Kuinka parantaa keskittymiskykyä? Aivot ei tunnu toimivan. Syynä älypuhelin?
Heittäkää mahdollisia syitä aivokapasiteetin häiriöihin? Minulla ei yksinkertaisesti riitä kapasiteetti kunnolla oppimiseen, keskittymiseen ja esimerkiksi arvojeni ylläpitämiseen, muistini ei toimi enkä ole elämässäni itselleni kovin johdonmukainen.
Sanat sekoittuvat liian usein, joudun miettimään mitä olin sanomassa ja yhä useammin lauseet jää kesken ja luovutan (etenkin ryhmäpaineessa mutta muutenkin).
Mielestäni olisi muuten ihan fiksu ja ajatteleva, analyyttinen ihminen mutta jokin uupuu silti. Tuntuu, että aivoni ontuvat, näkö huononee ja mieliala laskee liiakseen joskus. Saatan herpaantua helposti ja paineensietokyky on kai huono koska en tiedä ymmärränkö ja teenkö tarpeeksi hyvin. Ehkei kiinnostustakaan riitä aina tarpeeksi asioille joita tahtoisin oikeasti oppia. Tai olen vain yksinkertaisesti liian tyhmä.
Olen yrittänyt hoitaa aivojani nyt tällä hetkellä d-, b- ja c-vitamiinilla. Syön myös rautaa sekä thyroxinia. Olen alle 30-vuotias.
Valitettavasti tupakoin (mutta paljon vähentänyt) sekä juon alkoholia toisinaan.
Ihmissuhteissa on ollut runsaasti muutoksia lähivuosina, kuten myös identiteetissä, eri työpaikkoja, eri kaupunkeja jne.
Tässä varmasti puhuu kokonaisuus, terveelliset elämäntavat ensin (ravintopitoinen, sokeriton, vehnätön, prosessoimaton ruoka), tarpeeksi liikuntaa, vähemmän ruutuaikaa, terapia, ihmissuhteet jne. Olen myös traumaeläjä siis, en siis uhriudun mutta koin oleelliseksi kirjoittaa sen tähän.
Aivoni ovat niin jumissa. Olen jotenkin liian hölmö ja stressi pahentaa kaikkea.
Ehkä luonto auttaisi myös. En tiedä.
Tahtoisin olla fiksu ihminen, joka seisoo omilla jaloillaan, ottaa selvää asioista, oppii, olisi sivistynyt ja perustieto olisi kunnossa.
Politiikka maistuisi ja voisin uskottavasti vaikuttaa asioihin myös oman elämäni ulkopuolella. Tällaisia asioita tahtoisin esimerkiksi itsessäni kehittää ja herätellä potentiaalia.
Koen, että minusta olisi siihen vielä mutta myös jokin tökkii, ehkä vain sitä kapasiteettia ei ole tai se täyttyy turhuudella.
Kommentit (22)
Ehkä ADHD voisi olla mahdollinen.
Kuvailun oireet puhuvat puolestaan kyllä mutta taas toisaalta olen opetellut itseni kyllä siistiksi ja tavallaan ahkeraksi ihmiseksi. Olen ihan hyvä ja pärjäävä ihminen päällisinpuolin mutta koen kuitenkin olevani ulospäin paljon tyhmempi mitä oikeasti olen.
Minä tiedän paljon mutta en osaa ilmaista itseäni. Päässäni pyörii lukemattomasti ajatuksia, puhun itselleni pään sisällä jatkuvasti ja harjoitan yleensä monta asiaa samaan aikaan. En myöskään välttämättä kykene olemaan paikoillani vaan tarvitsen sekä motoriikalle, että ajatuksien tasolle jatkuvasti jotain tekemistä.
Iltaisin helpottaa tai syömisen jälkeen mutta etenkin krapulassa. Muuten olen ylivirittynyt ja joskus niin ajatuksia pullollaan, että energiaa menee hukkaan itse tärkeään tekemiseen vaikka opinnoissa.
En kuttenkaan voi sanoa onko tämä traumakäyttäytymistä (todella traumaattinen lapsuus ja varhaisnuoruus) vai onko jotain neurologista poikkeavuutta todella.
Vai onko tässä sekotusta vähän kaikesta, persoona, neurologinen poikkeavuus(?), traumapersoona aktiivinen, liikaa stressiä, liikaa puhelinta(tai muuta turhaa viihdykettä) jne...
Ap
Olen ehkä haaveilija ja hetkessä eläjä, pää on kiinnostunut ja impulssit aktivoituvat helposti mutta toisaalta väsyn ja taannun yhtä nopeasti.
Vaikea selittää, pahoittelut tosiaan kommentointini mahdollisesta epäselvyydestä. Olen melko hajamielinen myös.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Ubiquinol
No tämä oli mielenkiintoinen.
