viikossa.
Masennus haittaa myös seksitoimintoja. Ei tule edes yritettyä.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on Jukka-talo
Luuletko olevasi kovinkin vitsikäs? 😏
Nuo lääkkeet vaikuttaa jokaiseen eri tavoin. Itselläni vaihdettiin fluoksetiini essitalopraamiin orgasmivaikeuksien vuoksi, ja jälkimmäinen sopi minulle kohtuullisen hyvin. Paniikkikohtaukset väheni ja ahdistus helpotti, masennus lievittyi myös sen verran että toimintakyky palasi ja aloin selvitä taas arjesta. Tunnepuoli latistui selvästi, mikään ei enää oikein hetkauttanut hyvässä eikä pahassa. Seksihaluihin ja -kykyihin ei vaikuttanut, eikä ruokahaluun. Toiset kai lihoavat herkästi essitalopraamia käyttäessä. Lääkettä aloittaessa muutama ensimmäinen viikko pahensi oireita. Sen käyttöä ei myöskään saisi lopettaa seinään, ja sain todeta tämän henkilökohtaisesti, kun lähdin viikoksi ulkomaille reissuun ja unohdin lääkkeen kotiin. Paniikki ja ahdistus palasivat rytinällä takaisin. Mutta vähitellen annosta pienentämällä lopettaminen sujui ongelmitta myöhemmin.