Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muistatko kun sait sokeripalan?

Vierailija
27.05.2021 |

Muistatko saaneesi poliorokotuksen sokeripalassa ja missä olit tuolloin? Me saimme rokotuksen toisella luokalla. Terveydenhoitaja ja ehkä pari muuta tulivat luokkaan tarjottimen kanssa jossa oli annosteltu sokerit kuppeihin. Olimme innoissaan kun sai makeaa mutta palasessa oli pieni sivumaku.

Kommentit (38)

Vierailija
21/38 |
27.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin milloin noita oikein on annettu??? En todellakaan muista ja olen parikymppinen

Vierailija
22/38 |
27.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä rokote se oli jossa piti käteen nousta pieni patti?

Calmette. Tuberkuloosirokotteen vahviste

Calm tarkoittaa rauhoittua, rauhottaa, tyynnyttää, mitähän rauhoitetta sekin oli ja tuliko liiankin rauhallisia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/38 |
27.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain sen turkulaisessa lukiossa.

Vierailija
24/38 |
27.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin milloin noita oikein on annettu??? En todellakaan muista ja olen parikymppinen

Kultaisella 80-luvulla. Kysy vanhemmiltasi.

Vierailija
25/38 |
27.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä vaan. Olin yliopisto-opiskelija, ja yliopiston aulaan oli pystytetty piste, josta sokeripaloja jaettiin.

Tyytyväisinä kaikki hakivat omansa. Siihen aikaan ei ollut nettiä eikä somea, joten jos joku hörhö olikin, poti rokotekammoa omassa pimeässä kolossaan eikä julistanut sitä maailmalle.  :)

Vierailija
26/38 |
27.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan kun niitä jaettiin mutta en hakenut sitä silloin. Hain myöhemmin keväällä poliorokotteen pistoksena, koska lähdin ensimmäistä kertaa ulkomaille, olin 25-vuotias. Oletin että terveydenhoitaja pitäisi nuhdesaarnan mutta ei pitänyt.

Vierailija
27/38 |
27.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan hyvin, vaikka en ollut edes neljää vuotta. Neuvolasta haettiin.

Vierailija
28/38 |
27.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten tuo calmeten tehoste meni? Rokotettiinko se muualle lihakseen ja käteen piti tulla patti vai miten? En ollenkaan muista.

Vierailija
29/38 |
27.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin menossa töihin, vedin harrastusryhmää yhdellä koululla iltaisin. Koulun pihalla oli sokeripalatarjoilu.

Vierailija
30/38 |
27.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

=========

Viime vuosituhannella, ystäväiseni.

Tarkemmin sanottuna 1980-luvulla.

Vierailija
31/38 |
27.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten tuo calmeten tehoste meni? Rokotettiinko se muualle lihakseen ja käteen piti tulla patti vai miten? En ollenkaan muista.

Se patti käteen oli calmette- eli tuberkoloosirokotteen tehon testi. Aivan ihon sisään pistettiin tuberkuliinia, ja patti nousi, jos oli vasta-aineita tubia vastaan eikä tarvinnut tehosterokotetta.

Minulle nousi hyvä patti, ei siis tehostettu.

Sokeripalan sain lukiossa, kaikkihan sen ottivat.

Vierailija
32/38 |
27.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin ensimmäisessä työpaikassani ja vieressä oli silloin terveyskeskus, jossa noita sokeripaloja jaettiin.

Jonkun verran joutui jonottamaan.

Vierailija
33/38 |
27.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

31, kiitos. Eli sitä pistettiin siihen käteen.

Vierailija
34/38 |
27.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiedättekö muuten, että aikuisillekin on oma rokotusohjelmansa?

dT - kuinka moni on hakenut tehosterokotukset ohjelman mukaisin välein aikuisena?

Minä olen hakenut, mutta mitään influenssapiikkiä tai varsinkaan koronapiikkiä en ota.

Vierailija
35/38 |
27.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä vuosi? Kuukausi?

Vierailija
36/38 |
27.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

1985 helmikuussa sain sokeripalan ennen hiihtolomaa. Olin lähdössä ulkomaanmatkalle ja pelkäsin saavani sivuvaikutuksia. En saanut.

Vierailija
37/38 |
27.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En muista. Olin tuohon aikaan 2,5-vuotias. Kuinka nuorille se annettiin?

38/38 |
27.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain sen 5- tai 6-vuotiaana. Pelkäsin ja itkin hirveästi kun kävelimme neuvolaan ottamaan sen, koska en ymmärtänyt että siinä vain syödään sokeripala. Luulin että rokote pistetään sillä kertaa piikillä sokeripalan läpi kieleen. Luulin että rokottaminen tarkoittaa nimenomaan sitä pistämistä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi viisi