Voisin jopa kokeilla.
Ap
Jos oikeasti häiritsee niin tk ja psyk sh:n kans juttusille,siitä sitten eteenpän jos tarvis.
Sitten oikeat avuntarvitsijat jäävät ilman hoitoa?
Vierailija kirjoitti:
Jos oikeasti häiritsee niin tk ja psyk sh:n kans juttusille,siitä sitten eteenpän jos tarvis.
Kuvaus sopii myös naiseuteen. Miehet ei pysty ajatteleen noin montaa asiaa yhteen aloitukseen.
Luo elämääsi rytmejä. Herää joka aamu samaan aikaan ja mene nukkumaan samaan aikaan. Lopeta yltiöpäinen hiilihydraattien kulutus, jos kulutat niitä paljon, erityisesti sokeri. Luo ateriarytmejä. Treenaa ja liiku, joka päivä. Käytä elektronisia laitteita mahdollisimman vähän. Erityisesti uutiset ja sosiaalinen media sekä pelaaminen. Tee asioita, jotka koet merkityksellisiki! Tee aivojasi kuormittavia haasteita, ts. yritä oppia uusia asioita.
En ole lääkäri, mutta tällaiset vinkit auttavat omassa elämässäni. Kannattaa ainakin kokeilla.
Vastaus oli jo otsikossa.
Kun syy on selvillä, niin poista se kokonaan tai mahdollisimman vähäiseksi osaksi elämääsi.
Muut keinot ovat ovat turhaa itsepetosta jos et puutu juurisyyhyn.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos joutuu jokapäivä kamppailemana ajatusten kanssa, niin kyllä se on oikea avuntarve.
Ja apu voi olla ihan uudet toimintamallit tai juttelu.
Mutta syy pitää ensin etsiä .
Ihan hyvä markkinointipuhe. Lääkäreitä on Suomessa enemmän, kuin koskaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos joutuu jokapäivä kamppailemana ajatusten kanssa, niin kyllä se on oikea avuntarve.
Ja apu voi olla ihan uudet toimintamallit tai juttelu.
Mutta syy pitää ensin etsiä .
tms kirjoitti:
Kuvaus sopii myös naiseuteen. Miehet ei pysty ajatteleen noin montaa asiaa yhteen aloitukseen.
Se on totta. Tuo oli kuin kulhollinen spagettia. Vaimoni puhuu tuolla tavalla ja välillä on hankala löytää sitä punaista lankaa, mitä pitäisi pystyä seuraamaan. Saman asian voisi sanoa muutamalla lauseella, mutta aina siinä asian puussa on runsaasti oksia, jotka eivät ainakaan selkeytä asiaa.
Teillä naisilla on moniajoaivot, meillä miehillä ei. Me olemme eri eläimiä, mutta jostain kummallisesta syystä me voimme saada jälkeläisiä ja se on hyvä asia. Tämän saman asian pohdintajatkumo elää sukupolvesta toiseen.
Vierailija kirjoitti:
Olen ehkä haaveilija ja hetkessä eläjä, pää on kiinnostunut ja impulssit aktivoituvat helposti mutta toisaalta väsyn ja taannun yhtä nopeasti.
Vaikea selittää, pahoittelut tosiaan kommentointini mahdollisesta epäselvyydestä. Olen melko hajamielinen myös.
Ap
Älä suotta pahoittele persoonallisuuttasi. Sinä olet älykäs ja sinä kirjoitat selkeää ja kaunista kieltä. Meitä kaikkia on mahdotonta sovittaa johonkin tiettyyn muottiin ja se on hyvä asia. Anna itsesi loistaa.
Saatan ottaa myös liikaa paineita oppimisestani. Joskus koen etten opi oikein mitään mutta toisaalta tietoisuus on lisääntynyt aina paljon ja olen muuttunut ihmisenä jossain määrin kun katson vuotta taaksepäin. Lähivuosina aina kun olen tarkastellut elämääni, ymmärrän muuttuneeni valtavasti ja saanut paljon uusia kokemuksia.
Ehkä jokin osa minussa on älykäs ja joissakin asioissa en tunnu edistyvän juuri lainkaan.
Se lieneekin normaalia.
Ap
Sama ongelma. Todella vaikeaa saada itseään esim. lukemaan. Mieli pistää vastaan ja se on sellaista tappelua. Tyhjänpäiväinen puhelimen tuijottelu ja naputtelu kyllä onnistuu...
Meditoi päivittäin, 5 minuuttia kerran tai kaksi päivässä riittää alkuun. Joku somaattinen harjoitus tuohon oheen olisi vielä hyvä, suosittelen vastusharjoittelua esim. kehonpainolla. Tuo on ollut todella hyvä kombo itselläni.
M32
Luonto, meditointi, uni.